Pääsykokeista luovutaan vihdoin ja viimein!
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ministeri-grahn-laasonen-mt…
Tätä on kyllä odotettu, ihan turhia moiset ja todellakin kuormittavia juuri ylioppilaille.
Kommentit (342)
Niin että yksi saatanan koe kolmen vuoden opiskelun jälkeen määrittää sitten tulevaisuuden. Hieno homma. Ahdistaa. Tuntuu myös epätasa-arvoiselta niitä kohtaan, jotka ovat kirjoittaneet jo vuosi tai pari sitten, mutta eivät ole vielä päässeet kouluun.
Kaikki pääsisi opiskelemaan mutta kokeilla ja tehtävillä karsittaisiin porukkaa sen verran pois että valmistuvia tulee sopiva määrä.
Tehkää joku adressi, jaan ja laitan nimeni siihen varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Rupes ihan itkettämään tämä uutinen. Tämä on todella törkeetä! Ihmisellä täytyy olla mahdollisuus muuttaa elämänsä suuntaa aikuisena, ilman että huonosti menneet yo-kirjoitukset pilaavat kaikki tulevaisuuden mahdollisuudet. Nyt jotain adressia väsäämään tai kirjeitä suoraan kys. edustajalle, itse laitan huomenna töiden jälkeen !
Oma tarina. Vaikea lapsuus. Aina hyvä koulussa. PAITSI lukio meni todella penkin alle, ka vähän yli seiska ja kirjoitukset C. Masennusta, paniikkihäiriötä, päihdeongelmaa yms. Nyt monen vuoden terapian ja tappelun jälkeen tiedän mitä haluaisin opiskella ja motivaatio on todella korkealla, ainut asia mistä unelmoin on yliopisto. En tiedä mitä teen elämälläni jos en pääse opiskelemaan huonon lukiomenestyksen takia.
Muakin itkettää. Oon aina ollut kiitollinen että oon saanut elää ja kasvaa Suomessa. Ei minn kaltainen ihminen olisi missään muualla pärjännytkään, ei tällä taustalla. Olen jaksanut eteenpäin, sillä minulla on ollut toive paremmasta huomisesta. Olen odottanut että elämä alkaa.
Nyt matto vedettiin jalkojen alta. Kilpailu käy kovemmaksi, eikä minun kaltaisella luuserilla ole mahdollisuutta enää korkeakouluopintoihin. Tuntuu, että se Suomi jossa minä olen kasvanut on kerta toisensa jälkeen minut pettänyt.
Uudistus on aina huono asia, ei koskaan sellainen josta hyötyisi muu kuin talous.
Seitsämäntoista oppilaan luokka, jossa on uudistuksen jälkeen kolmekymmentä oppilasta.
Sijainen, joka vaihtuu kuukauden välein.
Terveydenhuolto, johon on neljän kuukauden jono.
6kk hoitotakuu mt-puolella alle 25-vuotiaille. Itse odotin tuolloin 9kk. Mielialalääkepakkaus.
Uudistus on isoäiti, joka odottaa ambulanssia 4 tuntia liikkumattomana lattialla. Istut vieressä, muttet voi tehdä muuta kuin soitella hätänumeroon.
Uudistus on vanhus, joka ei pääse enää ulos - hyvä jos näkee muuta kuin oman huoneensa. Uudistus on vanhus, joka pestään pesulapulla, eikä pääse enää suihkuun.
Ja nyt, uudistus on Suomi, johon luodaan luokkayhteiskunta. Jossa suositaan niitä, jotka menestyvät. Jossa koulupaikat jaetaan pöydän alta. Uudistus on lainapainotteinen opintotuki, ja rajalliset tukikuukaudet.
Minä, vm. 1992
Vierailija kirjoitti:
Parempi sitten hakea hyvään lukioon. Esimerkiksi hyvä äidinkielenopettaja opettaa alusta asti kirjoituksia varten ja tuntee sensorien arvostelukriteerit. Huono arvostelee pärstäkertoimella ja keskittyy epäolennaiseen.
Kovin eriarvoistavaa tämäkin. Pk-seudulla on helppo valita mieleinen lukio, mutta entäpäs muualla, jossa valinnanvaraa ei ole? Silloin varakkaiden vanhempien lapsille hankitaan jo lukioikäisenä asunto kaupungista, jossa ns, hyviä lukioita. Muut saavat tyytyä paikalliseen...
Kun kerran Kokoomus tuota asiaa on ajamassa, on aivan varma, että joku eriarvoistava juttu siihen on joka tapauksessa haudattu.
Liberan (Kokoomus, Wahlroos, Berner, Lepomäki) talouspoliittisessa manifestissa ehdotetaan lukukausimaksuja korkeakouluihin. Pelottavaa, koska nykypolitiikkaa tehdään kaikin tavoin tämän Liberan manifestin pohjalta.
Ei hemmetti. Tässä ajetaan nytten sitten opiskelijaa kunnolla ahdinkon partaalle. Ensiksi nuo leikkaukset noihin tukiin, nytten vielä tämä tämmöinen tähän päälle, kun pääaineen vaihto olisi edessä. YO-kokeet menivät silloin aikanaan ihan penkin alle, koska stressi laukaisi kroonisen sairauden päälle, joka vei viimeisetkin halut kerrata kunnolla. Ja miettii minkälainen stressin määrä olisi ollut, jos tämän käytännön mukaan oltaisiin menty. Ainoa lohtu silloin oli se, että sentään pääsykokeisiin panostamalla olisi jotain mahdollisuuksia tulevaisuudessa päästä opiskelemaan itseään kiinnostavaa alaa. Jahka sen löytäisi, ja se tapahtuikin tässä vasta viime keväänä.
Alkaa vaikuttaa tulevaisuus sen verta synkältä, että pitääkö tässä lähteä sytyttämään itseään tuleen protestiksi eduskuntatalon eteen?
Tällä uudistuksella halutaan vähentää monelta se välivuosi. Onkohan se nyt kovin järkevää? Moni tarvitsee tämän välivuoden miettiäkseen mitä haluaa opiskella. Ei jokainen 18v tiedä mitä haluaa loppuelämänsä tehdä! Jos nyt mietit sen vuoden niin on paljon vaikeampi päästä kuin suoraan lukiosta, kiitos nämä älynväläyskiintiöt! Luulen että väärälle alalle kouluttautuminenkin vie aikaa ja rahaa. Jos itse olisin lukiosta suoraan lähtenyt iouskelemaan, olisin mennyt kampaajaksi tai tietojen käsittelyä opiskelemaan. Kaikki arvotus ja kunnia heille, mutta olisin surkea kampaaja! Ja en edellenkään tiedä, mitä tietojen käsittelijä edes tekee. Välivuosi teki hyvää, kypsyin ja aikuistuin. Pääsin opiskelemaan ja valmistuin pian. Olen samalla alalla edelleen. Ken vaimentaisi laasosen?
Lähestymme siis Etelä-Korean systeemiä.
Ensin lapsi pitää saada hyvälle yläasteelle, ei sellaiselle, jossa on paljon integroituja oppilaita. Tämä saattaa edellyttää muuttoa kaupungin sisällä tai jopa aikan toiselle paikkakunnalle. Tärkeää on, että luokassa ja koulussa ei ole häiriötekijöitä. Kesän ajan prepataan niissä aineissa, jotka ovat talvella sujuneet kehnommin.
Yläasteen ajan lapsella on oltava oma oppilaanohjaaja, joka varmistaa, että opinnot sujuvat ja tarvittaessan hankkii lisäapua. Tavoitteena on saada vähintään 9 keskiarvo. Sillä voi päästä laadukkaaseen lukioon, jossa on riittävän hyvät opettajat ja tarvittava kilpailuhenki. Lukion ohessa on iltaisin 3-4 tunnin ajan läksyjentekoon ja opitun syventämiseen tarkoitettuja tunteja, joiden tarkoituksena on varmistaa oppiminen. Launtaisin on koko päivä lisäopetusta.
Vain tällä tavalla voi mahdollistaa pääsyn yliopistoon. Se merkitsee nykyisen pääsykoekevään (3kk) sijaan 6 vuoden taistelua todistuksen numeroista. Se maksaa vanhemmille todennäköisesti noin 5000 e/v minimissäänkin, joten satsaamalla noin 30 000 e nykyisen noin 1500 e preppauskurssin sijaan voi mahdollistaa vaan ei taata lapselle opiskelupaikan.
