Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
1/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas luki "asiallinen nainen":-)Kovia arvostelemaan tohtorit.

Vierailija
2/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään moisia luonnehdintoja. Vain diagnoosit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun persoonani ja olemukseni jätetään aina kokonaan pois. Miten usein niistä kirjataan jotain?

Vierailija
4/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiukuttaisi.

Vierailija
5/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen on yleinen ilmaus joka tarkoittaa kirjauksissa eri asiaa kuin puhekielessä. Periaatteessa siis pysyy Asiassa eikä rönsyile tai puhu puuta heinää.

Vierailija
6/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans kirjotti että "pukeutunut epäsiististi" herrajumala ei tullu mielee laittaa ykkösiä päälle kun kuumetokkurassa raahauduin yöllä klo 4 päivystykseen kun oli kuumetta yli 40 rintatulehduksen takia ja aamulla olisi pitänyt mennä töihin :/

Vierailija
7/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en varmaan ... jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti".

Olisiko tuo syy luonnehdintaan? Tiuskitko lääkärille tai jotain sinnepäin?

Vierailija
8/320 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas luki "asiallinen nainen":-)Kovia arvostelemaan tohtorit.

Taitaa olla näiden vanhempien lekurien juttu pääasiassa tuollaiset toteamukset, vaikka tuo ei ole pahimmasta päästä? Siis toki ymmärrän että etenkin neurologisen arvion vuoksi kirjataan että asiallinen/selkeä, koska moni fyysinenkin ongelma(nestehukka,verenhukka, kasvaimet yms) voi ilmetä sekavuutena. Mutta tuollaisten epäsiisteyksien ja asiattomuuden kirjaamisessa olisin kyllä kieli keskellä suuta.

Vierailija
9/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitan tavallisista potilaista: Yleistila hyvä, asiallinen, psykomotorisesti ei poikkeavaa, mimiikka normaali ja habitus siisti. Tai sitten esim. hankalassa migreenissä: uupuneen oloinen, ajatus katkeilee, psykomotorisesti hermostunut, ilmeet tuskaiset, habitus epäsiisti. Nämä on tärkeitä asioita mm. neurologisilla, psykiatrisilla, päihde- ja muiatisairailla potilailla. Oikeasti näitä arvioidaan kaikilla vaikka sitä ei aina kirjoita ylös. Samoin kun lääkäri melkein huomaamattaan arvio sitä miten kävelet, kuulet tai onko kasvoissasi pahalaatuisia ihomuutoksia. Siihen en osaa sanoa mitään, muksi aloittajan lääkäri noin oli kirjannut. Nykyään noissa kirjauksissa mietitään liiankin tarkkaan, että potilas ei suutu ja tosiasiat jäävät usein kirjaamatta

Vierailija
10/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein te ramppaatte lääkärissä? Mulla ei lue siellä mitään, ei yhtään mitään. Ei edes synnytyksistä, jotka kyllä ovatkin oikeastaan ainoa isompi sairaanhoitoa vaatinut asia elämässäni ja viimeisimmästäkin on kymmenen vuotta. 

En tosin edes muista, koska olisin viimeksi käynyt terveyskeskuksessa potilaana... Ja tiedän, asiantila voi muuttua vaikka huomenna.

Vierailija
11/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki tyttömäinen olemus (nainen 36 v)

Vierailija
12/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pitäis uutisissa lukea päivittäin ääneen tää seuraava:

Lääkärin kirjaukset eivät ole kirjeitä potilaille, vaikka potilaat ne omakannasta nykyään näkevätkin. Ne ovat lääkärin omia kirjauksia, muistiinpanoja hänelle itselleen sekä toisille lääkäreille, jotka potilasta ehkä hoitavat. Tässä yhteydessä "asiallinen" tarkoittaa sitä, että potilas näyttää käyttäytyvän vastaanottotilanteessa asiallisesti ja jaksaa siis ponnistella sen verran. Muunlainen ("asiaton", ehkä sitten) käytös kertoo, että potilas mahdollisesti tämän hetkisen sairautensa tai sitten jonkun yleisominaisuutensa vuoksi käyttäytyy poikkeavasti. Päihtymystilanteesta tai sen epäilystä tulisi aina, aina olla merkintä. Pukeutuminenkin kertoo paljon potilaan voinnista. Itsellesi lääkärikäynti on varmaan iso tapaus, mutta lääkärillä olet yksi sadoista, ei teitä voi mielessään pitää...

Joten pientä suhteellisuudentajua sitä omakantaa tutkiessanne.

Vierailija
13/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein te ramppaatte lääkärissä? Mulla ei lue siellä mitään, ei yhtään mitään. Ei edes synnytyksistä, jotka kyllä ovatkin oikeastaan ainoa isompi sairaanhoitoa vaatinut asia elämässäni ja viimeisimmästäkin on kymmenen vuotta. 

En tosin edes muista, koska olisin viimeksi käynyt terveyskeskuksessa potilaana... Ja tiedän, asiantila voi muuttua vaikka huomenna.

Kiitso kysymästä aika usein, kun en ole terve, vaan on useampi pitkäaikaisseuraantaa vaativa sairaus. Mutta kiva että sualla on varaa oikein ihmetellä.

Itsestäni ei lue mitään luonnearvioita, vaikka merkintöjä on paljon sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
14/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kirjoteltu raskauteni aikana aina ulkoisesta olemuksestani..no hyvän kuuloisella tavalla ainakin. "Siisti asiallinen, vastailee kysymyksiin reippaasti" Mutta en kyllä ymmärrä miksi sinne jotain ulkoisia asioita pitäis laittaa..:o Kenelle ne ovat tiedoksi? Mitä jos menen seuraavaan ultraan tahallaan tosi rönttyisenä ja en edes yritä vaikuttaa pirteältä...mitähän tekstiä tuleekaan sitten. "Väsynyt, epäsiisti. Suoosittelen sosiaalityöntekijän tapaamista ja perheelle hyviä tukitoimia lapsen synnyttyä".. :D

Vierailija
15/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.

Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.

Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen

Vierailija
16/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilas käyttää runsaasti meikkiä" enkä käytä meikkiä arkena ollenkaan...

Vierailija
17/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.jounipaakkinen.fi/laakari.html

Tuosshan noita.

Itsellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja 25 vuotta sitten lääkäreillä oli varsin kehnot osaamiset sen suhteen. Kun lääkintä oli vihdoin saatu tasapainoon, niin lääkäri vaihtui  ja koska labratulokset olivat hyvät, niin hän määräsi thyroxin annoksen puolituksen ja arvelie että jos arvot ovat ok, niin parin kuukauden päästä voidaan jättää lääkkeet pois. En kommentoinut mitenkään, vaan varasin ajan toiselle lääkärille.

Vierailija
18/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Psykopaatti(?)" 8o

Vierailija
19/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki että potilaalla ilmeisen korkea kynnys lääkärissä käynneille???

Sairastan harvoin ja vielä harvemmin joudun asian takia lääkärissä käymään.

Viimeksi menin vuoden vaihteessa suht heikkokuntoisena ja oli keuhkokuume ja päivystyksen lääkäri totesi että täytyy tulla aikasemmassa vaiheessa.

No kuume ja yskä oli tuolloin kolmatta päivää, tauti eteni nopeasti ja tuossa vaiheessa tulehdusarvot oli 270.

Vierailija
20/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.

Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.

Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen

En ole todellakaan näytellyt sormimerkkejä, tiuskinut tai ollut vastahakoinen millään tavalla. Migreenin takia on valoarkuus, minkä lääkärille sanoinkin ja vastaanotolla jouduin aika paljon pitämään silmiä kiinni. Vastailin aivan normaalisti niihin muutamiin kysymyksiin, mitä lääkäri kysyi. Koko käynti oli nopea ja aivan normaali lääkärikäynti. Erinäisten kroonisten sairauksien takia joudun yleensä käymään lääkärissä muutaman kerran vuodessa, eikä koskaan ole mitään vastaavaa kirjoitettu. Pystyisin kyllä myöntämään aivan hyvin, jos lekurin kanssa olisi ollut jokin ristiriitatilanne tai olisin käyttäytynyt kiihtyneesti... Mutta nyt ei ollut sellaisesta kyse.

Enkä liikaa halua tähän tarttuakaan, mutta ihmetyttää vain, kun ei aiemmin ole mitään vastaavaa lukenut. Joskus on ollut kuvauksia vaatetuksestani tai heikosta olotilasta, mutta niissä nyt ei ole mitään ihmeellistä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän