Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kertokaa, en ihan oikeasti ymmärrä. Olen sairastanut vajaatoimintaa vuosikaudet enkä ole tarvinnut vertaistukea, mutta viime aikoina (koska olen saikulla toisesta syystä) on olluta aikaa surffailla erilaisissa yhteisöissä tämänkin asian tiimoilla. Ja tuntuu että ainakin netissä on paljon enemmän niitä, jotka tarvitsevat vinkkejä siihen miten terveelle ihmiselle saa sen vajisdiagnoosin kuin oikeasti sairaita. Joka toinen kysyy miten saisi lääkityksen kun arvot on erinomaiset mutta kun hän luki netistä että voisi olla tällaisia oireita joten on varmasti sairas. Ja sitten tulee kaksikymmentä asiantuntijalausuntoa siitä, mistä kaikista syistä vajaatoiminta ei näy arvoissa tai ääliölääkäri ei anna lääkettä koska ei vain osaa tulkita niitä arvoja, niissä näkyy täysikuulla ihan selkeästi vihjeitä vajaatoiminnasta vaikka ovatkin lukuina ok. Ja lääkäripuolelta yksi alan professori on keksinyt miten saada koko kansan suosio ja on harva se päivä telkussa kertomassa että ei ne tulokset mitään kerro, jos potilaasta tuntuu että hän on sairas niin lääkitys pitää aloittaa.

Pointtini on vain siinä, että kun tämä ihan oikea kilpirauhassairaus on ihan pirun ärsyttävä ja yleensä parantumaton vaiva jonka kanssa saa taistella loppuikänsä, ja lyön vetoa että jos terveet tietäisivät oikeasti millaista tämä sekä lääkityksen kanssa säätäminen on, ei kukaan diagnosoisi tätä itselleen vain koska netissä sanotaan. Itse luovuttaisin oman sairauteni ilomielin kenelle tahansa haluavalle.

Mutta koska tälläkin palstalla ihan varmasti on näitä kilpirauhassairaudesta haaveilevia, niin kertokaa että MIKSI ihmeessä? Onko sairaana oleminen yksin vain jotenkin hienoa nykyään? Miksi tällainen ikävä ja rumentava vaiva eikä vaikka diabetes, keliakia, syöpä? Kai nekin kaikki voivat jäädä jossain testissä huomaamatta ja voi diagnosoida itsensä oireiden perusteella.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Sama ärsyttää itseänikin. Minulla on ollut autoimmuuni kilpirauhastulehdus, ja oireet olivat rajut, samoin arvot testeissä. Nyt sitten esim jotkut ylipainoiset ihmiset ihan normaaleilla arvoilla syyttävät kiloistaan kilpirauhasta, ja lääkärit eivät vain tajua.

Vierailija

Joo mä olen sairastanut myös vuosikausia, ja nyt ehkä just tän buumin takia lääkäri epäili, että miten olen diagnoosin saanut ja tiedänhän ettei niitä lääkkeitä turhaan saa syödä. Olin ihan puulla päähän lyöty ja yritin sopertaa, että on oikeasti vajaatoiminta ja arvot oli tosi huonot ennen lääkitystä.
Alkuperäiset veriarvot mitattu eri sairaanhoitopiirissä, että niitä lääkäri ei nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tytöllä on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. En oikeasti ymmärrä miten tämä sairaus on muka ärsyttävä. Säännöllisesti kun ottaa lääkkeet aamuisin, ilman unohduksia, ei pitäisi arvojen heittelehtiä. Paljon mieluummin tämä kuin esim diabetes.

Vierailija

Varmasti siksi, että sillä voi lihavuuttaa selitellä loputtomiin. 

Sama kuin ADHD lapsella. Kaiken häiriköinnin voi laittaa sen piikkiin. Ja mitä kaikkia aistiyliherkkyyksiä onkaan. 

Yksi lapsi lyö päiväkodissa lujaa, kun joku vahingossa edes hipaisee häntä. Kas, koska kosketusyliherkkyys... pitää vain ottaa iskut toisen taholta vastaan. Onhan hän "erityinen". 

Vierailija

Joo, lapseni luokkakaveri on myös erityisherkkä kosketuksellw eikä voi vaikka osallistua liikuntatunteihin peleineen. Opettaja pyysi lasta vaikka kiertämään koulua muutaman kerran kävellen, että saisi liikuntaa, mutta äiti sanoi, että lasta ei voi käskeä eroon muista. Koko liikuntatunnin lapsi räpläsi kännykkää penkillä.

Kyseessä on viidesluokkalainen. Ja olin itse paikalla, kun tämä tapahtui.

Tällaiset näyt saavat karvat erityisherkkyydelle nousemaan.

Vierailija

Aika paljon on niitä, joilla arvot ovat yli viiterajan, mutta niin vähän ettei sitä huomioida. Oma vajaatoimintani alkoi juuri näin ja olo oli jo silloin hirveä. Vuoden ajan arvoja tarkkailtiin. Lääkityksellä olo parani ja kuukautiset yms. palautuivat. Lääkityksen sain kyllä täysin yhteisymmärryksessä tk-lääkärin kanssa.

Nykyään tietenkin myös elintavat aiheuttavat samoja oireita vajaatoiminnan kanssa, joten ihmiset sitten hakevat oikotietä onneen (jota kilpirauhaslääke ei kyllä tuo). Monet ovat turvonneita ja hiukset tippuu päästä, kun hiilihydraattejen määrä on valtaisa ja viina virtaa, yöunet aivan miten sattuu ja urheilu ei maistu.

Vierailija

Selitys läskille kropalle on useimmilla suurin syy muka-sairaiden kritisoimiseen.

Syöpää sairastavana toivon "ystävällisesti", että jokainen narisija saa joskus valtavia kortisonikuureja useamman kerran ja pääsee kokemaan, millaista on lihoa sairauden ja siihen saadun lääkityksen vuoksi. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. En oikeasti ymmärrä miten tämä sairaus on muka ärsyttävä. Säännöllisesti kun ottaa lääkkeet aamuisin, ilman unohduksia, ei pitäisi arvojen heittelehtiä. Paljon mieluummin tämä kuin esim diabetes.

Heh. Joo onhan se ihan helppoa kun on löytynyt sopiva määrä. Siihen voi mennä useampi vuosi, eikä se siltikään aina toimi. Riippuu myös pikkuisen siitä mikä sairaus tarkalleen on kyseessä. Ja kun lääkitys on tasapainossa, ei passaa lihoa tai laihtua, tai sinun lapsen tapauksessa kasvaa. Silloin rumba alkaa alusta.

Mikäs siinä diabeteksessä on, sen kun pistä silloin kun lääkäri käskee niin kaikki on fine...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, lapseni luokkakaveri on myös erityisherkkä kosketuksellw eikä voi vaikka osallistua liikuntatunteihin peleineen. Opettaja pyysi lasta vaikka kiertämään koulua muutaman kerran kävellen, että saisi liikuntaa, mutta äiti sanoi, että lasta ei voi käskeä eroon muista. Koko liikuntatunnin lapsi räpläsi kännykkää penkillä.

Nämä erityislapset ovat vain syy vanhemmille vaatia joka puolella erityiskohtelua. 

Oli joku kosketusyliherkkyys tai ei, niin käyttäytyköön kuten muutkin. Niin kai vielä 90-luvulla. En muista silloin koko käsitettä edes olleen. 

Olisi pidetty vain hankalana kersana ja laitettu ruotuun. 

Minuakin niin pännii tämä nykyinen kulttuuri. Kenenkään penska ei ole vain huonosti kasvatettu riiviö. Aina jokin diagnoosi löytyy ja sillä varjolla sitten pitää sietää.... 

Vierailija

Mulla on vajaatoiminta, sitä on myös suvussa usealla vanhemmalla ihmisellä.

En ole kuullut kenenkään haluavan saavan vajaatoimintaa tai syödä turhaan lääkettä.
Mulla oireita oli mielettömästi ja Googlen kautta törmäsin vajikseen. Yksi syy miksi "hain itselleni diagnoosia" oli +20 kilon ylipaino mitä ei saa millään alas. Ei vaikka olen ollut lääkityksellä pari vuotta.
Suurin osa muista oireista on hävinnyt, välillä tulevat takaisin, mutta se tietää aina lääkkeen annostuksen viilaamista.

Todella typerää väittää, että läskit huutelevat diagnoosin perään laiskuuttaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No minulla kelialia ja miehellä vajis. Kumpi sitten on huolettomampaa, se että saat kytätä joka suupalaa ja pelätä ravintoloissa yms syömistä. Vai se että otat aamulla lääkkeen ja that's it.

Vierailija

Samaa mietin, itselläni on paha fibromyalgia ja tuntuu että tämä "luulotauti" on nykyään joka toisella. No ei ihme ettei oteta vakavasti lääkärissä. Harmittaa.

Vierailija

En mäkään haluaisi vajaatoimintaa, mutta sen diagnoosin ja hoitoa totisesti haluaisin, mikä mua sitten vaivaakaan. TSH 3,9, kuulemma normaali kun mahtuu Fimlabin viiterajoihin, vaikkakin esimerkiksi Huslabin viiterajat ovat tätä alemmat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, en ihan oikeasti ymmärrä. Olen sairastanut vajaatoimintaa vuosikaudet enkä ole tarvinnut vertaistukea, mutta viime aikoina (koska olen saikulla toisesta syystä) on olluta aikaa surffailla erilaisissa yhteisöissä tämänkin asian tiimoilla. Ja tuntuu että ainakin netissä on paljon enemmän niitä, jotka tarvitsevat vinkkejä siihen miten terveelle ihmiselle saa sen vajisdiagnoosin kuin oikeasti sairaita. Joka toinen kysyy miten saisi lääkityksen kun arvot on erinomaiset mutta kun hän luki netistä että voisi olla tällaisia oireita joten on varmasti sairas. Ja sitten tulee kaksikymmentä asiantuntijalausuntoa siitä, mistä kaikista syistä vajaatoiminta ei näy arvoissa tai ääliölääkäri ei anna lääkettä koska ei vain osaa tulkita niitä arvoja, niissä näkyy täysikuulla ihan selkeästi vihjeitä vajaatoiminnasta vaikka ovatkin lukuina ok. Ja lääkäripuolelta yksi alan professori on keksinyt miten saada koko kansan suosio ja on harva se päivä telkussa kertomassa että ei ne tulokset mitään kerro, jos potilaasta tuntuu että hän on sairas niin lääkitys pitää aloittaa.

Pointtini on vain siinä, että kun tämä ihan oikea kilpirauhassairaus on ihan pirun ärsyttävä ja yleensä parantumaton vaiva jonka kanssa saa taistella loppuikänsä, ja lyön vetoa että jos terveet tietäisivät oikeasti millaista tämä sekä lääkityksen kanssa säätäminen on, ei kukaan diagnosoisi tätä itselleen vain koska netissä sanotaan. Itse luovuttaisin oman sairauteni ilomielin kenelle tahansa haluavalle.

Mutta koska tälläkin palstalla ihan varmasti on näitä kilpirauhassairaudesta haaveilevia, niin kertokaa että MIKSI ihmeessä? Onko sairaana oleminen yksin vain jotenkin hienoa nykyään? Miksi tällainen ikävä ja rumentava vaiva eikä vaikka diabetes, keliakia, syöpä? Kai nekin kaikki voivat jäädä jossain testissä huomaamatta ja voi diagnosoida itsensä oireiden perusteella.

Koska ei haluta hyväksyä sitä, että laiskuus ja lihavuus johtuu ihan itsestä. Helpompi syyttää sairautta ja uhriutua niim ei tarvitse tehdä asialle mitään

Vierailija

On myös paljon niitä joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta eivät saa hoitoa. tsh on monella yli 2,5...vaikka terveellä sen tulisi olla alle 2,5 tai jopa alle 2. amerikassa on jo laskettu viiterajat tuohon.

Myös suomessa jo moni erikoislääkäri tietää tämän ja osaa antaa lääkityksen. toki he osaavat myös katsoa ensin lisämunuaisten toiminnan, koska jos ne toimii huonosti - ei thyroxin lääkitys auta vaan pahentaa vajisoireita.

Sitten on olemassa aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, jossa molemmat arvot laskee, mutta ovat usein vielä nätisti viitteissä... sitä eivät myöskään osaa yleislääkärit diagnosoida. itsellä on ollut tämä ja kauan meni ennenkuin hoitoa sain..

Vierailija

Tässä törmäsin erääseen potilaaseen, jolle sisätautilääkäri oli aloittanut Thyroxin 25 ug tabletin kerran päivässä, vaikka arvot olivat täysin normaalit. Mutta kun niitä oireita oli. Potilas ei pystynyt ottamaan edes 1/4 tablettia, kun jo tykytti ja vapisutti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No meidän puolivuotiaalle yritettiin neuvolassa tarjota erityisherkän diagnoosia, koska kaveri itkee niin usein 👍

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat