Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, luetelkaa metatöitänne.

Vierailija
29.05.2016 |

Monelle miehelle tuntuu olevan täysin mahdoton ajatus käsittää, mitä on metatyö. Millaista on teidän metatyönne ja miten paljon se vie aikaa päivästä?

Oma listaukseni jossa on metatöistä vaan osa:

Vanhemmuuteen kuuluu jälkikasvusta huolehtiminen ja päivittäinen ruuan tarjoaminen. Pikkulapsiarkea helpottaa, että edellisenä päivänä suunnittelee seuraavan päivän ruuan. Ruuan tulee sisältää tarvittavat ravintoaineet ja sen vuoksi kauppalistalta tulee löytyä siihen tarvittavat raaka-aineet. Lisäksi mahdolliset eväät, jos ei ehdi kotiin ennen treeniä tai sitten välipalaraha koulua varten. Onko käteistä vai pitääkö käydä automaatilla?
Metatyö: Kauppalistan ja ruokalistan suunnittelua. Kaapeista katsotaan mitä siellä on ennestään ja samoin pakastin, että ei osteta ruokaa pilaantumaan.

Lapsen vaatetus. Millaista säätä on luvattu, onko puhtaana mahdollisesti treenivaatteet ja varusteet kuivat?
Metatyö: Harrastusvälineiden tarkastus ja huolto.

Lapsen leiri, onko mukana kaikki tarvittava ja onko makuupussi kunnossa? Petivaatteet ja leirin muistilistan läpikäyminen, käyttöraha.

Kuljetukset harrastuksiin ja pois tai omatoimisen kulkemisen mahdollistaminen. Oman salikäynnin ajoittaminen lapsen harrastusten ajaksi, että vältytään turhalta ajamiselta eikä lapsen tarvitse olla yksin kotona illalla, kun vanhemmat menevät salille.

Metatyö on jatkuvaa organisointia ja suunnittelua ja toisen hyväksi tehtävää ylläpitoa. Metatyö ei kuormita miestä, jos tämä on itsekeskeinen ja olettaa,että asiat tapahtuvat hänen puolestaan tai hänestä riippumatta Se on sukulaisten synttäreitä ja lahjojen ostamista, juhlapukujen hankkimista ja aikatauluttamista. Jokaisen metatyöläisen takana on puoliso, joka ei hoida omaa osuuttaan kodin vastuuasioista.

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa saati omakotitaloa. Aika aikaisessa vaiheessa onneksi havahduin, että miehen arvostus tekemisiäni kohtaan on pyöreä nolla. Jonkun riidan yhteydessä hän minulle tokaisi, että en ole tehnyt kodissamme mitään.

Enpä niin, paitsi esimerkiksi sisustanut sen, etsinyt pienessä kodissa kaikki mahdolliset hyvät ratkaisut ja säilytyslaatikot, joilla tavarat pysyy paikoillaan (vaatii tietenkin kesä/talviasioiden kiertoa varastoon jne), muun muassa herran järkyttävät tavarakokoelmat. Hänen kotinsa oli ruma, pimeä, ei lamppuja tai mattoja ja kaikki kamat lattioilla. Monesti on ihastellut, kuinka viihtyisää meillä onkaan. Mutta itsestäänhän se vaan on tullut...

Lisäksi puhtaat kalsarit ilmestyy jotenkin maagisesti vaatekaappiin, lakanat vaihtuvat ja ruokaa tulee pöytään.

Mitä hän tekee? No, hän tiskaa. Ja rehellisesti sanottuna lähes kaiken, eli todellakin tekee ihan merkittävää työtä kodin eteen. Ainut ongelma vain oli, että mikään muu ei sitten ollutkaan mitään.

Aloitin ihan saman, mitä joku aikaisempi sanoi, että esim. kaupassa tai puhelimessa jos tuli kysymys, että mitä syödään, niin "ihan sama". En tehnyt elettäkään päättääkseni ruokaa. Se oli kyllä pahaa katsottavaa. Mies katsoo minua, kyselee, on hukassa. Ja vastaan vaan että ihan sama. Kauan siihen meni, mutta nykyään mies osaa käydä itse kaupassa (hirveä valitus aina "mikään ei ärsytä enemmän kuin se ettei tiedä mitä ruokaa tekis" aijaa, no kiva kun sinäkin näin 30v opit jotain uutta) ruuatkin on ihan kohtuullisia, vähän turhan usein sortuu eineksiin mutta ainakin nykyään aidosti arvostaa minun näkemää vaivaa siihen ruokaan.

Kodin annoin mennä sellaiseen kaaokseen, että itseänikin hävettää. Mies mm. osti sukkia, kun vanhat eivät pesseetkään itseään. Nykyään pesen pyykkiä paljon harvemmin, vasta kun on pakko. En jaksa kiinnostua onko miehellä hyviä vaatteita, kunhan nyt jotain on. Ihan hyvin toimii.

Opin itse, että ainakaan tuo kaksilahkeinen ei arvosta kovin korkealle monia niitä asioita, joita tein. Joten vapautin itselleni energiaa sillä, että en enää yritä olla täydellinen. Teen välttämättömän. Hän on siihen tyytyväinen, niin olen minäkin. Hän tekee nykyään ruokaa ja siivoilee enemmän.

Jos joskus hankimme lapsia, niin annan hänen tehdä asiat kuten hän tekee, kunhan tekee. En ala ottamaan enää vastuuta asioista yksin, koska mies taantuu siinä vain yhdeksi lapsista.

Vierailija
62/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sinkkumiehet muuten kuolevat naimisissa olevia miehiä aiemmin.

Mä väitän, että tämä on isoilta osin seurausta siitä, että naimisissa oleville miehille vaimo tekee metatyön: suunnittelee terveelliset ruoat, huolehtii kodin siisteyden, pitää yhteyksiä ja välejä auki sukulaisiin ja ystäviin, huolehtii miehen lääkäriin tarvittaessa (miehethän tilastojen mukaan eivät itse osaa tätä), huolehtivat että mies ottaa lääkkeensä jnejne.

Kun tätä metatyöpassaajaa ei olekaan miehen elinikää ja elämänlaatua kasvattamassa, niin tietenkin tämä näkyy tilastoissa aikaisempana kuolleisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kuulkaa oikeasti kykene näkemään työnä sitä, että huolehtii tyhjät shamppoopullot tai vessapaperihylsyt roskiin. Se huolehtii kenen käsiin ne sattuu ja sattuu vaivaamaan. Laiska töitään luettelee.

Kyllä se siinä vaiheessa käy työstä, kun tajuat ettei kukaan niitä siivoa, jos et sinä itse. Jos se menisikin niin, että se siivoaa, joka ensimmäisenä huomaa.

Pari esimerkkiä. Mies vaihtaa kakkavaipan. (Joku on ostanut vaippoja kaupasta.) Lavuaari jää kakkaiseksi. Kakkavaippa jää lojumaan siihen missä se on otettu pois. Myös lapsen housut jää siihen missä ne on riisuttu eli mies ei pue lasta. Kostea pyllypyyhe jää ruttuun vessaan lattialle. Miehellä ei käy mielessäkään, että lavuraarin voisi huuhtoa samantien, pukea lapsen, viedä vaipan roskiin ja ripustaa pyyhkeen kuivumaan.

Mies siivoaa. Hän ottaa imurin ja imuroi keskeltä lattiaa. Leluja ym tavaroita tyrkkii imurilla pois edestä, mutta ei nosta niitä pois. Nurkkia on turha, "koska ne voi imuroida sitku siivotaan kunnolla". Sanomattakin selvää ettei mies sitä kunnon siivousta tee.

Juu ei kyllä meillä muut vie vessapaperihylsyjä tai tyhjiä shamppoopulloja kuin minä. Mutta olen valinnnut miehen joka vaihtaa kakkavaipan. Heittää vaipan pois, heittää myös puhdistusliinat pois, rasvaa lapsen pyllyn, jos on tarvetta, vaihtaa housut ja ruokkii sitten lapsen. Ihan itse käskemättä. Että ei mua nypi vessapapaerihylsyt eikä nyppisi suakaan, jos se ei olisi täysi tekosyy tyytymättömyyteesi avioliittoasi kohtaan.

No voi vittu olet yksinkertainen. Jos mun mies tekisi JOTAIN MUUTA täällä OMATOIMISESTI, niin en valittaisi jostain paperihylsystä. Jos meidän mukulalle tulee paska vaippaan, pitää pyytää mieheltä vaihdatko vaipan. Se menee vaihtamaan. Huutaa missä on vaipat, minä vien. Pesee lapsen pyllyn, huutaa missä pyyhe, minä vien pyyhkeen. Pyyhkii sen pyllyn pyyhkeeseen johon jää paskaa, koska ei ole pessyt pyllyä kunnolla. Pyyhe jää myttyyn hanan päälle. Lavuaaria ei pese, vaan siihenkin jää paskaa. Lattia on täynnä vesipisaroita, kun ei osaa kuivata sitä pyllyä jo siinä lavuaarin päällä, vaan nostaa lapsen lattialle ja kuivaa vasta sitten. Pistää lapselle uuden vaipan, mutta housut ja sukat jää lattialle lojumaan. Vaipan vie roskiin, tosin ilman pussittamista jolloin se haisee siellä ja saan viedä koko roskiksen ulos. Että kyllä mua vittu nyppii ne paperihylsyt ja tyhjät pullot, koska hoidan täällä 90% kaikesta muustakin hommasta ja jos mies jotain tekee, tarvitsee se siihen henk.koht. avustajan. Ja totta helvetissä olen tyytymätön tilanteeseen, olet tyhmä ellet ymmärtänyt sitä jo ekasta viestistäni. Tyhmempi kuin mieheni, nähtävästi.

Ja näitä miehiä on kymmenen tusinassa. Kun mennään 50 vuotta taaksepäin, niin tilanne oli vielä pahempi. Meillä on kokonainen sukupolvi 60-70-vuotiaita miehiä, jotka ei osaa itse edes käydä kaupassa tai ole koskaan täyttäneet tiskikonetta, koska "naisten hommaa". Kattelkaa niitä pelikoneita siellä Prismassa vaan, keitä siellä luuhaa. Onneksi nykyään asiat menee edes vähän parempaan suuntaan, meistä naisista se tosin loppuviimein yleensä riippuu ja roikkuu miten poikamme kasvatamme. Omastani EI tule mitään avutonta nyssäkkää, jonka äiti kiikuttaa paskapaperin hylsytkin roskikseen, koska jostain kumman syystä ne sattuu aina ekana äidin käteen osumaan. MUKAMAS.

Vierailija
64/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammojen suurin metatyö on av-palstalla töidensä luetteleminen ja palstalla päivystäminen 07-23.

Ihan oikeasti. Mitä tänään syödään-kysymys ei ole jumalauta mitään metatyötä, eikä pesukoneen napin painaminen. Isoäitinne häpeäisivät silmät päästään jos kuulisivat ulinoitanne. Jatkakaa toki. Elämän tärkeimpien kysymysten ääressä. Tässä taas mainio esimerkki miksi naisia ei johtajina näe.

Vessapaperihylsyn vieminen roskiin on palstamamman mielestä työntekoa.

Mä olen vasta täällä hoksannut, miten ihmiset saavat menemään niin paljon rahaa ruokaan. Jengi oikeasti miettii ja suunnittelee ruoat etukäteen ja menee sitten kauppaan ostamaan tarvittavat raaka-aineet - hinnasta välittämättä. Jos suunnitelmassa lukee mangopossua, niin sitä mangoa ja possua on saatava, viis siitä vaikka broilerin koipireisiä saisi 0,99 e/kg.

Minä miehenä kun vastaan pääasiallisesti perheen ruokaostoksista, listaan perusraaka-aineet, jotka ovat kohta loppumassa. Kaupassa ostan ne ja katson, mikä on halpaa. Jos lohi on tarjouksessa, päätän tehdä uunilohta ja ostan lisäksi smetanaa. Samalla saatan ostaa tarjousjauhelihaa pakastimeen.

Toinen yleinen virhe on sama, mihin vaimo usein sortuu. Saa yhtäkkiä päähänsä, että nyt on pakko saada fetasalaattia. Ostaa sitten fetaa ja tekee salaatin. Salaattiin ei tietenkään tarvitse kuin puolet paketista ja se loppu jää jääkaappiin pilaantumaan. Katselen sitä viikon päivät ja odotan että vaimo söisi sen, kunnes päätän että se on pakko syödä pois ennen kuin pilaantuu. Teen itselleni salaatin iltapalaksi. Vaimo tulee viereen: "Ootko sä ostanut fetaa?"

"En, tää on se sun perjantaina ostama."

"Ai, mä en ees muistanut että meillä oli fetaa."

