Lapsen (13v) kesätyöpalkka vie yksinhuoltajan oikeuden toimeentulotukeen!
Onko kellään kokemusta tästä?
Juttelin puhelimessa sosiaalitoimiston kanssa, koska olen pienten tulojeni takia kuukausittain oikeutettu toimeentulotukeen terveydenhoitokulujen, sähkölaskun ym. osalta vaikka en ole työtön.
Nyt ilmeni, että kesällä ei toimeentulotukeani makseta, koska lapsi sai pienen kesätyön ja saa siitä itselleen palkkaa!
Onko oikein? Pitääkö 13 vuotiaan tehdä työtä vain antaakseen rahat vanhemmalle eli koko perheen elättämiseen kuten sosiaalitoimisto olettaa?
No, aion tietenkin antaa lapsen pitää omat taskurahansa ja opetan säästämään osan mopokorttiin ym. omalle tililleen. Eli jatkossa en ilmeisesti enää toimeentulotukea saa lapseni säästöjen takia.
Tämä tarkoittaa, että itse ja pienemmät lapset elämme kesän ja ehkä jatkossakin alle toimeentulotuen perusosan (kunnes palkkani paranee tai lottovoitto tapahtuu...)
Kommentit (79)
Tavallisten ihmisten pieniä rahoja kytätään, mutta pääomaverotukseen ei puututa, laittomaan verokikkailuun syyllistyneille halutaan armahdusta ("maksa hei vähän niitä mätkyjä, niin saat loput anteeksi"). Ja KOLMETOISTAVUOTIAAN pienet kesäliksat saa sotkea vähävaraisen perheen talouden!!!
Kannattaa tosiaan tehdä töitä pimeesti, kuten joku jo kirjoitti. Ja ajatelkaa sitä byrokratiaa, jota ap:n asian hoitamiseen liittyy. Sekin maksaa, sekä rahaa että aikaa, joka sitten on jostakin muusta, tähdellisestä, pois. Kuinka paljon Suomi vaurastuu tällä toimenpiteellä?
Valita ja rettelöi, ap. Voi olla että häviät taistelun, mutta ainakaan et ole jäänyt tuleen makaamaan ja suostunut uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pienituloisen pitänyt tehdä useampi lapsi?
Tulotasohan on vakio eikä voi missään olosuhteissa muuttua. Nimim. ennen 5500e/kk ja nyt minimi sairaseläkkeellä (en kerennyt olla työelämässä kauaa).
Tuo lainaamasi kummittelee useissa ketjuissa ja aina suunnilleen samalla kommentilla.
Joko hänen elämänsä on halvaannuttavan tylsää, tai sitten hän on niin nuori tai niin muuten vain kokematon, että hän todella uskoo elämän olevan muuttumaton tila, joka pysyy täsmälleen samanlaisena n. 15-vuotiaasta hautaan.
Mutta sovitaan nyt, että hän on meitä parempi ihminen, joka kykenee ennakoimaan elämäänsä esim. 40 vuoden päähän, ja jatketaan me omia, muuttuvia, eläviä elämiämme :D
Olen ymmärtänyt tuon kuvion niin, että teinin tulot voidaan laskea hänen omaan elatukseensa. Hänen ei tietenkään voida olettaa elättävänsä vanhempiaan eikä sisaruksiaan, mutta jos hänellä on tuloja, hänet voidaan velvoittaa elättämään itsensä tilanteessa, jossa hänen vanhempansa eivät pysty häntä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani sai pienen perinnön ja onneksi asuu isällään, että saa myös pitää sen. Saan itse toimeentulotukea ja tiedän että esimerkiksi väkivallan uhrin korvaukset otetaan tulona huomioon :( Paljon on epäoikeudenmukaisuutta.
Olet hyvä äiti, kun annat pojan asua siellä missä hänellä on paremmat olosuhteet elämälleen. Ei ole varmasti ollut helppo ratkaisu tuo, mutta olet tehnyt oikein ja poikasi parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mä ihmettelen tälläsiä ihmisiä, toivottavasti tälläisillä ei ole lapsia!
Vanhemmat ovat täysin vastuussa lapsistaan. Ilman hyvä tuloista työtä ei lapsia pidä edes hankkia.
Aivan käsittämätöntä kuppaamista vähävaraisen ihmisen jo ennestään lähes olemattomista tuloista. Samaan aikaan kansankynttilät lomailevat täytellä palkalla liki puolet vuodesta ja silti eivät saa yhtään mitään tehtyä tämän maan eteen. Ai luoja, kyllä olis kirveellä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt tuon kuvion niin, että teinin tulot voidaan laskea hänen omaan elatukseensa. Hänen ei tietenkään voida olettaa elättävänsä vanhempiaan eikä sisaruksiaan, mutta jos hänellä on tuloja, hänet voidaan velvoittaa elättämään itsensä tilanteessa, jossa hänen vanhempansa eivät pysty häntä elättämään.
Eli ei saisi kuitenkaan mitään extraa koska perheen käytettävissä olevat tulot pysyisi samana. Teini saisi jotain extraa jos vanhempi edelleen elättäisi ostamalla ruuat ja vaatteet mutta se tarkoittaisi taas sitä että hänen käytettävissä ei olisikaan enää sitä mimimisummaa mikä on tarpeellinen kyseiselle perhekoolle. Eli teinin työ pahimmillaan köyhdyttäisi äidin ja sisarusten elämää tai sitten on sanottava että teinin on kustannettava kaikki omat menot myös ruuat ha vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hei elämäntilanteethan pysyvät IKUISESTI elämän loppuun asti samanlaisena.
Ei pysy. Mutta niihinkin pitää olla varautunut. Säästöjä pitää olla reilusti sekä erittäin hyvä perheverkosto joka auttaa.
Sitten pitää myös ymmärtää luopua itse kaikista harrastuksista ja ostamisista itselle(pakollisia vaatteita ruokaa, lääkkeitä lukuunottamatta) jos muuten ei ole varaa.
Lapsia ei pidä hankkia jos ei ole naimisissa ja kummallakin ole vakituinen ja hyväpalkkainen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeassakin elämässä noin ilkeä ja tyhmä? Väännetäänpä rautalangasta: ihmisten elämäntilanteet ehtivät muuttua moneen kertaan elämän aikana. Esimerkiksi työttömyys, sairaus, avioevo voivat muuttaa perheen tilannetta kovastikin. Tässä taloudellisessa tilanteessa moni hyvin koulutettu, pitkän ja ansiokkaan uran tehnyt ihminen on voinut joutua pitkäaikaistyöttömäksi. Sittten lopulta voi löytyä huonosti palkattu työ tai pienimuotoinen yrittäjyys, joka ehkä juuri ja juuri pitää perheen ruuissa. Sekin on ns. lottovoitto monelle. Ja siinä menee moni asia uusiksi.
On väärin, jos lapset joutvat elättämään perhettä. Ei siinä saa kovin ruusuista kokemusta siitä, että työnteko kannattaa. On paljon parempi, että lapsi/nuori saa pitää rahansa ja vaikka juurikin säästää jotain unelmaansa varten varsinkin jos vanhemmat eivät pysty nuorta auttamaan sen hankkimisessa.
Työn tekeminen on aina kunnioitettavaa. Nyt työtä ei vaan riitä kaikille ja osa työstä on huonosti palkattua. Nämä eivät ole yksittäisen ihmisen syytä. AINUT tapa nostaa Suomi tästä suosta, on tehdä työtä, kannustaa kanssaihmisiä jaksamaan, ideoimaan ja tekemään asioita. Toisten mollaaminen (netissä tai kasvotusten) ajaa meitä vain syvempään suohon. Ilkeät kommentoijat, etsikää sisältänne kannustava ja empaattinen ihminen ja auttakaa toisia tsemppamalla ja ystävällisellä käytöksellä!
Avioero on lähes aina sen syytä joka sitä avioeroa hakee. Se että ei enää rakasta toista ei ole syy tuhota perhettä ja sitten valittaa kun ei ole rahaa.
Kun lapsia tekee niin siitä hetkestä 18 vuotta ainoa millä on merkitystä on lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mä ihmettelen tälläsiä ihmisiä, toivottavasti tälläisillä ei ole lapsia!
Vanhemmat ovat täysin vastuussa lapsistaan. Ilman hyvä tuloista työtä ei lapsia pidä edes hankkia.
Olet varmaan tyytyväinen nyt, kun Suomen syntyvyys on laskenut n. 1850 -luvun tasolle. Hyvätuloinen on yhdyssana.
Minähän voisin ajatella, että äidinkieltään osaamattomien, sivistymättömien ihmisten ei pitäisi hankkia lapsia, koska he aiheuttavat tuleville polville paljon laaja-alaista haittaa: syrjäytymistä, taloudellista, tuotannollista ja innovatiivista taantumaa, henkistä ja taloudellista lamaa, alamaisuutta, tyhmyyttä ... Mutta en ajattele niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, pienituloinen ei välttämättä ole aina ollut pienituloinen. Minä olin vielä 2014 erittäin hyvin palkatussa työssä, nyt istun Salen kassalla. Meillä on varaa elää, mutta lapset joutui vaihtamaan harrastukset halvempiin. Seuraavaksi voit varmaan kysyä miksi hankin lapsia ja annoin aloittaa harrastuksia, kun varmaan tiesin silloin 12-vuotta sitten, että saan potkut ja musta tulee pienituloinen. Ja kyllä, mulla on mies, mutta mies ei maksa kuin omat kulunsa ja lasten ihan pakolliset kulut.
Miksi mies ei osallistu enempää? Itse en moiseen suostuisi, siis vähään osallistumiseen
Jos mies ei ole lasten isä niin hänellä ei ole mitään vastuuta elättää lapsia. Itse en ikinä elättäisi toisten lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani sai pienen perinnön ja onneksi asuu isällään, että saa myös pitää sen. Saan itse toimeentulotukea ja tiedän että esimerkiksi väkivallan uhrin korvaukset otetaan tulona huomioon :( Paljon on epäoikeudenmukaisuutta.
Olet hyvä äiti, kun annat pojan asua siellä missä hänellä on paremmat olosuhteet elämälleen. Ei ole varmasti ollut helppo ratkaisu tuo, mutta olet tehnyt oikein ja poikasi parhaaksi.
Höpsö! Hyvään elämään on muitakin kriteerejä kuin hyvä tulotaso. Itse muutin äidille, vaikka hän olikin rutiköyhä ja isä vakiduunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsi löytyy. Juuri pienituloisuutemme takia emme lapsia enempää tee.
Karma, toivottavasti elämä riistää sen ainokaisesi, opit ymmärtämään elämää ja pitämään turpasi kiinni.
Ei lapsi ole elatusvelvollinen!!! Riitauta asia!!
On väärin. Valitusta ylemmille tahoille menemään. Sossun etuuskäsittelijät vallantunteestaan huumaantuneena nauttivat mielivaltaisen päätösten tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsö! Hyvään elämään on muitakin kriteerejä kuin hyvä tulotaso. Itse muutin äidille, vaikka hän olikin rutiköyhä ja isä vakiduunissa.
Kunnon elintaso on minimivaatimus hyvälle elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, pienituloinen ei välttämättä ole aina ollut pienituloinen. Minä olin vielä 2014 erittäin hyvin palkatussa työssä, nyt istun Salen kassalla. Meillä on varaa elää, mutta lapset joutui vaihtamaan harrastukset halvempiin. Seuraavaksi voit varmaan kysyä miksi hankin lapsia ja annoin aloittaa harrastuksia, kun varmaan tiesin silloin 12-vuotta sitten, että saan potkut ja musta tulee pienituloinen. Ja kyllä, mulla on mies, mutta mies ei maksa kuin omat kulunsa ja lasten ihan pakolliset kulut.
Miksi mies ei osallistu enempää? Itse en moiseen suostuisi, siis vähään osallistumiseen
Jos mies ei ole lasten isä niin hänellä ei ole mitään vastuuta elättää lapsia. Itse en ikinä elättäisi toisten lapsia.
Ihanaa, että minulla on opillisesti ja sydämen sivistynyt tytär. Hänen bonuslapsensa on ihan tasavertaisessa asemassa biologisten lastensa kanssa. Samoin me lähisuku, emme tee eroa lasten kesken, rakkaita ovat, ja sama panostetaan kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsi löytyy. Juuri pienituloisuutemme takia emme lapsia enempää tee.
Karma, toivottavasti elämä riistää sen ainokaisesi, opit ymmärtämään elämää ja pitämään turpasi kiinni.
Tuo kirjoittaja on vastuuntuntoinen kun ei hankia lapsia vaan kun haluaa niitä. Järkevä ihminen tajuaa milloin ei lapsia pidä hankkia vaikak niitä miten paljon haluaisikin.
Itsekäs ja surkea ihminen hankkii lapsia vaikka tietää että on köyhä ja/tai sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että minulla on opillisesti ja sydämen sivistynyt tytär. Hänen bonuslapsensa on ihan tasavertaisessa asemassa biologisten lastensa kanssa. Samoin me lähisuku, emme tee eroa lasten kesken, rakkaita ovat, ja sama panostetaan kaikkiin.
Kunnes tulee ero ja lapsen oikeat vanhemmat ilmoittaa että ei halua teitä lähellekkään heidän lastaan.
Säästöt sitten kotiin kirjekuoreen tai sukanvarteen, ettei näy tilillä