Siis miten joku opiskelija voi olla kesän ilman kesätöitä tai opiskelematta ollenkaan?
Miten voi olla mahdollista, että joku opiskelija viettää kesänsä vain oleskellen, eli olematta joko ollenkaan kesätöissä tai on opiskelematta ollenkaan? Ei saa olla jouten, jotakin hyödyllistä pitää kesälläkin tehdä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelijoilla ole kuitenkin noin kuukauden mittainen joululoma, joka vähän paikkaa sitä, ettei kesällä välttämättä ehdi huilata.
Ei meillä ainakaan ole mitään lomia, vaan uusi tehtävä kurssi ja tentti odottaa aina selässä, kun edelliset saa alta pois. Vähintään itsenäistä työtä on aina.
Odotan työelämää, vapaa-aika tulee olemaan uusi käsite.
Itse kyllä tein töitä opiskeluaikana kesät, mutta ei kyllä vauhdittanut opintojen suorittamista yhtään vaikka joku täällä niin väitti.
Lääkiksen kahtena ekana vuonna alan töitä ei voi tehdä (no ei voi kyllä myöhemminkään, mutta seuraavina kesinä pääsee tekemään tutkintoon kuuluvia harjotuksia sairaalassa) ja vaikeaa saada kesäksi jotain alaan hieman liittyvää työtä (paikat menee usein hoitsuille). Lääkiksen kursseja ei järjestetä kesällä ja koska siis opintoihin liittyviä töitä ei voi välttämättä tehdä niin jos rahatilanne vaan sallii niin ihan ilman mitään tunnontuskia voi reilusti vaan lomailla nuo pari kesää, kun opiskelut vie kaikki mehut syksystä kevääseen ja eiköhän sitten tulevaisuudessa ehdi ihan tarpeeks tekemään lääkärin töitä.
Siten, että olen ollut työharjoittelussa koko ensimmäisen puolivuotisen. Kyllä välillä pitää huilatakin.
Joillakin on säästöjä tai omat vanhemmatkin voivat jopa avustaa.
Miksi en lomailisi kun siihen on mahdollisuus? Olen tehnyt kovasti töitä koulun eteen koko lukuvuoden ja mielestäni olen ansainnut kunnon loman. Aion ottaa tosi rennosti:) Sitäpaitsi työkokemustakin olen jo ehtinyt kerryttämään joten senkään takia ei ole pakko. Ei elämä ole tarkoitettu pelkkään raatamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on 21-vuotias ja opiskelee yliopistossa eikä hän ole koskaan ollut missään töissä, vaikka kuulemma on hakenut kesätöitä.
Nyt alkaa olla sellainen uusi ilmiö, että yliopistoista valmistuu 23-25-vuotiaita maisteteita, jotka eivät oke koskaan olleet töissä. Se on sitten hankalaa kun huomaa miten raskasta oikeastaan on kokopäiväisesti työssäkäynti ja miten sitovaa se onkaan.
Kerrotko vielä, mikä siinä on niin hankalaa? Miten se on mukamas hankalampaa vastavalmistuneelle kuin opinnot kesken olevalle?
Opiskeluaikana yleensä tehdään vain osa-aikaista työtä 0-3 vuoroa viikossa esim. Hesburgerissa ja kesäloman aikana jos menee töihin ne ovat vain parin kuukauden työsopimuksia. Mutta kun valmistumisen jälkeen menee kokoaikaisesti töihin, niin sitten siellä töissä ollaankin vakituisesti töissä 40h/vko.
Eli toisinsanoen sen pitäisi olla molemmille yhtä hirvittävä ja suuri askel sen työelämän, jos tuota perustelunasi käytät väitteellesi :) Kumpikaan ei tuossa tapauksessa ole tottunut täyteen työviikkoon, huui. Ovat varmasti suuressa pulassa.
Opiskelija tarvitsee lepoa. Opiskelija voi aivan yhtä hyvin stressata, kuormittua ja palaa loppuun kuten kuka tahansa raskaan työn raataja. Moni onnekas opiskelija saa töitä mutta kaikille ei kesätöitäkään riitä.
Eräs työntekijä pitää viikon loman joka 2 kuukauden välein joka on tietysti hänelle hyvä mutta ei onnistu ihan jokaiselta. Siihen vielä kesälomat ja muut normilomat päälle. Hänellä ei myöskään ole loppuunpalamisongelmia.
Kesätyöt kun onkin aina niin varma nakki...
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joille ei kuulu loma ikinä? Pidin viime kesänä 12 päivää lomaa, se oli ensimmäinen lomani neljään vuoteen. Muuten elämä on opiskeluvuodet mennyt niin, että kun koulu loppuu keväällä, kesätyöt alkaa seuraavana päivänä ja kun työt syksyllä loppuu, koulu alkaa seuraavana päivänä. Parhaimmillaan olen sekä ollut töissä että opiskellut kesän.
Opiskelen ulkomailla ja meillä ei myöskään ole mitään muita lomia opinnoista kuin kesäloma. Jouluna ei viikkoon tarvi mennä yliopistolle, mutta kotona pitää opiskella silloinkin. Todella raskasta on. Jos rahallisesti olisi vain mahdollista, lomailisin todellakin koko kesän. No tänä vuonna saan sentään viikon lomaa elokuussa. Ruhtinaallista.
Heillähän on lomaa aivan ruhtinaallisesti työssäkäyviin verrattuna. Kesälomaa on 4kk, joululomaakin noin kuukausi, sitten on vielä syys-, hiihto-, ja pääsiäislomat. Itse opiskeluaikakin on välillä kuin lomaa, käydään 2-3 kertaa viikossa muutama tunti koululla ja loput päivät vapaana. On aikaa käydä juhlimassa keskellä viikkoa eikä tarvitse olla huolissaan selviääkö aamulla sängystä ylös, poissaolot eivät merkitse mitään.
Ei yhdelläkään työssäkäyvällä ole tuollaisia mahdollisuuksia. Potkut tulisi aika nopeasti jos alkaisi käymään töissä samalla tavalla kuin opiskelijat koululla.
Ymmärrän kyllä että välillä opiskelijoillakin voi olla raskasta aikaa jos sattuu jollekin jaksolle paljon kursseja ja paljon tenttejä vielä tulee lyhyelle aikavälille. Mutta silti, kyllä opiskelu on helppoa työssäkäyntiin verrattuna.
Niin ja esimerkiksi kun itse olen ammatiltani sairaanhoutaja-kätilö niin opiskeluaikana ei ollut sellaista vastuuta, eikä sitä kautta stressiäkään siitä asiasta, eikä tatvinnut jatkuvasti tehda kolmevuorotyötä.
Heillähän on lomaa aivan ruhtinaallisesti työssäkäyviin verrattuna. Kesälomaa on 4kk, joululomaakin noin kuukausi, sitten on vielä syys-, hiihto-, ja pääsiäislomat. Itse opiskeluaikakin on välillä kuin lomaa, käydään 2-3 kertaa viikossa muutama tunti koululla ja loput päivät vapaana. On aikaa käydä juhlimassa keskellä viikkoa eikä tarvitse olla huolissaan selviääkö aamulla sängystä ylös, poissaolot eivät merkitse mitään.
Ei yhdelläkään työssäkäyvällä ole tuollaisia mahdollisuuksia. Potkut tulisi aika nopeasti jos alkaisi käymään töissä samalla tavalla kuin opiskelijat koululla.
Ymmärrän kyllä että välillä opiskelijoillakin voi olla raskasta aikaa jos sattuu jollekin jaksolle paljon kursseja ja paljon tenttejä vielä tulee lyhyelle aikavälille. Mutta silti, kyllä opiskelu on helppoa työssäkäyntiin verrattuna.[/quote]
Missä koulussa on noin pitkät lomat? Kerro niin haen sinne ;) Ja nuo lomat ilman valtavia läksyvuoria vielä kiitos 😆 Töistä yleensä pääsee vapaalle klo x. Koulusta saat läjän hommia kotiinkin.
Muita jotka on viettänyt kesälomaa?
En todellakaan viettänyt. Ekan kesän olin töissä mäkissä, missä tein viikonloppuisinkin töitä.
toisena kesänä tein työharjoittelun, palkaton, viikonloput mäkissä ja kolmantena kesänä sain tonnin kk palkkaa tutusta harjoittelupaikasta.
Pääsin tänne töihin valmistumiseni jälkeen ha konsernissa olen edelleen.
Heti koeajan jälkeen ostin 1.n asuntoni. Oli kiva olla valmistujaisjuhlissa, vakipesti, oman asunnon avaimet taskussa. Moni kesälomailija etsi siinä vaiheessa kesätöitä.
Miksi sinä vahtaat muita? Elä omaa elämääsi. Siinäkin tuntuu olevan tarpeeksi?