Mietin juuri, miten kamalaa olisi asua haja-asutusalueella, kaukana sivistyksestä
Ei voisi tehdä ex tempore -päätöstä lähteä brunssille viikonloppuaamuna. Hienoin olut jota lähikaupassa myytäisiin olisi Sandels tai oikein hyvällä tuurilla joku Olvi IPA. Samassa lähikaupassa myytäisiin ei-oota, kun kysyisit tuoretta ruukkubasilikaa tai -rosmariinia (olen oikeasti ollut tällaisessa tilanteessa Suomessa vuonna 2016 ettei kaupassa ollut edes basilikaa, niin absurdilta kuin se kuulostaakin!). Jos haluaisit lähteä lenkille, niin joutuisit päättämään, että juoksetko tänään tätä valaisematonta maantietä itään vai länteen ja kuinka pitkään ennen kuin käännyt takaisin, ei puhettakaan mistään rantalenkeistä, puistoista tai muista. Ei olisi mitään kahviloita, joihin mennä työpäivän jälkeen tapaamaan ystävää. Samanhenkisiä ihmisiä olisi vaikea löytää ja vuoden kohokohta olisi, kun jonakin kesälauantaina "torilla" olisi pari metrilakukojua ja joku B-luokan julkkis hauskuuttamassa väkeä tissijutuillaan.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei voisi tehdä ex tempore -päätöstä lähteä brunssille viikonloppuaamuna. Hienoin olut jota lähikaupassa myytäisiin olisi Sandels tai oikein hyvällä tuurilla joku Olvi IPA. Samassa lähikaupassa myytäisiin ei-oota, kun kysyisit tuoretta ruukkubasilikaa tai -rosmariinia (olen oikeasti ollut tällaisessa tilanteessa Suomessa vuonna 2016 ettei kaupassa ollut edes basilikaa, niin absurdilta kuin se kuulostaakin!). Jos haluaisit lähteä lenkille, niin joutuisit päättämään, että juoksetko tänään tätä valaisematonta maantietä itään vai länteen ja kuinka pitkään ennen kuin käännyt takaisin, ei puhettakaan mistään rantalenkeistä, puistoista tai muista. Ei olisi mitään kahviloita, joihin mennä työpäivän jälkeen tapaamaan ystävää. Samanhenkisiä ihmisiä olisi vaikea löytää ja vuoden kohokohta olisi, kun jonakin kesälauantaina "torilla" olisi pari metrilakukojua ja joku B-luokan julkkis hauskuuttamassa väkeä tissijutuillaan.
Miks pitäis lähteä johonkin kalliille brunssille ravintolaan, kun kotona voi kokata ihan minkälaisen brunssin tahansa ja käyttää siihen oman kasvimaan oikeasti tuoreita antimia, eikä mitään kaupan nahistuneita basilikoita.? Kädettömien hommia tollaset ravintolabrunssit.
Ei Suomen kaupoista saa mistään laatuoluita, koska maitokaupoissa prosenttiraja, joka rajaa laatuoluet vain Alkoon ja Alkoissa taas niin suppeat valikoimat sekä sikakalliit hinnat, ettei kukaan järkevä sieltä mitään osta. Minä valmistan oluet itse mäskäämällä, tai sitten tilaan laatuoluet keskieuroopasta suoraan kotiovelle puolet halvemmalla vs Alkon hinnat. Lenkillä käyn jatkuvasti upeissa maisemissa metsäpoluilla ja kylän raiteilla, enkä todellakaan kaipaa mitään muovisia puistoja.
Jos ihmisen kliimaksi on joku metrilaku, niin silloin kannattaakin pysyä siellä betonihelveteissä.
t: onnellinen maalainen
Aika mielenkiintoinen käsitys siitä, mitä sivistys on! Brunssi, "parempi" keppana, basilika jne. Hekohekoheko!!!
Itse pidän kummastakin, maaseudusta ja kaupungista. Asumme taajama-alueella, joten meillä on oma talo, metsää tontin reunalla ja pihasauna. Lähikauppaan on 5 minuutin kävelymatka. Eli aika hyvä kompromissi. Silti haaveilen kerrostalo-osakkeesta uudessa talossa parkkihallin kera ja sen lisäksi kesämökistä luonnon helmassa. Näin saamme kummankin hyvät puolet - palvelut ja rauhan. Tämä kuitenkin vasta sitten, kun lapset ovat maailmalla. :) ei toinen toistaan pahempi ole, vaan rikkautta on osata nauttia molemmista.
Asun Helsingissä. Minulla on iso kerrostaloasunto rauhalliselta asuinalueelta hyvien kulkuyhteyksien päässä. Merenrantaan pääsen vartissa kävelemään ja jos metsä kiinnostaa niin keskuspuisto on käden ulottuvilla. Viimeksi törmäsin siellä kettuun ja kanahaukkaan. Rakastan asua kaupungissa. Kukaan ei kyylää, maailma on monimuotoinen. Lasten harrastusmahdollisuudet ovat loputtomat. Olen kasvanut maalla. Lenkki tarkoitti todellakin maantietä joko oikealle tai vasemmalle menoa ja takaisin. Kylä oli täynnä kyttääjiä. Ei kiitos enää ikinä.
Juu. Minäpä asun kirjaimellisesti keskellä mettää 100 vuotta vanhassa torpassa puulämmitys kantovesi ulko huussi. Lähimpään naapuriin on 1 km sais olla kyllä enempi. . En oikein pidä ihmisistä enkä nyky. Maailman menosta siinä mieles että viihtyisin missään lähiöissä.. Kuntoo ja terveyttä sekä omatoimisuutta tää kysyy.. Kun täällä sattuu esim tapaturma on omillaan että tekemisen harkintaa vaatii. Ettei mitää ehdointahdoin satu. Luontoa eläimiä näkee ja vuoden aikojen vaihtelu on mukavaa seurattavaa. Pihalla saa kulkee alasti ja heilutella suku elimiä ilman että kukaan pahottaa mieltään... Emännän kans kuksittiin töiden lomassa millon kasvimaalla millon pihakeinussa estottomasti... täällä ei kello ole elämään vaikuttava tekijä. voi pihalla puuhastella millon vaan huvittaa.
.
Ap:lle:
Sivistystä löytyy kaikilta alueilta, myös haja-alueilta. Palvelut on ne, jotka sieltä erinäisistä syistä hiipuvat pois.
Ap:n aloituksesta sivistystä ei sen sijaan löydy.
Asun maalla. Täällä on ihanaa oma piha, oma terassi jossa nauttia jääcappucinoa ja antaa koiran palloilla vapaana pihassa. Tuijottelen pellolle ja katselen haukkaa saalistamassa pellon yläpuolella. Öisin on pimeää ja hiljaista, autuus tälläiselle huonolle nukkujalle. Hyötykasveja voi kasvattaa niin paljon kuin pihaan mahtuu, ja naapurusto on avuliasta ja mukavaa, eikä tunkeile yhtään.
Autoja ja niiden kanssa puljaamista on pakko olla kaikille aikuisille oman verran, että pääsee töihin. Työmatkat ovat pitkiä, itselläni 50 km yhteen suuntaan. Isoa tietä onneksi, ei tarvi ruuhkissa jonotella. Viihtelle jos haluaa, pakko käyttää taksia, joka on kallista. Onneksi ei olla kovia viihteellä juoksijoita. Kavereidenkin on pakko jäädä yöksi tai lähteä taksilla kotiin jos meille tulee iltaa istumaan. Joka paikkaan on matkaa, lähikauppaankin on 15 kilometriä.
Silti öiden pimeys ja hiljaisuus, oma rauha, piha ja luonto, monipuoliset lenkkimaastot ja vastaavat ovat minulle tärkeämpiä kuin palveluiden läheisyys. Palveluita käytän jokusen kerran viikossa, kotonani vietän aikaa paljon enemmän. Mieluummin siis koti paikassa jossa on hyvä olla, ja sietää sitten valintansa huonot puolet.