Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen (13v) kesätyöpalkka vie yksinhuoltajan oikeuden toimeentulotukeen!

Vierailija
29.05.2016 |

Onko kellään kokemusta tästä?

Juttelin puhelimessa sosiaalitoimiston kanssa, koska olen pienten tulojeni takia kuukausittain oikeutettu toimeentulotukeen terveydenhoitokulujen, sähkölaskun ym. osalta vaikka en ole työtön.

Nyt ilmeni, että kesällä ei toimeentulotukeani makseta, koska lapsi sai pienen kesätyön ja saa siitä itselleen palkkaa!

Onko oikein? Pitääkö 13 vuotiaan tehdä työtä vain antaakseen rahat vanhemmalle eli koko perheen elättämiseen kuten sosiaalitoimisto olettaa?

No, aion tietenkin antaa lapsen pitää omat taskurahansa ja opetan säästämään osan mopokorttiin ym. omalle tililleen. Eli jatkossa en ilmeisesti enää toimeentulotukea saa lapseni säästöjen takia.

Tämä tarkoittaa, että itse ja pienemmät lapset elämme kesän ja ehkä jatkossakin alle toimeentulotuen perusosan (kunnes palkkani paranee tai lottovoitto tapahtuu...)

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai elämäntilanteet vaihtelee, ja pienituloiseksi voi päätyä milloin vain.

Mutta mun tuttavapiirissä on useita, jotka on nimenomaan hankkineet lauman lapsia sossueläteiksi.

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Miksi sitten olet hankkinut tuollaisen tuttavapiirin? Päästäksesi pätemään, olemaan ikäänkuin parempi ihminen? 

Vierailija
22/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai elämäntilanteet vaihtelee, ja pienituloiseksi voi päätyä milloin vain.

Mutta mun tuttavapiirissä on useita, jotka on nimenomaan hankkineet lauman lapsia sossueläteiksi.

Jännä tuttavapiiri sinulla. Mutta mikäs siinä, jos heidän kanssaan viihdyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Miksi sitten olet hankkinut tuollaisen tuttavapiirin? Päästäksesi pätemään, olemaan ikäänkuin parempi ihminen? 

En ole soimannut ketään, totesin vain ääneen tosiasian.

Tuttavapiiriin kuuluvat myös sukulaiset, naapurit, lasten kavereitten vanhemmat jne. Ystävät valitaan.

Vierailija
24/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua suututtaa tämä systeemi, että lapsen kesätyötulot vähennetään tuista. Juurikin tämä, että sitten lapset oppii, ettei kannata tehdä töitä. Varsinkin kun ne alaikäisten kesätyöt tuskin on mitään kolmen tonnin kuukausipalkkaisia töitä.. eikä kunnalle varmastikaan tule merkittävää säästöä siitä, että yhden perheen tuet lakkautetaan kesän ajaksi. Minusta olisi niin tärkeää, että huono-osaisten perheiden lapset saisivat kokemusta siitä, että omalla toiminnalla pystyy parantamaan omaa tilannettaan. Sen sijaan, että lapset passivoituvat jo teini-iässä, kun omasta työstä ei jääkään mitään käteen vaan työnteosta rangaistaan. Kiva sitten koulussa kuunnella hyväosaistempien luokkakavereiden kertovan kesätöistään ja siitä miten saivat säästettyä mopoon tms. Että itse on tässäKIN asiassa huonommassa asemassa ja edes oma ahkeruus ja reippaus ei auta.

Vierailija
25/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla estetään myös köyhän perheen lapsia rikastumasta. Heillä voisi olla saman verran käyttörahaa kuin rikkailla esim. tullessaan täysi-ikäisiksi, mutta vanhempien ratkaisujen tai eteen tulleiden tilanteiden takia eivät saa säästöön mitään. 

Vierailija
26/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaat ei muuten saa solmia työsopimusta Suomessa...

Vierailija
27/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei alaikäisten tuloja huomioida laskelmassa ja mielestäni oikein. Kansalaisten yhdenvertaisuuden mukaan näin tulisi toimia kaikkialla. Joten selvitäpä asia uudestaan, en usko väittämääsi.

Vierailija
28/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä käytäntö opettaa lapselle että ei kannata edes yrittää mitään.

Miksiköhän köyhyys periytyy 😱

Vierailija
29/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan mieheltä elarit lapsista, tottakai tulot huomioidaan toimeentulotuessa. 

Entä jos on leski ja yh?

Vierailija
30/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan yksi lapsi ja se kaduttaa, sillä:

Arvot ovat kovenemassa. Kohta köyhätnovat jälleen sen varassa, että omat jälkeläiset auttavat vanhana. Köyhän kannattaisi tehdä mahdollisimman paljon lapsia nyt vielä, kun lapsiperheitä tuetaan ruhtinaallisesti. Kaipa sekin aikanaan muuttuu.

Vierailija
31/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani sai pienen perinnön ja onneksi asuu isällään, että saa myös pitää sen. Saan itse toimeentulotukea ja tiedän että esimerkiksi väkivallan uhrin korvaukset otetaan tulona huomioon :( Paljon on epäoikeudenmukaisuutta.

Vierailija
32/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta syystä mä en tehnyt kirjalla näkyvää kesätyötä ennen kuin täytin 18 vuotta. Järjestelmä tukee harmaata taloutta ja huonontaa nuorten työllistymistä. On se aika epäreilua köyhien perheiden lapsille. Työpaikoista taistelu on kovaa myös nuorilla ja 18-vuotias hakemassa ekaa kesätyötänsä ei ole kovin hyvissä asemissa verrattuna pari kesää töitä tehneeseen. Se varakkaamman perheen lapsi saa myös säästöjä ja sen on helpompi muuttaa omilleen jne., koska ei ole täysin varaton. Käsittämätöntä, että tää on mahdollista nykyajan Suomessa! Lasten ei pitäisi maksaa vanhempiensa virheitä tai huonoa tuuria! Mä olisin mieluusti laittanut mun kesätyörahat vaikka tilille pölyttymään, kunnes täytän 18 tms. Mun mielestä se olisi kohtuullinen menetelmä toimeentulotuen saajien lapsille.

Vierailija
33/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pienituloisen pitänyt tehdä useampi lapsi?

Tiedätkö, pienituloinen ei välttämättä ole aina ollut pienituloinen. Minä olin vielä 2014 erittäin hyvin palkatussa työssä, nyt istun Salen kassalla. Meillä on varaa elää, mutta lapset joutui vaihtamaan harrastukset halvempiin. Seuraavaksi voit varmaan kysyä miksi hankin lapsia ja annoin aloittaa harrastuksia, kun varmaan tiesin silloin 12-vuotta sitten, että saan potkut ja musta tulee pienituloinen. Ja kyllä, mulla on mies, mutta mies ei maksa kuin omat kulunsa ja lasten ihan pakolliset kulut.

Miksi mies ei osallistu enempää? Itse en moiseen suostuisi, siis vähään osallistumiseen

Vierailija
34/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ihmettelemään, mistä 13-vuotias on löytänyt kesätyön. Kuinka pitkäksi ajaksi? Ja tienaako lapsi todellakin niin paljon, että se vaikuttaa toimeentulotukeen ehkä vielä syksylläkin? Käytännössä kuitenkin lienee niin, että kun lapsi hankkii vaikkapa uudet farkut ja jonkun puseron syksyn kouluvaatteiksi, niin eipä siinä jäljelle jää kuin vähän karkkirahaa. Nykyinen työlainsäädäntö on tiukka. Tuon ikäinen lapsi ei saa tehdä läheskään täyttä työpäivää. Ja muitakin rajoitteita on. Ottakaa selvää!

Vierailija
35/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi löysi kesätyön ihan lähettämällä hakemuksen, menemällä haastatteluun ja tulemalla valituksi. On reipas ja fiksu :)

Työpaikka on kaupassa ja  työaika 6 tuntia päivässä kahden viikon ajan. Palkka on useita satasia nettona kuitenkin. Isoilla kauppaketjuilla on näitä yläasteella ja ammattikoulussa oleville nuorille suunnattuja kesätyöohjelmia / työharjoitteluja, 13v on nuorin joka voidaan palkata. Verokortti ja pankkitili luonnollisesti lapsella oltava. 

Vaikka ja koska olen pienituloinen ja toimeentulotuen asiakas, kannustan sitä suuremalla syyllä lastani olemaan ahkera ja luomaan nuoresta asti hyvän työuran! Siihen hänellä on ihan hyvät edellytykset köyhästä äidistä huolimatta. Onneksi perittävää pääomaa on muunkinlaista kuin aineellista.

Löysin linkkejä, tästä huolenaiheestani on kirjoitettu viime vuosina ylen uutisissa ja iltapäivälehdissä. Osa kunnista jättää lapsen tulon huomioimatta. On ilmeisesti harkintaan perustuva asia.

T. Ketjun aloittaja

Vierailija
36/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että ostan lapselle vaatteet omillani tai esim. lapsilisärahoilla, niitä ei ole säästössä. Joten kesätyöpalkkansa lapsi saa säästää  tai käyttää ihan muuhun kuin ruokaan tai vaatteisiin, jotka ovat perusmenoja ja minusta ihan vanhemman kustannettava.

T. Ketjun aloittaja

Vierailija
37/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oikaisuvaatimus. Alaikäinen ei ole elatusvelvollinen muuhun perheeseen nähden, joten alaikäisen säännöllisistäkään tuloista ei voida huomioida tulona kuin korkeintaan lapsen perusosan ja asumiskulujen verran. Alaikäisen satunnaisten tulojen osalta STM suosittaa, että niitä ei huomioitaisi tulona millään lailla.

T. Oikaisuvaatimuksia työkseen käsittelevä sossu

Vierailija
38/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, vielä ei onneksi tarvitse tehdä oikaisuvaatimusta kun päätöstäkään ei vielä ole. Tämä huoleni perustuu puhelinkeskusteluun, jossa minulle sossusta kerrottiin että lapsen tuloista on nämä minun laskut eli terveydenhoitokulut ja sähkölasku maksettava, jotka yleensä on maksettu toimeentulotukena. Virkailija oli toivottavasti väärässä!

Voin tehdä hakemuksen ja kirjoittaa mukaan vetoomuksen / perusteluja miksi lapsen tuloa ei pitäisi huomioida. Tässä keskustelussa on tullut hyviä pointteja, kiitos kaikille niistä!

Vierailija
39/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pienituloisen pitänyt tehdä useampi lapsi?

Tulotasohan on vakio eikä voi missään olosuhteissa muuttua. Nimim. ennen 5500e/kk ja nyt minimi sairaseläkkeellä (en kerennyt olla työelämässä kauaa).

Vierailija
40/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostakaa sitten palkanmaksun jälkeen lapsen tili tyhjäksi, ettei niitä säästöjä voida loputtomiin laskea tuloksi sossussa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän