Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kilpirauhasen vajaatoiminta on muotisairaus?

Vierailija
25.05.2016 |

Kertokaa, en ihan oikeasti ymmärrä. Olen sairastanut vajaatoimintaa vuosikaudet enkä ole tarvinnut vertaistukea, mutta viime aikoina (koska olen saikulla toisesta syystä) on olluta aikaa surffailla erilaisissa yhteisöissä tämänkin asian tiimoilla. Ja tuntuu että ainakin netissä on paljon enemmän niitä, jotka tarvitsevat vinkkejä siihen miten terveelle ihmiselle saa sen vajisdiagnoosin kuin oikeasti sairaita. Joka toinen kysyy miten saisi lääkityksen kun arvot on erinomaiset mutta kun hän luki netistä että voisi olla tällaisia oireita joten on varmasti sairas. Ja sitten tulee kaksikymmentä asiantuntijalausuntoa siitä, mistä kaikista syistä vajaatoiminta ei näy arvoissa tai ääliölääkäri ei anna lääkettä koska ei vain osaa tulkita niitä arvoja, niissä näkyy täysikuulla ihan selkeästi vihjeitä vajaatoiminnasta vaikka ovatkin lukuina ok. Ja lääkäripuolelta yksi alan professori on keksinyt miten saada koko kansan suosio ja on harva se päivä telkussa kertomassa että ei ne tulokset mitään kerro, jos potilaasta tuntuu että hän on sairas niin lääkitys pitää aloittaa.

Pointtini on vain siinä, että kun tämä ihan oikea kilpirauhassairaus on ihan pirun ärsyttävä ja yleensä parantumaton vaiva jonka kanssa saa taistella loppuikänsä, ja lyön vetoa että jos terveet tietäisivät oikeasti millaista tämä sekä lääkityksen kanssa säätäminen on, ei kukaan diagnosoisi tätä itselleen vain koska netissä sanotaan. Itse luovuttaisin oman sairauteni ilomielin kenelle tahansa haluavalle.

Mutta koska tälläkin palstalla ihan varmasti on näitä kilpirauhassairaudesta haaveilevia, niin kertokaa että MIKSI ihmeessä? Onko sairaana oleminen yksin vain jotenkin hienoa nykyään? Miksi tällainen ikävä ja rumentava vaiva eikä vaikka diabetes, keliakia, syöpä? Kai nekin kaikki voivat jäädä jossain testissä huomaamatta ja voi diagnosoida itsensä oireiden perusteella.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa suurien kortisonikuurien pariin. :)

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Vierailija
22/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olisi niin kiva jos voisi selittää väsymyksen ja muita oireita sillä vajaatoiminnasta. Huono kunto, huono ruoka ja noista aiheutunut apatia ei kuulosta yhtä hyvälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. En oikeasti ymmärrä miten tämä sairaus on muka ärsyttävä. Säännöllisesti kun ottaa lääkkeet aamuisin, ilman unohduksia, ei pitäisi arvojen heittelehtiä. Paljon mieluummin tämä kuin esim diabetes.

Heh. Joo onhan se ihan helppoa kun on löytynyt sopiva määrä. Siihen voi mennä useampi vuosi, eikä se siltikään aina toimi. Riippuu myös pikkuisen siitä mikä sairaus tarkalleen on kyseessä. Ja kun lääkitys on tasapainossa, ei passaa lihoa tai laihtua, tai sinun lapsen tapauksessa kasvaa. Silloin rumba alkaa alusta.

Mikäs siinä diabeteksessä on, sen kun pistä silloin kun lääkäri käskee niin kaikki on fine...

Lapsi on jo 5-vuotias, että kyllä annostusta on jouduttu nostamaan. En tiedä sitten onko meillä erinomainen lääkäri kun on arvot pysyneet kohdillaan. Jos lapsen vireystilaan tai vaikka ulostamiseen on tullut häikkää, olen soittanut lääkäriin ja arvot tarkistettu. Näin on tapahtunut pari kertaa, kummallakin kerralla on nostettu.

Sukulaisella on diabetes joten tiedän ettei se ihan noin mene. Kerran nähnyt kun väkisin syötetään kun on sokerit jo alhaalla. Enemmän siinä täytyy itseään tarkkailla ja laskea paljonko insuliiniä piikittää. Plus että vanhemmiten haavat ei parane kunnolla. Tämäkin on ollut pisimmillään 4kk sairaalahoidossa kun ei kävelemään pääse, kantapäissä haavat. Ja puolet kantapäistä leikataan pois. Sekä toisen diabetikon jolta amputoitiin varvas kerrallaan pois, lopuksi molemmat jalat polvesta poikki. Syynä diabetes ja haavaumat.

Kyllä siis minusta kilpirauhasen vajaatoiminta on helpommin hoidettavissa.

Vierailija
24/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin tämän muotisairauden siksi, että olin vähän päälle kaksikymppisenä käsittämättömän väsynyt, aivot eivät toimineet lainkaan, painoa kertyi, niveliä särki, rivit hyppivät silmissä jne. Kun minua tutkittiin ekan kerran, arvot olivat yli viitteiden, mutta kuulemma se on normaalia. Mitään syytä jatkuvaan väsymykseen ja yli 14 tunnin yöuniin ei löytynyt.

Viisi vuotta myöhemmin veljeni ja hyvä ystäväni olivat saaneet tämän muotisairauden ja kannustivat minuakin etsimään osaavan lääkärin. Tein niin, sain koelääkityksen, muotidiagnoosin ja elämäni takaisin. Nyt olen jo viisi vuotta voinut loistavasti pelkästä muodikkuuden ilosta ja kannustan selvästi kilpirauhasvaivoista kääntymään osaavan lääkörin puoleen, sillä tämä on suunnattoman alidiagnosoitu ja väheksitty sairaus. Minäkin olisin mielelläni ollut pirteä ja hoikka nuori nainen ilman pillereitä, mutta se ei valitettavasti ollut vaihtoehto.

Vierailija
25/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Onko sulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
26/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että kilpirauhasen vajaatoiminta on lisääntynyt ja se osataan paremmin diagnosoida. Mutta ap:n ärsytyksen ymmärrän. Elintapoihin liittyvät ongelmat halutaan selittää sairaudella. Ja tosiaan monille tämä ei ole mikään otan pillerin aamulla juttu. Itsellä menee hiukset, iho, aineenvaihdunta, elämänilo ym jos lääkitys ei ole kohdallaan. Vasta nyt yli 10-v sairastaneena tunnistan mitkä oireet liittyy kilppariin. Joskus ihmisen hormoonitoiminta muuttuu ja lääkitys ei enää ole kohdallaan. Kontrollit on kuitenkin ollut vain kerran vuodessa. Ja jos lääkitys aiheuttaa liikatoiminnan on se ihan oikeastikin hengenvaarallista sydänoireiden takia. Miettikää miksi lääkkeellä on 100% korvattavuus.. Koska se on elintärkeä!!

Vierailija
27/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. En oikeasti ymmärrä miten tämä sairaus on muka ärsyttävä. Säännöllisesti kun ottaa lääkkeet aamuisin, ilman unohduksia, ei pitäisi arvojen heittelehtiä. Paljon mieluummin tämä kuin esim diabetes.

No ei mulla ainakaan auttanut pelkkä lääkitys. Lääkityksen lisäksi oli lisättävä tiettyjä "vitamiineja" ja sen lisäks vielä ruokavalio muutettava gluteenittomaks ja maidottomaksi ja vähentää hiilareita niin sitten vasta alkoi loputkin oireet hävitä ja painokin vihdoin ja viimein alkoi laskea ja pääsin normaalipainoiseksi.

Vierailija
28/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kanssa, mallia vaikea. Olen sitä mieltä että koska tämän sairauden oireet ovat niin moninaiset, niin sopii periaatteessa lähes kenen tahansa oireluetteloon. Jos on ollut aiemmin kunnossa/terve, niin tottakai haluaa löytää syyn siihen ettei tunne oloaan enää terveeksi

Vierailija
29/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan tällainen hankala laiska paskiainen, kun toivoisin saavani diagnoosin. TSH 4.3, pitkä litania ikäviä oireita ja vajaatoiminta diagnosoitu kaikilla äitini puoleisilla naispuolisilla lähisukulaisilla (ml. äitini ja siskoni). Lääkäri väittää oireiden johtuvan laihduttamisesta ja liiallisesta liikunnasta (vaikka olin lihonut toistakymmentä kiloa ylipainon puolelle, lenkkeilyä kyllä harrastan). Itse veikkaan, että enemmän on meitä, jotka joutuvat taistelemaan saadakseen asianmukaista hoitoa, kuin ns. wannabe-sairaita. Ehkä sairaus on OIKEASTI yleistynyt? Ehkä nyt korjataan Tšernobylin satoa? Ehkä joku muu ympäristön raskasmetalli tai kemikaali vaikuttaa? En tiedä, en ole alan tutkija.

Vierailija
30/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Onko sulla siis kilpirauhassyöpä? Yleensä siinä on hoitona leikkaus ja radiojodihoito? Mihin kortisonia tarvitaan?

Vierailija
31/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vajaatoiminta, sitä on myös suvussa usealla vanhemmalla ihmisellä.

En ole kuullut kenenkään haluavan saavan vajaatoimintaa tai syödä turhaan lääkettä.

Mulla oireita oli mielettömästi ja Googlen kautta törmäsin vajikseen. Yksi syy miksi "hain itselleni diagnoosia" oli +20 kilon ylipaino mitä ei saa millään alas. Ei vaikka olen ollut lääkityksellä pari vuotta.

Suurin osa muista oireista on hävinnyt, välillä tulevat takaisin, mutta se tietää aina lääkkeen annostuksen viilaamista.

Todella typerää väittää, että läskit huutelevat diagnoosin perään laiskuuttaan.

Et ole netissä sattunut aihetta käsittelevissä yhteisöissä olemaan? Koska niissä suurin osa näistä vertaistuen hakijoista on niitä, jotka etsivät sitä "hyvää" lääkäriä, joka osaisi diagnosoida heille vajaatoiminnan vaikka arvot ovat erinomaiset eikä mitään näkyviä oireita ole. Ja aina löytyy ymmärtäjiä, koskaan kenellekään ei sanota että ehkä oletkin terve (minkä pitäisi olla hyvä uutinen).

En minäkään näitä tosielämässä tunne, ei sitä ehkä ole tatuoitu otsaan ja omassa tuttavapiirissä on vain muutama kilpparivaivainen, heillä myös ihan oikea sairaus eikä se ole meille niin tärkeä juttu että tulisi edes puheeksi.

Vierailija
32/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mulla ainakaan auttanut pelkkä lääkitys. Lääkityksen lisäksi oli lisättävä tiettyjä "vitamiineja" ja sen lisäks vielä ruokavalio muutettava gluteenittomaks ja maidottomaksi ja vähentää hiilareita niin sitten vasta alkoi loputkin oireet hävitä ja painokin vihdoin ja viimein alkoi laskea ja pääsin normaalipainoiseksi.

Eli olisiko olosi parantunut ilman Thyroxinia, näillä vitamiineilla ja ruokavaliomuutoksilla?

Vierailija
33/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Kiitos, mutta kilpparivaivoihin ei kortisoni auta. Taisi tulla nyt väärään ketjuun. :)

Vierailija
34/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, lapseni luokkakaveri on myös erityisherkkä kosketuksellw eikä voi vaikka osallistua liikuntatunteihin peleineen. Opettaja pyysi lasta vaikka kiertämään koulua muutaman kerran kävellen, että saisi liikuntaa, mutta äiti sanoi, että lasta ei voi käskeä eroon muista. Koko liikuntatunnin lapsi räpläsi kännykkää penkillä.

Kyseessä on viidesluokkalainen. Ja olin itse paikalla, kun tämä tapahtui.

Tällaiset näyt saavat karvat erityisherkkyydelle nousemaan.

Nämä erityislapset ovat vain syy vanhemmille vaatia joka puolella erityiskohtelua. 

Oli joku kosketusyliherkkyys tai ei, niin käyttäytyköön kuten muutkin. Niin kai vielä 90-luvulla. En muista silloin koko käsitettä edes olleen. 

Olisi pidetty vain hankalana kersana ja laitettu ruotuun. 

Minuakin niin pännii tämä nykyinen kulttuuri. Kenenkään penska ei ole vain huonosti kasvatettu riiviö. Aina jokin diagnoosi löytyy ja sillä varjolla sitten pitää sietää.... 

Menee ohi aiheen, mutta ihmettelen itsekin näitä tapauksia, joissa diagnoosin taakse vain piiloudutaan kantamatta itse  vastuuta. Toisaalta vanhoina kultaisina aikoina oli myös hankalia kersoja, joita ei saatukaan ruotuun, ne oli sitten tarkkiksella ja elämä luisui raiteiltaan heti alkumetreillä. Ei niistä kaikista kasvanut kunnon kansalaisia, "kun oli vaan pakko käyttäytyä kuten muut". Varmaan olisi halvemmalla päästy, jos olisi ymmärretty mm. neurologisista häiriöistä enemmän. Puhumattakaan nyt inhimillisestä puolesta.

Vierailija
35/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ja pätkätyöt tai työttömyys, tai myöskin nykyajan työelämän hektisyys ja epävarmuus aiheuttavat stressiä ja ihmiset uupuvat. Liikuntaa ei saa enää peltotöissä, pitää jaksaa liikkua erikseen vapaa-ajalla. Älypuhelimet ovat aiheuttaneet sen, että pitäisi olla tavoitettavissa jatkuvasti, muuten ihmiset ympärillä alkavat hermostua. Tähän päälle kaupassa myytävä ravinto joka on jo muutama kymmenen vuotta ollut heviosastoa lukuunottamatta pullollaan lisäaineita, lisättyä sokeria ja prosessoitua vehnää.

Ihmisten aivot ja kehot ovat alkaneet kuormittua uudella tavalla, ja stressihormonit virtaavat. Ei ihme että väsyttää, ja uni ei tunnu riittävän. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ensimmäinen selkeä diagnoosi minkä google löytää väsymyksen ja aivosumun oireilijalle, joten varmasti moni haluaa ensimmäisenä ottaa siitä selvää.

Vierailija
36/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin ajattelin ennen. Sairastuin jo vajaat parikymmentä vuotta sitten ja ekat 15v. meni loistavasti. Pientä säätöä lääkityksessä, mutta muutoin elo ja olo oli ok. Ei huolia eikä murheita, sen kun otti lääkkeen aamulla. Ihmettelin miten muilla ei muka ole myös näin. Kunnes sitten kroppa meni jotenkin sekaisin. Yhtäkkiä näet menin pahasti vajaalle, alle puolessa vuodessa. Enkä edes tajunnut sitä, juuri tuon takia että kaikki oli vuosia tosi hyvin. Nyt on pari vuotta yritetty saada lääkitystä kuntoon, eikä vaan meinaa onnistua. Pienikin lääkkeen säätö aiheuttaa oireita mm. rytmihäiriöitä ja hyvin levotonta oloa. Väsyttää ja olen saamaton. Lääkärikin on sitä mieltä, että kun on päästy viitearvoihin (viimeksi tsh 3.8 ja t4v 11) niin lääkitys on kunnossa. Minä yritän urputtaa vastaan, mutta aika toivotontahan se on. Viitearvot on ne jotka homman ratkaisee, ei potilaan olo.

Vierailija
37/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olisiko olosi parantunut ilman Thyroxinia, näillä vitamiineilla ja ruokavaliomuutoksilla?

Ei olisi parantunut ilman lääkitystä, arvot oli selkeästi vajaatoiminnan puolella, mutta pelkkä lääkitys ei kuitenkaan auttanut vaan piti tehdä muitakin muutoksia ennen kun olo oli normaali. Kokeilin vähentää annosta, kun ruokavalion ym. muutosten myötä oli olo normaali, mutta oireet tuli takasin. Mä en siis tykkää syödä mitään lääkkeitä ja oisin ollu ikionnellinen, jos oisin voinu luopua lääkkeestä ja olis riittäny ruokavalio ym. muutokset. Mutta ei, tätä syödään sit lopun ikää.

Vierailija
38/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Kiitos, mutta kilpparivaivoihin ei kortisoni auta. Taisi tulla nyt väärään ketjuun. :)

Viittaakohan vastaaja siihen, että suurilla kortisoniannoksilla saattaisi olla jotain vaikutusta kilpirauhaseen?

Vierailija
39/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Viittaakohan vastaaja siihen, että suurilla kortisoniannoksilla saattaisi olla jotain vaikutusta kilpirauhaseen?

Eipä hän vastaa. Ehkä tämä vastaaja vain paremmuudessaan halusi kommentoida, että onpa hänellä itsellään asiat totaalisesti huonommin kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa potevilla.

Vierailija
40/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on nykyään monenlaista väsymystä, kolotusta ja suurin osa aikuisista on ylipainoisia. Kyllähän se vajisdiagnoosi tuntuu silloin helpommalta vaihtoehdolta kuin että pitäisi muuttaa elintapojaan, liikkua enemmän, syödä terveellisemmin, hoidattaa mielenterveyttään jne. Keskittyä ehkä muuhun kuin nettipalstojen lukemiseen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on ihan oikea ja yleinen sairaus. Se on kuitenkin laboratoriodoagnoosi. Jos elimistössä on riittävä määrä hormoneja, ei elimistöä kannata vetää sekaisin ulkoisella hormonilla, joka ainoastaan lamaa omaa kilpirauhasta. Mitenkään oikeasti sairaita siis vähättelemättä. Yleisesti kuitenkin fanaattisimmin asiaan suhtautuvat ne, joiden vaivojen syy on aivan muu kuin kilpirauhanen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on kuitenkin ehkä vähän mennyt pois muodista. Uusi villitys on keliakia, joka ei näy laboratoriokokeissa, mutta jonka vuoksi ihmset haluavat noudattaa gluteiinitonta ruokavaliota.