HS: Köyhien ja opiskelijoiden jälkeen läskit kyykkyyn. Elintasosairauksia ei enää hoideta valtion kustannuksella
Sosiaali ja terveysministeri Hanna Mäntylä (per) kertoo tänään HS:ssä, että jatkossa elintasosairauksien hoidosta maksaa ihminen itse. Esim. 2-tyypin diabeteksen lääkekorvaukset poistuvat. Mitäs menit lihomaan tai poltit tupakkaa!
Kommentit (128)
Läskit vois tosiaan mennä kyykkyyn ja sieltä ylös vaikka viidesti viiden sarjoissa joka toinen päivä niin ehkä ei tarviskaan maksaa niitä hoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan toki keskustella siitä, pitäisikö elintasosairaudet kustantaa valtion kassasta vai ei, mutta sitä en ymmärrä, miten joku voi väittää, etteikö 2. tyypin diabetes olisi elintasosairaus... (ps. ennen alapeukkua otathan selvää, mitä eroa on 1. ja 2. tyypillä)
2. tyypin diabetes voi puhjeta jopa e-pillereistä, koska ne joillakin vaikuttavat paljon insuliinin toimintaan.
Eikö e-pilleritkin tavallaan ole elintasoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan toki keskustella siitä, pitäisikö elintasosairaudet kustantaa valtion kassasta vai ei, mutta sitä en ymmärrä, miten joku voi väittää, etteikö 2. tyypin diabetes olisi elintasosairaus... (ps. ennen alapeukkua otathan selvää, mitä eroa on 1. ja 2. tyypillä)
2. tyypin diabetes voi puhjeta jopa e-pillereistä, koska ne joillakin vaikuttavat paljon insuliinin toimintaan.
Lienee kuitenkin aika helposti selvitettävissä, johtuuko henkilön diabetes e-pillereistä vai liikalihavuudesta. Liikalihaville ei edes anneta e-pillereitä. No joo, en ala leikkiä asiantuntijaa. Tällä logiikalla ei kuitenkaan sitten voitaisi puhua elintasosairauksista ollenkaan, koska ainahan voi olla vaan äärimmäisen huono tuuri.
Harva syntyy "läskinä" vaan ne kilot kertyvät jossain matkan varrella. Joillakin e-pillerit lisäävät painon nousua. Jatkuvat raskaudet ja synnytykset tosin taitaisivat tulla yhteiskunalle vielä kalliimmaksi. Monille myös jää kiloja raskaudesta, jotka eivät loskaan lähde tai sitten pikkulapsiaikana puputetaan unen åuutteeseen makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hih, pianonpudotus!
Aika usein sitä nykyään kyllä toivoo, että piano putoaisi kohteeseen.
Minä lakkaan ostamasta diabeteslääkkeitä, jos niiden Kela-korvaus poistuu. Hoitamattomana se tulee varmasti halvemmaksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen ehkäisymuoto, määrätään myös erinäisiin sairauksiin.
Itse olen perusterve, mutta mietin näitä juttuja tämän uutisen kohdalla:
-Mistä päätellään, johtuuko henkilön sairaus omista valinnoista (tupakka, alkoholi, lihavuus, lihansyönti) vai onko perinnöllistä? Tällä hetkellä tutkijatkaan eivät tiedä.
-Jos lisääntyy vaikka on perussairauksia, tuleeko maksaa lapsen mahdollisesti perimän sairauden hoitokulut itse?
-Ennaltaehkäisevään hoitoon, neuvontaan ja kuntoutukseen pitäisi panostaa, myös hammashoidossa. Nythän aikoja on mahdoton saada esimerkiksi tarkastuksiin ja kuntoutukset, neuvonta yms. ovat tavoittamattomissa. Hammashoidossa varsinkin pienetkin ongelmat kertautuvat, jos aikaa hoitoon ei kertakaikkiaan saa.
