500 kcal/päivässä-dieetti
Olen laihtunut 25 kg vuoden aikana, ja olen näin päässyt merkittävästä ylipainosta normaalipainon ylärajoille. Olen 163 cm pitkä ja painan nyt 65,5 kg.
Aion nyt lähteä noudattamaan 500 kcal päivässä-dieettiä, jotta saisin taas vähän potkua laihduttamiseen pienen tauon jälkeen! Aion tulla torstaisin päivittelemään tilannetta. Aion olla dieetillä neljä viikkoa, ja katsoa sen jälkeen miten jatkan. :)
Lähteekö kukaan mukaan?
Lähtötilanne siis 65,5 kg tänä aamuna.
Kommentit (38)
Mene jonnekin pro-ana-foorumille päivittämään tilannettasi. Tuo on vaarallinen dieetti ja täällä palstailee nuoriakin. Täällä on jo tarpeeksi laihdutuspalstahulluja inspiroimassa syömishäiriöiseen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 25 kg vuoden aikana, ja olen näin päässyt merkittävästä ylipainosta normaalipainon ylärajoille. Olen 163 cm pitkä ja painan nyt 65,5 kg.
Aion nyt lähteä noudattamaan 500 kcal päivässä-dieettiä, jotta saisin taas vähän potkua laihduttamiseen pienen tauon jälkeen! Aion tulla torstaisin päivittelemään tilannetta. Aion olla dieetillä neljä viikkoa, ja katsoa sen jälkeen miten jatkan. :)
Lähteekö kukaan mukaan?
Lähtötilanne siis 65,5 kg tänä aamuna.
Mitä syöt?
VLCD kuuri oikein toteutettuna ei ole riittävän ylipainoisille ollenkaan huono asia, vaikka täällä palstalla usein sitä halveksutaan.
Mutta AP:n painoisen sitä ei pitäisi missään nimessä harrastaa. On tutkittu, että jos erittäin vähäenergisen dieetin aloittajan painoindeksi on alle 27, niin merkittävä osa painosta putoaa lihasmassasta, ja jopa hengenvaaralliset sydänkomplikaatiot ovat mahdollisia, samoin sappikivet jne. Yleensä kukaan asiallinen lääkäri tai virallinen ravitsemusterapeutti ei suosittele VLCD:tä jos BMI on alle 35, paitsi tapauksissa joissa on ylipainoon liittyviä terveyshaittoja joita laihtuminen voisi parantaa, BMI 30 ylöspäin voidaan aloittaa erittäin vähäenerginen dieetti.
Itse olen lähes ap:n pituinen ja saman painoinen, ja itse olen oikein tyytyväinen painooni, enkä aio laihduttaa kiloakaan. Ja jos jostain syystä aikoisin, niin ehdottomasti maltillisella kalorirajauksella, esim. 1300-1500 kcal / päivä. Mitä järkeä normaalipainoisen on laihduttaa rajusti?
älä kuuntele noita ne ei tiiä mistään mitään
toi on ihan hyvä dieetti ja luultavasti laihdut aika nopeaan tahtiin
tsemppiä!
En suosittele.. Ite oon syömispelleilyllä sössinyt aineenvaihduntani. Voin syödä enää max. 1200-1500kcal lihomatta.. Ja olen normaalipainoinen. Kun söin päälle 2kk 500 kcal ja rupesin syömään 1000kcal, aloin lihomaan erittäin nopeasti vieläpä. Ja tiedän tarkalleen eräästä syystä että söin 1000kcal.
Mä en enää yhtään ihmettele, miten tässä maassa on niin paljon kilpirauhassairaita. Kaiken maailman kitudieettejä noudatetaan ja saadaan keho täysin sekaisin. Ap, hae apua, sä et edes ole läski.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt välttämättä aiot tuon toteuttaa, niin kannattaa hankkia easy diet -keittoja, että ravintoaineet on edes jotenkin kohdillaa. Mutta oikeasti poltat kyllä lähinnä lihasta noin rankalla dieetillä. Ja saat aineenvaihdunnan laskemaan alas, jolloin joudut sitten jatkossakin syömään kuin lintu tai lihot.
Moni ei taida tietää että monet marketin lisäravinteet esim Fast, Fitfarm, Leader (easy diet) ovat laadultaan aika huonoja. Joten jos on niin hullu että pitkään jatkaa alle 1000 kalorin dieetillä niin kannattaa ainakin hankkia laadukkaita ravintoaineita ettei terveys mene huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää yhtään ihmettele, miten tässä maassa on niin paljon kilpirauhassairaita. Kaiken maailman kitudieettejä noudatetaan ja saadaan keho täysin sekaisin. Ap, hae apua, sä et edes ole läski.
Tätä kilpirauhasasiaa ja dieettejä on ihan tutkittu, ja tulos on, että vaikka kilpirauhasen toiminta hidastuu rajun dieetin aikana, niin se myös palaa ennalleen kun alkaa taas syödä kunnolla. Kilpirauhassairauksien puhkeamista VLCD-dieetit eivät aiheuta, vaan niitä puhkeaa näiden dieettien aikana tai vuoden sisällä niiden jälkeen samalla todennäköisyydellä kuin ihmisille jotka eivät laihduta.
Vierailija kirjoitti:
VLCD kuuri oikein toteutettuna ei ole riittävän ylipainoisille ollenkaan huono asia, vaikka täällä palstalla usein sitä halveksutaan.
Mutta AP:n painoisen sitä ei pitäisi missään nimessä harrastaa. On tutkittu, että jos erittäin vähäenergisen dieetin aloittajan painoindeksi on alle 27, niin merkittävä osa painosta putoaa lihasmassasta, ja jopa hengenvaaralliset sydänkomplikaatiot ovat mahdollisia, samoin sappikivet jne. Yleensä kukaan asiallinen lääkäri tai virallinen ravitsemusterapeutti ei suosittele VLCD:tä jos BMI on alle 35, paitsi tapauksissa joissa on ylipainoon liittyviä terveyshaittoja joita laihtuminen voisi parantaa, BMI 30 ylöspäin voidaan aloittaa erittäin vähäenerginen dieetti.
Itse olen lähes ap:n pituinen ja saman painoinen, ja itse olen oikein tyytyväinen painooni, enkä aio laihduttaa kiloakaan. Ja jos jostain syystä aikoisin, niin ehdottomasti maltillisella kalorirajauksella, esim. 1300-1500 kcal / päivä. Mitä järkeä normaalipainoisen on laihduttaa rajusti?
Mä olen myös samanpituinen ja pudotin normaalipainon sisällä 5kg. Tuo 1200-1500 kcal päivässä on mun normaali kalorimäärä jolla en todellakaan laihdu. Juuri siksi mulle sopi hyvin tuo 2:5 koska se kiihdytti aineenvaihduntaa hyvin. Enää en sitä tarvitse mutta reissun tai juhlien jälkeen pidän yhä yhden "palautuspäivän" ihan turvotuksen poistamiseksi
19
Vierailija kirjoitti:
Just noin. Niillä netissä myytävillä superdieeteillä ja muilla moni on pilannut kilpirauhasensa. Ja naiset taitavat olla vielä niin kilttejä, että eivät kehtaa edes pyytää rahojaan takaisin vaikka terveys on kärsinyt. Nettipuoskarit saavat jatkaa bisneksiään ihan rauhassa kun asiasta ei nosteta tarpeeksi isoa haloota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös samanpituinen ja pudotin normaalipainon sisällä 5kg. Tuo 1200-1500 kcal päivässä on mun normaali kalorimäärä jolla en todellakaan laihdu. Juuri siksi mulle sopi hyvin tuo 2:5 koska se kiihdytti aineenvaihduntaa hyvin. Enää en sitä tarvitse mutta reissun tai juhlien jälkeen pidän yhä yhden "palautuspäivän" ihan turvotuksen poistamiseksi
19
2:5 osapaasto on vielä ihan hyväksyttävä normaalipainoisellekin, koska se raju kalorivaje on vain kahtena päivänä viikossa. Tämä ap taas kertomansa mukaan suunnitelee ihan totaali-VLCD dieettiä jossa aikoo 4 viikkoa syödä joka päivä 500 kcal päivässä. Se ei ole kyllä mitenkään suositeltavaa.
Sinänsä kyllä huolestuttavaa, jos normaalin kokoisen aikuisen naisen päivittäinen kalorinkulutus on noin alhainen. Kroppa on silloin aika pysyvästi säästöliekillä. Jos takana on dieettihistoria, niin yleensä ravitsemusterapeutit suosittelevat sitä, että alkaisi syödä kokoisensa ihmisen laskennallisen kulutuksen, esim. 1700 kcal päivässä, silti vaikka lihookin alkuun hetken. Muutamassa kuukaudessa yleensä peruskulutus nousee niin ettei tarvitse enää syödä niin kauhean vähän.
Täysin ainakaan vuosien jojodieettailun tuhoja ei kyllä valitettavasti saa korjattua. Kyllä sitä harrastaneet ihmiset kuluttavat pysyvästi merkittävästi vähemmän kuin samanmittainen, painoinen ja saman aktiivisuustason ihminen joka ei ole laihduttanut. Osasyy on se, että osalla näistä on aivan uskomaton rasvaprosentti painoonsa nähden, esim. voi olla 60-kiloinen, 165-senttinen nainen jolla on painoindeksi 45%. Joka kerta kun on nopeasti laihduttu, on lähtenyt lihasta, mutta kun on taas ahmittu kilot takaisin, on tullut vain läskiä.
Hyvin niukkakalorinen dieetti hidastaa perusaineenvaihduntaa. Kannattaa lukea mitä viime aikoina on kirjoitettu amerikkalaisista Suurin pudottaja -sarjan kilpailijoista tehdystä tutkimuksesta. Varmaan aika karua joutua huomaamaan että oma perusaineenvaihdunta on vielä vuosienkin päästä 500 kilokaloria vähemmän per päivä kuin samanpainoisella ihmisellä joka ei ole laihduttanut (kyse siis nimenomaan perus/lepoaineenvaihdunnasta, resting metabolic rate).
Kannattaa miettiä haluaako ottaa riskin että aineenvaihdunta hidastuu jopa vuosiksi. Tietysti jos ei haittaa että joutuu pysyvästi rajoittamaan saamaansa kalorimäärää niin onhan se varmaan kiva laihtua nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavathan ovat usein VLCD:llä kuukausitolkulla. Itse ajattelin vetää näillä linjoilla ainoastaan neljä viikkoa. Ja saa nähdä onnistuuko edes se, vai kyllästynkö. Toistaiseksi olotila on erittäin hyvä, mutta tylsäähän tämä toki on. En usko, että neljässä viikossa tästä dieetistä on minulle mitään haittaa. Eihän sitä ihminen olisi selvinnyt lajina, jos parin viikon niukempi syöminen aiheuttaisi jotain katastrofaalista hallaa elimistölle.
Itse en kyllä laihdu millään 1300-1500 kcal/päivä-tyylillä, tuo taitaa olla aika lailla peruskulutukseni. 1000 kcal päivässä-tyylillä laihdun - mutta hitaasti.
Eri ihmisillä on erilainen ruumiinrakenne, ja itse näissä mitoissa olen mielestäni edelleen hieman pullea. Voisin kuvitella olevani tyytyväinen, kun laihdun vielä 10-15 kg, eli olisin 50-55 kg. Pituushan oli 163 cm.
Vierailija kirjoitti:
Ai että oikein toivon, että ap on tosissaan ja sössii terveytensä ja kuntonsa oikein kunnolla! Hahhah!
Tuollaista ei saa toivoa kenellekään :-(
Vierailija kirjoitti:
Syöt siis pelkkää proteiinia kasvisten lisäksi? Tuota kun vedät muutaman viikon, niin kehosi korjaamiseen voi mennä vuosi jos toinenkin. Mutta valintahan on sinun.
No niin, nyt on viikko vierähtänyt, ja aamupaino oli 63,5 kg. Eli 2 kg lähtenyt viikossa! Olen todella, todella tyytyväinen tulokseen. Ja tämän tuloksen sain olematta täysin puhtaalla 500 kcal/pv-dieetillä - viikonloppuna kyllä kalorit paukkuivat. Lauantaina tuli syötyä varmasti yli 1 000 kcal edestä, ja sunnuntaina en viitisinyt edes laskea enää, kun 500 kcal tuli täyteen jo aamulla! :D Mutta kokonaisuus ratkaisee. Kaloreita on vähän hankala ihan täydellisellä tarkkuudella laskea, joten voi olla, että niitä on joinain päivänä tullut 600-700.
Ensi torstain tavoitteenani on 62,0 kg. :) Katsotaan, päästäänkö sinne!
AP
Vierailija kirjoitti:
Paljon saa muka aineksia 500 kcl sopimaan. Mun matikalla 2 näkkäriä sulatejuustosipaisulla, ja kinkkuleikkeleitä muutamat pintaan +maitokahvi , niin siinä se sit olikin.... :(
Aamu: 2 tomaattia,kurkkua,salaattia+kananmuna = 150kcal
Päivä: 100g raejuustoa/kanaa, 250g kasviksia= 210kcal
Päivällinen: 100g rasvatonta raejuustoa, muutama kinkkuleike, iso lautasellinen salaattia ilman kastiketta = 130kcal
Yhteensä: 490kcal, siihen saa juoda vielä aamulla sen maitokahvinkin.

Seuraan ihan mielenkiinnolla miten trolli jatkuu. Ihan viihdyttävä lähtökohta.