Naiset, luetelkaa metatöitänne.
Monelle miehelle tuntuu olevan täysin mahdoton ajatus käsittää, mitä on metatyö. Millaista on teidän metatyönne ja miten paljon se vie aikaa päivästä?
Oma listaukseni jossa on metatöistä vaan osa:
Vanhemmuuteen kuuluu jälkikasvusta huolehtiminen ja päivittäinen ruuan tarjoaminen. Pikkulapsiarkea helpottaa, että edellisenä päivänä suunnittelee seuraavan päivän ruuan. Ruuan tulee sisältää tarvittavat ravintoaineet ja sen vuoksi kauppalistalta tulee löytyä siihen tarvittavat raaka-aineet. Lisäksi mahdolliset eväät, jos ei ehdi kotiin ennen treeniä tai sitten välipalaraha koulua varten. Onko käteistä vai pitääkö käydä automaatilla?
Metatyö: Kauppalistan ja ruokalistan suunnittelua. Kaapeista katsotaan mitä siellä on ennestään ja samoin pakastin, että ei osteta ruokaa pilaantumaan.
Lapsen vaatetus. Millaista säätä on luvattu, onko puhtaana mahdollisesti treenivaatteet ja varusteet kuivat?
Metatyö: Harrastusvälineiden tarkastus ja huolto.
Lapsen leiri, onko mukana kaikki tarvittava ja onko makuupussi kunnossa? Petivaatteet ja leirin muistilistan läpikäyminen, käyttöraha.
Kuljetukset harrastuksiin ja pois tai omatoimisen kulkemisen mahdollistaminen. Oman salikäynnin ajoittaminen lapsen harrastusten ajaksi, että vältytään turhalta ajamiselta eikä lapsen tarvitse olla yksin kotona illalla, kun vanhemmat menevät salille.
Metatyö on jatkuvaa organisointia ja suunnittelua ja toisen hyväksi tehtävää ylläpitoa. Metatyö ei kuormita miestä, jos tämä on itsekeskeinen ja olettaa,että asiat tapahtuvat hänen puolestaan tai hänestä riippumatta Se on sukulaisten synttäreitä ja lahjojen ostamista, juhlapukujen hankkimista ja aikatauluttamista. Jokaisen metatyöläisen takana on puoliso, joka ei hoida omaa osuuttaan kodin vastuuasioista.
Kommentit (138)
Kirjaimellisesti mitä vittua metatyöt ovat niinkuin sitä että ei ole pitkin lattioita kuolaava retardi ilmeisesti ja se nyt ei käy työstä haha
Ripustin juuri pyykit kuivamaan. Arvioni mukaan 60 % vastekappaleista oli vaimon, 40 % minun. Annanko saman painoarvon pienille vaatekappaleille, kuten alusvaatteille, kuin suuremmille vaatekappaleille? Riittääkö arvio vai pitääkö laskea vaatekappaleet? Miten kirjaan suoritukseni metatyölistaan? Voinko nyt jättää kuistin lakaisematta ja olettaa, että vaimo lakaisee sen? Miten tämä homma oikein toimii?
Vierailija kirjoitti:
En minä kuulkaa oikeasti kykene näkemään työnä sitä, että huolehtii tyhjät shamppoopullot tai vessapaperihylsyt roskiin. Se huolehtii kenen käsiin ne sattuu ja sattuu vaivaamaan. Laiska töitään luettelee.
Oletkohan mun veli? Mutsi teki loppusiivouksen sen kämppään ja roudasi kolme jätesäkillistä juurikin tyhjiä pesuainepulloja sun muita, jotka eivät ole sattuneet veljeä ikinä vaivaamaan. :D Kylmät väreet menee, kun oikeasti tajuaa millaisia saamattomia turhapuroja on olemassakaan ja jostain käsittämättömästä syystä te onnistutte aina löytämään puolisoksi sen suorittajatytön, joka tekee asiat teidän puolesta, ja joita yleinen epäsiisteys vaivaa. :D
Vierailija kirjoitti:
En minä kuulkaa oikeasti kykene näkemään työnä sitä, että huolehtii tyhjät shamppoopullot tai vessapaperihylsyt roskiin. Se huolehtii kenen käsiin ne sattuu ja sattuu vaivaamaan. Laiska töitään luettelee.
Kyllä se sullekkin siinä kohtaa alkaa olla ongelma, kun taloudessa asuu sun lisäksi 4 muuta henkilöä, ja sinä olet AINOA joka kiikuttaa niitä roskia roskiin, tai muuten ne lojuu jossain vessanlattialla tai roikkuu suihkun pienellä hyllyllä puol vuotta. NÄIN VAIN YHDEN ASIAN MAINITAKSENI.
Se on niin helppoa olla ärsyyntymättä asioista, joiden kanssa ei päivittäin joudu tekemisiin. Jos meilläkin jokainen jonka "käsiin" nää asiat sattuu tulemaan hoitais ne itse loppuun asti, ei minunkaan tarttis asiasta ärsyyntyä. Mutta kun ei hoida.
Ja toisen tekemää työtä onkin mukavaa (=helppoa) mitätöidä typerillä sananlaskuilla. Yläpeukku sulle!
Palstamammojen suurin metatyö on av-palstalla töidensä luetteleminen ja palstalla päivystäminen 07-23.
Ihan oikeasti. Mitä tänään syödään-kysymys ei ole jumalauta mitään metatyötä, eikä pesukoneen napin painaminen. Isoäitinne häpeäisivät silmät päästään jos kuulisivat ulinoitanne. Jatkakaa toki. Elämän tärkeimpien kysymysten ääressä. Tässä taas mainio esimerkki miksi naisia ei johtajina näe.
Vessapaperihylsyn vieminen roskiin on palstamamman mielestä työntekoa.
Jos on niin vaikeaa, oisko järkevintä erota? Monesta viestistä kuultaa katkeruus, miettikää mihin mittasuhteisiin se paisuu vuosien kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, luetelkaapa kaikki autoon ja omakotitaloon liittyvät metatyöt, joita teette.
Autoon liittyvät työt? Meidän mies hoitaa autoon liittyvät työt ihan merkkihuollossa. EN pidä sitä kovin haastavana hommana, että mies vie autot huoltoon tarvittaessa.
Omakotitaloon liittyvät metatyöt hoidan minä, ne mitä itse siis pystyn tekemään. Muut hoitaa sitten palkatut alan ammattilaiset.
Älä ny vähättele, meilläkin piti viimeksi miehen soittaa ihan kolmeen eri puhelinumeroon, että sai varattua ajan sinne autohuoltoon. Sitten minun piti kuitenkin käydä eri autolla hakemassa se sieltä huoltoliikkeen pihasta,missä seisoi tumput suorina valmiina.
Motonetistä kävi yli kaksi viikkoa sitten yhden osan, joka on seisonut siitä saakka varastossa odottamassa miehen metatyöinspiraatiota. Itse katselen tässä imuria ja odotan, koska se inspis iskee. Lattiaa vilkaistessa totean, että ei ole aikaa odottaa inspistä, sillä muuten hukutaan paskaan. Autosta kuuluva rouhaiseva ääni sen sijaan ei aiheuta miehessä mitään välitöntä reaktiota. Aamulla tuntui mutisevan, että "onkohan ne huoltsikan pojat juhannusviikolla töissä".
Käykö suomalaiset naiset oikeasti näin vähällä hapella?
Jotain ruokalistoja ja lasten kyydityksiä pitää suunnitella tuntitolkulla, mutta ulkopuoliset ammattilaiset osaavat ihan itsekseen tulla ja hoitaa kaikki omakotitaloon liittyvät huoltotoimet ilman, että niistä tarvitsee kenenkään huolehtia. Autokin viedään huoltoon kerran vuodessa ja se toimii sillä kuin unelma.
Ei tässä voi kuin olla kiitollinen siitä, että omalla vaimolla on järkeä päässä ja että oma vaimo ei näe parisuhdetta taistelukenttänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin vaikeaa, oisko järkevintä erota? Monesta viestistä kuultaa katkeruus, miettikää mihin mittasuhteisiin se paisuu vuosien kuluessa.
Kuten tilastoista näkyy, aika moni eroaakin. Aika moni nainen ottaa hatkat ja miehet tuppaavat jäämään yksin, kun kukaan ei huoli niitä riesoikseen. Yksinäisiä miehiähän meillä on jo nyt aika lailla, siis yksinäiseksi itsensä kokevia. Tällainen miesten utopia ikuisesta vapaudesta poikamiehenä toteutuu vain varakkailla perijöillä. Miesten on pakko omaksua se tosiasia, että parisuhteessa ei ole vapaalippuja.
En mä haluaisi että kukaan jää yksin vaan että miehet ryhtyisivät kantamaan vastuuta kunnolla. Ottamaan tilan haltuun, toisin sanoen. Mutta aikuista ihmistä ei voi pakottaa, mutta ei voi enää naisiakaan. Kaikki onnelliset parisuhteet jotka tiedän pitävät sisällään miehen, joka on ottanut perheestä ja arjesta vastuun. Ja kaikista onnettomimmat ovat niitä, joissa noudatetaan perinteisiä miehen ja naisen malleja.
Maailma on muuttunut, ei ole enää varaa kasvatella kotona kersoja ja elellä lupsakasti maalla, kaikki palvelut keskittyvät taajamiin ja matkat ovat pitkiä. Äitien pitää kuskata harrastuksiin lapsia ja koulumatkat ovat pitkiä ja koulussa vaaditaan enemmän. Eikä nainen missään nimessä voi jäädä kotiin miehen leiville, pitää opiskella ja tehdä töitä. Silti, tutkimusten mukaan kotityöt ovat jääneet naisten harteille. Ihmettelen suuresti, että meillä ei ole enempää perhesurmia joissa äiti on tekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siinä vaiheessa käy työstä, kun tajuat ettei kukaan niitä siivoa, jos et sinä itse. Jos se menisikin niin, että se siivoaa, joka ensimmäisenä huomaa.
Pari esimerkkiä. Mies vaihtaa kakkavaipan. (Joku on ostanut vaippoja kaupasta.) Lavuaari jää kakkaiseksi. Kakkavaippa jää lojumaan siihen missä se on otettu pois. Myös lapsen housut jää siihen missä ne on riisuttu eli mies ei pue lasta. Kostea pyllypyyhe jää ruttuun vessaan lattialle. Miehellä ei käy mielessäkään, että lavuraarin voisi huuhtoa samantien, pukea lapsen, viedä vaipan roskiin ja ripustaa pyyhkeen kuivumaan.
Mies siivoaa. Hän ottaa imurin ja imuroi keskeltä lattiaa. Leluja ym tavaroita tyrkkii imurilla pois edestä, mutta ei nosta niitä pois. Nurkkia on turha, "koska ne voi imuroida sitku siivotaan kunnolla". Sanomattakin selvää ettei mies sitä kunnon siivousta tee.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, luetelkaapa kaikki autoon ja omakotitaloon liittyvät metatyöt, joita teette.
Vien auton huotoon, katsastukseen ja renkaat vaihdoin viimeksi isäni kanssa. (Mies on kuluneiden vuosien/vuosikymmenien aikana vaihtanut kaksi kertaa renkaat.)
Talossa hoidan pikkuremontit aika pitkälti itse, tukkeutuneiden putkien aukaisusta pintojen maalaukseen tai savupiipun hatun kiinnitykseen, keittiön laatoituksenkin opettelin tekemään. Lattiat rempattiin yhdessä kun yksin olisi ollut turhan aikaa vievää.. Mies leikkaa nurmikon ja tekee lumitöitä talvella (tosin aika paljon pitää itsekin tehdä, että pääsee autolla liikkumaan töihin, kuskaamaan lapsia ja kauppaan).
Ruokailut, laskut, lasten menot ja kuskaamiset sekä pyykkihuollon hoidan minä. Mies tyhjentelee tiskikonetta ja imuroi tosinaan sekä järjestelee kyllä tavaroita kasoihin (ei paikalleen, vaan muut kuljettaa niitä paikoilleen).
Karua kertomaa naisten metatyön määrästä. Tuosta puuttuu vielä se työ, joka tulee hieman myöhemmin, kun jommankumman puolison iäkäs sukulainen alkaa tarvita hoitoa, apua ja valvomista. Silloin sukulaisen asioiden hoitaminen ja niiden organisointi jää usein naiselle, vaikka kyseessä olisi miehen isä tai äiti. Ja usein naisena huomaat, että veljesi jättää yhteisten sukulaistenne hoidon ja siihen liittyvän organisoinnin sinulle.
Näistä asioista kannattaa todella pitää meteliä, että ne tulevat näkyviksi kaikille. Tasa-arvo pitää saada näihinkin asioihin.
Meillä on täytettävät saippuapullot käytössä ja just mietin, että siinä on työ, mitä mies ei ole koskaan tehnyt. Hän kyllä huomauttaa, jos saippua alkaa olla pullosta loppu, mutta siihen se jää. Mies ostaa saippuakanisterin, jos pyydän, kun se saa halvimmalla yhdestä kaupasta, missä mies käy viikottain. Tämä on pieni juttu, tiedän kyllä, mutta samanlaisia pieniä juttuja on satoja muitakin.
Me asumme kerrostalossa ja minä putsaan viemärit, vaihdan lamput ja sulakkeet, putsaan kodinkoneet, kilpailutan vakuutukset ja sähköt, huolehdin laskunmaksuista ja muuta. Mies osaa korjata kodinkoneita ja hän osaa katsoa, pitääkö tilata huolto - jonka tilaan minä.
Kummallakin on oma auto. Koska mies ei tee kotitöitä, olen delegoinut oman autoni huollon hänelle. Muistutan katsastusajasta, renkaiden vaihto hoidetaan liikkeessä. Tankkaan itse autoni, täytän pissapojan, tarkistan öljyn ja jäähdytinnesteen määrän. Huoltohommia ei kerrostalon pihalla ihmeemmin voi tehdä, joten määräaikaishuollot tekee huoltoliike, ajan varaa jompi kumpi.
Onneksi lapset ovat jo isoja, joten sitä kausivaaterumbaa ei enää ole. Kirjoitin itse keväisin muistiin, mitä vaatetta on seuraavaksi talveksi ja mitä pitää ostaa. Kyllä minusta se kausivaatteiden pesu, huolto ja säilöön hoitaminen ja sieltä pois oli yksi ikävimmistä hommista.
Itse kutsuisin tuota multitaskingiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siinä vaiheessa käy työstä, kun tajuat ettei kukaan niitä siivoa, jos et sinä itse. Jos se menisikin niin, että se siivoaa, joka ensimmäisenä huomaa.
Pari esimerkkiä. Mies vaihtaa kakkavaipan. (Joku on ostanut vaippoja kaupasta.) Lavuaari jää kakkaiseksi. Kakkavaippa jää lojumaan siihen missä se on otettu pois. Myös lapsen housut jää siihen missä ne on riisuttu eli mies ei pue lasta. Kostea pyllypyyhe jää ruttuun vessaan lattialle. Miehellä ei käy mielessäkään, että lavuraarin voisi huuhtoa samantien, pukea lapsen, viedä vaipan roskiin ja ripustaa pyyhkeen kuivumaan.
Mies siivoaa. Hän ottaa imurin ja imuroi keskeltä lattiaa. Leluja ym tavaroita tyrkkii imurilla pois edestä, mutta ei nosta niitä pois. Nurkkia on turha, "koska ne voi imuroida sitku siivotaan kunnolla". Sanomattakin selvää ettei mies sitä kunnon siivousta tee.
Juu ei kyllä meillä muut vie vessapaperihylsyjä tai tyhjiä shamppoopulloja kuin minä. Mutta olen valinnnut miehen joka vaihtaa kakkavaipan. Heittää vaipan pois, heittää myös puhdistusliinat pois, rasvaa lapsen pyllyn, jos on tarvetta, vaihtaa housut ja ruokkii sitten lapsen. Ihan itse käskemättä. Että ei mua nypi vessapapaerihylsyt eikä nyppisi suakaan, jos se ei olisi täysi tekosyy tyytymättömyyteesi avioliittoasi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen suurin metatyö on av-palstalla töidensä luetteleminen ja palstalla päivystäminen 07-23.
Ihan oikeasti. Mitä tänään syödään-kysymys ei ole jumalauta mitään metatyötä, eikä pesukoneen napin painaminen. Isoäitinne häpeäisivät silmät päästään jos kuulisivat ulinoitanne. Jatkakaa toki. Elämän tärkeimpien kysymysten ääressä. Tässä taas mainio esimerkki miksi naisia ei johtajina näe.
Vessapaperihylsyn vieminen roskiin on palstamamman mielestä työntekoa.
Metatyö ei kuormita kotiäitiä, koska kodin siistinä pitäminen kuuluu siihen työhön. 10 tuntista työpäivää tekevä yrittäjä-äiti sen sijaan ei ole verrattavissa uhriutuneisiin isoäiteihimme. Mun mummo on 95v ja hän on kannustanut kovasti opiskelemaan ja matkustelemaan ja sanoi, että jos olisi hänen nuoruudessaan ollut mahdollista niin olisi hänkin matkustellut. On jotenkin noloa, että puhut noin rumasti naisten kokemasta ahdingosta ja vähättelet sitä. Ikään kuin et piittaisi yhtään siitä, että kanssaihmiset kokevat arjen kuormittavaksi. Pienistä puroista tulee iso virta ja kyllä, jopa yksi vessapaperirullan hylsy saattaa laukaista hysteerisen itkukohtauksen naisella, joka kokee hukkuvansa kotitöihin joita tulvii ovista ja ikkunoista ja miehen mielestä hänen panoksekseen riittää, että vaihtaa autoon öljyt joskus ja käyttää sen huollossa. Onneksi et ole mun mies.
Vierailija kirjoitti:
Tankkaan auton kerran viikossa, käytän sen pesussa kerran kuukaudessa, vien huoltoon kerran vuodessa, huolehdin renkaidenvaihdosta. Siivoan auton. Huolehdin lapsille oikeat turvaistuimet autoon.
Kaikesta saa aikaan ongelman, jos oma asenne on perseestä. Siinäpä palstamammoille vähän mietittävää.
Ai niin. Palstamamma ei osaa edelleenkään katsoa sinne peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän moni eroaakin. Ja tilastojen mukaan nämä eronneet naiset kokevat eron jälkeen elämänlaatunsa parantuneen ja arjen pyörittämisen keventyneen, kun taas miesten elämänlaatu laskee. Eronneet miehet myös kuolevat keskimäärin aiemmin kuin naimisissa elämänsä loppuun asti olevat miehet.