Minusta tämä on hieno uudistus! Näin poistetaan kamala yo-kevään lukuruuhka ja sijoitetaan sen moninkertaisena yläkouluun ja lukioon. Itsemurhat lisääntyvät ja eriarvoisuus kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhille ja huono-osaisille tulee yliopisto-opiskelu nyt mahdottomaksi, niin vetoan kaikkiin Suomen tieteentekijöihin: perustetaan uusi yliopisto, jossa ei tulla koskaan keräämään lukukausimaksuja. Opetus annetaan virtuaalisena verkossa ja henk.koht. ohjaus eli pientapaamiset voidaan tietysti järjestää missä vain.
Olen henkilökohtaisesti valmis opettamaan omaa ainettani jopa ilmaiseksi yhden kurssin lukukaudessa, jos sillä estetään lukukausimaksujen tulo suomalaiseen yliopistosysteemiin.
Meillä on niin pieni väestöpohja, että tarvitsemme parhaat aivot, emme maksukykyisimpiä oppilaita. Suomen tieteen degeneraatio on estettävä!
❤️
T. Kyöhä ja huono-osainen, toivottavasti tämän vuoden tuleva fuksi
Lukihäiriöinenkin...?
Itseasiassa kyllä. Kuten sanoin, tai yritin sanoa, köyhä ja huono-osainen.
En ymmärrä muutenkaan noita motivaatiokirjeitä. Mittaavatko ne todella , että ketkä ovat motivoituneempia yliopisto-opiskeluun. Motivaatiokirjeenhän voi laittaa kirjoittamaan kenet vaan. Mielestäni se mittaa ehkä enemmänkin sitä kuka tietää parhaiten mitä valitsihamiehistö haluaa kenties kuulla, ja miten kukin pystyy parhain eri tavoin kirjoittamaan 'omasta motivaatiosta', kuin että se oikeasti mittaisi omaa motivaatiota. Eli käytännössä hyvät, luovat ja itseään parhaiten myyvät tulemat menestymään. Lisäksi arvosanoista varmasti alle E:n tai L:n kirjoittaneet on aivan turha hakea suosituimmille aloille
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaskirjoituksen perusteella, ihan hyvä homma. Turha lukea fykebiä vielä pääsykokeisiin jos on ne kirjoittanut .
Ei kai sitä uudestaan tarvitse mitään opetella vai unohtako heti kirjoitusten jälkeen kaiken oppimasi? Pääsykokeidenhan idea on just päästä esittelemään omaa osaamistaan ja motivaatiota alaa kohtaan. Jos on hyvä fykebissä niin kyllä se pääsykokeissa näkyy että osaako oikeasti vai ei. Itse en osaisi ja siksi en edes vaivaudu sellaista alaa hakemaan jossa tarvitaan jotain ainetta mihin ei itsellä ole mitään motivaatiota tai mielenkiintoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin että yksi saatanan koe kolmen vuoden opiskelun jälkeen määrittää sitten tulevaisuuden. Hieno homma. Ahdistaa. Tuntuu myös epätasa-arvoiselta niitä kohtaan, jotka ovat kirjoittaneet jo vuosi tai pari sitten, mutta eivät ole vielä päässeet kouluun.
Kauhea itku siitä, että 12 vuoden opintojen jälkeen pitäisi ykskaks valita, mitä menee opiskelemaan. Väitättekö tosissaan, että tilanne tulee täysin puskista?
Laitetaan kaikki sähköpostia Grahn-Laasoselle!
Vierailija kirjoitti:
He vinkuvat joilla yokoe menee huonosti. Huonosti voi mennä myös pääsykoe. Ja sen voi uusia vasta vuoden kuluttua. Lapsemme kirjoitti erinomaisesti ja lukion ka. 9.4. Ei pärjännyt yliopiston nopeustestissä. Opiskelee nyt ulkomailla koska siellä vaikutti lukio eniten. Ei missään ole tälläistä suomalaista hakurumbaa. Monissa maissa kandi on normitutkinto ha työelämään siirrytään 21-22-vuotiaina.
Niin, kandi on tosiaan monissa maissa normaalitutkinto ja kyllä Suomessakin on useita tuonikäisiä kandeja tai vain vähän tuota vanhempia. Suomessa opiskellaan maisteriksi asti ja siksi valmistutaan yleisesti muita maita vanhempina. Otapa huomioon myös se, että Suomessa opintojen aloitusikää muihin maihin verrattuna varsinkin miehillä nostaa asevelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tuo uudistushanke on todella oikean suuntainen ja tervetullut. Ylioppilaskirjoitukset ovat se perusta, jonka päälle tulee rakentaa. Se on valtakunnallinen koe, joka panee kaikki suorittajat samalle viivalle. Soveltuvuutta ja motivaatiota voidaan testata muuten. Ajatellaan vaikka USA:n yliopistoja ja niiden opiskelijavalintoja. Systeemi toimii, koulut ovat jatkuvasti maailman huippua. Nuorille ei tule turhia välivuosia tällä tavalla.
Lisäksi tosin pitäisi vielä oppilaanohjaus saada toimimaan niin kuin sen todella pitäisi toimia.
Yliopistojen massiiviset pääsykokeet ovat turhia. Nuoret kuvittelevat oikeasti niiden olevan heidän parhaakseen, mutta tilanne on juuri päin vastoin: kaikki joutuvat raatamaan vuosi vuodelta enemmän ja käyttämään valmentautumiseen myös enemmän rahaa. Kuitenkin suunnilleen sama porukka loppujen lopuksi pääsee sisälle. Nyt siihen vain menee jopa viisi vuotta. Siinä ajassa ehtisi jo maisteriksi.
Erityinen älyttömyys on siinä, ettei kaikilla aloilla vieläkään ole yhteishakua.
siis daaaa-a! Tälläkin hetkellä on se yksi professori, ka luennoi puoliyhjöälle salille. Se sama sali voi olla yhtä täynnä tai sit järkätään nettiluennot ekalle vuodelle. Kurssikirjat on tähänki asti opiskelijat kustantaneet itse.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaskirjoituksethan on maaliskuussa ja pääsykokeet toukokuussa. Miten muka ei ehdi lukea pääsykokeisiin?
Niinpä. Ja käsittääkseni ylioppilaskirjoitukset saa edelleenkin hajauttaa. Mikä estää kirjoittamasta osan aineista jo syksyllä, niin jää keväälle enemmän lukuaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea itku siitä, että 12 vuoden opintojen jälkeen pitäisi ykskaks valita, mitä menee opiskelemaan. Väitättekö tosissaan, että tilanne tulee täysin puskista?
Ai 12 vuoden ajan voi miettiä? Sinunko mielestäsi 6-7-vuotiaana, vasta vähän aikaa sitten vaippaiän taakse jättäneenä leikki-ikäisenä, pitäisi sitten jo varmuudella tietää, mitä haluaa aikuisena elämäntyökseen tehdä?
No, kyllähän joissakin maissa valitettavasti sellainen systeemi on, että melkein jo yksinumeroisessa iässä pitää jo tietää, mitä haluaa aikuisena tehdä ja päättäjät nähtävästi haluavat myös Suomen ajaa kohti sitä systeemiä.
Aika nihkeetä. Itse opiskelen lääkiksessä, ja meillä on monta erittäin motivoitunutta ja hyvin opinnoissaan pärjäävää tyyppiä, jotka ovat keksineet hakeutua alalle vasta vähän myöhemmin kuin lukiossa. Kaikki ei ole edes käynyt lukiota. Omaa alaani miettiessä kauhistuttaa kyllä tää suuntaus, että väen vängällä pyritään lisäämään suoraa lukiosta tulevien osuutta opiskelijoissa... Itsekin aloitin opinnot vasta 24-vuotiaana, enkä sitä ennen olisi ollutkaan tarpeeksi kypsä hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä uudistuksella halutaan vähentää monelta se välivuosi. Onkohan se nyt kovin järkevää? Moni tarvitsee tämän välivuoden miettiäkseen mitä haluaa opiskella. Ei jokainen 18v tiedä mitä haluaa loppuelämänsä tehdä! Jos nyt mietit sen vuoden niin on paljon vaikeampi päästä kuin suoraan lukiosta, kiitos nämä älynväläyskiintiöt! Luulen että väärälle alalle kouluttautuminenkin vie aikaa ja rahaa. Jos itse olisin lukiosta suoraan lähtenyt iouskelemaan, olisin mennyt kampaajaksi tai tietojen käsittelyä opiskelemaan. Kaikki arvotus ja kunnia heille, mutta olisin surkea kampaaja! Ja en edellenkään tiedä, mitä tietojen käsittelijä edes tekee. Välivuosi teki hyvää, kypsyin ja aikuistuin. Pääsin opiskelemaan ja valmistuin pian. Olen samalla alalla edelleen. Ken vaimentaisi laasosen?
Niinpä ja kun se alan vaihtaminenkin halutaan estää...
ei tarvinnut maksaa valmennuskurssia, nyt opiskelee Meikussa.