Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kilpirauhasen vajaatoiminta on muotisairaus?

Vierailija
25.05.2016 |

Kertokaa, en ihan oikeasti ymmärrä. Olen sairastanut vajaatoimintaa vuosikaudet enkä ole tarvinnut vertaistukea, mutta viime aikoina (koska olen saikulla toisesta syystä) on olluta aikaa surffailla erilaisissa yhteisöissä tämänkin asian tiimoilla. Ja tuntuu että ainakin netissä on paljon enemmän niitä, jotka tarvitsevat vinkkejä siihen miten terveelle ihmiselle saa sen vajisdiagnoosin kuin oikeasti sairaita. Joka toinen kysyy miten saisi lääkityksen kun arvot on erinomaiset mutta kun hän luki netistä että voisi olla tällaisia oireita joten on varmasti sairas. Ja sitten tulee kaksikymmentä asiantuntijalausuntoa siitä, mistä kaikista syistä vajaatoiminta ei näy arvoissa tai ääliölääkäri ei anna lääkettä koska ei vain osaa tulkita niitä arvoja, niissä näkyy täysikuulla ihan selkeästi vihjeitä vajaatoiminnasta vaikka ovatkin lukuina ok. Ja lääkäripuolelta yksi alan professori on keksinyt miten saada koko kansan suosio ja on harva se päivä telkussa kertomassa että ei ne tulokset mitään kerro, jos potilaasta tuntuu että hän on sairas niin lääkitys pitää aloittaa.

Pointtini on vain siinä, että kun tämä ihan oikea kilpirauhassairaus on ihan pirun ärsyttävä ja yleensä parantumaton vaiva jonka kanssa saa taistella loppuikänsä, ja lyön vetoa että jos terveet tietäisivät oikeasti millaista tämä sekä lääkityksen kanssa säätäminen on, ei kukaan diagnosoisi tätä itselleen vain koska netissä sanotaan. Itse luovuttaisin oman sairauteni ilomielin kenelle tahansa haluavalle.

Mutta koska tälläkin palstalla ihan varmasti on näitä kilpirauhassairaudesta haaveilevia, niin kertokaa että MIKSI ihmeessä? Onko sairaana oleminen yksin vain jotenkin hienoa nykyään? Miksi tällainen ikävä ja rumentava vaiva eikä vaikka diabetes, keliakia, syöpä? Kai nekin kaikki voivat jäädä jossain testissä huomaamatta ja voi diagnosoida itsensä oireiden perusteella.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan tällainen hankala laiska paskiainen, kun toivoisin saavani diagnoosin. TSH 4.3, pitkä litania ikäviä oireita ja vajaatoiminta diagnosoitu kaikilla äitini puoleisilla naispuolisilla lähisukulaisilla (ml. äitini ja siskoni). Lääkäri väittää oireiden johtuvan laihduttamisesta ja liiallisesta liikunnasta (vaikka olin lihonut toistakymmentä kiloa ylipainon puolelle, lenkkeilyä kyllä harrastan). Itse veikkaan, että enemmän on meitä, jotka joutuvat taistelemaan saadakseen asianmukaista hoitoa, kuin ns. wannabe-sairaita. Ehkä sairaus on OIKEASTI yleistynyt? Ehkä nyt korjataan Tšernobylin satoa? Ehkä joku muu ympäristön raskasmetalli tai kemikaali vaikuttaa? En tiedä, en ole alan tutkija.

Täälläkin yksi hankala laiska paskiainen. TSH on mielestäni normaali, 2,5, T4V laskee laskemistaan. Tällä tahdilla vuoden sisään arvo tippuu viiterajan alle, ehkäpä silloin saan apua vaivoihini.

Vierailija
42/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monella on kaikenlaisia epämääräisiä oireita, kuten väsymystä ja hiustenlähtöä, johon kaivataan selitystä. Diagnoosin kaipaaminen on ymmärrettävää, koska sitä kautta voi saada tai ainakin uskoa saavansa apua. Uskon, että oikeasti moni epämääräisesti oireileva kärsii kuitenkin pikemminkin stressistä, uupumuksesta, sisäilmaongelmista, huonoista elämäntavoista tai epäsäännöllisestä päivärytmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että suurin syy noihin "selittämättömiin kilpparioireisiin" on siinä, että ihminen on jatkuvassa stressitilassa. Luonnollisesti siloin elimistön kaikki umpparit alkavat reistaamaan: kilpirauhanen voi toimia huonosti, sokeritasapaino voi heikentyä, sukurauhaset toimia huonosti ja kuukautiset jäädä pois, mieli masentua. Silloin se ratkaisu ei välttämättä ole Thyroksiini vaan oireiden taustalla olevan stressiin vähentäminen ja hoito. Kyllähän tuo kilpirauhashormoni aivan varmasti piristää. Huumeetkin, esim. Panacod piristävät useimpia, mutta ei niitä silti kannata määrätä epämääräisten oireiden hoitoon. Suurin osa paranisi varmasti ihan yhtä hyvin liikkumalla itsensä kuntoon ja korjaamalla elämänsä.

Vierailija
44/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. En oikeasti ymmärrä miten tämä sairaus on muka ärsyttävä. Säännöllisesti kun ottaa lääkkeet aamuisin, ilman unohduksia, ei pitäisi arvojen heittelehtiä. Paljon mieluummin tämä kuin esim diabetes.

Tapasin iäkkäämmän naisen, jolla oli 5-kymppinen tytär, jolla oli synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Äidillä oli jo 2 lasta nuorimman syntyessä, ja 4 kk ikäisenä hän vei tytön ensimmäistä kertaa lääkäriin, kun oli huomannut, ettei tyttö kehity niin kuin sisaruksensa. Oli sitten tutkittu sydäntä ja ties mitä muuta, mutta kilpirauhasta ei oltu hoksattu tutkia. Kävi lapsen kanssa useammankin kerran lääkärillä, ja vasta reilu 1-v saatiin diagnoosi. Lääkitys aloitetiin, mutta pahin oli jo ehtinyt tapahtua, eli tyttö oli kehitysvammainen synnynnäisen kilpirauhasen vajaatoiminnan pohjalta.

Vierailija
45/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa suurien kortisonikuurien pariin. :)

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Kiitos, mutta kilpparivaivoihin ei kortisoni auta. Taisi tulla nyt väärään ketjuun. :)

Kyllä minä söin kortisonia kilpirauhastulehdukseen, joten kyllä kuuluu!

Vierailija
46/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Kiitos, mutta kilpparivaivoihin ei kortisoni auta. Taisi tulla nyt väärään ketjuun. :)

Tässä ketjussa puhuttiin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhastulehduksessa on kysymys kilpirauhasen liikatoiminnasta, eikä kuulu tähän ketjuun.

Vierailija
47/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan tällainen hankala laiska paskiainen, kun toivoisin saavani diagnoosin. TSH 4.3, pitkä litania ikäviä oireita ja vajaatoiminta diagnosoitu kaikilla äitini puoleisilla naispuolisilla lähisukulaisilla (ml. äitini ja siskoni). Lääkäri väittää oireiden johtuvan laihduttamisesta ja liiallisesta liikunnasta (vaikka olin lihonut toistakymmentä kiloa ylipainon puolelle, lenkkeilyä kyllä harrastan). Itse veikkaan, että enemmän on meitä, jotka joutuvat taistelemaan saadakseen asianmukaista hoitoa, kuin ns. wannabe-sairaita. Ehkä sairaus on OIKEASTI yleistynyt? Ehkä nyt korjataan Tšernobylin satoa? Ehkä joku muu ympäristön raskasmetalli tai kemikaali vaikuttaa? En tiedä, en ole alan tutkija.

Täälläkin yksi hankala laiska paskiainen. TSH on mielestäni normaali, 2,5, T4V laskee laskemistaan. Tällä tahdilla vuoden sisään arvo tippuu viiterajan alle, ehkäpä silloin saan apua vaivoihini.

Mulla oli tuolla tasolla n 1,5 sitten, sitä toista mitattukaan ja arvot olivat oikein hyvät lääkärin mielestä. Nyt vuosi mennyt että en saa kunnolla tehtyä mitään, viimeiset 4 kk mm. kotitöitä ei meinaa jaksaa. Menin lääkäriin ja onneksi lääkäri passitti kilpparikokeisiin. Nyt TSH 3.6 ja se toinen alle viitearvojen ja aloitettiin koelääkitys. Mennyt vasta jonkun aikaa viikkoa, mutta nyt jo huomaa edistystä. Että tämmöinen muotisairaus, joka vie ihmisen ennenaikaiselle eläkkeelle,vaan onhan meillää varaa makuuttaa kotona nuoria ihmisiä.

Vierailija
48/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Tällä ketjussa päteneellä oli kyllä ihan oikea Syöpä.

Vierailija
49/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasvaivat ovat muodissa siksi, että väestön jodinsaanti on mennyt heikoksi ja puutetta esiintyy. Elintarvikkeisiin lisätyssä suolassa esimerkiksi maustesekoituksissa jodia ei tarvitse olla ollenkaan, jolloin tuottajat säästävät rahaa.  

Vierailija
50/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ystävällisin" terveisin

t. Syöpäpotilas

Luuletko, että kortisoni on ainut, joka lihottaa? Minulla on tyroksiinilääkitys, koska minulla on nimenomaan kilpirauhasen syöpä. Eipä ole enää kilpirauhasta, eikä siis enää mitään kilpirauhasen toimintaa! Sitä pitikin sitten olla 5vk kokonaan ilman kilpirauhashormonia hoitoja odotellessa ja se kuitenki säätelee ihmisen aineenvaihduntaa. "Ihme", jos vähän lihoo, kun ei aineenvaihdunta yhtäkkiä enää toimi, kun rauhanen on poistettu.

Mutta itse aloitukseen: en vaan voi ymmärtää, miten muiden sairastelu/kokemus sairastumisesta/pelko sairaudesta on ap:ltä pois. Vaikka minulla on syöpä, niin kyllä ihmiset vaan siltikin sairastavat flunssaa ja saavat jopa valittaa siitä.

Vierailija
51/51 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pillerin nakkaaminen kitusiin on paljon helpompaa kuin elämäntapojen muuttaminen.