Siis miten joku opiskelija voi olla kesän ilman kesätöitä tai opiskelematta ollenkaan?
Miten voi olla mahdollista, että joku opiskelija viettää kesänsä vain oleskellen, eli olematta joko ollenkaan kesätöissä tai on opiskelematta ollenkaan? Ei saa olla jouten, jotakin hyödyllistä pitää kesälläkin tehdä.
Kommentit (75)
Osa ihmisistä tarvitsee aikaa pohtia elämää ja tutustua itseendä. Vapaalla voi tehdä sitä, mikä oikeasti kiinnostaa, lukea kirjallisuutta, käydä elokuvien päivänäytöksissä, kulkea luonnossa, pelata niitä pelejä, joista pitää. Kun käy töissä, ei ehdi eikä jaksa syventyä mihinkään noista. Kyse on siitä, miksi elämme. Elämmekö suorittaaksemme elämää vai elämmekö kehittyäksemme spirituaalisella tasolla?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, että joku opiskelija viettää kesänsä vain oleskellen, eli olematta joko ollenkaan kesätöissä tai on opiskelematta ollenkaan? Ei saa olla jouten, jotakin hyödyllistä pitää kesälläkin tehdä.
osa lähtee reppu matkalle, kiertelee festareita tai muuten relaa. Nythän on työttömyyttä ja kaikki ei saa työtä .
Minä olin opiskeluaikana (5v) yhtenä kesänä töissä. Useampana opiskelin kurssin tai kaksi, mutta en nostanut tukia. Säästöillä elin, vanhempien avustuksilla siis lähinnä. Joutilaisuus on kivaa ja rentouttavaa, varsinkin jos opinnot ovat henkisesti kuormittavat, välillä tarvitseekin hengähdystaukoa. Kaikista kammottavinta oli opiskelujen keskellä alkutalvesta alkaa stressata kesätöitä, joita taisin kyllä hakea jonkin verran joka vuosi "koska pitää".. mutta todellisuudessa kesätyöttömyys oli aina helpotus ja positiivinen juttu.
Kirjoitin yhtenä kesänä suurimman osan gradustani. Se oli kiva "työ", koska tavoitteeni oli aika maltillinen, noin 50s taisin kirjoittaa yhteensä. Kirjoitin 6s/vko ja loppuajan tein kaikkea muuta mitä halusin.
Minä ja moni muu opiskelututtu työskentelimme opintojen ohella lukuvuoden aikana, joten luonnollisesti kesällä pidettiin kertyneet lomat pois. En kyllä muista yhtäkään opinkelukesää, että olisin koko kesän ollut töissä. Joka kesä sen 2-4 viikkoa lomailin. Nyt toki työelämässä pidemmät lomat.
Kuten jo sanottukin, töiden puute on yksi syistä. Itse vietin viime kesän 'kotona lorvien' tahtomattani, kun en töitä saanut eikä sopivia kesäopintoja ollut tarjolla. Kaikkina muina kesinä sekä opintojen oheen olen työskennellyt aina. Koitin ajatella asian lopulta niin, että paras nauttia kesälomasta, kun seuraavasta ei ole tietoakaan.
1. Ei ole saanut töitä.
2. Ei ole tarjolla kesällä kursseja suoritettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä on sinulta pois?
Kyllähän se on nimenomaan veronmaksajilta pois, jos opiskelija viettää kesän löhöillen! Kesätöissä ollessaan opiskelija tienaa itse omat rahansa ja maksaa jonkin verran verorahoja valtiollekkin, eli sitä koulutuksensa ja opintotukiensa hintaa takaisin. Opiskellessaan opiskelija taas edistää opintojaan ja nopeuttaa valmistumistaan.
Mutta jos opiskelija vain hengailee kesän tekemättä mitään, hän ei silloin edistä opintojaan, eikä ole maksamassa valtiolle veroja, eli ei tuota valtiolle mitään. Sen sijaan monet menevät kesällä sossun luukulle rahaa pyytämään, eli se vain maksaa valtiolle! -AP
Ota ihan rauhassa AP ja taputa itseäsi olalle, olethan yksi yhteiskunnan tukipilareista. Ilman kaltaisiasi hukka meidät perisi, mutta muistathan välillä keskittyä myös ns. suurempiinkin ongelmiin. Yritä vaikka aluksi ottaa selvää asioista myös laajemmassa mittakaavassa, fiksut ihmiset yleensä ymmärtävät ja osaavat katsoa asioita myös muusta kuin omasta vinkkelistä.
Hyvää kesää sinulle, toivottavasti ehdit itsekin lomailla ja nauttia välillä elämästä!
Olen täysin samaa mieltä, kuin mitä aloittaja. Nuori ihminen ei voi olla kesällä vain jouten! Jotain pitää tehdä, se on joko töitä tai opintoja.
Itsekään en voi muuta kuin ihmetellä, kuinka jotkut tuntemani opiskelijat voivat vain oleskella koko kesän. Puheet ja suunnitelmat ovat jatkuvasti vain tyyliin "Mitä jos mentäisiin nyt ryyppäämään" tai "Mennään biitsille uimaan ja ottamaan aurinkoa" tai "Mennään bilettämään" tai "Mennään festareille" tai "Lähdetään jonnekkin reissulle".
No, kylläpä se pelkkä vapaa oleskelu lyö kovasti sormille siinä vaiheessa, kun on aika astua työelämään, eikä ole työkokemusta ja rahatkin on vähissä ja joutuu sitä opiskelijalle tyypillistä "kituuttamista" jatkamaan vielä pitkään työelämään siirtymisen jälkeenkin. Vielä jos on isot opintolainatkin niskassa, eikä tahdo töitä löytyä kun ei ole nuorena hankkinut työkokemusta, niin siinäpä onkin "hauskaa" sitten.
Minäpä olen tehnyt talven opintojen ohessa töitä, niin nyt on sitten täydet lomat. 7 viikkoa palkallista loikoilua. Hahahahaa revi siitä.
Kyllähän meikäläinenkin töitä tekis jos olis vaan tarjolla. Vaikka olis kuinka aktiivinen niin ei heru ei. Ennen kun hakeuduin peruskoulun jälkeen tälle alalle, minä tyhmä luulin että töitä on vaikka muille jakaa. Eipä näköjään oikkaan niin yksinkertasta.
T. Tuleva lähihoitaja
Olen töissä kun onneksi sellaista sain. Oon kyllä melko varma, että siivoaminen tai lehdenjako ei ole kovin "arvokasta työkokemusta" tulevien työnantajien silmissä valmistuttua, mut minkäs teet kun muutakaan ei saa. Mieluusti olisin tosin kesän tekemättä töitä ja rentoutuisin, ja etenkin keväällä olisi kiva voida vaan keskittyä opiskeluun ilman kesätyöstressiä. Pari vuotta sitten meni koko kevään opiskelut plörinäksi, kun stressasin kesätyön saamista niin paljon. Ja eipä se kesän löhöilevä opiskelija valtiolle paljoa maksa kun ei saa mitään tukiakaan (pl toimeentulotuki jos oikeutettu siihen), päin vastoin rentoutuminen on varmasti ihan mielenterveyden ja tulevan jaksamisen kannalta monelle hyväksi. Ja ne mt ongelmat ja loppuunpalaminen ovat valtiolle lopulta aika kalliita.
Kesä on jälleen lähestymässä, joten tätä samaa voidaan kysyä taas tänäkin vuonna. Opiskelija ei voi olla kesää tekemättä mitään.
Mun ei ole mahdollista suorittaa oman alan opintoja kesällä ja kesätöitä en saanut vaikka laitoin 50 hakemusta. Kolmeen haastatteluun pääsin mutta ei tärpännyt. Tuon enempää en aio hakea ja ei oikeastaan olisi mahdollistakaan kun pieni paikkakunta ja kesäduunin takia en ala muuttamaan toiselle puolelle suomea
Ah, ihana vaan lojua kesä lasten kans rannalla, käydä kesälomareissulla ja laitella pihaa
Miten työttömät voi olla kesälläkin työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa töitä, eikä ole järkeviä kursseja tai kurssit on jo täynnä?
Tämä syy. Itse en saanut kesätöitä, ja kesäkurssit ovat satasen luokkaa - ei ole varaa käydä koulua kesällä. 19v/AMK
Missä opiskelet? Meillä kesäkurssit ovat maksuttomia ja kesällä voi opiskella myös toisten amkien kesäkursseja maksutta.
Helppoa, kun töitä ei löydy ja kesällä ei voi opiskella. Onneksi pappa betalar sen verran että pysyi hengissä.