Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin juuri, miten kamalaa olisi asua haja-asutusalueella, kaukana sivistyksestä

Vierailija
29.05.2016 |

Ei voisi tehdä ex tempore -päätöstä lähteä brunssille viikonloppuaamuna. Hienoin olut jota lähikaupassa myytäisiin olisi Sandels tai oikein hyvällä tuurilla joku Olvi IPA. Samassa lähikaupassa myytäisiin ei-oota, kun kysyisit tuoretta ruukkubasilikaa tai -rosmariinia (olen oikeasti ollut tällaisessa tilanteessa Suomessa vuonna 2016 ettei kaupassa ollut edes basilikaa, niin absurdilta kuin se kuulostaakin!). Jos haluaisit lähteä lenkille, niin joutuisit päättämään, että juoksetko tänään tätä valaisematonta maantietä itään vai länteen ja kuinka pitkään ennen kuin käännyt takaisin, ei puhettakaan mistään rantalenkeistä, puistoista tai muista. Ei olisi mitään kahviloita, joihin mennä työpäivän jälkeen tapaamaan ystävää. Samanhenkisiä ihmisiä olisi vaikea löytää ja vuoden kohokohta olisi, kun jonakin kesälauantaina "torilla" olisi pari metrilakukojua ja joku B-luokan julkkis hauskuuttamassa väkeä tissijutuillaan.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen olisikaan mahdollista stadin kasvatille. Siinä hajoaisi polla niin pahasti.

Vierailija
2/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä minä olen, on sivistys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä sitten ettet asu. Mutta joku joka asuu, arvostaa ehkä enemmän omaa rauhaa, avaraa pihaa ja luonnonläheisyyttä kuin kuluttamista. Elämä on valintoja! Toinen nauttii linnunlaulusta ja toinen frappuccinosta. Ja sitäpaitsi, aina voi itse kasvattaa basilikansa. :)

Vierailija
4/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin rauhassa on kiva käydä, mutta nimenomaan käydä. Pari päivää jaksaa vielä nauttia raikkaasta ilmasta, varpaiden järvessä uittamisesta, grillatusta kalasta ja mustikkametsässä kyykistelemisestä, mutta kaupungin vilinään palatessaan on niin onnellinen tunne rinnassa saadessaan asua siellä, missä on elämää ja ihmisiä. 

Vierailija
5/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan ei pakotakaan :) 

Itse unelmoin taas haja-asutusalueesta. Tällä hetkellä asun Helsingissä, mutta en minä kaupungin palveluita oikein ikinä käytä. Lähikaupassa käyn ostoksilla ja töissä. Keskustassa ei ole tullut käytyä vuosiin, ei ole siellä mitään tekoa. Ihmisten seuraa en harrasta, kun olen erakkoluonne. Olisin onnellisin luonnon rauhassa haja-asutusalueella, mutta harmi kyllä, töitä ei oikein löydy sellaisilta seuduilta :(

Vierailija
6/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli käytyä Vihdissä tässä yks päivä ja mietin kanssa, että miten siellä voi asua. Oli vain iso koulu ja pari kauppaa ja sitten puita ja puita ja ei oikein mitään muuta moniin kilometreihin.

Vierailija
7/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys on siellä missä minä olen.

Itse varmasti viihtyisin maalla, mutta lapsia en haluaisi laittaa kulkemaan koulutietään jonku valtatien tai kylätien piennarta.

Valaistua lenkkipolkua ei ehkä löydy, mutta vahteleviea lenkkimaastoja kyllä muuten löytyy, maaseutuhan on täynnä pikkuteitä joita on hyvä hölkkäillä.

Kaupassa tosiaan saa tyytyä suppeaan valikoimaan ja kalliisiin hintoihin ja kauppa voi olla kaukana.

Vierailija
8/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä sitten ettet asu. Mutta joku joka asuu, arvostaa ehkä enemmän omaa rauhaa, avaraa pihaa ja luonnonläheisyyttä kuin kuluttamista. Elämä on valintoja! Toinen nauttii linnunlaulusta ja toinen frappuccinosta. Ja sitäpaitsi, aina voi itse kasvattaa basilikansa. :)

Tuo on aika paskapuhetta, että kaupunkilaiset olisivat jotenkin hirveän kulutuskeskeisiä ja maalaiset taas eivät. Mun maalla asuvilla serkuilla oli mönkijät, peltomopot, traktorit ja peltoautot joka lähtöön, ja puheistaan ymmärsin että niin oli siellä ihan normi. Sitä saa cityhipsteri ostaa aika helkkarin monta luomuhuulipunaa ennen kuin on edes tasoissa noiden peltomopoilla päristelijöiden kanssa. 

Vierailija
9/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla asuminen autoineen ja omakotitaloineen on todellakin kuluttava elämäntapa. Mutta ei siinä mitään, jos tykkää maalla asua. Minä nautin rentouttavasta mökkiviikonlopusta, mutta en silti koskaan muuttaisi mökille pysyvästi saati sitten jonnekin peltojen keskelle omiin lapsuusmaisemiini.

Vierailija
10/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuollaisessa ympäristössä kasvaneena: pisteet aloittajalle nappiin menneestä kuvauksesta. :D -9

Vierailija
11/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään missään aivan metsässä suostuisi asumaan, tyyliin 100 km lähimpään kaupunkiin... Tuollaisessa sanotaan max 10-15 km kaupugnista (kaupungin koko vähintään 40-50 tuhatta asukasta) olisi jo asia erikseen.. Nämä ovat näitä elämän suuria valintoja.. Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa on omat hyvät puolensa, mutta toisaalta paljon huonojakin puolia. Pikku kaupugnissa on aivan sama missä asuu niin autolla pääsee joka paikkaa max 10 min mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuminen on edullista, eikä työtahti ole varmasti monesti niin hektistä kuin esim helsingissä.. 

Itse olen sitä mieltä, ettei helsinki (pääkaupunkiseutu) ole tavallisille työläisille kannattava paikka asua.. Itse näen pääkaupunki seudun plussat lähinnä hyvinä uramahdollisuuksina, mutta mitä väliä noilla on jollekin tavalliselle työläiselle.. Toinen asia on se, että työläinen saa ehkä aavistuksen parempaa palkkaa stadissa, mutta asumiskustannukset ovat niin valtavat, ettei stadissa ole mitenkään mahdollista saavuttaa samaa asumisentaso kuin "landella"... Seutukunnat ovat varmasti hyviä paikkoja työläisille, koska niissä hintataso on huomattavasti alempi...

Mitä tulee tuohon kahviloissa ramppaamiseen, niin meillä täällä "landella" ei ole sellaista kahvila kulttuuria koska kyläilemme toistemme kotona. Jos minä asuisin 20 neliöisessä kopissa, niin en minäkään siellä haluaisi kestittää vieraitani, vaan kävisin tapaamassa heitä jossain kahvilassa..

Koska olen tällainen "landepaukku" niin minulle asunnon/omakotitalon omistaminen on voimakas identiteetti kysymys. Itse en kokisi kuuluvani johonkin paikaan, jos minulla ei olisi varaa ostaa sieltä taloa. Kohtuuhintaise okt:n löytäminen stadista on aika vaikeaa, jos laittaa kriteeriksi sen, että pitäisi olla max 30 min työmatka keskustaan (jos työpaikkani kuitenkin sijaitsisi)...

Vierailija
12/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun maalla ja tämä on unelmani. Oma rauha, ei muita ihmisiä, oma kasvimaa, ja luonto. Mulla hajosi nuppi kun piti nuorena asua kaupungissa. Jokainen tyylillään. :)

Vierailija
13/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin takavuosina syyskuukaudet Turun saariston eraalla saarella. Pienen kylan katuvalot sammuivat kello 23 ja tuli sananmukaisesti pilkkopimeaa. Heilutin kattani silmien edessa: Ei mitaan havaintoa!

Kylassa oli kirjasto (ruotsinkielisia kirjoja tietenkin), kaksi kauppaa ja kaksi kapakkaa. Paikallisesta K-kaupasta ostin Pirkka-nameja tylsyyteen (kaikkien muiden hinnat olivat pilvissa).

Kapakassa tutustui paikallisiin. Oli aika monenlaista tossunkuluttajaa.

Luojan kiitos, paasin takaisin sivistyksen pariin joulun alla!

Nyt asun kaukana Suomesta pikkukaupungissa. Viihdyn hyvin.

Vierailija
14/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika paskapuhetta, että kaupunkilaiset olisivat jotenkin hirveän kulutuskeskeisiä ja maalaiset taas eivät. Mun maalla asuvilla serkuilla oli mönkijät, peltomopot, traktorit ja peltoautot joka lähtöön, ja puheistaan ymmärsin että niin oli siellä ihan normi. Sitä saa cityhipsteri ostaa aika helkkarin monta luomuhuulipunaa ennen kuin on edes tasoissa noiden peltomopoilla päristelijöiden kanssa. 

Jos sinun serkullasi on, se ei tarkoita että kaikilla maalla asuvilla olisi. Itse olen asunut koko ikäni maalla ja ei ole ollut ylimääräistä kulutusta. Koneita on sen verran että saadaan tehtyä itse polttopuut talveksi lämmikkeeksi, jolloin sähkön kulutuskin vähenee.

Vierailija
15/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun serkullasi on, se ei tarkoita että kaikilla maalla asuvilla olisi. Itse olen asunut koko ikäni maalla ja ei ole ollut ylimääräistä kulutusta. Koneita on sen verran että saadaan tehtyä itse polttopuut talveksi lämmikkeeksi, jolloin sähkön kulutuskin vähenee.

Kulutus kyllä, mutta puun pienpolttohan on todella epäekologinen tapa lämmittää, jos hiukkaspäästöjä ajatellaan. Se kaupunkilaisten töpselistä tuleva ydin-, vesi- tai tuulivoima voittaa puulla lämmittämisen ekologisuudessa mennen tullen. 

Vierailija
16/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavinta on kun asuu maalla mutta kuitenkin ns kaupungin taajamassa, jossa ei ole omaa pihaa eikä rauhaa. Sekä kaupungin että maaseudun huonot puolet näin yhdistyvät.

Vierailija
17/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sivistys on aika hemmetin kaukana kaupungissa asuvista. Joku brunssi ei tee ihmisestä sivistynyttä tai fiksua, miltei päinvastoin. Mä muutan heti kun pystyn niin kauas idiooteista ihmisistä kuin pääsen.

Vierailija
18/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien sivistys on ollut synonyymi oluelle, mauttomalle kasvihuonebasilikalle, ympyrässä juoksemiselle ja kahviloissa istuskelulle?

Vierailija
19/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Kainuun kunnasta ja kotini oli 8km keskustasta. Koulubussi meni aamulla keskustaan ja tuli iltapäivällä takaisin - siinä julkinen liikenne. Muuten piti mennä autolla tai polkupyörällä. Ja kaikki kaupat oli siellä kylällä.

Siskoni asuu siellä edelleen ja melkein suuttui, kun sanoin, etten voisi enää kuvitellakaan asuvani siellä. Elämä olisi kaikin puolin vaikeaa ja lasten harrastukset ongelmallisia. Hän ei nähnyt missään mitään ongelmaa. Ei kai, kun on koko elämänsä asunut siellä ikä tiedä paremmasta.

Minä olen asunut melkein 28v Helsingissä enkä pois lähtisi. Ensimmäiset 12v asuin keskustassa ja se oli kivaa: kaikkialle pääsi kävellen. Viimeiset 16v olen asunut kerrostalossa lammen rannalla. Keväällä ja kesällä herään aamuisin linnunlauluun. 200-300m päässä on kuitenkin kolme bussipysäkkiä, joilla pysähtyy viisi eri bussia. Alle kilometrin päässä on hypermarket+ muita kauppoja+palveluita.

Eli asun ikään kuin maalla, mutta kuitenkin hyvien liikenneyhteyksien ja palveluiden lähellä.

Vierailija
20/47 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana ei tarvitse lähteä rantalenkille. Riittää,kun katsoo ikkunasta ja kas' järveä näkyy joka puolella. Voi nauttia kahvia terassilla ja katsella omaa rantaviivaa... Ja ruokaostoksetkin tulevat kaupungin isoimmasta marketista työmatkan lomassa. Kyllä maalla on ihanaa😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän