En saanutkaan kutsua, musertavaa
Tänään kuulemma lähti sähköpostilla kutsut kaikille tärkeille ihmisille että voivat olla osallisena tohtorintutkinnon juhlistamiseen. Tulla kuuntelemaan väitöstä ja illalla karonkkaan. Olin jo katsellut iltapukua, säästänyt rahaa juhlallisuuksiin ja lahjaan. Musertavaa että en olekaan tärkeä kun kutsut lähetti mies joka ollut avopuolisoni viimeiset 2,5 vuotta.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään kuulemma lähti sähköpostilla kutsut kaikille tärkeille ihmisille että voivat olla osallisena tohtorintutkinnon juhlistamiseen. Tulla kuuntelemaan väitöstä ja illalla karonkkaan. Olin jo katsellut iltapukua, säästänyt rahaa juhlallisuuksiin ja lahjaan. Musertavaa että en olekaan tärkeä kun kutsut lähetti mies joka ollut avopuolisoni viimeiset 2,5 vuotta.
Eikö teidän olisi jo aika erota?
Varmaan on niin mutta kun nyt aamulla tuli ikävä sitä kuspäätä ja olen ihan sekaisin. On todella vaikea luopua suhteesta mitä luuli hyväksi/mikä on hyvä(?) Tulevaisuuden suunnitelmat menee uusiksi, tuntuu että kaikki hyvä katoaa nyt elämästä ja jäljelle jää vain paska kesä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän olisi jo aika erota?
Varmaan on niin mutta kun nyt aamulla tuli ikävä sitä kuspäätä ja olen ihan sekaisin. On todella vaikea luopua suhteesta mitä luuli hyväksi/mikä on hyvä(?) Tulevaisuuden suunnitelmat menee uusiksi, tuntuu että kaikki hyvä katoaa nyt elämästä ja jäljelle jää vain paska kesä.
Ap
Ehkä kumminkin parempi ottaa yks paska kesä kuin paska loppuelämä?
Jos tämä on tosiaan totta niin onpa melkoista. Onko mies kenties jotenkin kommunikaatiovammainen? Ei pysty puhumaan asioista? Ilmeisesti ei ole saanut sanottua ap:lle, että ei halua olla tämän kanssa ja sitten se tuli näin ilmi. Kiinnostaisi tietää millä alalla ap:n mies on (en huomannut sitä mainitun tässä ketjussa vielä), joillain aloilla näitä kommunikaatiopuutteisia on enemmän, esimerkiksi omalla alallani.
Kyllähän nyt oletus on, että oma puoliso tulee juhliin mukaan, jos myös sukulaisia ja ystäviä on kutsuttu. Se on sitten eri jos on kyse vain työporukan juhlista, mutta niinhän tässä ei ollut.
Ei tuohon osaa vastata kuin ap:n mies, mitä ihmettä hän on ajatellut. Vastaus ei ole ettei ole ajatellut. Ap, sun suhteen jatkumisen ratkaisee mun mielestä, että saat kuulla oikean syyn. Miksi jätti sinut kutsumatta? Pakolliset, työkaverit, ystävät, sukulaiset. Mihin jäi avopuoliso?
Jotain pimeetä sun miehen päässä on. Kysy miten sen ajatuskulku meni ja älä puhu päälle. Älä anna väistellä. Sun on hyvä tietää nyt mikä sinä olet tuolle miehelle että voit tehdä oman päätöksen mikä hän on sinulle. Ja vaikka on ikävä niin ei nostalgia korvaa rehellisyyttä. Jatkatko sinä sen perusteella mitä olet luullut olevan vai sen perusteella mitä tiedät olevan. Tuollaiset asiat on pakko tietää puolisosta.
Anteeksi mutta en ymmärrä sinua Ap. Mieheni valmistuu tohtoriksi syksyllä eikä kyllä tulisi mieleenikään että menisin karonkkaan tai väitöstilaisuuteen mukaan. Mitä ihmeen tekemistä miehen työllä on minun kanssani? Olemme olleet vuosia naimisissa ja on kaksi yhteistä lasta. Eikös nuo väitöstilaisuudet ja karonkat ole enemmän tiedeyhteistön juhlia, joissa on vastaväittäjä ja työkavereita/opiskelukavereita? Harvemmin siellä on ystäviä tai sukulaisia mukana. Tuntuu, että Ap kuvittelee karonkan olevan joku biletapahtuma kun iltapukujakin katsellut... aika lapsellisen kuuloista. Tohtoriksi valmistuminen liittyy mieheni uraan eikä liity perheeseemme mitenkään, hänen karonkkaansa osallistuvat vain 5 ihmistä enkä todella ajatellut osallistuvani. Vähän sama kuin osallistuisi miehen työpaikan tiimipalaveriin tms, menisi kongressimatkalle mukaan tms.
Minkä ikäisiä olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miehesi on käyttäytynyt uskomattoman törkeästi. Pakkaa kamat ja lähde. Tuohon ei tarvi mitään kostoa alkaa miettimään, paska paskan korjaa, usko mua. Älä selittele, vaihda numerosi, piilota osoitteesi ja lähde. Aloita samantien uuden elämän ja unohda tämä. Kahden vuoden päästä jo naurat tälle asialle.
Olen jo päälle nelikymppinen ja monessa vesissä uiskennellut. Muistan kuinka parikymppisenä minulla oli suhde mieheen, joka häpesi minua. Meillä oli melkein samanlainen tilanne. Kun sain selville, ettei minusta tietänyt kukaan, ei edes miehen äiti, pakkasin kimpsuni ja kampsuni. Seurustella kerkesimme kuusi vuotta.
Vaikka silloin häpesin itseäni, duunarin asemaani ja pidin itseäni liian tyhmänä ja junttina esiteltäväksi, nyt melkein 15 vuotta jälkeenpäin nauran asialle.
Pää pystyyn ja uusiin haasteisiin, elämä on elettäväksi tarkoitettu ja sinäkin tapaat vielä uusia ihmisiä jotka arvostavat sinua sellaisena kuin olet.
Näin on, ei kannata jäädä piiloteltavaksi. Onko myös joidenkin miesten tapa sellainen, että se kotielämä erotetaan täysin työelämästä? Minullakin on työkavereita, jotka eivät puhu mitään siviilielämästään. Sattumalta olen sitten törmännyt esim yhteen mieheen perheensä kanssa. Olisko ap:n mies tätä sorttia, työpaikalla eivät edes välttämättä tiedä, että miehellä avopuoliso :(
Miksi työpaikalla pitäisi tietää työkaverin siviilisääty?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta en ymmärrä sinua Ap. Mieheni valmistuu tohtoriksi syksyllä eikä kyllä tulisi mieleenikään että menisin karonkkaan tai väitöstilaisuuteen mukaan. Mitä ihmeen tekemistä miehen työllä on minun kanssani? Olemme olleet vuosia naimisissa ja on kaksi yhteistä lasta. Eikös nuo väitöstilaisuudet ja karonkat ole enemmän tiedeyhteistön juhlia, joissa on vastaväittäjä ja työkavereita/opiskelukavereita? Harvemmin siellä on ystäviä tai sukulaisia mukana. Tuntuu, että Ap kuvittelee karonkan olevan joku biletapahtuma kun iltapukujakin katsellut... aika lapsellisen kuuloista. Tohtoriksi valmistuminen liittyy mieheni uraan eikä liity perheeseemme mitenkään, hänen karonkkaansa osallistuvat vain 5 ihmistä enkä todella ajatellut osallistuvani. Vähän sama kuin osallistuisi miehen työpaikan tiimipalaveriin tms, menisi kongressimatkalle mukaan tms.
Minkä ikäisiä olette?
Whaaat???
Puolisollahan on ihan rooli ja asema karonkassa ja vain moukka esim. jättäisi puheessaan kiittämättä puolisoaan ja perhettään. Yleensä myös väitöskirjassa kiitetään puolisoa.
Toki voi pitää tuollaisen pienen karonkan, jossa on vaan vastaväittäjät ja kustos, mutta kyllä moni pitää isot juhlat jonne kutsutaan sukua ja ystäviä. Tällaisessa tilaisuudessa on hyvin, hyvin omituista jos puoliso ei ole paikalla. Viimeksi syksyllä olin n. 60 henkilön karonkassa, jossa puoliso oli kunnia-asemassa ja tilaisuus oli iltapukujuhla.
Me olemme 45-vuotiaita ja olen ollut muistaakseni neljässä karonkassa vieraana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Whaaat???
Puolisollahan on ihan rooli ja asema karonkassa ja vain moukka esim. jättäisi puheessaan kiittämättä puolisoaan ja perhettään. Yleensä myös väitöskirjassa kiitetään puolisoa.
Toki voi pitää tuollaisen pienen karonkan, jossa on vaan vastaväittäjät ja kustos, mutta kyllä moni pitää isot juhlat jonne kutsutaan sukua ja ystäviä. Tällaisessa tilaisuudessa on hyvin, hyvin omituista jos puoliso ei ole paikalla. Viimeksi syksyllä olin n. 60 henkilön karonkassa, jossa puoliso oli kunnia-asemassa ja tilaisuus oli iltapukujuhla.
Varmaan riippuu tieteenalasta. Mieheni työkaverit ovat pitäneet noit 5 ihmisen karonkkoja, vähän kuin pakollisina tilaisuuksina ei minään isoina bileinä. En vaan voisi kuvitella itseäni etsimässä iltapukua mieheni työhön liityvään tilaisuuteen. Ei liity minuun tai perheeseemme mitenkään. Varmaan rahakin ratkaisee, ei olisi varaa mihinkään suuriin juhliin, kalliiksi tulee tuo karonkka meille muutenkin.
Ap:n tilanne on eri, jos ovat isommat juhlat ja vieraina sukulaisiakin. Halusin vain tuoda tähän oman näkökulmani vähän suhteuttaakseni asioita, eli että noitakin tilaisuuksia on erilaisia ja kaikki puolisot eivät ole iltapukuja katselemassa. Ap:na jatkaisin suhdetta kuten ennenkin ja ajattelisin ettei olisi koko juttu kiinnostanutkaan. Tuohan on vain yksi asia elämäss, ei mikään suuri juhla.
Nämä karonkkaintoilijat taitavat olla samoja jotka järjestävät isoja "satuhäitä" :) Minä, minä, minulle, minulle, minun iltapukuni jne. Hohhoijaa. Ketä edes kiinnostaa joku kuivakka karonkka jossa paikalla on puolison kuivia työkavereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän pitää ehkä itsestäänselvyytenä, että menet tilaisuuteen.
Ok, ehkä kerroin huonosti. Pointti on että en tule ikinä saamaan kutsua, en vaikka muserruin asiasta.
Ap
Draamaqueen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Whaaat???
Varmaan riippuu tieteenalasta. Mieheni työkaverit ovat pitäneet noit 5 ihmisen karonkkoja, vähän kuin pakollisina tilaisuuksina ei minään isoina bileinä. En vaan voisi kuvitella itseäni etsimässä iltapukua mieheni työhön liityvään tilaisuuteen. Ei liity minuun tai perheeseemme mitenkään. Varmaan rahakin ratkaisee, ei olisi varaa mihinkään suuriin juhliin, kalliiksi tulee tuo karonkka meille muutenkin.
Ap:n tilanne on eri, jos ovat isommat juhlat ja vieraina sukulaisiakin. Halusin vain tuoda tähän oman näkökulmani vähän suhteuttaakseni asioita, eli että noitakin tilaisuuksia on erilaisia ja kaikki puolisot eivät ole iltapukuja katselemassa. Ap:na jatkaisin suhdetta kuten ennenkin ja ajattelisin ettei olisi koko juttu kiinnostanutkaan. Tuohan on vain yksi asia elämäss, ei mikään suuri juhla.
Vähän asian vierestä, mutta kyllä meillä kummankin puolison työt liittyvät perheeseemme mitä suurimmassa määrin, tuohan se meille toimeentulon ja me aikuiset vietämme siellä työpaikalla sen about 8 h joka arkipäivä. Kyllä me juttelemme työhön liittyvistä asioista ja on myös työhön liittyviä tilaisuuksia joissa puolisot (siis kaikkien puolisot) ovat mukana. Tuntuisi todella oudolta jos työhön liittyvät asiat eivät näkyisi mitenkään perheen elämässä. Kyllä itselläni ainakin vaikuttaa mielialaan jos töissä on joku hankala juttu ja on luonnollista jutella siitä sen läheisimmän, eli puolison kanssa.
Omat karonkkani (siis vieraana) ovat olleet henkilömäärältään n. 15-60 henkeä, kolme on ollut TKK:lta väitelleiden, yksi luonnontieteiden alalta yliopistosta (nuo isoimmat juhlat). Varmaan väkimäärään ja juhlien luonteeseen vaikuttaa se ikä, eikä tosiaan niin, että nuoret pitäisivät isoja juhlia vaan just toisin päin. Vanhempi henkilö on usein paremmassa taloudellisessa asemassa kun on ollut työelämässä jo vuosia ja on varaa pitää isot juhlat. Jos siis haluaa. Ainakin oma ystävämme sanoi, että halusi juhlia kunnolla ja niin, että parhaat ystävät ja lähimmät sukulaiset ovat mukana. Ja puolisot ovat kyllä todellakin olleet kaikissa karonkoissa ja väitöstilaisuuksissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti mies ei halua sinua mukaan??
On jo ilmoittanut ravintolaan, missä karonkkaan on, kuinka monta henkilöä tulee eikä halua muuttaa lukua. Eli juu ei halua minua mukaan. Miten tälläisen kanssa voi elää?
Ap
Miksi se ravintola on jo tilattu tietylle ihmismäärälle, jos kutsut vasta juuri lähtivät? Eihän kutsutut ole vielä voineet ehtiä tässä vaiheessa ilmoittaa tulosta tai esteestä? Tietenkin Porvoossa ravintola varataan ensiksi sitovasti x määrälle ihmisiä ja sitten vasta laitetaan kutsut!
https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4it%C3%B6stilaisuus
https://www.helsinki.fi/fi/tutkimus/tohtorikoulutus/tervetuloa-vaitosti…
Olen ollut läsnä yhdessä väitöstilaisuudessa ja karonkassa, puoliso oli mukana, myös lapset olivat mukana ja lähisukulaiset.
Karonkkatilaisuuksissa olen ollut järjestelijän ominaisuudessa ja kyllä niissä yleensä on mukana puolisotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Whaaat???
Vähän asian vierestä, mutta kyllä meillä kummankin puolison työt liittyvät perheeseemme mitä suurimmassa määrin, tuohan se meille toimeentulon ja me aikuiset vietämme siellä työpaikalla sen about 8 h joka arkipäivä. Kyllä me juttelemme työhön liittyvistä asioista ja on myös työhön liittyviä tilaisuuksia joissa puolisot (siis kaikkien puolisot) ovat mukana. Tuntuisi todella oudolta jos työhön liittyvät asiat eivät näkyisi mitenkään perheen elämässä. Kyllä itselläni ainakin vaikuttaa mielialaan jos töissä on joku hankala juttu ja on luonnollista jutella siitä sen läheisimmän, eli puolison kanssa.
Omat karonkkani (siis vieraana) ovat olleet henkilömäärältään n. 15-60 henkeä, kolme on ollut TKK:lta väitelleiden, yksi luonnontieteiden alalta yliopistosta (nuo isoimmat juhlat). Varmaan väkimäärään ja juhlien luonteeseen vaikuttaa se ikä, eikä tosiaan niin, että nuoret pitäisivät isoja juhlia vaan just toisin päin. Vanhempi henkilö on usein paremmassa taloudellisessa asemassa kun on ollut työelämässä jo vuosia ja on varaa pitää isot juhlat. Jos siis haluaa. Ainakin oma ystävämme sanoi, että halusi juhlia kunnolla ja niin, että parhaat ystävät ja lähimmät sukulaiset ovat mukana. Ja puolisot ovat kyllä todellakin olleet kaikissa karonkoissa ja väitöstilaisuuksissa mukana.
No kaikilla ei noin ole. Tiedän mieheni 3 työkaverin pitäneen viime vuosina noita viiden henkilön karonkkoja, joissa puolisot ovat olleet väitöstilaisuudessa mutta eivät karonkassa. Me emme puhu työhömme liittyvistä asioista vapaa- ajalla, miehellä on omat saavutuksensa ja minulla omani.Tosiaan en mene mieheni työmatkoille tms eikä hänen työhönsä liittyvät asiat ole mielestäni kuin tylsiä. Ala ei kiinnosta (teknillinen fysiikka) ja onhan noita joka alan tohtoreita nykyään Suomessa vähän liiaksi asti. Tuostakin asiasta on tehty suureellinen juhla, vaikka tosiasiassa liittyy vain ja ainostaan tohtoriksi valmistuvan uraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo ilmoittanut ravintolaan, missä karonkkaan on, kuinka monta henkilöä tulee eikä halua muuttaa lukua. Eli juu ei halua minua mukaan. Miten tälläisen kanssa voi elää?
ApNo, jos mies ei halua sinua sinne niin kyllä ero on ainoa vaihtoehto.
Itse ainakin järjestin nykyisen mieheni (silloisen avomiehen/kihlatun) karonkan vuosia sitten, enkä tietysti lähettänyt kutsua itselleni. Taitaa kyllä nämä juhlat olla Porvoossa, koska kyllä karonkka kutsut painetaan ja lähetetään postilla/ annetaan kirjan välissä, en ole koskaan saanut sähköpostikutsua karonkkaan.
Olen ollut noin kahdessakymmenessä yhteiskuntatieteiden ja oikeustieteiden väitöstilaisuuksissa ja karonkoissa (ja myös väitellyt itse) enkä koskaan ole saanut kutsua muutoin kuin s-postitse. Näin Helsingissä.
Olen osallistunut samaan määrään luonnontieteiden alan väitöstlaisuuksiin, ja valtaosin sähköpostilla tosiaan kutsut. Muutenkin kyllä meno huomattavasti epämuodollisempaa kuin mitä tämän ketjun perusteella Suomessa. Nämä Ruotsissa ja Ranskassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo, jos mies ei halua sinua sinne niin kyllä ero on ainoa vaihtoehto.
Itse ainakin järjestin nykyisen mieheni (silloisen avomiehen/kihlatun) karonkan vuosia sitten, enkä tietysti lähettänyt kutsua itselleni. Taitaa kyllä nämä juhlat olla Porvoossa, koska kyllä karonkka kutsut painetaan ja lähetetään postilla/ annetaan kirjan välissä, en ole koskaan saanut sähköpostikutsua karonkkaan.
Minä olen saanut kutsun sähköpostissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
No jopas on jankutusketju. Etiketti ei todellakaan sano juuri mitään siitä, millainen karonkan pitäisi olla. Eri paikoissa on eri perinteitä ja lisäksi jokainen väittelijä itse soveltaa niitä mielensä mukaan. Minimissään karonkassa viedään vastaväittäjä ja kustos syömään.
Selkeästi tavallisinta on kyllä, että karonkassa on mukana "siviilipuolen" ihmisiä kuten perhettä, ystäviä ja varsinkin puoliso. Se ei ole poikkeus vaan pikemminkin normi. Ja kyllä elämässä ainutkertainen karonkka nyt tapahtumana on aivan eri asia kuin tiimipalaveri, jollei ole aivan erityisen kuivaa porukkaa liikenteessä. (:
Pukukoodit vaihtelevat myös, mutta onhan osa karoinkoista iltapukujuhlia. Juuri pari kuukautta sitten olin karonkassa, jonka koodi oli iltapuku. Itse väitös on eri asia, sinne ei ole pukukoodeja.
Mutta kaiken tämän jälkeen: ei kai tämä koko väittely liity ap:n tilanteeseen mitenkään? Hänhän kertoi jo sata vuotta sitten että miehensä karonkassa on siviilipuolen ihmisiä paikalla. Joten miten sinun miehesi karonkka kuuluu tähän?
t.Tutkijana työskentelevä tohtori ja tohtorien lapsi, joka ei edes muista kuinka monessa väitöksessä ja karonkassa on ollut mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
No jopas on jankutusketju. Etiketti ei todellakaan sano juuri mitään siitä, millainen karonkan pitäisi olla. Eri paikoissa on eri perinteitä ja lisäksi jokainen väittelijä itse soveltaa niitä mielensä mukaan. Minimissään karonkassa viedään vastaväittäjä ja kustos syömään.
Selkeästi tavallisinta on kyllä, että karonkassa on mukana "siviilipuolen" ihmisiä kuten perhettä, ystäviä ja varsinkin puoliso. Se ei ole poikkeus vaan pikemminkin normi. Ja kyllä elämässä ainutkertainen karonkka nyt tapahtumana on aivan eri asia kuin tiimipalaveri, jollei ole aivan erityisen kuivaa porukkaa liikenteessä. (:
Pukukoodit vaihtelevat myös, mutta onhan osa karoinkoista iltapukujuhlia. Juuri pari kuukautta sitten olin karonkassa, jonka koodi oli iltapuku. Itse väitös on eri asia, sinne ei ole pukukoodeja.
Mutta kaiken tämän jälkeen: ei kai tämä koko väittely liity ap:n tilanteeseen mitenkään? Hänhän kertoi jo sata vuotta sitten että miehensä karonkassa on siviilipuolen ihmisiä paikalla. Joten miten sinun miehesi karonkka kuuluu tähän?
t.Tutkijana työskentelevä tohtori ja tohtorien lapsi, joka ei edes muista kuinka monessa väitöksessä ja karonkassa on ollut mukana
Halusin tuoda näkökulmaa esille siitä että ei tuo ole mikään maailman vakavin asia eikä syy eroon kuten ap pohtii ja häntä kehotetaan. Kaikki eivät tuollaisesta loukkaantuisi. Vaikka miehelläni olisi suuret juhlat eikä minua olisi kutsuttu, en loukkaantuisi em. mainitsemastani syistä. Ap:n miehen tohtoriksi valmistuminen ei liity ap:n elämään mitenkään. Ei ole mikään yhteinen juhla. Voi olla että ap:n mies haluaa pitää siviilielämänsä erillään kaikesta ja joidenkin puolisot haluvat pysytellä erillään puolison työkuvioista. Äiti on on "pakko" kutsua, ovatko muut ystävät miehen työkavereita tai opiskelukavereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Halusin tuoda näkökulmaa esille siitä että ei tuo ole mikään maailman vakavin asia eikä syy eroon kuten ap pohtii ja häntä kehotetaan. Kaikki eivät tuollaisesta loukkaantuisi. Vaikka miehelläni olisi suuret juhlat eikä minua olisi kutsuttu, en loukkaantuisi em. mainitsemastani syistä. Ap:n miehen tohtoriksi valmistuminen ei liity ap:n elämään mitenkään. Ei ole mikään yhteinen juhla. Voi olla että ap:n mies haluaa pitää siviilielämänsä erillään kaikesta ja joidenkin puolisot haluvat pysytellä erillään puolison työkuvioista. Äiti on on "pakko" kutsua, ovatko muut ystävät miehen työkavereita tai opiskelukavereita?
Niin, olet kertonut että karonkan merkitys juuri sinun miehellesi, hänen lähipiirilleen ja sinulle on tuo kuvaamasi. Se ei kuitenkaan ole erityisen mielenkiintoinen tieto, kun nyt tiedetään että valtaosalle ihmisistä merkitys on ihan toinen, ja kun ap:n tapauksessa puhutaan tällaisesta tavallisemmasta tapauksesta. Jos yksikään tuntemani väittelijä olisi jättänyt puolisonsa pois kutsuttavien joukosta, niin kyllä minäkin olisin ollut hyvin yllättynyt, ja ymmärtänyt täysin jos puoliso olisi loukkaantunut. On ihan tavallista ja täysin normaalia, että puolisot haluavat jollain tavoin jakaa keskenäänkin elämänsä tärkeimpiä tapahtumia, vaikka ne sitten liittysivätkin jommankumman työhön. Onko sinusta outoa, jos kansanedustajan puoliso on mukana linnanjuhlissa? Tai jos muusikon puoliso tulee kuuntelemaan konserttia? Tai jos jollain työpaikalla puolisot kutsutaan mukaan pikkujouluihin? Tai jos puoliso vaikkapa lukee sen toisen vuosikausia väsäämän väitöskirjan, tai osan siitä (vaikka sitten kiitokset, joissa puolisoa kokemukseni mukaan AINA kiitetään? Yleesnä jopa lapsia kiitetään.) Mitä iltapukuihin tulee, niin ihan googlaamalla löytää ohjeita karonkkapukeutumisesta. Voit vaikka itse katsoa, mitä ohjeet yleensä ovat, siis mitä mainitaan sääntönä ja mitä poikkeuksena.
Ja huom: tämä kaikki pätee Suomessa. Eri maissa on eri käytäntöjä.
Mies todellakin on sitä sorttia että työelämä ja kotielämä on täysin eri. Ja eri asia jos hän kutsuisi väitökseen ja karonkkaan vain pakolliset ja työtovereita mutta miksi sitten hän kutsui sukulaisia ja ystäviä. Osan heistä olen tavannut ja eikä hän heidän seurassa ole hävennyt minua.
Ap