Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, luetelkaa metatöitänne.

Vierailija
29.05.2016 |

Monelle miehelle tuntuu olevan täysin mahdoton ajatus käsittää, mitä on metatyö. Millaista on teidän metatyönne ja miten paljon se vie aikaa päivästä?

Oma listaukseni jossa on metatöistä vaan osa:

Vanhemmuuteen kuuluu jälkikasvusta huolehtiminen ja päivittäinen ruuan tarjoaminen. Pikkulapsiarkea helpottaa, että edellisenä päivänä suunnittelee seuraavan päivän ruuan. Ruuan tulee sisältää tarvittavat ravintoaineet ja sen vuoksi kauppalistalta tulee löytyä siihen tarvittavat raaka-aineet. Lisäksi mahdolliset eväät, jos ei ehdi kotiin ennen treeniä tai sitten välipalaraha koulua varten. Onko käteistä vai pitääkö käydä automaatilla?
Metatyö: Kauppalistan ja ruokalistan suunnittelua. Kaapeista katsotaan mitä siellä on ennestään ja samoin pakastin, että ei osteta ruokaa pilaantumaan.

Lapsen vaatetus. Millaista säätä on luvattu, onko puhtaana mahdollisesti treenivaatteet ja varusteet kuivat?
Metatyö: Harrastusvälineiden tarkastus ja huolto.

Lapsen leiri, onko mukana kaikki tarvittava ja onko makuupussi kunnossa? Petivaatteet ja leirin muistilistan läpikäyminen, käyttöraha.

Kuljetukset harrastuksiin ja pois tai omatoimisen kulkemisen mahdollistaminen. Oman salikäynnin ajoittaminen lapsen harrastusten ajaksi, että vältytään turhalta ajamiselta eikä lapsen tarvitse olla yksin kotona illalla, kun vanhemmat menevät salille.

Metatyö on jatkuvaa organisointia ja suunnittelua ja toisen hyväksi tehtävää ylläpitoa. Metatyö ei kuormita miestä, jos tämä on itsekeskeinen ja olettaa,että asiat tapahtuvat hänen puolestaan tai hänestä riippumatta Se on sukulaisten synttäreitä ja lahjojen ostamista, juhlapukujen hankkimista ja aikatauluttamista. Jokaisen metatyöläisen takana on puoliso, joka ei hoida omaa osuuttaan kodin vastuuasioista.

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatehuolto lähes kokonaisuudessaan. Mies osaa ottaa laatikosta vaatteet lapsille ja lajitrltuja pyykkejä pestä, mutta vaatteiden muu kierto vaatii joko lasten tai minun tekemän pohjatyön (puhtaiden lajittelu oikeisiin laatikoihin, oikeat vaatteet oikeille lapsille, pienet pois, uusien hankinta, vuodenaikaan sopimattomien varastointi, rikkinäisten korjaus, tahrojen poisto, kierrätykseen tai kirppiksille hoitaminen ym.).

Ruokahuolto. Minun hommani on tietää miyä kaapista löytyy ja osata sanoa vaikka keskellä aamuruuhkaa mitä illalla syödään ja mitä kaupasta pitää tuoda seuraavalla reissulla.

Lasten neuvolat ja päivähoidon, sekä harrastusten aikataulut. Huolehdin että mukana on tarvittavat välineet oikeina päivinä. Muistutan miestä vielä samana päivänä jos jonkun asian hoito on hänellä ohjelmassa.

Kodin syväsiivous. Mies lähinnä liikuttelee asioita paikasta toiseen. Osallistuu siivoukseen sitten kun ryhdyn itse siivoamaan. Ilman että aloitan hän korkeintaan vie roskat tai kierrätyspaperit tms..

Miehen metatöitä meillä on laskujen hoito ja kirjastokäynnit laina-aikoineen. Hän myös vastaa talouden kilpailutuspuolesta ja tekniikan hankinnasta pääosin. Eli about niistä asioista joista on kiinnostunut. Tekee pyydettäessä juttuja ja kiitettävästi puuhaa lasten kanssa.

Vierailija
2/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen päälle, että valmistan perheelleni ruokaa ja joudun sen suunnittelemaan alusta loppuun, mies kysyy kaupassa joka toisen tuotteen kohdalla: Mihin tätä tarvitaan? Tämä etenkin kasvisten kohdalla. Toinen on yksi lemppareistani: Miksi ostat banaania, kun siellä vielä on? - Niin, siellä on yksi banaani, joka syödään tänään. Huomisellehan tässä ostetaan. Aina kun mies sanoo kaupassa, että ei tarvitse ostaa siellä on, ostan aina. Muuten kotona odottaa margariinirasia jossa on yhden leivän verran levitettä tai tyyliin kaksi kananmunaa. Ihan kun olisi lapsen kanssa kaupassa, paitsi nekään ei kysele niin tyhmiä.

Ei mitään etukäteissuunnittelua tai esimerkiksi säästämistä. Joka kerta tulee yllätyksenä joulu ja mun synttärit, sekä sukulaislasten. Varatun lomamatkan mies maksaa aina luotolla, koska ei osaa säästää. Mun säästöistä sitten yrittää vipata itselleen kun omat rahat loppuu, sillä matkakassahan on "yhteistä rahaa", vaikka hän ei ole penniäkään sinne laittanut. Mieheni mielestä syypää hänen taloutensa ahdinkoon olen minä, vaikka hän oli täysin samanlainen tunari tavatessamme. Osteli palkasta kaiken maailman älyttömyyksiä ja luottokortti oli tapissa. Jos minä en suunnittelisi ja organisoisi ja säästäisi itse, ei koskaan päästäisi mihinkään.

Mulle metatyö on nimenomaan sitä, että joudun kantamaan vastuun aivan hemmetin liian monesta asiasta yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vaatehuolto lähes kokonaisuudessaan. Mies osaa ottaa laatikosta vaatteet lapsille ja lajitrltuja pyykkejä pestä, mutta vaatteiden muu kierto vaatii joko lasten tai minun tekemän pohjatyön (puhtaiden lajittelu oikeisiin laatikoihin, oikeat vaatteet oikeille lapsille, pienet pois, uusien hankinta, vuodenaikaan sopimattomien varastointi, rikkinäisten korjaus, tahrojen poisto, kierrätykseen tai kirppiksille hoitaminen ym.).

Ruokahuolto. Minun hommani on tietää miyä kaapista löytyy ja osata sanoa vaikka keskellä aamuruuhkaa mitä illalla syödään ja mitä kaupasta pitää tuoda seuraavalla reissulla.

Lasten neuvolat ja päivähoidon, sekä harrastusten aikataulut. Huolehdin että mukana on tarvittavat välineet oikeina päivinä. Muistutan miestä vielä samana päivänä jos jonkun asian hoito on hänellä ohjelmassa.

Kodin syväsiivous. Mies lähinnä liikuttelee asioita paikasta toiseen. Osallistuu siivoukseen sitten kun ryhdyn itse siivoamaan. Ilman että aloitan hän korkeintaan vie roskat tai kierrätyspaperit tms..

Miehen metatöitä meillä on laskujen hoito ja kirjastokäynnit laina-aikoineen. Hän myös vastaa talouden kilpailutuspuolesta ja tekniikan hankinnasta pääosin. Eli about niistä asioista joista on kiinnostunut. Tekee pyydettäessä juttuja ja kiitettävästi puuhaa lasten kanssa.

Juuri tuo on se metatyön olemus. Nainen tekee kotona asioita joita hänen täytyy, ei siksi, että hän nauttii. Mieheni on sanonut usein, että rakastaa koneiden värkkäämistä ja auton parissa puuhastelua. On aina kokeillut korjata ja kasannut autoja. Vähän sama, kuin hevosia rakastavat naiset eivät koe hevosten kanssa olemista niin rankaksi, koska ovat heppahulluja.

Minä en ole pyykkihullu enkä rakasta pyykkejä. En rakasta joka päiväistä organisointia ja suunnittela, ostoslistan laatimista ja eväiden suunnittelua, lasten kavereiden synttäreitä tai miehen sukualaistytön synttärilahjan suunnittelua. En myöskään rakasta kodin siivoamista tai petivaatteiden vaihtamista, hammaslääkärien ajanvaraukseen jonottamista tai ensiavussa istumista. Teen ne, koska täytyy ja ilman niiden tekemistä, lapset olisivat heitteillä. 

Vierailija
4/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tunneta tuollaisia marttyyriasenteita. Eletään tasa-arvoisessa suhteessa, jossa mitään töitä ei ole jaoteltu, vaan molempi tekee, kun ehtii. Ollaan 80-luvulla syntyneitä kaupunkilaisia, mikä selittänee.

Vierailija
5/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo on se metatyön olemus. Nainen tekee kotona asioita joita hänen täytyy, ei siksi, että hän nauttii. Mieheni on sanonut usein, että rakastaa koneiden värkkäämistä ja auton parissa puuhastelua. On aina kokeillut korjata ja kasannut autoja. Vähän sama, kuin hevosia rakastavat naiset eivät koe hevosten kanssa olemista niin rankaksi, koska ovat heppahulluja.

Minä en ole pyykkihullu enkä rakasta pyykkejä. En rakasta joka päiväistä organisointia ja suunnittela, ostoslistan laatimista ja eväiden suunnittelua, lasten kavereiden synttäreitä tai miehen sukualaistytön synttärilahjan suunnittelua. En myöskään rakasta kodin siivoamista tai petivaatteiden vaihtamista, hammaslääkärien ajanvaraukseen jonottamista tai ensiavussa istumista. Teen ne, koska täytyy ja ilman niiden tekemistä, lapset olisivat heitteillä. 

Miksi suunnittelet miehen sukulaistytön lahjaa? Ostatko sen myös? Eikö se ole vain miehen häpeä jos unohtaa tai antaa vain rahaa?

Vierailija
6/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vaimoni ei tee metatyötä, koska teen kaikkea tuota. En tosin koskaan ole osannut asiasta uhriutua.

Vierailija
7/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suunnittelet miehen sukulaistytön lahjaa? Ostatko sen myös? Eikö se ole vain miehen häpeä jos unohtaa tai antaa vain rahaa?

Miten ihmeessä voit takertua tekstissä tuohon yhteen ja ainoaan lauseeseen? :D Malliesimerkki ihmisestä, joka ei sisäistä lukemaansa.  Olisiko helpompaa, jos luet tekstin ilman tuota kohtaa. :D

Vierailija
8/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, luetelkaapa kaikki autoon ja omakotitaloon liittyvät metatyöt, joita teette.

Vierailija
9/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vaimoni ei tee metatyötä, koska teen kaikkea tuota. En tosin koskaan ole osannut asiasta uhriutua.

Erittäin tyypillinen miehen vastaus, syyttää naista uhriutumisesta. :) Tuo on tehokasta jos haluaa mitätöidä toisten ihmisten subjektiiviset kokemukset ja kiistää siten ongelman olemassa olon.

Hyvä kirjoitus tästä, jotkut ihmiset kun olettavat, että teinille voi antaa täyden vastuun omista asioistaan, vaikka teini on vielä lapsi:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/anni-alatalo-luovutitko-osan-mu…

Vierailija
10/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lapsia. Käytännössä ratkaisin tämän metatyöongelman sillä, että lakkasin tekemästä. Lapsiperheessä ei varmaan kävisi. Esim. kaupassa miehen kysyessä mitä ostetaan (koska minä en ollut tehnyt kauppalistaa enkä käskenyt häntä tekemään), vastasin vain itsepintaisesti "emmää tiä, ihan sama". Nyt kun mies on oppinut ajattelemaan omilla aivoillaan, osallistun taas siihen metatyöhönkin, mutta tasapuolisesti.

Vierailija
11/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

metsätaloustyö?

Vierailija
12/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset, luetelkaapa kaikki autoon ja omakotitaloon liittyvät metatyöt, joita teette.

Kysymyksestäsi huomaa, ettet ymmärrä metatyön käsitettä.

Meillä on auto, koska mieheni vaatii sitä. Ei harrasta hyötyliikuntaa nimeksikään, itse fillaroin ja huollatan pyöräni korjaamolla. Mieheni tosin väenväkisin haluaa sen pyörän korjata itse, koska osaa kuulema  paremmin. Mieheni ei tee metatyötä, koska metatyö ei ole jotain, mitä tehdään vapaaehtoisesti.

Minä teen kodin sisällä tapahtuvan metatyön kokonaan, sekä hommaan pesuaineet ja välineet, suihkushampoot yms. Ulkona haravoin ja teen lumitöitä enemmän kuin mies. En nauti lumitöistä tai kodin siivoamisesta. Mieheni sen sijaan suorastaan haalii kaikenlaista korjattavaa.

Vierailija
13/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen on parisuhde, jossa pitää tehtyjä töitä listata ja laskea, kumpi tekee enemmän.

Vierailija
14/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tunneta tuollaisia marttyyriasenteita. Eletään tasa-arvoisessa suhteessa, jossa mitään töitä ei ole jaoteltu, vaan molempi tekee, kun ehtii. Ollaan 80-luvulla syntyneitä kaupunkilaisia, mikä selittänee.

Me ollaan 70/80-luvuilla syntyneitä maalaisia ja sama meininki.

Vierailija
15/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan kerrostalossa, joten miehen asumiseen liittyvät jutut on kylppärin loisteputken vaihto (vaihdettu kerran nyt 6v aikana), lattiakaivon putsaus ja vastikkeen syöttää verkkopankkiin kerran vuodessa toistuvaksi maksuksi. Auto on uusi, oisko kerran vuoteen huolto ja katsastus sit kun tarvii (joka toinen vuosi?). Renkaat vaihtaa kausittain.

Enemmän aikaa meillä pyykkihuoltoon ja lasten tarvikkeiden (vaatteet eri kausiin, urheiluvälineet... ) hankkimiseen menee kuin "miesten töihin".

Vierailija
16/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olé.

Mä oon meillä se vastuuttomampi osapuoli, mies hoitaa tollaset tylsemmät hommat ja huolehtii, että kaikki on kunnossa.

Itse siivoan kyllä n. kerran viikossa, pesen ehkä kerran kuukaudessa pyykkiä ja teen säännöllisesti ruokaa sekä leivon paljon (haen kaupasta ainekset yleensä samana päivänä, enkä ikinä tiedä edellisenä päivänä, mitä huomenna tekee mieli syödä).

En mä siis saamaton laiskimus ole, mutta en kyllä metatyötä tee.

Vierailija
17/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, joten kaikki mahdollinen kodin "naisten ja miesten työt" , mutta lapsia ei ole. Jos joskus joku mies tähän pyrähtää, niin noin puoliksi sen jälkeen menee hommat.

Vierailija
18/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksestäsi huomaa, ettet ymmärrä metatyön käsitettä.

Meillä on auto, koska mieheni vaatii sitä. Ei harrasta hyötyliikuntaa nimeksikään, itse fillaroin ja huollatan pyöräni korjaamolla. Mieheni tosin väenväkisin haluaa sen pyörän korjata itse, koska osaa kuulema  paremmin. Mieheni ei tee metatyötä, koska metatyö ei ole jotain, mitä tehdään vapaaehtoisesti.

Minä teen kodin sisällä tapahtuvan metatyön kokonaan, sekä hommaan pesuaineet ja välineet, suihkushampoot yms. Ulkona haravoin ja teen lumitöitä enemmän kuin mies. En nauti lumitöistä tai kodin siivoamisesta. Mieheni sen sijaan suorastaan haalii kaikenlaista korjattavaa.

Kysyin mitä autoon ja omakotitaloon liittyviä metatöitä teet. Et luetellut ainuttakaan, joten oletettavasti miehesi hoitaa ne, kun et ole hoksannut edes ajatella että sellaisia pitää tehdä.

Vierailija
19/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto: tiedän koska se pitää huoltaa, ja koska renkaat pitää vaihtaa. Varaan ajan ja vien.

Omakotitalo: ei ole enkä halua.

Vierailija
20/138 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan kerrostalossa, joten miehen asumiseen liittyvät jutut on kylppärin loisteputken vaihto (vaihdettu kerran nyt 6v aikana), lattiakaivon putsaus ja vastikkeen syöttää verkkopankkiin kerran vuodessa toistuvaksi maksuksi. Auto on uusi, oisko kerran vuoteen huolto ja katsastus sit kun tarvii (joka toinen vuosi?). Renkaat vaihtaa kausittain.

Enemmän aikaa meillä pyykkihuoltoon ja lasten tarvikkeiden (vaatteet eri kausiin, urheiluvälineet... ) hankkimiseen menee kuin "miesten töihin".

Hienoa! Otetaanpa tästä esimerkki. Miten teillä siis hoidetaan seuraavat autoon liittyvät metatyöt?

1. Öljyjen tarkistus, ostaminen ja lisääminen tarvittaessa

2. Tuulilasinpesunesteen ostaminen, tarkistaminen ja lisääminen tarvittaessa

3. Renkaiden ilmanpaineen tarkkailu ja lisääminen tarvittaessa

4. Jäähdytysaineen tarkkailu, ostaminen ja lisääminen tarvittaessa

5. Auton kunnon tarkkaileminen ja havaittujen vikojen korjaaminen/huoltoon vieminen tarvittaessa

Ironisesti sanot, että huolto ja katsastus sit ku tarvii, mutta et tiedä koska tarvii. Ilman miehesi metatyötä luultavasti silloin, kun hihna leikkaa kiinni.