Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
6301/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ei kirjoitti:

Kaverimme pyysi kerran minua päivystämään joulukinkkunsa paistumista,hänellä oli jotain menoa.En olisi millään viitsinyt juosta kotiemme väliä useita kertoja,vaikkei matka ollut pitkä.Lisäksi kinkku oli asetettu pelkälle ritilälle ja rasva valui pitkin uuninpohjaa ja ulos uunista.Seuraavalla kerralla olisin sanonut,että saavat puolestani jättää kinkun syömättä sinä jouluna jos ovat liian kiireisiä paistaakseen sen itse,mutta onneksi eivät pyytäneet enää.

Jospa kaveri yritti saada sinut vielä pesemään uuninkin (kinkun jäljiltä ja muutenkin). Outoa laittaa kinkku ilman alustaa uunin ritilälle.

Vierailija
6302/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme kaverimme mökille,meitä oli kolme pariskuntaa.Mökin omistaja sai toisen makuuhuoneen,yksi toinen kaveri toisen,me nukuimme mieheni kanssa keittiössä.Kun söimme aamiaista,otin voileivälle siivun makkaraa sekä siivun juustoa,johon yksi miehistä huomautti,että ota joko juustoa TAI makkaraa.Olimme maksaneet ruuat kimpassa.Meinasin kysyä,enkö ole maksanut molemmista. Syön yleensä vähän,nytkin otin vain yhden voileivän,jos olisin syönyt kaksi,toiseen olisin ottanut juustoa ja toiseen makkaraa,nyt säästyi kuitenkin yksi leipäpala ja ripaus margariiniä.Ei kyllä olisi tullut mieleen vahtia toisten annosten kokoja,vaikka yhdessä ruuat maksoimmekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6303/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toista näin typerää kansaa missään muualla maailmassa? Pieniä, niin pieniä ihmisiä.

Samaa mieltä, pieniä, niin pieniä ihmisiä, jotka kehtaavat esittää suuria, härskejä ja kohtuuttomia vaatimuksia muille, ja yrittävät hyväksikäyttää muita ihmisiä tilanteessa kuin tilanteessa.

Jaa, kuvitteletteko, että vain suomalaisilta luonnistuu tuommoinen. Kyllä tuollaista tapahtuu muualla maailmalla keskimäärin huomattavasti enemmän, kuin täällä.

Vierailija
6304/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverimme pyysi meitä mieheni kanssa muuttoon,kannoimme heidän painavia antiikkihuonekalujaan neljännestä kerroksesta talossa jossa ei ollut hissiä.Itse kaverini ja hänen miehensä eivät kantaneet ollenkaan huonekalujaan,oli yhtä ja toista vaivaa kuulemma.Nyt pyysivät taas muuttoonsa,mutta tällä kertaa kieltäydyin.Hän yritti vedota heidän potemiin sairauksiin,mutta suosittelin muuttofirman ottoa ja sanoin,että muutto on nuorempien puuhaa.

Vierailija
6305/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinipoikani oli lähdössä laskettelemaan Lappiin kaveriporukkansa kanssa, kun selvisi, että saisivat käyttöönsä yhden pojan perheen lomaosakkeen Katinkullassa. No sehän sopi. Vähän ennen lähtöä kyseisen pojan äiti laittoi viestiä, että kustannus on 80-90 euroa per poika. Perusteena ilmeisesti se, että olisivat voineet vuokrata osakkeen, mutta kun oma poika meneekin sinne kavereineen, on heille korvattava potentiaaliset menetetyt vuokratulot.

No olisiko niiden pitänyt päästää sinun poikasi ilmaiseksi sinne? Kyllähän noissa lomaosakkeissa on kaikenlaisia kuluja, esim vastike yms. Ei se ole ilmaista lystiä omistajillekaan. Minun mielestäni esim. tuo 80 euroa monesta päivästä on todella pikkusumma, kun verrataan yleensä tuollaisten lomahuoneistojen vuokria.

Vierailija
6306/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mun kaikki kestää kirjoitti:

Menimme kaverimme mökille,meitä oli kolme pariskuntaa.Mökin omistaja sai toisen makuuhuoneen,yksi toinen kaveri toisen,me nukuimme mieheni kanssa keittiössä.Kun söimme aamiaista,otin voileivälle siivun makkaraa sekä siivun juustoa,johon yksi miehistä huomautti,että ota joko juustoa TAI makkaraa.Olimme maksaneet ruuat kimpassa.Meinasin kysyä,enkö ole maksanut molemmista. Syön yleensä vähän,nytkin otin vain yhden voileivän,jos olisin syönyt kaksi,toiseen olisin ottanut juustoa ja toiseen makkaraa,nyt säästyi kuitenkin yksi leipäpala ja ripaus margariiniä.Ei kyllä olisi tullut mieleen vahtia toisten annosten kokoja,vaikka yhdessä ruuat maksoimmekin.

Miksi meinaa, etkä sanonut? Tossu.

Vierailija
6307/11850 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole kauhean härskiä, mutta mielestäni asiatonta kuitenkin. Meidän naapurissa nimittäin asuu yksinään noin 50-60 v. nainen, jonka mies kuoli muutama vuosi sitten. Asutaan siis rivariyhtiössä, johon kuuluu monta erillistä rivitaloa ja jokaisella asunnolla on oma pieni piha. Jokainen tietysti hoitaa kesät omia pihojaan ja talvisin auraa pihalleen polun ovelle yms. Tai siis kaikki muut, paitsi tämä ko. nainen... On valjastanut minun mieheni auraamaan meidän pihan lisäksi myös oman pihansa. Hän on siis ulkoistanut kaikki pihatyönsä naapureiden tehtäviksi.

Esim. meidän toiset naapurit, 8-kymppisen pariskunnan miespuolisko käy kesäisin aina ajamassa sen naisen nurmikon ja taas se 8-kymppinen naispuolisko käy esim. istuttelemassa kukkasia tämän naisen pihalle yms. Ja kun piti uusia omien pihojen aitojen maalaus, niin eipä tämä nainen tietenkään sitäkään voinut/viitsinyt itse maalata, vaan laittoi taas erään hölmön naapurin ukon maalaamaan sen puolestaan. Ja tietenkin naapureiden pitää nämä kaikki palvelukset tehdä hänelle ilmaiseksi. Lisäksi tällä naisella käy miesystävä, jolle teettää satunnaisesti jotain pihatöitä kesäisin aina ilmeisesti, jos ei saa ketään naapuria passaamaan itseään. MITÄÄN tuo nainen ei näytä tekevän itse pihallaan, vaikka on siis täysin terveen oloinen ainakin fyysisesti, juoksee koiransa kanssa kovaa vauhtia yms. Tietenkin tuollainen olisi täysin ymmärrettävää, jos hänellä olisi joku sairaus tms, mutta ei ole. Eli ilmeisesti häntä vaan laiskottaa ja on tarpeeksi härski passuuttamaan itseään naapureilla... Kaikkein tökeröintä mielestäni on tuo, että passuutta itseään myös noilla 8-kymppisillä naapureilla, joilla itsellään on kaikenlaisia sairauksia ja vaivoja, mutta ovat niin avuliaita ja ystävällisiä, etteivät kehtaa kieltäytyä passaamasta, kun varmaan ajattelevat, että siinähän se samalla menee, kun he hoitavat omankin pihansa (vaikka asuvat eri talossa jonkun matkan päässä, kuin ko. nainen).

Vierailija
6308/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinipoikani oli lähdössä laskettelemaan Lappiin kaveriporukkansa kanssa, kun selvisi, että saisivat käyttöönsä yhden pojan perheen lomaosakkeen Katinkullassa. No sehän sopi. Vähän ennen lähtöä kyseisen pojan äiti laittoi viestiä, että kustannus on 80-90 euroa per poika. Perusteena ilmeisesti se, että olisivat voineet vuokrata osakkeen, mutta kun oma poika meneekin sinne kavereineen, on heille korvattava potentiaaliset menetetyt vuokratulot.

No olisiko niiden pitänyt päästää sinun poikasi ilmaiseksi sinne? Kyllähän noissa lomaosakkeissa on kaikenlaisia kuluja, esim vastike yms. Ei se ole ilmaista lystiä omistajillekaan. Minun mielestäni esim. tuo 80 euroa monesta päivästä on todella pikkusumma, kun verrataan yleensä tuollaisten lomahuoneistojen vuokria.

Meidän jo aikuiset nuoret olivat säännöllisesti kavereineen merenrantamökillämme viikonloppuja. Minusta se oli normaalia ja tuntui kivalta, kun nuoret halusivat lähteä mökille ja saivat tarjota sen kavereilleen. Ei tullut mieleenikään pyytää kavereilta jotain maksua, vaikka mökistä koituu meille aikamoisia kuluja vuositasolla.

Vierailija
6309/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on diabetes. Yksi kaveri pyysi että antaisin hänelle lapseni yhden verensokerimittarin ja liuskoja että hän voisi välillä mittailla sokereitaan, hänellä ei ollut diabetesta. Sama kaveri pyysi minua kylään ja kun suostuin niin perään tuli pyyntö hakea hänen paketti postista. Oli tosi iso ja painava paketti ja mun piti raahata se hänen asuntoon.

Vierailija
6310/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kämpässä iso taittuva lasiovi, jonka peitteenä on sälekaihtimet. Miehen veli nykäisi kaihtimen narusta niin suurella voimalla, että mekanismi meni rikki. Mies oli käärmeissään, mutta veli pahoitteli ja lupasi korvata korjauksen. Korjaaja oli pakko kutsua heti seuraavana päivänä, sillä ilman kaihdinta ulkoa on erittäin hyvä näkyvyys olkkariin. Korjaukselle tuli hintaa 300 euroa, mistä miehen veli tyrmistyi ja kieltäytyi maksamasta. Hän intti, että on oikeastaan mieheni vika, että kaihdin meni rikki, sillä eihän hän voinut tietää, ettei narusta saisi vetää niin lujaa, ja että mitäs pitää asunnossaan sellaista kaihdinta joka ei kestä. Asiassa ei edetty mihinkään, ja lopulta ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin meidän maksaa lasku. Mitä tästä opimme? Jos et ole varma miten jokin juttu toisen kodissa toimii, älä koske siihen. Ja jos kaikesta huolimatta kosket, tunnusta vastuusi ja korvaa jos se menee rikki.  

Tarinasi oppi meni väärin. Oikea oppi on se, että mitä vahinkoa ikinä aiheutatkin, keksi joku naurettava tekosyy, niin ei tarvitse maksaa mitään korvauksia.

Vierailija
6311/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän jo aikuiset nuoret olivat säännöllisesti kavereineen merenrantamökillämme viikonloppuja. Minusta se oli normaalia ja tuntui kivalta, kun nuoret halusivat lähteä mökille ja saivat tarjota sen kavereilleen. Ei tullut mieleenikään pyytää kavereilta jotain maksua, vaikka mökistä koituu meille aikamoisia kuluja vuositasolla.

Tämähän on täysin eriasia. Et taida tietää miten tuollainen viikko-osake toimiii. Omasta mökistä joudut maksamaan ne vuosikulut joka tapauksessa. Viikko-osakkeessa sinun tulee maksaa vastike siltä viikolta, jonka osake on sinulla käytössäsi. Sitä voisi verrata ikään kuin osakkeen vuokraan, mutta se on useimmiten matalampi kuin jos vain vuokraisi osaketta. Vastike voi kohteesta riippuen olla yllättävänkin iso. Jos et käytä osakettasi kyseisellä viikolla voit laittaa sen välitykseen vuokrattavaksi ja tällöin vastike menee ikään kuin vuokrasta. Voitolle näistä harvoin jää eli mitään vuokratuloa ei nisällään synny. Luultavasti pojalta perittävä maksu oli hänen osuutensa sen viikon vastikkeesta, ei mikään vuokratulon menetys.  Ei kai kukaan ala maksamaan toisten mökkeilystä.

Vierailija
6312/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katinkulta on Vuokatissa, Kainuussa. Siitä on Lappiin vielä reilusti matkaa, Pohjois-Pohjanmaakin Kuusamoineen välissä. Jos kyse oli väliyöstä matkalla Lappiin, on 80-90€ paljon, jos se kerätään kaikilta.

Vierailija
6313/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuokralla ja olin saanut hankittua uudet kalusteet, television ja astianpesukoneen. Tapasin miehen, jonka kanssa muutettiin yhteen mun vuokrakämppään. Omasta halustaan myi paljoa omia kalusteita pois, vaikka tiettyä elektroniikkaa olisi voinut säilyttää vaatehuoneessa tai kellarikomerossa. Eron tultua alkoi vaatimaan multa astianpesukonetta ja yritti viedä muutakin omaisuutta, jonka olin ostanut jo ennen miehen tapaamista. Kuvitteli, että mun pitäisi antaa sille tavaroita isoja ja kalliitaa käytötavaroita uuteen kotiin. 

Olen tästä vähän eri mieltä kuin ilmeisesti suurin osa peukuttelijoista. Aikuisten yhteenmuutossa yleensä on kaksin kappalein kaikkea isoa ja kallista, kuten televisiota, sohvaa, pesukonetta ym. Olisi reilua valita yhteiseen asuntoon tavarat tasan niin että molemmat saavat säilyttää jotain ja molemmat joutuvat myös luopumaan jostain. Joskus toinen kuitenkin luopuu omistaan yhteisen hyvän eteen, joko siksi että toiselle on tärkeää säilyttää itse valitsemansa sisutus ja toinen tähän myöntyy, tai muutetaan toisen asuntoon jossa kaikki on jo valmiina ja kätevämpää toisen laittaa omat tavaransa pois. Tällöin eron sattuessa olisi mielestäni ihan reilua että yhteenmuuttaessa hyötynyt puolestaan joustaisi eron tullessa ja auttaisi toista edes jotenkin uuden elämän alkuun.

Näin olen itsekin tehnyt ja erotessa jaettiin isot tavarat suunnilleen puoliksi miettimättä sitä kuka on milloinkin maksanut mistäkin. On ihan älyttömän kallista ostaa kerralla uusiksi pyykkikone, tiskikone, kaikki huonekalut, televisio ym. Myöskin sohvien, tiskikoneiden ja televisioiden säilyttely vaatehuoneessa tai kellarikomerossa vuosikaisia mahdollisen eron varalta kuulostaa aika hullunkuriselta. 

Vierailija
6314/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei lähdetty mökille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yövieras3912873 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestämme vuosittain erään porukan kokoontumisen vuokrahuvilalla. Vuokrahuvilan hinta on kiinteä kuten vuokramökkien yleensäkin ja se jaetaan tasan kaikkien osallistuneiden kesken. Eräs osallistuja joutuikin lähtemään aikaisemmin ja päätti maksaa vain puolet vuokransa osuudesta, koska vietti huvilalla vain puolet suunnitellusta ajasta. Ei meinaa millään mennä perille että jos hän maksaa 60 euron sijaan vain 30€, jonkun muun pitää maksaa puuttuva 30€, koska itse huvilan vuokra ei muutu mihinkään sen mukaan montako ihmistä siellä yöpyy minäkin yönä. Se sama kokonaisvuokra on maksettava joka tapauksessa ja puuttuva osuus menee sitten lopulta järjestäjän pussista.

Mulla on kokemusta ns. tuolta toisella puolella olemisesta, eli olen se joka on joutunut lähtemään kesken kaiken pois. Meillä on ollut pitkään tapana kokoontua kaveriporukalla kerran kesässä mökille muutamaksi päiväksi. Reissu on suunniteltu aina niin, että matkataan kohteeseen yhteiskuljetuksella, ostetaan perussafkat, naposteltavat, juotavaa yms tarvikkeita yhteisesti ja jaetaan kustannukset tasan. Jos joku on halunnut jotain erikoisempaa juotavaa tai grillattavaa, niin ne on sitten jokainen hankkinut erikseen siihen lisäksi.

Pari kesää sitten oli tilanne, että tiesin jo etukäteen, että en voi olla paikalla muuta kuin yhden illan. Jouduin muutenkin himmailemaan juominkien suhteen, kun tiesin, että seuraavana päivänä pitää olla suht skarppina. Halusin joka tapauksessa lähteä mukaan tapaamaan kavereita joita ei tule muuten juurikaan nähtyä. Lähdin paikalle parin sadan kilomterin päähän omalla autolla ja ajattelin, että on helpointa ottaa mukaan omia eväitä sen verran, että pärjään yön yli. Perillä kohteessa kävi ilmi, että ruokaa ja juomaa on hankittu kolmelle päivälle myös minut huomioiden. Ruokailut eivät kuitenkaan menneet ihan nappiin sillä joku nälkäinen oli ensimmäisenä iltana syönyt minun osuuteni ruuista sillä välin, kun olin saunomassa ja jouduin tyytymään lähinnä ruuantähteisiin.

Kun sitten tuli laskun jakamisen aika, niin muu seurue oli laskenut kulut niin, että olen mukana maksamassa ihan yhtä suurta osuuttaa kuin kaikki muutkin. Laskeskelin, että mökkivuokran jälkeen noille syömilleni jämäruuille ja parille oluelle tuli hintaa n. 50 euroa. Summa ei tuntunut millään muotoa kohtuulliselta, mutta koska kyseessä on pitkään yhtä pitänyt kaveriporukka, niin maksoin sen kuitenkin.

Jos kyseessä olisi ollut reilu kaveriporukka, olisivat he halutessaan osanneet jyvittää osutesi. Yleensä näyttää olevan niin, että ahneimmat ovat tasajaon kannalla, koska silloin he saavat rohmuta eniten. Tämä on nähty ja koettu. Osin tällaisen vuoksi ovat välit viilenneet joihinkin entisiin hyvinä pitämiin kavereihin, koska se ahneus sitten näkyy usein muussakin.

Jyvittämisenkin voi ilmeisesti tehdä monella tapaa. Suunnittelimme mökkiviikonloppua vuokramökillä, omalta osaltani jäi suunnitteluasteelle kuultuani, että maksut jaetaan ruokakunnittain. Eli sinkku maksaa saman kuin pariskunta yhteensä. Siitäkin huolimatta, että joku olisi joutunut yöpymään olohuoneessa (todennäköisesti joku sinkuista, eihän nyt pariskunnalta voi sellaista vaatia).

Härskeihin pyyntöihin menee tämäkin tavallaan, näillä mökkireissuilla ärsyttää kun aina oletetaan että porukan sinkut ottavat suosiolla huonoimmat nukkumapaikat patjoilla ja meluisan olohuoneen sohvalla, ja pariskunnat saavat automaattisesti omat huoneet ja sängyt. Ihan samalla tavalla minäkin haluaisin aikuisena naisena mukavan nukkumapaikan ja omaa rauhaa kuin se parisuhteessa oleva kaverikin. 

Eivät pariskunnat tarvitse nukkumapaikkaa, vaan panopaikan.

Pariskunnat varmaan voi olla sen kaksi päivää panematta, ihan siinä missä ne sinkutkin.

Omassa kaveripiirissä on tapana arpoa nukkumapaikat. Toki jos jossain huoneessa on vain yksi sänky, yksin matkaaja tarjoutuu yleensä ihan itse ottamaan sen. Näistä voi ihan keskustella etukäteen, jos nukkumajärjestys ei sovi, ei ole pakko lähteä nukaab

Tästä käydään keskustelua lähes joka vuosi ja me sinkut ollaan ehdotettu arpomista, vuorosysteemiä niin että jokainen pääsisi vuorovuosittain huoneeseen nukkumaan, jyvitystä niin että huoneissa ja sängyissä nukkuvat maksaisivat enemmän ja monia muitakin vaihtoehtoja. Pariskunnat ei suostu näihin, vaan mielestään ansaitsevat nuo sänkypaikat koska ovat pariskuntia. 

