Vantaaseen vai Vantaahan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan, vaan Vantaalle.
Olen kiintynyt Vantaaseen/Vantaahan. Mites sanot? Ei voi sanoa, olen kiintynyt Vantaalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Espoo ja Vantaa taipuvat ihan eri tavalla, vaikka sanojen rakenne on sama ???
Espooseen - Vantaaseen
Espoolle - Vantaalle
Muuhun en ota kantaa, mutta onpas nämä pk-seudun kaupunkien nimet jotenkin todella tolloja kun oikein tarkemmin katsoo. Noiden lisäksi on vielä inkoota ja sipoota.. huoh.
Poo-poo vaan kaikille eli ehken se nimi onkin ollut enne eikä vain laiskaa suomentamista silloin joskus aikanaan.
Sama kun jotku urpåt menee ikealle. Argh. IKEAAN!
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, oon joskus miettiny suomen kielen muitakin outouksia.
Huuli-huulta, kaali-kaalia, suomalainen-japanilainen (Suomi-Japani) esimerkiksi. On siinä ulkomaalaisella sisäistämistä.
No voi nyyh sentään.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, oon joskus miettiny suomen kielen muitakin outouksia.
Huuli-huulta, kaali-kaalia, suomalainen-japanilainen (Suomi-Japani) esimerkiksi. On siinä ulkomaalaisella sisäistämistä.
Mun saksalainen miniäni opiskelee iltaisin netistä suomea, ja moniin kysymyksiin voin hänelle vain vastata, että niin se vain on, koska eri sanojen synty on niin erilaista. Hulluinta mielestäni on se, että kun sanassa on vain kaksi kirjainta, niin taivuttaessa se ensimmäinen katoaa: YÖ -ÖISIN.
Ja onhan näitä vaikka muille jakaa:
matto - maton, mato - madon.
Asian sivusta: Miniällä ja pojallani on täällä Saksassa puolitoistavuotias lapsi, jolle saan puhua suomea. Lähti eilen kaupassa kipittämään poispäin ja kun huudahdin, että minne sinä nyt menet, vastasi suureen ääneen suomeksi: SiNNE ja kääntyi katsomaan minua, lisäten hymyillen: PIILOON. On se vaan jännää että vaikeankin kielen lapset oppivat, vaikka olisi kakkoskieli!
Vierailija kirjoitti:
Thaimaaseen.
Minkä takia ihmiset muuten natkuttaa näistä niin valtavasti aina, voishan sitä sanoa myös Espoohon eikä Espooseen. Siis eihän näissä nyt aina niin selkeä logiikka ole jos tarkemmin miettii.
Toivottavasti ap on vain joutava ryssärölli eikä kukaan suomalainen ole oikeasti noin typerä.