Perä edellä -parkkeeraajat?!?
Mikä hemmetin muoti se on nykyään parkkeerata auto perä edellä siihen ruutuun? Onko tällaisilla parkkeeraajilla odotettavissa kiireellä lähtö, vai mistä moinen? Sitäpaitsi aiheuttaa vaaratilanteita parkkipaikalla, kun yrität sivuuttaa ruutuun ajavaa autoa ja yhtäkkiä se koukkakin eteen ja alkaa äpästämään sitä perspuolta sinne ruutuun.
Kommentit (82)
Tässä meidän talossa perä edellä parkkiruutuihinsa ajavat talon molemmat ammattikuskit, muut ajavat etuperin.
Mulle opetettiin jo autokoulussa se, että ahtaampaan parkkiin on viisainta ja turvallisinta peruuttaa. Tätä opettajan kutsumaa "markettiperuutusta" käytiin vartavasten opettelemassa eri parkkipaikoilla. Joka ajokerta päättyi ruutuun peruuttamiseen. Sillä opilla olen loistavasti pärjännyt ilman kolhuja nämä 26 ajovuotta. Kaksi kertaa olen ollut toisen ihmisen kyydissä tilanteessa, jossa on tullut kolhuja juurikin parkkipaikasta peruuttamiseen yhteydessä.
Naapuriin muutti juurikin tällainen ammattikuski, joka peruuttaa työpaikkansa pakettiauton minun viereeni. Parkkipaikka on todella ahdas ja vastapuolen parkkirivistö lähellä. Minun on tosi vaikea päästä siitä vierestä pois, saan vekslata ihan tosissani, että mahdun. Mulla on ollut kortti 30 vuotta ja ajan päivittäin ja paljon, joten ei ole kiinni minun taidoistani. En tykkää yhtään tuosta tyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään oli tilanne, että olin kun olin kiireessä ajanut keula edellä parkkiin, että ehdin jumppaan. Kun olin lähdössä vieressä oli just tuollainen iso pakettiauto ja ko. parkkipaikalla, salin parkki kun on, on liikennettä iltaisin koko ajan mennen ja tullen. Siitä oli aika paha lähteä, sai kyllä hitaasti valutella. Moni jalankulkijakin oikaisee siitä parkkipaikan läpi.
Ap aiheuttaa itse vaaratilanteita tulemalla liian lähelle ja sivuuttamisyrityksillään.
No mulle sattui just tänään em. tilanne. Olin ajamassa kokoojaväylää, jonka vieressä rinnakkaisia liikkeitä ja liikkeiden edessä, väylän oikealla puolen kohtisuorat ruudut. Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua, yritän ohittaa sen vasemmalta ja se kääntyykin suoraan eteen ja alkaa peruuttelemaan siihen ruutuun. Ei siinä mitään, on mulla jarrut, mutta yllättävä tilanne kuitenkin.
Sinä lähdet ohittamaan vasemmalta, sinä olit se tilanteen aiheuttaja, tolvana.
Ohiksena vaan... että mistä sä sitten ohitat jos et juurikin vasemmalta... Mietipä Einstein uudestaan. .. varsinkaan jos se sun edellä ajava auto on ajanut oikealle parkkiruutuun, niin oletusarvoisesti hän parkeerasi siihen. Mutta eipäs, se lähteekin yhtäkkiä peruuttamaan väylälle takaisin.
Lähdetkö sinä ohittelemaan niitä ruudusta peruuttaviakin ja missä kohtaa sanottiin, että se ajoi ruutuun? En lähtisi ketään tuolla logiikalla Einsteiniksi kutsumaan.
En lähde. Otin vaan kantaa sinun idioottimaiseen kommenttiisi, että vasemmalta ohittaminen on väärin. Ei ole, se on jopa sääntö.
Kyllä tuossa sitä paitsi sanottiin, että se ajoi ruutuun: "Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua"
Ei taida suomi olla vahvin kielesi. Kohti ei tarkoita samaa kuin ruutuun. Tarvitsetko tukiopetusta tämän tiimoilta?
Eiköhän se suomen kieli mätä nimenomaan sinulla, kun et edes tuota huomannut ennen kuin aloit aukoa päätäsi.
Tietenkään se ei ole sama asia kuin että auto myös JÄÄ siihen parkkiruutuun. Mutta jos joku ajaa ruutuun, et lähtökohtaisesti heti oleta, että se peruuttaakin sieltä päällesi sen sijaan, että myös jää siihen parkkiin.
Eli on täysin loogista ja normaalia, että sellainen auto ohitetaan, ja JUURIKIN sieltä vasemmalta. Se on jopa sääntö, joten miksi sanoit, että vasemmalta ohittaminen oli vaaran aiheuttamista liikenteessä? Vastaisitko nyt, vai haluatko jumalauta vieläkin vääntää aiheen sivusta? Hä?
Mä ymmärrän, sinulle itsellesi ottaa suomen kielen käyttö koville. Yritit ehkä kommentoida pelkästään ohittamista, et vasemmalta ohittamista. Opettele suomea, niin ei synny väärinkäsityksiä.
Mulla on autona pitkä pakettiauto eikä sitä saa parkkipaikalla ruutuun muuten kuin peruuttamalla. Ja nykyään henkilöautotkin ovat isontuneet huomatavasti viime vuosikymmen ajalla, ovat melkein tavallisen pakun kokoisia ettei niitäkään ihan tuosta noin ruutuihin suokata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autona pitkä pakettiauto eikä sitä saa parkkipaikalla ruutuun muuten kuin peruuttamalla. Ja nykyään henkilöautotkin ovat isontuneet huomatavasti viime vuosikymmen ajalla, ovat melkein tavallisen pakun kokoisia ettei niitäkään ihan tuosta noin ruutuihin suokata.
Tuo "eikä sitä saa parkkipaikalla ruutuun muuten kuin peruuttamalla" on minusta aika outoa, eikös se nyt ole eteenpäin huomattavasti helpompi ajaa kuin peruuttaen. Minusta taas se peruuttaminen on tosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä peruuttelijoista on hieman liian pedanttisia. Vai mitä järkeä on tyhjän kadun varteen, jossa on parkkitilaa kymmeniä metrejä puolin ja toisin edessä ja takana peruuttaa? Aivan, ei yhtään mitään ja silti sitäkin näkee välillä.
Peruuttajat on pääosin epävarmoja kuskeja joilla o liian iso ajoneuvo omiin taitoihin nähden. Suurimpaan osaan pysäköintipaikoista mahtuu ja voi ajaa suoraan. Pois lähteminen onnistuu myös yhtä hyvin kun vain osaa käyttää peilejä ja kääntää tarvittaessa päätä tarkistaakseen kuolleet kulmat.
t. autoilua jo lähemmäs 40v suomesa ja ulkomailla työn merkeissä.
Peruuttamisen määrä on sama, ajoit ruutuun kumpi pää edellä hyvänsä. Ainoa ero on, että ruudusta pois lähteminen on paremman näkyvyyden takia turvallisempaa ja vaivattomampaa jos olet pysäköinyt ruutuun perä edellä. Pään kääntäminen ei poista muita autoja ympäriltä, joten näkyvyys on aina huonompi jos olet ajanut ruutuun keula edellä.
Epävarmuudesta ja liian isosta autosta en osaa sanoa, mutta mainitsen nyt kuitenkin että olen varmaankin peruutellut pelkästään täysperävaunuyhdistelmää enemmän kuin moni ajaa etuperin vuodessa.
Mutta kerro toki, jos keksit huikaisevalla 40v kokemuksellasi yhdenkään konkreettisen hyödyn ruutuun etuperin ajamisesta. Yleensähän se on lähinnä lyhytnäköistä laiskuutta, on muka helpompaa mennä ruutuun etuperin mutta vähintään sama aika ja vaiva käytetään kuitenkin ruudusta pois peruutellessa.
Et oikeasti keksi yhtään syytä? Takakontin käyttäminen on hankalampaa kun auto on peruutettu tavalliseen markettiruutuun. Joissakin marketeissa osa ruuduista on sellaisia katoksellisiä joissa on kulkuväylä siellä keskellä. Niihin on kyllä järkevää peruuttaa.
Optimaalinen ruutu parkkipaikalla on se, jonka kohdalla samassa rivissäoleva ruutukin on tyhjä, jolloin auton saa ajettua peräyttelemättä ruutuun ja siitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "eikä sitä saa parkkipaikalla ruutuun muuten kuin peruuttamalla" on minusta aika outoa, eikös se nyt ole eteenpäin huomattavasti helpompi ajaa kuin peruuttaen. Minusta taas se peruuttaminen on tosi vaikeaa.
Ei sitä saa etuperin käännettyä ahtaaseen paikkaan. Ne jotka ei ole ikinä pakettiautoa ja varsinkin pidempää mallia ajaneet eivät osaa käsittää, mutta menkääpä laittamaan se ahtaaseen ruutuun missä on autoja jokapuolella ja tulkaa sitten vasta ihmettelemään miksi peruuttamalla ruutuun. Ja jos ei osaa peruuttaa niin ei kannattaisi kyllä ajaakaan..
Jos auton peruuttaa ruutuun on hankala saada painavia ostoksia takaluukkuun. Ja milläs ostoskärryn saat sinne autojen väliin kolhimatta autoja?
Siksi aina nokka edellä.
Duunin parkkis on hiekkapohjainen joten siellä ei ole maalattuja ruutuja. Kun on pari kertaa ollut jumissa liian lähelle parkkeerattujen autojen takia, hyvin mielelläni peruutan parkkiin aamulla kun on vielä tilaa venkslata.
Jos tulee ykkönen niin menen nokka edellä mut jos tulee kakkonen niin peruutan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään oli tilanne, että olin kun olin kiireessä ajanut keula edellä parkkiin, että ehdin jumppaan. Kun olin lähdössä vieressä oli just tuollainen iso pakettiauto ja ko. parkkipaikalla, salin parkki kun on, on liikennettä iltaisin koko ajan mennen ja tullen. Siitä oli aika paha lähteä, sai kyllä hitaasti valutella. Moni jalankulkijakin oikaisee siitä parkkipaikan läpi.
Ap aiheuttaa itse vaaratilanteita tulemalla liian lähelle ja sivuuttamisyrityksillään.
No mulle sattui just tänään em. tilanne. Olin ajamassa kokoojaväylää, jonka vieressä rinnakkaisia liikkeitä ja liikkeiden edessä, väylän oikealla puolen kohtisuorat ruudut. Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua, yritän ohittaa sen vasemmalta ja se kääntyykin suoraan eteen ja alkaa peruuttelemaan siihen ruutuun. Ei siinä mitään, on mulla jarrut, mutta yllättävä tilanne kuitenkin.
Sinä lähdet ohittamaan vasemmalta, sinä olit se tilanteen aiheuttaja, tolvana.
Ohiksena vaan... että mistä sä sitten ohitat jos et juurikin vasemmalta... Mietipä Einstein uudestaan. .. varsinkaan jos se sun edellä ajava auto on ajanut oikealle parkkiruutuun, niin oletusarvoisesti hän parkeerasi siihen. Mutta eipäs, se lähteekin yhtäkkiä peruuttamaan väylälle takaisin.
Lähdetkö sinä ohittelemaan niitä ruudusta peruuttaviakin ja missä kohtaa sanottiin, että se ajoi ruutuun? En lähtisi ketään tuolla logiikalla Einsteiniksi kutsumaan.
En lähde. Otin vaan kantaa sinun idioottimaiseen kommenttiisi, että vasemmalta ohittaminen on väärin. Ei ole, se on jopa sääntö.
Kyllä tuossa sitä paitsi sanottiin, että se ajoi ruutuun: "Edellä ajava auto kääntyy erään liikkeen eteen kohti tyhjää ruutua"
Ei taida suomi olla vahvin kielesi. Kohti ei tarkoita samaa kuin ruutuun. Tarvitsetko tukiopetusta tämän tiimoilta?
Eiköhän se suomen kieli mätä nimenomaan sinulla, kun et edes tuota huomannut ennen kuin aloit aukoa päätäsi.
Tietenkään se ei ole sama asia kuin että auto myös JÄÄ siihen parkkiruutuun. Mutta jos joku ajaa ruutuun, et lähtökohtaisesti heti oleta, että se peruuttaakin sieltä päällesi sen sijaan, että myös jää siihen parkkiin.
Eli on täysin loogista ja normaalia, että sellainen auto ohitetaan, ja JUURIKIN sieltä vasemmalta. Se on jopa sääntö, joten miksi sanoit, että vasemmalta ohittaminen oli vaaran aiheuttamista liikenteessä? Vastaisitko nyt, vai haluatko jumalauta vieläkin vääntää aiheen sivusta? Hä?
Mä ymmärrän, sinulle itsellesi ottaa suomen kielen käyttö koville. Yritit ehkä kommentoida pelkästään ohittamista, et vasemmalta ohittamista. Opettele suomea, niin ei synny väärinkäsityksiä.
Kyse oli siitä, että se ei ajanut ruutuun vaan ainoastaan sitä kohti. Noloa sinulta! t: ohis
Vierailija kirjoitti:
Naapuriin muutti juurikin tällainen ammattikuski, joka peruuttaa työpaikkansa pakettiauton minun viereeni. Parkkipaikka on todella ahdas ja vastapuolen parkkirivistö lähellä. Minun on tosi vaikea päästä siitä vierestä pois, saan vekslata ihan tosissani, että mahdun. Mulla on ollut kortti 30 vuotta ja ajan päivittäin ja paljon, joten ei ole kiinni minun taidoistani. En tykkää yhtään tuosta tyylistä.
En ihan ymmärrä miten sen auton koko kasvaa sen mukaan onko se peruutettu ruutuun vai ajettu etuperin?
Minulla on ollut ajokortti jo 40 vuotta (olen siis vanha akka) ja autokoulussa sanottiin silloin, että kannattaa opetella peruuttamaan joko peilien avulla tai sitten katsomalla taakse. Sitä peiliperuutusta en ole oppinut koskaan, mutta pyöräytän auton pakilla vaikka kuinka pieneen koloon kääntämällä pään taaksepäin ja katsomalla siitä penkkien välistä. Toki aina välillä katson tilannetta myös toiseen suuntaan. Mutta autokoulussa todellakin sanottiin, että yksi tapa on luontevampi toiselle ja toinen tapa toiselle. Ja mitä tulee siihen parkkeeraamiseen niin, että pääsee liikkeelle nokka edellä, neuvottiin kerran jossain radion ohjelmassa, jossa oli liikenteen asiantuntija haastattelussa, että kaikkein turvallisinta on lähteä nokka edellä siitä ruudusta pois.
77, muistelen kuulleeni radiosta aivan samaa asiaa, eli pakilla parkkiin ja nokka edellä sieltä pois. Eniten pieniä peltikolareita tapahtuu juuri parkkipaikoilla ja -halleissa pakitettaessa ruudusta pois. Meillä on hauska tilanne lähitaajaman parkkipaikoilla. Parkkiruudut ovat paririveissä siis aina kaksi vastakkain. Niinpä joka toinen ruutu on käytössä ja joka toinen tyhjä ja kaikki autot on parkkeerattu niin, että pääsee nokka edellä pois.
Parkkiin on siis ajettu suoraan toisen ruudun läpi, niin teen itsekin, jos on vapaata niin paljon, että voin ajaa läpi siihen ruutuun, johon aion parkkeerata.
Kysyin kerran tuosta pakkitekniikasta sukuni poliisimieheltä ja hän sanoi, ettei ole merkitystä käyttääkö peilitekniikkaa vai kääntääkö päätä pakittaessa, kunhan saa pakitettua ja pelti ei kolise. Ja sanoi itse mieluummin pakittavansa katsomalla taakse, mutta isolla poliisiautolla on pakitettava peilien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos auton peruuttaa ruutuun on hankala saada painavia ostoksia takaluukkuun. Ja milläs ostoskärryn saat sinne autojen väliin kolhimatta autoja?
Siksi aina nokka edellä.
Otat ostokset kärrystä ja viet ne sinne auton taakse, avaat luukun ja nostat sinne. En oikein nyt ymmärtänyt, miten tämä varsinaisesti liittyy aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli meinaatko, että pääsisit peruuttamaan poir ruudustasi, jos paku olisi ajettu siihen viereen keula edellä...
Peruuttamisen määrä on sama, ajoit ruutuun kumpi pää edellä hyvänsä. Ainoa ero on, että ruudusta pois lähteminen on paremman näkyvyyden takia turvallisempaa ja vaivattomampaa jos olet pysäköinyt ruutuun perä edellä. Pään kääntäminen ei poista muita autoja ympäriltä, joten näkyvyys on aina huonompi jos olet ajanut ruutuun keula edellä.
Epävarmuudesta ja liian isosta autosta en osaa sanoa, mutta mainitsen nyt kuitenkin että olen varmaankin peruutellut pelkästään täysperävaunuyhdistelmää enemmän kuin moni ajaa etuperin vuodessa.
Mutta kerro toki, jos keksit huikaisevalla 40v kokemuksellasi yhdenkään konkreettisen hyödyn ruutuun etuperin ajamisesta. Yleensähän se on lähinnä lyhytnäköistä laiskuutta, on muka helpompaa mennä ruutuun etuperin mutta vähintään sama aika ja vaiva käytetään kuitenkin ruudusta pois peruutellessa.