Meillä ei ole edes ongelmana tuollaiset yhden sängyn huoneet (sehän olisi ihan luksusta yksin matkaavalle!), vaan se että nämä huonommat paikat ovat sohvilla ja patjoilla esim. oleskeluhuoneen ja tupakeittiön nurkassa, missä yökyöpelit pitävät iltaa pikkutunneille asti ja aamuvirkut heräävät aikaisin kokkailemaan ja kolistelemaan. Me sinkut menisimme mielellämme vaikka patjojen kanssa jonkin makuuhuoneen lattialle, kunhan saisi vain vedettyä oven kiinni perässään kun haluaa nukkua. 

Pois jäänti on toki vaihtoehto, mutta ei haluaisi jättäytyä pois perinteisestä ja muutoin mahtavasta reissusta vain siksi ettei ole parisuhteessa. 

Vierailija
6315/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestämme vuosittain erään porukan kokoontumisen vuokrahuvilalla. Vuokrahuvilan hinta on kiinteä kuten vuokramökkien yleensäkin ja se jaetaan tasan kaikkien osallistuneiden kesken. Eräs osallistuja joutuikin lähtemään aikaisemmin ja päätti maksaa vain puolet vuokransa osuudesta, koska vietti huvilalla vain puolet suunnitellusta ajasta. Ei meinaa millään mennä perille että jos hän maksaa 60 euron sijaan vain 30€, jonkun muun pitää maksaa puuttuva 30€, koska itse huvilan vuokra ei muutu mihinkään sen mukaan montako ihmistä siellä yöpyy minäkin yönä. Se sama kokonaisvuokra on maksettava joka tapauksessa ja puuttuva osuus menee sitten lopulta järjestäjän pussista.

Mulla on kokemusta ns. tuolta toisella puolella olemisesta, eli olen se joka on joutunut lähtemään kesken kaiken pois. Meillä on ollut pitkään tapana kokoontua kaveriporukalla kerran kesässä mökille muutamaksi päiväksi. Reissu on suunniteltu aina niin, että matkataan kohteeseen yhteiskuljetuksella, ostetaan perussafkat, naposteltavat, juotavaa yms tarvikkeita yhteisesti ja jaetaan kustannukset tasan. Jos joku on halunnut jotain erikoisempaa juotavaa tai grillattavaa, niin ne on sitten jokainen hankkinut erikseen siihen lisäksi.

Pari kesää sitten oli tilanne, että tiesin jo etukäteen, että en voi olla paikalla muuta kuin yhden illan. Jouduin muutenkin himmailemaan juominkien suhteen, kun tiesin, että seuraavana päivänä pitää olla suht skarppina. Halusin joka tapauksessa lähteä mukaan tapaamaan kavereita joita ei tule muuten juurikaan nähtyä. Lähdin paikalle parin sadan kilomterin päähän omalla autolla ja ajattelin, että on helpointa ottaa mukaan omia eväitä sen verran, että pärjään yön yli. Perillä kohteessa kävi ilmi, että ruokaa ja juomaa on hankittu kolmelle päivälle myös minut huomioiden. Ruokailut eivät kuitenkaan menneet ihan nappiin sillä joku nälkäinen oli ensimmäisenä iltana syönyt minun osuuteni ruuista sillä välin, kun olin saunomassa ja jouduin tyytymään lähinnä ruuantähteisiin.

Kun sitten tuli laskun jakamisen aika, niin muu seurue oli laskenut kulut niin, että olen mukana maksamassa ihan yhtä suurta osuuttaa kuin kaikki muutkin. Laskeskelin, että mökkivuokran jälkeen noille syömilleni jämäruuille ja parille oluelle tuli hintaa n. 50 euroa. Summa ei tuntunut millään muotoa kohtuulliselta, mutta koska kyseessä on pitkään yhtä pitänyt kaveriporukka, niin maksoin sen kuitenkin.

Jos kyseessä olisi ollut reilu kaveriporukka, olisivat he halutessaan osanneet jyvittää osutesi. Yleensä näyttää olevan niin, että ahneimmat ovat tasajaon kannalla, koska silloin he saavat rohmuta eniten. Tämä on nähty ja koettu. Osin tällaisen vuoksi ovat välit viilenneet joihinkin entisiin hyvinä pitämiin kavereihin, koska se ahneus sitten näkyy usein muussakin.

Jyvittämisenkin voi ilmeisesti tehdä monella tapaa. Suunnittelimme mökkiviikonloppua vuokramökillä, omalta osaltani jäi suunnitteluasteelle kuultuani, että maksut jaetaan ruokakunnittain. Eli sinkku maksaa saman kuin pariskunta yhteensä. Siitäkin huolimatta, että joku olisi joutunut yöpymään olohuoneessa (todennäköisesti joku sinkuista, eihän nyt pariskunnalta voi sellaista vaatia).

Härskeihin pyyntöihin menee tämäkin tavallaan, näillä mökkireissuilla ärsyttää kun aina oletetaan että porukan sinkut ottavat suosiolla huonoimmat nukkumapaikat patjoilla ja meluisan olohuoneen sohvalla, ja pariskunnat saavat automaattisesti omat huoneet ja sängyt. Ihan samalla tavalla minäkin haluaisin aikuisena naisena mukavan nukkumapaikan ja omaa rauhaa kuin se parisuhteessa oleva kaverikin. 

Pariskunnat varmaan voi olla sen kaksi päivää panematta, ihan siinä missä ne sinkutkin.

Omassa kaveripiirissä on tapana arpoa nukkumapaikat. Toki jos jossain huoneessa on vain yksi sänky, yksin matkaaja tarjoutuu yleensä ihan itse ottamaan sen. Näistä voi ihan keskustella etukäteen, jos nukkumajärjestys ei sovi, ei ole pakko lähteä nukaab

Tästä käydään keskustelua lähes joka vuosi ja me sinkut ollaan ehdotettu arpomista, vuorosysteemiä niin että jokainen pääsisi vuorovuosittain huoneeseen nukkumaan, jyvitystä niin että huoneissa ja sängyissä nukkuvat maksaisivat enemmän ja monia muitakin vaihtoehtoja. Pariskunnat ei suostu näihin, vaan mielestään ansaitsevat nuo sänkypaikat koska ovat pariskuntia. 

Meillä ei ole edes ongelmana tuollaiset yhden sängyn huoneet (sehän olisi ihan luksusta yksin matkaavalle!), vaan se että nämä huonommat paikat ovat sohvilla ja patjoilla esim. oleskeluhuoneen ja tupakeittiön nurkassa, missä yökyöpelit pitävät iltaa pikkutunneille asti ja aamuvirkut heräävät aikaisin kokkailemaan ja kolistelemaan. Me sinkut menisimme mielellämme vaikka patjojen kanssa jonkin makuuhuoneen lattialle, kunhan saisi vain vedettyä oven kiinni perässään kun haluaa nukkua. 

Pois jäänti on toki vaihtoehto, mutta ei haluaisi jättäytyä pois perinteisestä ja muutoin mahtavasta reissusta vain siksi ettei ole parisuhteessa. 

Jos jatkossa mökki on sellainen, jossa kaikille on makuupaikat makuuhuoneissa? Juu, silloin ei saada mökkiä kapisiteettinsa äärirajoille, mutta kukaan ei joudu muhkuraiselle sohvalle yökyöpeleiden ja aamuvirkkujen armoille. Toki kaikki maksavat silloin enemmän, mutta tavallaan samantasoisesta majoitukseta kuitenkin. Kokemuksesta voin sanoa, että harva on valmis luopumaan ns. saavutetuista eduista. 

Vierailija
6316/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras vaihtoehto on tietysti vauvapalstalla valittaminen ja mariseminen. Niin on vaikeaa.

Vierailija
6317/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää muualle vänkäämään lomaosakkeistanne.

Vierailija
6318/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme tuttavapariskuntaa oli lähdössä viettämään kesälomaviikkoa vuokraamalleen hienolle vuokramökille kivaan paikkaan. He pyysivät meitä mieheni kanssa mukaan. Innostuttiin ensin, mutta sitten...

Muilla pariskunnilla olisi ollut omat makuuhuoneet, mutta meidät olisi majoitettu nukkumaan tupakeittiöön lisäsängyille. Lasku mökin vuokrasta olisi silti jaettu tasan kaikkien pariskuntien välillä eli olisimme maksaneet saman summan mökistä kuin muutkin pariskunnat SEKÄ vielä maksun lisäsängyistä. Lisäsängyt olisivat olleet meistä aiheutuvaa extrakulua joten meidän olisi pitänyt ne myös maksaa. Oltaisiin siis saatu huonoimmat nukkumapaikat ja maksettu eniten.

Oltiin joo, että kiitti ja ei taideta nyt tällä kertaa päästä mukaan reissuun.

Pyysivät siis teidät mukaan ilmeisesti vaan "ylimääräisinä", että saisivat pienennettyä omia mökkikulujaan...

Mua on pyydetty mukaan Epanjaan erään perheen toimesta. Kävi ilmi, että halusivat vain kolmannen maksajan mukaan, kun heillä kolme lasta ja hotellihuoneet olivat max kahdella lisävuoteella. Eli olisin lähtenyt mukaan täysin omakustanteisesti maksaen toisen huoneen (melkein vieraita, vaikka sukua ovatkin, tavattu kerran viimeisen 10 vuoden aikana) ja majoittunut sinne kivasti yhden lapsen kanssa. Toki olisi ollut halvempaa heille, mulle tuskin loma siinä mielessä, kuin loman ymmärrän.

Vierailija
6319/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää muualle vänkäämään lomaosakkeistanne.

Etkö saanut lomailla ilmaiseksi XD

Vierailija
6320/11850 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme tuttavapariskuntaa oli lähdössä viettämään kesälomaviikkoa vuokraamalleen hienolle vuokramökille kivaan paikkaan. He pyysivät meitä mieheni kanssa mukaan. Innostuttiin ensin, mutta sitten...

Muilla pariskunnilla olisi ollut omat makuuhuoneet, mutta meidät olisi majoitettu nukkumaan tupakeittiöön lisäsängyille. Lasku mökin vuokrasta olisi silti jaettu tasan kaikkien pariskuntien välillä eli olisimme maksaneet saman summan mökistä kuin muutkin pariskunnat SEKÄ vielä maksun lisäsängyistä. Lisäsängyt olisivat olleet meistä aiheutuvaa extrakulua joten meidän olisi pitänyt ne myös maksaa. Oltaisiin siis saatu huonoimmat nukkumapaikat ja maksettu eniten.

Oltiin joo, että kiitti ja ei taideta nyt tällä kertaa päästä mukaan reissuun.

Pyysivät siis teidät mukaan ilmeisesti vaan "ylimääräisinä", että saisivat pienennettyä omia mökkikulujaan...

Mua on pyydetty mukaan Epanjaan erään perheen toimesta. Kävi ilmi, että halusivat vain kolmannen maksajan mukaan, kun heillä kolme lasta ja hotellihuoneet olivat max kahdella lisävuoteella. Eli olisin lähtenyt mukaan täysin omakustanteisesti maksaen toisen huoneen (melkein vieraita, vaikka sukua ovatkin, tavattu kerran viimeisen 10 vuoden aikana) ja majoittunut sinne kivasti yhden lapsen kanssa. Toki olisi ollut halvempaa heille, mulle tuskin loma siinä mielessä, kuin loman ymmärrän.

Olisit vielä toiminut lastenvahtina, kun vanhemmat rilluttelemassa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä