Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11848)

Vierailija
561/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen lääkäri ammatiltani, tulee kaikenlaisia härskejä pyyntöjä vähän väliä. Ilmaisia reseptinuusimisia, jolloin joudun syyllistymään laittomuuksiin - mullahan pitäisi olla kirjanpito kaikista potilaistani, joille lääkkeitä määrään. Ynnä muita kysymyksiä.

Välillä mietin, että ajatteleeko nää ihmiset yleensä mitään.

Ahaa, reseptin uusimisella onkin tarkoitus rahastaa asiakkaita. 

Snäkö olit se yksi näiden ilmaisten reseptien kärkkyjistä? Bentsoja?

Vierailija
562/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottanut kantaa siihenkän, kun rintasyöpää sairastava täti näytti labrakokeitaan toukokuulla, ja kun seuraava kontrolli oli vasta syksyllä. Maksa-arvot olivat koholla, mikä viiitasi siihen, että syöpä oli levinnyt. Se oli hoitavan lääkärin asia, ettei puuttunut poikkeaviin arvoihin. Rakas täti kuoli, valitettavasti.

Eipä tainnut olla niin rakas täti.

Oletpa sisäisesti ruma ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottanut kantaa siihenkän, kun rintasyöpää sairastava täti näytti labrakokeitaan toukokuulla, ja kun seuraava kontrolli oli vasta syksyllä. Maksa-arvot olivat koholla, mikä viiitasi siihen, että syöpä oli levinnyt. Se oli hoitavan lääkärin asia, ettei puuttunut poikkeaviin arvoihin. Rakas täti kuoli, valitettavasti.

Lainaus meni väärin. Lääkäriä tarkoitin.

Vierailija
564/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevana lääkärinä vähän hirvitti tää ketju. Nyt jo opintojen alkupuolella on jotkut sukulaiset ja tutut kiikuttanut mulle lääkärinlausuntojaan ja pyytänyt tulkkaamaan; harmi vaan, että ainakaan opintojen ekana vuonna en tajunnut niistä sen enempää kuin hekään. Entinen pomo soittikin mulle ja pyysi tulkkaamaan patologin lausunnon jostain koepalasta, kun ei malttanut odottaa, että saa hoitavan lääkärinsä kiinni. Samat tiedot olis varmaan saanut googlesta. :D

Ei tää mua kyllä toistaiseksi oo mitenkään haitannut, ja jos olen ymmärtänyt oikein nykyiset reseptikäytännöt sähköisten reseptien suhteen yms, ei tarvi niidenkään ruinaajista olla huolissaan. Mutta pidemmän päälle voi tietty käydä rasittavaksi. Toisaalta on ihan kiva, jos kaveripiirissä voidaan vastavuoroisesti hyötyä toistemme ammattitaidosta, kun eri alojen ihmisiä löytyy paljon.

Sun pitää vaan alusta alkaen ottaa se asenne, ettet tee lääkärin töitä vapaa-ajalla. Mulla on kollega, joka "katsoo ainakin saman kadun apsien korvat". Minä en katso. Olen tk-lääkäri, jos joku potilas soittaa kotiin, sano, että teillä on väärä numero ja annan oikean terveyskeskuksen numeron (tosin nykyisin mulla on salainen numero juuri tämän soittelun vuoksi). Jokusia akuuttitilanteiden reseptejä olen laittanut lähimmille sukulaisille.

Oot luultavasti joku hoitsunrääpäle joka luulee jotain ymmärtävänsä.

Jos maksa-arvot ovat koholla ne saattaa olla olleet sitä jo pitkään. Oikea lääkäri tietäisi, että kun labrat on otettu, ne myös tsekataan, ja tarpeen mukaan kutsutaan potilas näytille. Lienee niin, että täti oli jo pitkään kuolemaan päin, ja kohonneet maksa-arvot vain kertoivat siitä että aktiivihoidoista oli jo luovuttu toivottomina.

Vierailija
565/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevana lääkärinä vähän hirvitti tää ketju. Nyt jo opintojen alkupuolella on jotkut sukulaiset ja tutut kiikuttanut mulle lääkärinlausuntojaan ja pyytänyt tulkkaamaan; harmi vaan, että ainakaan opintojen ekana vuonna en tajunnut niistä sen enempää kuin hekään. Entinen pomo soittikin mulle ja pyysi tulkkaamaan patologin lausunnon jostain koepalasta, kun ei malttanut odottaa, että saa hoitavan lääkärinsä kiinni. Samat tiedot olis varmaan saanut googlesta. :D

Ei tää mua kyllä toistaiseksi oo mitenkään haitannut, ja jos olen ymmärtänyt oikein nykyiset reseptikäytännöt sähköisten reseptien suhteen yms, ei tarvi niidenkään ruinaajista olla huolissaan. Mutta pidemmän päälle voi tietty käydä rasittavaksi. Toisaalta on ihan kiva, jos kaveripiirissä voidaan vastavuoroisesti hyötyä toistemme ammattitaidosta, kun eri alojen ihmisiä löytyy paljon.

Sun pitää vaan alusta alkaen ottaa se asenne, ettet tee lääkärin töitä vapaa-ajalla. Mulla on kollega, joka "katsoo ainakin saman kadun apsien korvat". Minä en katso. Olen tk-lääkäri, jos joku potilas soittaa kotiin, sano, että teillä on väärä numero ja annan oikean terveyskeskuksen numeron (tosin nykyisin mulla on salainen numero juuri tämän soittelun vuoksi). Jokusia akuuttitilanteiden reseptejä olen laittanut lähimmille sukulaisille.

Äärimmäisen rakas. Tämä oli 8 tädistäni läheisin ja tärkein, mutta en vain voinut ryhtyä hänen lääkärikseen asioissa, joissa hoitavan lääkärin olisi pitänyt hoitaa asiansa.

Vierailija
566/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sovittu meno ja mieheni oli kotona sairaana. Olin viemässä kolme lastamme maksulliseen hoitopaikkaan, koska sairas mieheni ei jaksanut heitä hoitaa. Ennen lähtöäni mieheni sisko soitti ja kysyi voiko tuoda lapsensa meille hoitoon nyt heti, koska hänellä oli aika varattuna hierojalle. Oli kovin närkästynyt, koska äitinsä oli mennyt sopimaan oman menon eikä pystynyt ottamaan lapsia hoitoon. Tämä lady oli siis varannut ajan hierojalle kysymättä äidiltään, että voiko hän hoitaa lapsia. Oletti, että mamma hoitaa aina, kun tarvitaan ja vielä olemattoman lyhyellä varoitusajalla. Soitettuaan minulle hän närkästyi vielä enemmän, koska minulla oli menoa enkä minäkään pystynyt hoitamaan hänen lapsiaan. Lopulta mieheni, joka siis oli sairaana eikä olisi jaksanut olla omien lastemmekaan kanssa, lähti hoitamaan siskonsa lapsia ja minä vein omat lapsemme alkuperäisen suunnitelman mukaan maksulliseen hoitopaikkaan.

Kerran tämä samainen lady vaati saada tuoda lapsensa meille yöksi hoitoon, jotta pääsisi miehensä kanssa ulos selvittämään parisuhdekriisiään. Meille oli lapselle tulossa kaveri yökylään. Lapsi ja tämä hyvä kaveri näkivät harvoin ja vielä harvemmin oli mahdollisuus yökyläilyyn. Ei auttanut vaikka kuinka sanoin, että nyt ei sovi. Niin meillä oli sitten siskonpeti olohuoneen lattialla ja siellä nukkuivat oma lapsi, hänen hyvä kaverinsa ja miehen siskon kaksi lasta. Ja aamulla ei miehen siskolla ollut mitään kiirettä tulla hakemaan omiaan pois. Lapseni ja kaverinsa eivät saaneet viettää lainkaan aikaa kahdestaan.

Vierailija
567/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi oli siin sukulaislääkärin syy, kun hoitava lääkäri ei hoitanut tehtäväänsä?? No jopas.

Vierailija
568/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta mieheni, joka siis oli sairaana eikä olisi jaksanut olla omien lastemmekaan kanssa, lähti hoitamaan siskonsa lapsia ja minä vein omat lapsemme alkuperäisen suunnitelman mukaan maksulliseen hoitopaikkaan.

.

Opettelette molemmat sanomaan "nyt ei käy". Ihan oikeasti nyt hei...

Vierailija
569/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi oli siin sukulaislääkärin syy, kun hoitava lääkäri ei hoitanut tehtäväänsä?? No jopas.

Kyllä. Sen vuoksi, että ei tehnyt mitään. Normaali ihminen olisi esimerkiksi kehottanut tätiä olemaan yhteydessä hoitavaan lääkäriin.

Vierailija
570/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni on vanhempieni kummilapsi. Hän oli ekonomiksi valmistuttuaan hetken työttömänä ja alkoi taskurahaa saadakseen neuloa villasukkia ja myydä niitä. Mun vanhemmille oli myynyt kahdet ja veloittanut niistä 150 euroa. Eipä siinä mitään, vanhemmilla on siihen varaa mutta jos ottaa huomioon että äitini on harrastanut käsitöitä koko elämänsä ja tekee villasukat parhaimmillaan parissa päivässä, jäi pieni hyväksikäytön tunne. Mainitsin asiasta serkulle jälkeenpäin ja hän oli sitä mieltä että oli vain kohtuullista että suku auttoi työtöntä.

Vierailija
571/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ala-aste ikäisenä meillä oli ikäiaeni pikkuserkku toiselta puolelta Suomea kylässä. Oli siis useamman päivän ja yksin. Kun häntä sitten tultiin hakemaan (isä, äiti, pikkusisko ja koira) he antoivat ymmärtää että ovat läpikulku matkalla ja heidän oiti ehtiä erään paikkakunnan perinteisiin puurojuhliin. No päivä läheni iltaa eivätkä he näyttäneet olevan lähdössä. Lopulta he kysyivätkin voisivatko jäädä yöksi. Meillä ei ole omia huoneita edes kaikille lapsille mutta sovittiin että voisivat yöpyä kesämökillä joka oli ihan lähellä. Niin he jäivät yöksi ja vielä toiseksi ja kolmanneksi eikä kiirettä puurojuhliin näyttänyt olevan. Lopulta piti keksiä että joku muu sukulainen tarvitsee mökkiä (mökillä useampi omistaja) että tajuaisivat lähteä. Mitään kiitosta tai korvausta ei tullut ja tuntuu että olivat nyreissään kun piti lähteä. Joitakin vuosia myöhemmin tämä isä lapsineen tuli yllätys vierailulle meille. Jossain vaiheessa toinen lapsista sanoi: "isä sähän lupasit että jäädään yöksi". Äiti sanoi heti ettei meille mahdu mikä oli totta. Mies kierteli taloa ja kurkisteli huoneisiin ikään kuin varmistaakseen ettei äiti valehdellut. Ja tosiaan muuten ei oltu tuohon perheeseen juurikaan yhteydessä joten siksikin oli ärsyttävää että yrittivät taas yöpyä ennalta mitään sopimatta.

Vierailija
572/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sen vuoksi, että ei tehnyt mitään. Normaali ihminen olisi esimerkiksi kehottanut tätiä olemaan yhteydessä hoitavaan lääkäriin.

Jos siellä odotti perintö, niin sai sen nopeampaa, kun täti kuoli

Vierailija
573/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava ei ole hyväksikäyttöä vain naurettavaa.

Opiskelen teologiaa, monet kaverit ovat kyselleet elämän tarkoitusta.. Opintoihin kuuluu mm. laaja historian tietämys. Jostakin kumman syystä ihmiset haluavat varsinkin baarissa kysellä jumalasta, mihin itse uskon ja mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Outoa on kun tuntemattomat ihmiset kaipaavat sielunhoitoa minulta kun istun kaljalla.

Vierailija
574/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16-vuotias lukiolainen, kun naapuritaloomme muutti koiranpentu. Koiraa näki usein ulkoilemassa perheen tyttären kanssa, joka oli samassa lukiossa, mutta minua vuoden vanhempi. Kun koira oli vuoden ikäinen, perheen tyttö muutti pois ja koira jäi hänen vanhemmilleen. Vanhemmat tulivatkin sitten käymään meillä kysyäkseen, haluaisinko joskus käydä ulkoiluttamassa heidän koiraansa. Ilahduin luottamuksesta ja vastasin, että sopii hyvin.

Alkuun kaikki meni hyvin ja kävin koiran kanssa ulkona ehkä pari kertaa viikossa, kun naapureilla oli jotakin menoa. Joskus kävi koiraa vähän sääliksi, kun huomasin, ettei se saa tarpeeksi huomiota ja virikkeitä isäntäväeltään. Ruokintakin oli vähän niin ja näin... Koiralla oli ruoka-aineallergioita, mutta isäntäväki syötti sille silti allergisoivaa ruokaa, koska heidän mielestään koira kyllä kestäisi iho- ja vatsavaivat. Olin toista mieltä, mutta en uskaltanut kovin hanakasti sanoa aikuisille ihmisille vastaan.

Vähitellen ulkoilutus- ja hoitopyynnöt lisääntyivät, lisääntyivät ja lisääntyivät. Yleensä naapurit ilmoittivat tekstarilla, että heidän avain on meidän postilaatikossa odottamassa, jotta voin käydä hoitamassa koiraa. He itse olivat milloin missäkin menossa. Kilttinä nuorena tyttönä en kehdannut sanoa vastaan ja kyllähän minä siitä koirasta kuitenkin tykkäsin.

Vastuuta tuli aina vaan lisää. Isäntäväki ei tuntunut välittävän lemmikistään ollenkaan ja sysäsi sen ulkoilun minun kontolle. Omat vanhempani tietysti ihmettelivät tilannetta ja kyselivät, tarvitsenko apua naapureiden kanssa. Viimeinen tippa oli, kun naapurit olivat päättäneet lähteä neljäksi päiväksi reissuun, jättäneet koiran yksin ja pudottaneet kotiavaimensa meidän postilaatikkoon lapun kera: "Tullaan sunnuntaina takaisin. Käytkö pissattamassa koiran." Edes tekstaria eivät olleet laittaneet minulle, joten mitä jos kukaan meidän perheestä ei olisi käynyt postilaatikolla ja huomannut avainta?!

Hädissäni menin hakemaan koiraa ulos ja huomasin, ettei sille ollut jätetty ruokaakaan kuin korkeintaan yhden päivän tarpeiksi. Kerroin tilanteesta isälleni. Isä suuttui ja yritti soittaa naapureille varmaan kymmeniä kertoja, mutta he eivät vastanneet. Sain idean ottaa yhteyttä perheen pois muuttaneeseen aikuiseen tyttäreen ja hain hänen numeronsa numerotiedustelusta. Tyttö oli aluksi aika hämmentynyt, että miksi soitan, mutta ääni muuttui kellossa, kun kerroin tilanteen. Hän hätääntyi koiran puolesta ja sanoi, ettei yhtään tiennyt vanhempiensa toiminnasta. Tyttö olikin puolen tunnin päästä paikalla, menimme yhdessä hänen vanhempiensa kotiin ja hän otti järkyttyneenä ja itkuisena koiran mukaansa. Isäni, minä ja naapuriperheen tytär juttelimme pitkään ja sovimme, että tyttö huolehtii koirasta. 

Naapurit olivat silmittömän raivona sekä meidän perheelle että omalle tyttärelleen. Jos tästä jotakin hyvää seurasi, niin minusta ja perheen tyttärestä tuli ystäviä ja koira on edelleen hänellä, hyvävointisena. Vanhempiinsa tytöllä (tai no, ei ehkä voi sanoa enää tytöksi, kun ollaan 25+) on viileät välit, mutta siihen liittyy paljon muutakin ikävää kuin laiminlyöty koira. Ja joo, varmaan oikeaoppisesti koiran heitteillejätöstä olisi pitänyt ilmoittaa eläinsuojeluun tai poliisille, mutta tässä tapauksessa hyvä, että asia meni näin.

Vierailija
575/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai puolensa pitää pitää. Olen itse fysioterapeutti ja aina joku kyselee, mitä pitäis tehdä, kun on välilevynpullistuma tai niska jumissa. Sanon aina, että tilaa aikaa, 45 minuuttia maksaa 50 euroa, niin annan sinulle venyttely-ja jumppaohjeet.

Miestäni saatan joskus hieroa ja manipuloida selkärankaa, mutta toivoisin, että mieskin kävisi jonkun muun luona ja hommaisi lähetteen ja maksaisi reilusti hoidosta. Koen, että se on harmaata taloutta, jos hieron miehen selkää.

Vierailija
576/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soturitar kirjoitti:

Maatalon isäntä vaati saada minut sadalla lehmällä, kun hoidin hänen hevostaan.

Kauppoja ei tullut.

Että oikein sata lehmää yhdestä lehmästä.

Vierailija
577/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli mieleen toisinpäin oleva tapaus. Pyysin pari kertaa ystävän miestä katsomaan autoamme ja hän tekikin hyvän työn jonka avulla saimme rotiskomme läpi katsastuksesta ja pois ajokiellosta. Sanoin, että maksan mitä hän ikinä pyytää, sillä en halua olla veloissa ja jos mahdollista, voisin vielä myöhemminkin pyytää häneltä apua. Seuraavalla kerralla sitten sanoikin, että ei nyt oikein kävisi ja ei oikein olisi aikaa tuolloin tai tuolloin. Yritin sopia muuta aikaa ja kierrellen ja kaarrellen vastaili, että juu ehkä silloin. Sitten tuli Facebookissa hirveä avautuminen miten häntä aina käytetään hyväksi eikä ikinä enää tee kenellekään mitään palveluksia. En tiedä sitten liittyikö asia meidän keskusteluun, mutta olin kyllä hieman ihmeissäni miksei voinut suoraan sanoa, että hän ei halua käyttää aikaansa tähän. Tosiaan maksoin hänelle kunnon maksun ja luulin, että asia oli ok. Kannattaa siis ihmiset ihan suoraan sanoa se ei -sana, ettei tule tällaisia väärinkäsityksiä ja toisen mielestä epätasapainoisia kaverisuhteita.

Vierailija
578/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ketju aikoihin!

Kun olin äitiyslomalla kuopuksen kanssa, näin naapurinmiehen pihamme leikkipaikalla. Meillä oli tuolloin isommat lapset samanikäisiä, eskari- ja ekaluokkalaisia.

Naapurinmies alkoi puhua siihen malliin, kuin olisi jo lukkoon lyöty, että hoidan koko kesän heidän lapsiaan, siinähän ne menee samalla kuin meidän omatkin ja lapsille kelpaa kuulemma ihan mikä ruoka tahansa. Keksin äkkiä hätävaleen, että aion olla kesällä mökillä niin paljon kuin mahdollista ja häivyin äkkiä sisälle.

Todennäköisesti naapuripariskunta oli keskenään suunnitellut tällaista hoitokuviota, mutta unohtanut kysyä minulta haluanko lapsenvahdiksi ja mies kuvitteli asian olevan jo selvä. Asia jäi onneksi siihen, olin varmaan ollut niin tyrmistyneen näköinen, että eivät enää kyselleetkään.

Vierailija
579/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme aikoinaan omakotitalossa, jonka naapuritontilla rivitaloyhtiö. Tonttien rajalla oli meidän puolellamme orapihlaja-aita, joka oli istutettu siihen ennen rivitalojen rakentamista. Rivitalon puolella taas oli heidän rakennuttama lauta-aita meidän orapihlaja-aidan kyhneessä, vieri vieressä.. Rivitalon asukit päättivät että heidän aitansa kaipaa maalausta, molemmilta puolilta. Heidän hallituksen puheenjohtaja, pyylevä rouvashenkilö, otti yhteyttä ja ehdotti aivan vakavalla naamalla että leikkaisimme pensasaitamme aivan juuresta poikki, jotta he pääsevät maalaamaan aitansa myös takapuolelta. En ollut uskoa korviani, emme tietenkään suostuneet älyttömään pyyntöön. Lauta-aita oli pensasaitaamme huomattavasti matalampi ja siinä oli raot laitojen välissä, eli näkösuojaksi siitä ei ollut vaan pensas oli ainoa, josta saimme takapihallemme näkösuojaa naapurin kyyliltä. Rouva puheenjohtaja yritti vielä muutaman kerran painostaa aidan leikkaukseen, aivan käsittämätön tapaus joka aluksi lähinnä nauratti, lopulta suututti heidän moukkamainen asenne.

Anteeksi, on nyt pakko kysyä kun en ymmärrä: millä tavalla henkilön ruumiinrakenne vaikuttaa itse asiaan? Kai sillä joku oleellinen merkitys on.

Vähän niin kuin kaveri joka muutti ulkomaille ihan ummikkona ja juoksutti tottelemattomia piskejään siellä joka paikassa vapaana niin kuin Suomessakin. Sai sakot ja meuhkasi kuukausitolkulla jälkikäteen tästä epäreiluudesta, kun eihän hän tiennyt ettei koiria saa pitää vapaana (ei tiennyt, kun ei jaksanut ottaa selvää). Oleellisinta tässä kaameassa vääryydessä oli tietenkin se, että sakot antoi "kaamean lihava lehmä".

No, koska lihavat/pyylevät ovat yleensä leppoisia...

Vierailija
580/11848 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai puolensa pitää pitää. Olen itse fysioterapeutti ja aina joku kyselee, mitä pitäis tehdä, kun on välilevynpullistuma tai niska jumissa. Sanon aina, että tilaa aikaa, 45 minuuttia maksaa 50 euroa, niin annan sinulle venyttely-ja jumppaohjeet.

Miestäni saatan joskus hieroa ja manipuloida selkärankaa, mutta toivoisin, että mieskin kävisi jonkun muun luona ja hommaisi lähetteen ja maksaisi reilusti hoidosta. Koen, että se on harmaata taloutta, jos hieron miehen selkää.

Tuolla periaatteella ruoan valmistaminenkin puolisolle on harmaata taloutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän