Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen (13v) kesätyöpalkka vie yksinhuoltajan oikeuden toimeentulotukeen!

Vierailija
29.05.2016 |

Onko kellään kokemusta tästä?

Juttelin puhelimessa sosiaalitoimiston kanssa, koska olen pienten tulojeni takia kuukausittain oikeutettu toimeentulotukeen terveydenhoitokulujen, sähkölaskun ym. osalta vaikka en ole työtön.

Nyt ilmeni, että kesällä ei toimeentulotukeani makseta, koska lapsi sai pienen kesätyön ja saa siitä itselleen palkkaa!

Onko oikein? Pitääkö 13 vuotiaan tehdä työtä vain antaakseen rahat vanhemmalle eli koko perheen elättämiseen kuten sosiaalitoimisto olettaa?

No, aion tietenkin antaa lapsen pitää omat taskurahansa ja opetan säästämään osan mopokorttiin ym. omalle tililleen. Eli jatkossa en ilmeisesti enää toimeentulotukea saa lapseni säästöjen takia.

Tämä tarkoittaa, että itse ja pienemmät lapset elämme kesän ja ehkä jatkossakin alle toimeentulotuen perusosan (kunnes palkkani paranee tai lottovoitto tapahtuu...)

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pienituloisen pitänyt tehdä useampi lapsi?

Vierailija
2/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, on aina mennyt. Ennen oli ihan normaalia, että kotona asuvat lapset antoivat valtaosan tuloistaan äidilleen ja pitivät vain taskurahan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanna vastuusi ja hanki parempipalkkainen duuni.

Vierailija
4/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jos ulosotosaa niin ei kannata lastenkaan tehdä kesätöitä.

Vierailija
5/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mä ihmettelen tälläsiä ihmisiä, toivottavasti tälläisillä ei ole lapsia!

Vierailija
6/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen hakenut toimeentulotukea eikä ainakaan meillä vaikuttanut lasten säästöt, yhteensä n. 4000€. Nämä on siis lapsen ristiäis,synttäri ja joulurahoista kertyneet säästöt.

Vierailija
7/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaihtelee eri kunnissa ja virkailijasta riippuen vaikuttaako teinin kesätyö vai ei.

Onhan se ihan kohtuutonta että lapsen pitää elättää omalla työllään perhettä joten tee virallinen valitus!

Ei pidä kaikkeen kyykytykseen suostua. Lapsella on oikeus omaan työansioon!

Vierailija
8/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole ollut pienituloinen lapsia saadessaan? Katsos, kun elämä voi heittää yllättäviäkin asioita eteen. T. Työkyvyttömyyseläkkeellä 25 vuotiaana fyysisen sairausen vuoksi.

Vierailija
9/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hei elämäntilanteethan pysyvät IKUISESTI elämän loppuun asti samanlaisena.

Vierailija
10/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu mä ihmettelen tälläsiä ihmisiä, toivottavasti tälläisillä ei ole lapsia!

Yksi lapsi löytyy. Juuri pienituloisuutemme takia emme lapsia enempää tee.

Vierailija
11/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ap? Koska ap:llahan on useita pienempiä lapsia...

Jos ei ap, niin ketä hittoa kiinnostaa juuri teidän lapsiluku? :D

Vierailija
12/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy se sekin, mutta ennemmin kanattaisi miettiä sitä omaa äo:ta ja sen perusteella miettiä, kannattaako tehdä lisää lapsia.

Vierailija
13/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan mieheltä elarit lapsista, tottakai tulot huomioidaan toimeentulotuessa. 

Vierailija
14/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on tuloista, joita talouteen tulee. Sossun rahoja jaetaan talouskohtaisesti. Siinä syy, mutta toteutus riippuu kunnasta ja virkailijasta.

Vierailija
15/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin ohjeistus on: "Alaikäisen kesätyötulot katsotaan vähäisiksi ansiotuloiksi, eikä niitä huomioida tulona perheen toimeentulotukilaskelmassa." Mutta ilmeisesti vaihtelee.

Vierailija
16/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, pienituloinen ei välttämättä ole aina ollut pienituloinen. Minä olin vielä 2014 erittäin hyvin palkatussa työssä, nyt istun Salen kassalla. Meillä on varaa elää, mutta lapset joutui vaihtamaan harrastukset halvempiin. Seuraavaksi voit varmaan kysyä miksi hankin lapsia ja annoin aloittaa harrastuksia, kun varmaan tiesin silloin 12-vuotta sitten, että saan potkut ja musta tulee pienituloinen. Ja kyllä, mulla on mies, mutta mies ei maksa kuin omat kulunsa ja lasten ihan pakolliset kulut.

Vierailija
17/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeassakin elämässä noin ilkeä ja tyhmä? Väännetäänpä rautalangasta: ihmisten elämäntilanteet ehtivät muuttua moneen kertaan elämän aikana.  Esimerkiksi työttömyys, sairaus, avioevo voivat muuttaa perheen tilannetta kovastikin. Tässä taloudellisessa tilanteessa moni hyvin koulutettu, pitkän ja ansiokkaan uran tehnyt ihminen on voinut joutua pitkäaikaistyöttömäksi. Sittten lopulta voi löytyä huonosti palkattu työ tai pienimuotoinen yrittäjyys, joka ehkä juuri ja juuri pitää perheen ruuissa. Sekin on ns. lottovoitto monelle. Ja siinä menee moni asia uusiksi. 

On väärin, jos lapset joutvat elättämään perhettä. Ei siinä saa kovin ruusuista kokemusta siitä, että työnteko kannattaa. On paljon parempi, että lapsi/nuori saa pitää rahansa ja vaikka juurikin säästää jotain unelmaansa varten varsinkin jos vanhemmat eivät pysty nuorta auttamaan sen hankkimisessa.

Työn tekeminen on aina kunnioitettavaa. Nyt työtä ei vaan riitä kaikille ja osa työstä on huonosti palkattua. Nämä eivät ole yksittäisen ihmisen syytä. AINUT tapa nostaa Suomi tästä suosta, on tehdä työtä, kannustaa kanssaihmisiä jaksamaan, ideoimaan ja tekemään asioita. Toisten mollaaminen (netissä tai kasvotusten) ajaa meitä vain syvempään suohon. Ilkeät kommentoijat, etsikää sisältänne kannustava ja empaattinen ihminen ja auttakaa toisia tsemppamalla ja ystävällisellä käytöksellä!

Vierailija
18/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärältä tuntuu niin nuoren lapsen kesäansioiden vaikutus. Tolla systeemillä kasvaa ihmisiä jotka eivät mene töihin " kun tuet menee". Teet oikein kun kannustat lasta silti töihin. On tarpedksi ihan hyvätloisten perheiden aikuisia lapsia jotka saavat sekä toimeentulotukea että rahaa vanhemmiltaan.

Vierailija
19/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opetaan pienituloisten perheiden lapset vieroksumman työtä.

Opetetaan teinistä lähtien että työtä ei kannata tehdä kun menee tuet. Teinin työansio on teinin eikä teinillä ole elastusvelvollisuutta vaan perheen elatus on vanhempien/vanhemman vastuulla tavalla tai toisella.

Ja koska asumme samassa Suomen maassa niin kansalaisia pitäisi kohdella tasavertaisesti eli ei saisi olla niin että toisessa kunnassa teinin kesätyö vaikuttaa tai toisessa ei.

Vierailija
20/79 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai elämäntilanteet vaihtelee, ja pienituloiseksi voi päätyä milloin vain.

Mutta mun tuttavapiirissä on useita, jotka on nimenomaan hankkineet lauman lapsia sossueläteiksi.