Tietysti sairauksien hoitamatta jättäminen tuo säästöjä, koska tuohon ideologiaan kuuluu, että ei niitä kerrannaisvaikutuksiakaan hoideta. Ihminen maksaa itse, hoitaa itsensä kuntoon tai kuolee.
2-tyypin diabetesskin on voimakkaasti perinnöllinen. Kun on taipumus tautiin, sen voi saada hoikkanakin. Esim mun lähisuvussa ko. tauti on ollut isoäidillä, on äidillä ja pikkusiskolla, sekä isälläni. Itse en ole hoikka, mutta liikun todella paljon ja liikuntakin suojaa diabetekseltä.
Suvusta löytyy myös hoikkia ihmisiä, joilla on hyvät elämäntavat, silti on ykköstyypin diabetes.
Itse tiedän omat riskini ja yritän ainakin lykätä sairastumista ja näin liki 5-kymppisenä olen mielestäni siinä onnistunutkin. Äitini sairastui 10 vuotta aiemmin.
Siis eihän tuossa lukenut, että hoito pitää maksaa kokonaan itse, vaan osan joutuu. Saisivat samantien nostaa limsojen, mehujen ja energiajuomien verotusta kun nuoriso litkii niitä tylsyteensä. Sama roskaruoalle.
Miettikää, mihin rahaa piisaa eikä riitäkään :) Heidän terveydenhoitoaan tulevat priorisoinnit eivät varmastikaan koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylisyydestään huolimatta lääkkeet ja esim. hormonaalinen ehkäisy kuuluu korkeaan elintasoon.
"Elintasosairaudet ovat sairauksia, joita esiintyy erityisesti maissa, joissa on korkea elintaso. Elintasosairauksien yleisyyteen vaikuttavat tällaisissa maissa noudatettavat elintavat" http://fi.wikipedia.org/wiki/Elintasosairaus
Hienoa, mikäli toteutuu niin lienee tämän hallituksen ainoa järkevä ratkaisu. Toivottavasti myös laihdutusleikkaukset ja keuhkoahtauman aiheuttamat ongelmat maksetaan jatkossa omasta kukkarosta. Säästyneet varat voisi osittain suunnata ennaltaehkäisyyn ja tukeen, ja sitä kautta antaa kaikille tasa-arvoinen mahdollisuus välttää ne. Ja kyllä, on melko helposti todennettavissa mikäli ns. elintasosairauksien taustalla on oikeasti joku syy, jolle ei itse voi mitään. Useimmissa tapauksissa syy löytyy kuitenkin peilistä - ja sitähän useimmat eivät ole valmiita myöntämään.
Vierailija kirjoitti:
2-tyypin diabetesskin on voimakkaasti perinnöllinen. Kun on taipumus tautiin, sen voi saada hoikkanakin. Esim mun lähisuvussa ko. tauti on ollut isoäidillä, on äidillä ja pikkusiskolla, sekä isälläni. Itse en ole hoikka, mutta liikun todella paljon ja liikuntakin suojaa diabetekseltä.
Suvusta löytyy myös hoikkia ihmisiä, joilla on hyvät elämäntavat, silti on ykköstyypin diabetes.
Itse tiedän omat riskini ja yritän ainakin lykätä sairastumista ja näin liki 5-kymppisenä olen mielestäni siinä onnistunutkin. Äitini sairastui 10 vuotta aiemmin.
Valitettavasti lihavuudella ja ykköstyypin diabeteksen kehittymisellä ei ole juurikaan tekemistä keskenään. Ykköstyypin diabetes kehittyy yleensä lapsena, eikä tarkka syy ole selvillä. Luultavasti taudin voi laukaista useampi tekijä. Selvitä taustat ennen kuin teet päätelmät.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti sairauksien hoitamatta jättäminen tuo säästöjä, koska tuohon ideologiaan kuuluu, että ei niitä kerrannaisvaikutuksiakaan hoideta. Ihminen maksaa itse, hoitaa itsensä kuntoon tai kuolee.
Jep, ja tällä kuolleella ei tietenkään ole ollut mitään roolia yhteiskunnassa? Oletetaan vaikka että perheellinen yrittäjä sairastuu 2-tyypin diabetekseen ja kuolee suht pian koska ei hoitoa. Siitähän ei seuraa mitään kustannuksia yhteiskunnalle, säästöä vaan kun kuoli pois? Vai pitäisikö peräti lähteä miettimään, kuinka hyödyllinen yksilö on yhteiskunnalle ja hoitaa sen mukaan? Vähän vaarallisilla vesillä nyt liikutaan noin niinkuin ihmisoikeuksien kannalta, jos hoidon saaminen aletaan evätä osalta ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylisyydestään huolimatta lääkkeet ja esim. hormonaalinen ehkäisy kuuluu korkeaan elintasoon.
"Elintasosairaudet ovat sairauksia, joita esiintyy erityisesti maissa, joissa on korkea elintaso. Elintasosairauksien yleisyyteen vaikuttavat tällaisissa maissa noudatettavat elintavat" http://fi.wikipedia.org/wiki/Elintasosairaus
Korjaan väitettäsi edelleen:
Elintasosairauksien tärkeimpiin syihin kuuluvat:
Vähäinen liikunta
Halvan ruoan hyvä saatavuus
Ruoan suuri kaloripitoisuus
Prosessoidun ja huonolaatuisen ruoan suuri osuus
Alkoholi ja tupakka
Pidentynyt elinikä
= hoikka, paljon liikkuva ja terveellistä ruokavaliota noudattava nainenkin voi saada e-pillereistä 2-tyypin diabeteksen tai vaikkapa verenpaineen nousun. Kyseessä on tällöin elintasosairauden sijaan lääkkeen, eli tässä yhteydessä e-pillereiden aiheuttama sivuvaikutus.
Diabeteksen luokittelu nykykäsityksen mukaan vähän ongelmallista ja epätarkkaa. Eihän mikään sairaustila tiedä, että nyt on oltava oppikirjamainen esimerkki diabetes 2:sta. Ei raja ole nii yksiselitteinen tyyppien 1 ja 2 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee kuitenkin aika helposti selvitettävissä, johtuuko henkilön diabetes e-pillereistä vai liikalihavuudesta. Liikalihaville ei edes anneta e-pillereitä. No joo, en ala leikkiä asiantuntijaa. Tällä logiikalla ei kuitenkaan sitten voitaisi puhua elintasosairauksista ollenkaan, koska ainahan voi olla vaan äärimmäisen huono tuuri.
Harva syntyy "läskinä" vaan ne kilot kertyvät jossain matkan varrella. Joillakin e-pillerit lisäävät painon nousua. Jatkuvat raskaudet ja synnytykset tosin taitaisivat tulla yhteiskunalle vielä kalliimmaksi. Monille myös jää kiloja raskaudesta, jotka eivät loskaan lähde tai sitten pikkulapsiaikana puputetaan unen åuutteeseen makeaa.
Jos tyyppi saa diabeteksen e-pillereistä ollessaan normaalipainoinen, niin sehän on sitten ihan selvää huonoa tuuria, ei mikään lihavuuden aiheuttama elintasosairaus. Mutta ei se läskikään hetkessä kerry. Liikalihava ei saa syödä e-pillereitä, ja tuskin vuosien jälkeen voi enää e-pillereitä syyttää, joten hänellä kyseessä on elintavoista johtunut diabetes. Tätä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen luokittelu nykykäsityksen mukaan vähän ongelmallista ja epätarkkaa. Eihän mikään sairaustila tiedä, että nyt on oltava oppikirjamainen esimerkki diabetes 2:sta. Ei raja ole nii yksiselitteinen tyyppien 1 ja 2 välillä.
Minusta tuo on aika selkeä, mutta voi toki olla, että on vaan vedetty mutkia suoraksi.
http://www.terve.fi/diabetes-tyyppi-2/tyypin-1-ja-2-diabeteksen-erot
Hih, pianonpudotus!