Siis miten joku opiskelija voi olla kesän ilman kesätöitä tai opiskelematta ollenkaan?
Miten voi olla mahdollista, että joku opiskelija viettää kesänsä vain oleskellen, eli olematta joko ollenkaan kesätöissä tai on opiskelematta ollenkaan? Ei saa olla jouten, jotakin hyödyllistä pitää kesälläkin tehdä.
Kommentit (75)
Koska minun ei tarvitse? Tuet ja vuoden aikana kertyneet palkkasäästöt riittävät hyvin kustantamaan kaksi kuukautta perse homeessa loikoilua, ja jos ostan vain sitä halvempaa pakastepizzaa ynnä vähän muuta säästöä, voin jopa lähteä viikoksi vähän lämpimämpiin maisemiin loikomaan perse homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen? Opiskella voi mielenkiinnostakin, vaikka ei ikinä aikoisikaan alistua porvarin orjaksi.
Itse hyvätuloisen "porvarin" lapsi ja silti viisitoistavuotiaasta _joka_ kesä töissä lukuunottamatta parin viikon opiskelulle pyhitettyä työtaukoa. Hyvää matkaa tulossa itse porvariksi niin saan nauttia nelikymppisenä muustakin kuin kesälomasta.
Itse opiskelin 2 kesää ennen kuin sain 3. kesänä töitä. En ymmärrä minkä takia joku olisi jouten rannalla koko kesän kun voi edetä opinnoissaan. Ehtiihän sitä iltapäivisin ja viikonloppuisinkin rannalle juomaan sokerisiideriä
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa töitä, eikä ole järkeviä kursseja tai kurssit on jo täynnä?
Tämä syy. Itse en saanut kesätöitä, ja kesäkurssit ovat satasen luokkaa - ei ole varaa käydä koulua kesällä. 19v/AMK
Missä opiskelet? Meillä kesäkurssit ovat maksuttomia ja kesällä voi opiskella myös toisten amkien kesäkursseja maksutta.
Summersemester.fi näytti olevan viel vapaita kursseja
miten sossun asiakkaat saa olla ilman töitä kesällä? miten sairaat saa olla ilman töitä kesällä? miten eläkeläiset saa olla ilman töitä kesällä? miten kukaan saa olla ilman töitä kesällä??????? miten työssäkäyvät saa olla kesälomallaan? kamalia lusmuja. mukaanlukien ap
Miten niin ei saa olla jouten? Totta kai saa.
Eikä niitä kesätöitä välttämättä ole kaikille.
Tein opiskelujen lomassa töitä vaikka ei olisi tarvinnut kun asuin vanhempien luona. Töistä kertyi ihan mukava summa rahaa, jonka sijoitin saksalaisvalmisteiseen urheiluautoon. Kaverini, jotka eivät itsensä etsimiseltä kerenneet kesällä töissä käydä päivittelivät, kuinka kallista auton pitäminen onkaan ja kuinka siinä ei ole mitään järkeä. Minä vain myhäilin mielessäni ja painoin lisää kaasua.
Kumma juttu kun nämä itsensä etsijät ovat nyt pari vuotta valmistumisen jälkeenkin työttömänä ja minä koulutustani vastaavassa hommassa. Sillä opiskelujen aikaisella työkokemuksella taitaa olla jonkinlaista painoarvoa työnhaussa valmistumisen jälkeen.
Ihan hyvin voi olla, jos on varaa.
Minä olin amk-opintojeni alettua ekan kesän tekemättä mitään, en ees hakenut töitä. Enkä jaksanut opiskellakaan sitä kesää - kun ei ollut pakko, hyvin tulin toimeen ilmankin, ihan ilman mitään sossunluukkuja.
Ihan tieten tahtoen halusin viettää kunnon kesäloman, aiempi kesä ennen amk-opintoja meni töissä ja sitäkin ennen töitä ihan kiitettävästi painettu aiempien opintojen ohessa. Koin tuossa oivallisen hetken lomalle. Sai rauhassa levätä ja mökkeillä ja ottaa rennosti. Minulla opintoihini kuuluu myös kaksi harjoittelujaksoa, jotka tyypillisesti suoritetaan kesätöinä. Olin päättänyt että katson niitä sitten seuraavina kesinä.
Hyvin on mennyt suunnitelmieni mukaan, eka kesä lomailtu, toka kesä meni ekassa harjottelussa ja kolmas kesä nyt taas menossa harjottelussa. Seuraavana insinöörityö syksymmällä kasaan ja valmistun ainakin puoli vuotta etuajassa - vaikka lomailin ekan kesän, heh :)
Mutta se on iso ei-ei, että viettää kesänsä vain hengaillen, tekemättä mitään sen kummempaa, kun vain valvoo yöt läpeensä, bilettää ja matkustelee.
Se oli just siistiä aikaa 😊 Ei mitään velvollisuuksia, pelkkää hauskanpitoa. Kyllä sitä nyt on sen jälkeen ehtinyt tehdä töitä ihan riittävästi, vaikka silloin parikymppisenä viettikin muutaman kesän vain käytännössä ryypiskellen.
Mun serkku on 21-vuotias ja opiskelee yliopistossa eikä hän ole koskaan ollut missään töissä, vaikka kuulemma on hakenut kesätöitä.
Nyt alkaa olla sellainen uusi ilmiö, että yliopistoista valmistuu 23-25-vuotiaita maisteteita, jotka eivät oke koskaan olleet töissä. Se on sitten hankalaa kun huomaa miten raskasta oikeastaan on kokopäiväisesti työssäkäynti ja miten sitovaa se onkaan.
Hieman kateellisena luen niiden kirjoituksia, jotka osaavat ottaa lomansa. Olen opiskellut ja/tai ollut töissä kaikki kesät. Nyt teen molempia samaan aikaa ja loma kuulostaa unelmalta. No ehtii sitä sitten haudassa levätä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on 21-vuotias ja opiskelee yliopistossa eikä hän ole koskaan ollut missään töissä, vaikka kuulemma on hakenut kesätöitä.
Nyt alkaa olla sellainen uusi ilmiö, että yliopistoista valmistuu 23-25-vuotiaita maisteteita, jotka eivät oke koskaan olleet töissä. Se on sitten hankalaa kun huomaa miten raskasta oikeastaan on kokopäiväisesti työssäkäynti ja miten sitovaa se onkaan.
Kerrotko vielä, mikä siinä on niin hankalaa? Miten se on mukamas hankalampaa vastavalmistuneelle kuin opinnot kesken olevalle?
Minkä takia opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joille ei kuulu loma ikinä? Pidin viime kesänä 12 päivää lomaa, se oli ensimmäinen lomani neljään vuoteen. Muuten elämä on opiskeluvuodet mennyt niin, että kun koulu loppuu keväällä, kesätyöt alkaa seuraavana päivänä ja kun työt syksyllä loppuu, koulu alkaa seuraavana päivänä. Parhaimmillaan olen sekä ollut töissä että opiskellut kesän.
Opiskelen ulkomailla ja meillä ei myöskään ole mitään muita lomia opinnoista kuin kesäloma. Jouluna ei viikkoon tarvi mennä yliopistolle, mutta kotona pitää opiskella silloinkin. Todella raskasta on. Jos rahallisesti olisi vain mahdollista, lomailisin todellakin koko kesän. No tänä vuonna saan sentään viikon lomaa elokuussa. Ruhtinaallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, mikä siinä on niin hankalaa? Miten se on mukamas hankalampaa vastavalmistuneelle kuin opinnot kesken olevalle?
Opiskeluaikana yleensä tehdään vain osa-aikaista työtä 0-3 vuoroa viikossa esim. Hesburgerissa ja kesäloman aikana jos menee töihin ne ovat vain parin kuukauden työsopimuksia. Mutta kun valmistumisen jälkeen menee kokoaikaisesti töihin, niin sitten siellä töissä ollaankin vakituisesti töissä 40h/vko.
Minä olin koko opiskeluajan töissä. Kun tammikuussa aloutin AMK:ssa, maaliskuussa aloitin osa-aikatyöt Mäkkärissä ja seuraavan kesän olin siellä koko kesän töissä. Seuraavat kesät olin oman alan hommissa siten, että pidin kahden viikon loman ennen koulun alkua. Opintojen puolessa välissä lopetin työt Mäkkärissä kokonaan ja siirryin tekemään oman alan keikkatyötä.
Niin, ihan kuin niihin kesätöihinkin niin vain mentäisiin.
No siis daa.
Ei kaikille riitä kesätöitä.
Ja kyllä, saa ihminen joutenkin olla. Kiva elämä sulla.
Ei ole oma valinta vaan kun ei kovasta hakemisesta huolimatta saa töitä niin pakkohan se on on joko lomailla ja opiskella itsenäisesti tai opiskella koulun tarjoamia kesäkursseja jotka ei kiinnosta eikä kuulu olennaisesti tutkintoon. Korkeakouluopiskelijan on todella vaikea saada kesätöitä 1. tai 2. vuoden opiskelujen kesällä. Itse hain helmikuusta alkaen noin 100 paikkaan sähköpostilla ja 2 haastattelussa kävin mutta ei nappaa.
Eikö opiskelijoilla ole kuitenkin noin kuukauden mittainen joululoma, joka vähän paikkaa sitä, ettei kesällä välttämättä ehdi huilata.
Oon helvetin kateellinen kaikille, joilla on varaa vaan olla koko kesä.. No onhan itellänikin kaksi viikkoa lomaa. Jippii.