Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perä edellä -parkkeeraajat?!?

Vierailija
25.05.2016 |

Mikä hemmetin muoti se on nykyään parkkeerata auto perä edellä siihen ruutuun? Onko tällaisilla parkkeeraajilla odotettavissa kiireellä lähtö, vai mistä moinen? Sitäpaitsi aiheuttaa vaaratilanteita parkkipaikalla, kun yrität sivuuttaa ruutuun ajavaa autoa ja yhtäkkiä se koukkakin eteen ja alkaa äpästämään sitä perspuolta sinne ruutuun.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tänään oli tilanne, että olin kun olin kiireessä ajanut keula edellä parkkiin, että ehdin jumppaan. Kun olin lähdössä vieressä oli just tuollainen iso pakettiauto ja ko. parkkipaikalla, salin parkki kun on, on liikennettä iltaisin koko ajan mennen ja tullen. Siitä oli aika paha lähteä, sai kyllä hitaasti valutella. Moni jalankulkijakin oikaisee siitä parkkipaikan läpi. 

Ap aiheuttaa itse vaaratilanteita tulemalla liian lähelle ja sivuuttamisyrityksillään. 

No mulle sattui just tänään em. tilanne. Olin ajamassa kokoojaväylää, jonka vieressä rinnakkaisia liikkeitä ja liikkeiden edessä, väylän oikealla puolen kohtisuorat ruudut. Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua, yritän ohittaa sen vasemmalta ja se kääntyykin suoraan eteen ja alkaa peruuttelemaan siihen ruutuun. Ei siinä mitään, on mulla jarrut, mutta  yllättävä tilanne kuitenkin.

Sinä lähdet ohittamaan vasemmalta, sinä olit se tilanteen aiheuttaja, tolvana.

Oletin että se ajaa suoraan ruutuun, kun oli sen oloisena siihen menossa. Pitääkö sitä olettaa, että jokainen ruutuunkääntyjä on pontentiaalinen eteenkoukkaaja, tolvana? 

Olisi tärkeä muistaa käyttää vilkkua. Jos aikoo peruuttaa oikealle puolelle parkkiin, niin vilkku oikealle, jos aikoo kääntyä vasemmalle parkkiin, niin vilkku vasemmalle.

Eikö pysäköijä vilkuttanut, vai etkö vain välittänyt siitä?

Vierailija
42/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tänään oli tilanne, että olin kun olin kiireessä ajanut keula edellä parkkiin, että ehdin jumppaan. Kun olin lähdössä vieressä oli just tuollainen iso pakettiauto ja ko. parkkipaikalla, salin parkki kun on, on liikennettä iltaisin koko ajan mennen ja tullen. Siitä oli aika paha lähteä, sai kyllä hitaasti valutella. Moni jalankulkijakin oikaisee siitä parkkipaikan läpi. 

Ap aiheuttaa itse vaaratilanteita tulemalla liian lähelle ja sivuuttamisyrityksillään. 

No mulle sattui just tänään em. tilanne. Olin ajamassa kokoojaväylää, jonka vieressä rinnakkaisia liikkeitä ja liikkeiden edessä, väylän oikealla puolen kohtisuorat ruudut. Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua, yritän ohittaa sen vasemmalta ja se kääntyykin suoraan eteen ja alkaa peruuttelemaan siihen ruutuun. Ei siinä mitään, on mulla jarrut, mutta  yllättävä tilanne kuitenkin.

1. Pidä järkevä turvaväli.

2. Ennakoi tilanteet: jos joku näyttää vilkkua parkkiruutua kohti, hän aikoo mennä siihen ruutuun. Sinä ODOTTELET KUNNES havaitset että kummin päin tämä liikehdintä tapahtuu, ja ajat vasta sitten eteenpäin kun tilanne on selvä.

Eli ei hinkutella siellä toisen auton perseessä vaan annetaan tilaa edessä kulkevalle.

itse asiassa peruuttava on lain mukaan se väistämisvelvollinen.

No niin on väistämisvelvollinen, mutta aikaa alkaa palamaan kun edellä oleva olisi halunnut peruuttaa mutta takaa tule torvi on ajanut niin lähelle että ei voi peruuttaa.

Ruuudusta peruuttamalla lähtevä on myös väistämisvelvollinen, mutta ei näe sinne väylälle lainkaan minne on peruuttamassa ja joutuu vain luottamaan siihen että kukaan ei ole keularemontin tarpeessa ja täräytä päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat papat muuten peruuttavat aina joka paikkaan.

Minusta tuo peruuttaminen on vain osoitus siitä että on niin karmea hätä pois. Pääsee nopeammin lähtemään. Peruuttajat ovat minustakin ärsyttäviä kauppojen vilkkailla parkkipaikoilla. Siinä tähtäilevät ruutuun. Etuperin ajava on nopeasti pois muiden tieltä. Ja ihmiset ovat enemmän tottuneet parkista pois peruuttaviin autoihin kun noihin jotka ensin ajavat suoraan sitten tulevatkin takaisin perä edellä.

Tän kyllä täytyy olla provo jankkaaja. :D

Kun osaa peruuttaa peilien avulla, niin perä edellä ruutuun on sekä nopeampaa että turvallisempaa kuin nokka edellä. Perusteluja on tullutkin jo aiemmin. "Karmea hätä pois" ei kyllä liity tähän asiaan mitenkään. Itselläsikö on "karmea hätä" siihen ruutuun? :D

Autokoulun opettajat kyllä ovat ainakin meidän lähipiirille sanoneet, etä aina kannattaa peruuttaa ruutuun, on turvallisempaa ja helpompi lähteä, kun näkyvyys on parempi.

Nykyään monet ovat papan autokoulussa, eivätkä opi mitään sääntöjä. Miksi inssissä aina on näytettävä, että osaa peruuttaa ruutuun?

Sama papan autokoulu jättää ryhmittymisen opettamatta, niin törkeitä kääntymisiä näkee joka päivä.

Lässyn lässy. Hyvin pieni osa on hankkinut korttinsa opetusluvalla ja ne opetuslupalaiset osaa ajaa paremmin, koska sitä on harjoiteltu enemmän ja lisäksi opettajana toiminut vanhempi voi myös myöhemmin opastaa nuorta ajamisessa.

Autokoulun opettajia ei paskan vertaa kiinnosta mintkälainen kuski siitä nuoresta tulee, kunhan saadaan rahat pois.

Vierailija
44/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörit ne niihin ruutuihin peruuttelemaan alkaa, kun pelkäävät niin kauheasti sitä pois lähtöä, jos silloin sattuisi olemaan vaikka muitakin liikkeellä. Jättäkää ne autot himaan, jos ette ajaa osaa.

"Mopoautoilla" aivan se ja sama mutta oikeilla vähän isoimmilla autoilla ainoa tapa saada auto kerralla ja oikein perille on peruuttaa se sinne. Tällä ei ole paljoakaan tekemistä poistumispelon kanssa, mutta toki tietoisena siitä että liikenteessä suurimmat vaaratilanteet aiheuttaa epävarmat pelkurit, on varmasti tällaisiakin poistumispelkureita. Vähemmistöä kuitenkin.

Vierailija
45/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aiheuttaa vaaratilanteita parkkipaikalla, kun yrität sivuuttaa ruutuun ajavaa autoa ja yhtäkkiä se koukkakin eteen ja alkaa äpästämään sitä perspuolta sinne ruutuun.

Jos et parkkiksella tajua toisen alkavan peruuttaa, niin pysy poissa parkkikselta, sillä ne vaaratilanteet vähenevät.

Vierailija
46/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa näistä peruuttelijoista on hieman liian pedanttisia. Vai mitä järkeä on tyhjän kadun varteen, jossa on parkkitilaa kymmeniä metrejä puolin ja toisin edessä ja takana peruuttaa? Aivan, ei yhtään mitään ja silti sitäkin näkee välillä.

Peruuttajat on pääosin epävarmoja kuskeja joilla o liian iso ajoneuvo omiin taitoihin nähden. Suurimpaan osaan pysäköintipaikoista mahtuu ja voi ajaa suoraan. Pois lähteminen onnistuu myös yhtä hyvin kun vain osaa käyttää peilejä ja kääntää tarvittaessa päätä tarkistaakseen kuolleet kulmat.

t. autoilua jo lähemmäs 40v suomesa ja ulkomailla työn merkeissä.

Kateellinen huutelee, etköhän säkin opi kun harjoittelet. Saman ajan se vie peruutatko ensin vai vasta jälkikäteen.

Se ois kato niin kiva näille, kun se peruuttaja on väistämisvelvollinen, että saisi vain ajaa sieltä peruuttajan takaa ja pois peruuttaja odottaa niska vinossa, että milloinhan pääsisi pois sieltä ruudusta.

Vierailija
47/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruuttajat on pääosin epävarmoja kuskeja joilla o liian iso ajoneuvo omiin taitoihin nähden.

Hah hah hah... Jopa vitsin murjasit.

Arat kuskithan eivät peruuta lainkaan. Tuttava joutuu peruuttamaan auton pihassa parkkiin, jotta harvakseltaan ajava vaimonsa saa lähteä keula-edellä, hän kun ei osaa peruuttaa lainkaan. Mies on joskus joutunut hakemaan hänet ja auton, koksa on pakosta joutunut ajamaan parkkiin paikkaan josta olisi pitänyt peruuttaa pois. On joskus kolhinut viereisiä autoja peruuttaessa ruudusta pois.

Kokenut kuljettaja pistää tarpeen mukaan auton parkkiin helposti miten päin vain. Ahtaaseen paikkaan se on aina helpompaa peruuttaen.

Vierailija
48/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuperin parkissa ja molemmille puolille pysäköity pakettiauto. Siinä täytyy sokkona pakittaa pitkä farmarin perä ajoväylälle ennen kuin alkaa näkemään tuleeko autoja sivuilta.

Vierailija
49/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan osaakohan ap edes peruuttaa kahden auton väliin mäessä, jossa pitää ylämäkeen päin peruuttaa? Kyllä se on niin että peruuttamalla pääsee helposti ruutuun

Vierailija
50/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto menee suoraan parhaiten peruuttamalla eikä ole viereisten autojen haittana kun ei törrötä vinossa, eikä tarvitse korjata. Ja onhan se mukava lähteä ruuusta kun keula on menosuuntaan. Mutta minä olenkin surkea kuski surkealla autolla. Jonkun on oltava se huonokin, kun kaikki muut on niitä parhaita ja suhteessa muihin niin paljon parempia ihmisiä paremmillä autoillaan.

Vierailija
51/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Pidä järkevä turvaväli.

2. Ennakoi tilanteet: jos joku näyttää vilkkua parkkiruutua kohti, hän aikoo mennä siihen ruutuun. Sinä ODOTTELET KUNNES havaitset että kummin päin tämä liikehdintä tapahtuu, ja ajat vasta sitten eteenpäin kun tilanne on selvä.

Eli ei hinkutella siellä toisen auton perseessä vaan annetaan tilaa edessä kulkevalle.

itse asiassa peruuttava on lain mukaan se väistämisvelvollinen.

No jos nyt ihminen lyö vilkun päälle ja on selvästi parkkeeraamassa, niin miksi ihmeessä siihen sentin päähän pitäisi tunkea omalla autollaan koska "peruuttava on väistämisvelvollinen?" Tämä on sama ilmiö kuin kaupan kassalla, kun jotkut latovat omia ostoksiaan jo hihnalle vaikka edellisellä vielä kärryllinen purkamatta. Tilan hahmottaminen saisi olla pakollinen kouluaine.

Ei pidä tietenkään, en ottanut siihen kantaa. Vaan että se peruuttava EI saa ajaa päälle. Jos ajaa, korvaa.

Vierailija
52/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena vaan... että mistä sä sitten ohitat jos et juurikin vasemmalta... Mietipä Einstein uudestaan. .. varsinkaan jos se sun edellä ajava auto on ajanut oikealle parkkiruutuun, niin oletusarvoisesti hän parkeerasi siihen. Mutta eipäs, se lähteekin yhtäkkiä peruuttamaan väylälle takaisin.

Lähdetkö sinä ohittelemaan niitä ruudusta peruuttaviakin ja missä kohtaa sanottiin, että se ajoi ruutuun? En lähtisi ketään tuolla logiikalla Einsteiniksi kutsumaan.

En lähde. Otin vaan kantaa sinun idioottimaiseen kommenttiisi, että vasemmalta ohittaminen on väärin. Ei ole, se on jopa sääntö.

Kyllä tuossa sitä paitsi sanottiin, että se ajoi ruutuun: "Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua"

Vierailija
53/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nimenomaan Liikenneturvan suositus. Peruutus ruutuun on turvallisempaa kuin peruutus sieltä pois.

Juuri näin, on turvallisempaa peruuttaa varmuudella tyhjään ruutuun, kuin peruuttaa pois ruudusta parkkialueelle, joka kuhisee kiireellä ohittavia autoja, ihmisiä ja juoksentelevia pikkulapsia.

Vierailija
54/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuperin parkissa ja molemmille puolille pysäköity pakettiauto. Siinä täytyy sokkona pakittaa pitkä farmarin perä ajoväylälle ennen kuin alkaa näkemään tuleeko autoja sivuilta.

Ja jos joku täräyttää sun perään kun peruutat, niin se on sun vika.

Vierailija
55/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla kiire pysäköidä?

Esimerkiksi meidän työpailla saa aamulla vekslailla autoa ihan rauahassa, mutta töistä lähtiessä parkkis kuhisee porukaa, joten on mukavampi lähteä keulaedellä liikkeelle.

Ainoa paikka jossa en ymmärrä peruutusparkkeerausta on markettien parkkipaikat, koska kaupasta tullaan kassien kanssa ja on kätevämpää että ne saa konttiin kulkuväylältä, eikä tarvi kantaa kasseja autojen välistä.

Keulaedellä -.-

Vierailija
56/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tästä ruutuun takaperin pysäköimisestä pitäisi tehdä ihan kampanja, kuten turvavälistä on tehty. Jenkeissä oli joskus paljon valistusta tästä, että peruuttakaa niihin ruutuihin. 

Vierailija
57/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeää on ennakoiminen ja varovaisuus, ajaa sinne parkkiruutuun sitten miten päin tahansa. Jos peruutat, varot, koska peruuttamalla ei saa toisten päälle ajaa, on siinä tapauksessa korvausvelvollinen. Ja toisaalta normaalijärkinen ihminen ei aja ihan suoraan peruuttavan eteen, on se peruuttamassa sitten ruutuun tai ruudusta pois.

Nämä "kyllä mä vielä ehdin, ja kyllä se varoo mua" -säntäilijät ovat vihoviimeinen ihmisrotu, on sitten kyse ruutuun peruuttavasta tai sieltä pois peruuttavasta. Tiedoksi: ei välttämättä varo, koska ei NÄE yhtä hyvin kuin eteenpäin ajava. Peruuttaessa voi nähdä vain yhdestä peilistä kerrallaan, jolloin näköala on väistämättä kapeampi kuin eteenpäin ajaessa.

Kauhistuttaa se, miten jotkut antavat lastensa säntäillä parkkia-alueella, lapsia ei näe autojen takaa juuri lainkaan.

Vierailija
58/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuttaminen on taitolaji, ne jotka ei osaa nii ne haukkuu peruuttajat. Luojan lykky mun faija pakotti aina auton pakittaa parkkiruutun kotiparkkiksella, kun ahtaat välit ja sai samalla kuskin puolen oven sille puolelle missä autoa ei vieressä ollut. Muutaman vuoden aikana kun tätä kortin saaduttua teki, niin paljon mukavempi pakittaa ruutuun että pääsee nopeesti alta pois kun lähtee :D

Vierailija
59/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nimenomaan Liikenneturvan suositus. Peruutus ruutuun on turvallisempaa kuin peruutus sieltä pois.

Juuri näin, on turvallisempaa peruuttaa varmuudella tyhjään ruutuun, kuin peruuttaa pois ruudusta parkkialueelle, joka kuhisee kiireellä ohittavia autoja, ihmisiä ja juoksentelevia pikkulapsia.

Hienoa mielikuvaperustelua. Tarkastellaampa ihan tilastollisesti kuinka moni lapsi kuolee tai vammautuu vakavasti auton peruuttaessa päälle parkkipaikalla. Aivan.

Peruuttamien ruutuun on logistisesti ihan peestä, sillä kärryt ja raskaat ostokset on todella hankala nostaa sinne takakonttiin. Muutenkin koko ongelma poistuisi (taas kerran) järkevällä liikennesuunnittelulla. Joku lukiolaiskloppi oli todistanut, että sama määrä autoja mahtuu parkkipaikkalle myös sellaisella järjestelyllä jossa ruutuun tullaan ja poistutaan eteenpäin kulkien. Autot vain sijoitetaan yhteen riviin ja vinoon.

Minäkin alan peruuttamaan ruutuun kunhan saan säästettyä tesla 3:een, josta löytyy se etupaksi.

Vierailija
60/82 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena vaan... että mistä sä sitten ohitat jos et juurikin vasemmalta... Mietipä Einstein uudestaan. .. varsinkaan jos se sun edellä ajava auto on ajanut oikealle parkkiruutuun, niin oletusarvoisesti hän parkeerasi siihen. Mutta eipäs, se lähteekin yhtäkkiä peruuttamaan väylälle takaisin.

Lähdetkö sinä ohittelemaan niitä ruudusta peruuttaviakin ja missä kohtaa sanottiin, että se ajoi ruutuun? En lähtisi ketään tuolla logiikalla Einsteiniksi kutsumaan.

En lähde. Otin vaan kantaa sinun idioottimaiseen kommenttiisi, että vasemmalta ohittaminen on väärin. Ei ole, se on jopa sääntö.

Kyllä tuossa sitä paitsi sanottiin, että se ajoi ruutuun: "Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua"

Ei taida suomi olla vahvin kielesi. Kohti ei tarkoita samaa kuin ruutuun. Tarvitsetko tukiopetusta tämän tiimoilta?