Vierailija
65/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö ei tarkoita yhtikäs mitään, mutta kuulostaa toki hienolta kun on metafysiikkaa, metaetiikkaa ym.

Vierailija
66/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä naurettavin ketju vähään aikaan raivoisine alapeukutuksineen ja kaikkineen. Kuten jo sanottiin, laiska töitään luettelee. Ja sen kutsuminen "metatyöksi" ei tee siitä sen ihmeellisempää.

Vierailija
67/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska töitään luettelee

Vierailija
68/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammojen suurin metatyö on av-palstalla töidensä luetteleminen ja palstalla päivystäminen 07-23.

Ihan oikeasti. Mitä tänään syödään-kysymys ei ole jumalauta mitään metatyötä, eikä pesukoneen napin painaminen. Isoäitinne häpeäisivät silmät päästään jos kuulisivat ulinoitanne. Jatkakaa toki. Elämän tärkeimpien kysymysten ääressä. Tässä taas mainio esimerkki miksi naisia ei johtajina näe.

Vessapaperihylsyn vieminen roskiin on palstamamman mielestä työntekoa.

Tässä tyypillinen mies. Miehen lojumaan jättämän roskan esim vessapaperihylsyn vieminen roskiin ei ole työ naiselle koska se on niinhelppoa ja vaivatonta. Kuitenkin miehelle tuon roskan laittaminen roskiin on niin iso asia ettei sitä saa häneltä pyytää/vaatia. Hmm kuinkahan avuttomaksi tuo lainaamaani mies itsensä kokeekaan?

Vierailija
69/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua. Taas yksi syy lisää miksi tähän Taloon ei lapsia tule!!!

Vierailija
70/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä naurettavin ketju vähään aikaan raivoisine alapeukutuksineen ja kaikkineen. Kuten jo sanottiin, laiska töitään luettelee. Ja sen kutsuminen "metatyöksi" ei tee siitä sen ihmeellisempää.

Ja minun mielestäni on naurettavaa, miten sinä yrität mitätöidä saamasi alapeukut halveeraamalla niitä etukäteen. Totta hemmetissä tiedät etukäteen alapeukkuja saavasi, koska tiedät itsekkin että puhut pelkkää peetä.

Vierailija
71/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi monenkin naisen täällä kiikuttaa se miehensä vaikka parisuhdeterapiaan puhumaan avioliiton ja kotiatlouden työnjaosta ja tehtävistä sen sijaan, että vetää kilareita vessapaperinhylsyistä. Saati sitten vetää kilareita niille naisille, jotka eivät ymmärrä kilareiden vetoa vessapaperinhylsyistä.

Vierailija
72/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavin on tuo "tyhjien" shampooputeleiden heittäminen pois.

Moni mies varmasti tunnistaa ilmiön: putelissa on pesuainetta vielä yhteen tai kahteen pesukertaan, mutta nainen tulee ja heittää sen pois. Päälle tulee sitten motkotusta, kun ei edes tyhjiä puteleita voi heittää pois.

Heittäisinhän minä, jos joskus ehtisin jonkin putelin tyhjentää. Olen yrittänyt asiasta huomauttaa, mutta viesti ei tunnu menevän perille :)

Vierailija
73/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi monenkin naisen täällä kiikuttaa se miehensä vaikka parisuhdeterapiaan puhumaan avioliiton ja kotiatlouden työnjaosta ja tehtävistä sen sijaan, että vetää kilareita vessapaperinhylsyistä. Saati sitten vetää kilareita niille naisille, jotka eivät ymmärrä kilareiden vetoa vessapaperinhylsyistä.

Kysehän ei ole ollenkaan vessapaperinhylsyistä. Mutta huomaan kyllä että viihdytät täällä nyt itseäsi poimimalla muiden teksteistä yksittäisiä pieniä juttuja ja irrotat ne kontekstista, jolloin saat toisen vaikuttamaan naurettavalta. Vaikka tosiasiassa kyse on paljon isommasta kokonaisuudesta kuin vessapaperinhylsystä.

Sun kannattaisi ehkä itse hakeutua terapiaan, koska vaikutat sellaiselta kiusaajatyypiltä.

Vierailija
74/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö suomalaiset naiset oikeasti näin vähällä hapella?

Jotain ruokalistoja ja lasten kyydityksiä pitää suunnitella tuntitolkulla, mutta ulkopuoliset ammattilaiset osaavat ihan itsekseen tulla ja hoitaa kaikki omakotitaloon liittyvät huoltotoimet ilman, että niistä tarvitsee kenenkään huolehtia. Autokin viedään huoltoon kerran vuodessa ja se toimii sillä kuin unelma.

Ei tässä voi kuin olla kiitollinen siitä, että omalla vaimolla on järkeä päässä ja että oma vaimo ei näe parisuhdetta taistelukenttänä.

Kyllä minä ymmärrän kodistamme sen verran, että osaan soittaa oikeaan huoltoyhtiöön tarvittaessa. Autojamme vaihdamme 1-3 v välein, joten tosiaan määräaikaishuollon varauskaan ei ole sen vaativampi homma.

Taistelukenttänä en avioliittoamme näe, mutta fakta on että töiden lisäksi hoidan 90% kotitöistämme, mies hoitaa oman työnsä ja ehkä sen 10% muista asioista. En tästä valita, kai silti tänne saa tulla asiasta kertomaan?

Vierailija
75/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavin on tuo "tyhjien" shampooputeleiden heittäminen pois.

Moni mies varmasti tunnistaa ilmiön: putelissa on pesuainetta vielä yhteen tai kahteen pesukertaan, mutta nainen tulee ja heittää sen pois. Päälle tulee sitten motkotusta, kun ei edes tyhjiä puteleita voi heittää pois.

Heittäisinhän minä, jos joskus ehtisin jonkin putelin tyhjentää. Olen yrittänyt asiasta huomauttaa, mutta viesti ei tunnu menevän perille :)

Kyllä ne on tyhjiä. Mutta kun kyse ei edelleenkään ole pelkistä shampoopulloista. En yhtään ihmettele miksi naisilla palaa käpy, jos vastapuoli on älyltään niin alkeellinen että sisäisti tästä tekstistä vain sanat vessapaperinhylsy tai shampoopullo. Tuskin tommosiin tehoaa edes rautalanka.

Vierailija
76/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan naiset pariutuvat vajakeiden kanssa ja sitten uhrautuvat siitä. :)

Vierailija
77/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monessa vierailemassanne kodissa vaimo istuu teidän kanssa pöydässä hörppimässä kahvia, kun mies viilettää pyykkejä lajitellen, vauva olkapäällä, ja tekee ruokaa ja tarjoilee jne jne?

Tuli mieleen että ihan oikeasti tunnen yhden tällaisen perheen :) Mutta heillä on piha täynnä elukoita ja tekemistä 24/7, jolloin ei paljon katella että kuka tekee mitä, vaan molemmat tekee.

Mutta yleisesti ottaen niin eihän ne ukot oiken mitään tee. Valittaa ja juo kaljaa.

Vierailija
78/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan miestäni. Ymmärrän myös hänen tietyn saamattomuutensa johtuvan ihan kotikasvatuksesta. Maailma muuttuu ja yritän kärsivällisesti saada miehen ymmärtämään, miten työt jakautuisivat tasaisesti. Välillä huomaan silti olevani itkun partaalla, kun vastuu ei jakaudu kuitenkaan tasaisesti. Toivon, että lapsistamme kasvaisi se tasa-arvoinen sukupolvi.

Me olemme päässeet siihen pisteeseen, jossa mies tekee hommat pyydettäessä. Vielä kun joskus tajuaisi ihan itsekin vaihtaa puhtaat lakanat tai ostaa vaikka pesuaineita, olisin todella tyytyväinen :) Mutta tärkeintä on, että hän nykyään edes yrittää ja arvostaa minun työtäni.

Vierailija
79/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ota fiksun kiltin miehen sijasta leso salimake

2) Hämmästy, kun kaikkien odotusten mukaisesti sitä ei kotileikki kiinnosta

3) Tule AV:lle valittamaan

Vierailija
80/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naisten kotityöt on nähty. 90% puhetta, suunnittelua ja 10% itse tekemistä. Jostakin mattojen ulosviemisestä jne saadaan tehtyä monen tunnin operaatio somepäivityksineen jne kun todellisuudessa hommaan menee 5min per suunta ja ehkä vähän niiden pieksämistä pihalla. Voitte työntää sen metatyönne perseeseen. Maailmaan kyllä miettimistä ja suunnittelmista riittää jos alkaa repiä stressiä jostain lakanoiden viikkaamisesta ja pikku sepon synttäreiden järjestelystä.