Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin aloit herätä ilman syytä ja itsestään aikaisin?

Vierailija
19.12.2023 |

Nuorempana nauratti, kun keski-ikäisillä "ei riittänyt unta". 

Olen tarkoituksella rauhoittanut tämän viikon, jotta saisin nukkua. Koko syksyn olen herännyt ennen kuutta, vaikka olisin saanut nukkua pidempään. 

No, eilen heräsin klo 04, tänään 06. 

Olen 41-v.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 :D

Vierailija
2/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi en ole alkanut, mutta unen tarve on vähentynyt merkittävästi, 33.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 45 ikävuoden jälkeen ehkä, voi olla aiemminkin. Tuolloin lähinnä satunnaisesti, tai ei nyt joka yö ainakaan. Nyt parin viimeisimmän vuoden ajan tuosta aikaisin heräämisestä on alkanut tulla jo riesa. Harvoin nukun yli seitsemään, varsinkaan suorilta. Jos nukunkin pitkään, niin sitten olen ainakin jossain vaiheessa aamua / aamuyötä valvoskellut puolisen tuntia - tunnin.

-48v

Vierailija
4/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina aamuvirkku ja huono-uninen. Haluaisin nukkua pitkään, mutta herään yleensä viimeistään kuudelta. Ihan nuorena saatoin ehkä joskus nukkua kahdeksaankin. Nyt olen yli 50, työtön ja vaihdevuodet aiheuttaa entisestään unihäiriöitä. Seitsemään olen nukkunut muistaakseni yhden kerran tänä kesänä ja sama taisi olla koko viime vuonna. Asialla ei ole eroa, olenko työelämässä vai työttömänä, aina sama, enkä tarvitse herätyskelloa, vaikka se varmuuden vuoksi onkin soimassa. 

Vierailija
5/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä. Olen alkanut käydä kävelylenkeillä aamuisin kun mikään ei ole auki, kukaan ei ole hereillä ja mitään ei voi tehdä muiden kanssa kun kaikki nukkuvat. Herään nykyään luonnostaa klo 5-6 vaikka nuorena olin iltaihminen aamunukkuja. Tätä on tapahtunut muillekin ikätovereille. Ihmisen sisäinen kello siirtyy kun ihminen vanhenee. 

Vierailija
6/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin takia heräilen joskus neljältä, toisinaan viideltä. Olen 36. 

Vierailija
7/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania ja masennusjaksot oireilee mulla aikasin heräämisen, muuten nukun ihan hyvin pitkäänkin.

N34

Vierailija
8/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisenä. Olen alkanut käydä kävelylenkeillä aamuisin kun mikään ei ole auki, kukaan ei ole hereillä ja mitään ei voi tehdä muiden kanssa kun kaikki nukkuvat. Herään nykyään luonnostaa klo 5-6 vaikka nuorena olin iltaihminen aamunukkuja. Tätä on tapahtunut muillekin ikätovereille. Ihmisen sisäinen kello siirtyy kun ihminen vanhenee. 

Estrogeenin puutteesta ja muista hormonihäiriöistä se johtuu, ei mistään sisäisistä kelloista. 

Vierailija
9/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kolmekymppisenä, noin 27-vuotiaana. 

Nyt olen neljäkymmentä ja edelleen aamuvirkku iltatorkku.

Vierailija
10/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut aamuvirkku (tai oikeastaan mulle optimaalinen päivärytmi olisi mennä nukkumaan aamupäivällä klo 11-12 aikaan ja herätä illansuussa klo 19-20). Vaikea nukkua, kun virkeimmät tunnit ajoittuu aamuyöllä kahdesta viiteen.

Vierailija
11/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut vastailee.

Itse olen ollut aamun torkku, mutta en enää 40 ikävuoden jälkeen. Nuorempana nukuin helposti puoleen päivään, nykyään viikonloppunakin hereillä klo 6.

Vierailija
12/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-v, säännöllisesti puoli viideltä, kun uni ei vaan riittänyt. Vuotta myöhemmin sain yhdistelmäe-pillerit unettomuuteen ja yöhikoiluun, molemmat korjaantuivat nopeasti.

Vierailija
13/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä odotellessa, koska digistä huolimatta yhteiskunta on ehkä enemmän aamuvirkuille. Ja pienet heräilee aikaisemmin kuin itse haluaisin. Olen iltavirkku ja tykkään olla päivän jälkeen enemmän itsekseni ja valvoa, silloin mä palaudun. En aamuisin, en ainakaan jos en ole nukkunut hyvin. Jos saan nukkua, niin nukun mieleläni nykyään noin 9-11 asti (riippuen monelta mennyt nukkumaan), eli joskus tuolloin heräilen itsestäni. Joskus stressissä herään aamuöisin enkä saa unta, mutta onneksi ei ole päivittäistä ja unenlahjat pysyneet.

Vierailija
14/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ai niin, ikää on 41 vuotta! 

Vierailija
15/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette aikaisin aamulla? Usein hereillä kauan ennen kuin palsta aukeaa :D

Vierailija
16/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aamiaista, luen kirjaa, käyn salilla, teen työtehtäviä? :)

Vierailija
17/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaan lamaantuneena ja yritän olla herättämättä miestäni, jolla riittää unta.

Vierailija
18/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle optimaalisin nukkuma-aika on klo 2-11. En todellakaan voi mennä yöunille esim. klo 21, en edes silloin kun olen mennyt edellisen yön tunnin unilla.

N42

Vierailija
19/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jotain käsittelemättömiä traumoja tai mielenterveysongelmia, jotka herättää sinut. Käsittele ne ensin, ja nuku normaalisti sen jälkeen.

Vierailija
20/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä alkanut. Olen aina ollut illanvirkku. Tosin tänä aamuna heräsin jo 9 jälkeen, 7 tunnin unien jälkeen. Väsytti yhä, mutten saanut enempää nukuttua. Joululoma alkoi just, niin ehkä se tästä vielä korjaantuu, kun kroppa tajuaa, ettei ole pakko herätä töihin. 

N48