Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!

Vierailija
24.05.2016 |

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Kommentit (306)

Vierailija
161/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70e kuukaudessa kaikille kolmelle teinille ikävälillä 13-17. Kahdelle reilu parikymppiselle yksin asuvalle lapselle annan 100e/kk opintotuen päälle.

Vierailija
162/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äippä-75 kirjoitti:

No huh huh nyt vanhemmat! Emme elä enää keskiaikaa tms. Tuolla ei pärjää ilman rahaa, jos olette sattuneet huomaamaan! Ja on nuoren koulun jälkeen(heidän työtänsä) päästävä muiden nuorten kanssa vähän kahvittelemaan tai syömään sekä silloin tällöin myös shoppailemaan! Tuosta jokainen järkevä vanhempi voi laskea eli noin 4 x 100€ kuukaudessa ja minä ostan tytölleni vaatteet ynnä muut välttämättömyydet. Älkää tehkö lapsia, jos teillä ei ole varaa elättää heitä! Nuoret eivät ole mitään orjia vaan tuntevia yksilöitä, joille pitää suoda myös iloa!

Elättäminen ei ole kahvittelun ja shoppailun kustantamista. Iloa voi saada myös asioista jotka eivät maksa mitään (hui! ). Lapsista on tarkoitus kasvattaa aikuisia, jotka ymmärtävät että raha ei synny seinästä, ja että elämässä on muitakin arvoja kuin kivakivamullenyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri maksaa 100€/kk 13-vuotiaalle lapselleen. Vanhemmat ostavat lisäksi vaatteet, harrastustarvikkeet ja kaiken muun. Lapsi käyttää tuon sata euroa lähinnä kahviloihin, elokuvissa käymiseen ja herkkuihin. Valittaa kuulemma aina, että saa rahaa liian vähän.

Vierailija
164/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoistyttö on alkanut saamaan kuukausirahaa 100e tilille siitä lähtien kun täytti 15. Sillä rahalla ostaa sitten vaatteet (myös talvivaatteet ja kengät yms), kahvittelut ja kosmetiikkajutut. Itse kustannamme hänelle ainoastaan ne välttämättömimmät eli käytännössä ruuan ja katon pään päälle, sekä lisäksi tosin lomamatkat. 

Mitä nyt olen neidin tiliä katsellut, niin käyttää yleensä kuussa keskimäärin tuosta noin puolet ja loput jäävät sitten säästöön. On nyt lukiossa ja säästää jo lukion jälkeiseen kotoa muuttamiseen. Minusta tuo 15v on hyvä ikä aloittaa oman rahan antaminen, nuoremmat eivät usein vielä ihan hoksaa rahan arvoa. 

Vierailija
165/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 0e kuussa ja maksoin koulukirjat, vaatteet ja matkat itse.

Vierailija
166/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saivat niin kauan kuin asuivat kotona 200 euroa kuussa, noin viisi viimeistä kotivuottaan. Meillä on molemmilla vanhemmilla hyvät tulot, oli aivan luonnollista, että sama hyvä elintaso kuului siinä lapsillemme kuin meille itsellemmekin. Nyt kun ovat muuttaneet pois, ovat omillaan, mutta autamme, jos on tarpeen.

Näin meilläkin. Lapset käyttivät kuussa tuosta noin puolet ja loput säästivät sitten. Ei ole minusta reilua, että me hyvätuloiset vanhemmat kävisimme kaikissa kivoissa paikoissa pikkusisarusten kanssa ja jättäisimme teinit ulkopuolelle kaikesta, koska "tienatkaa itse rahanne!!!"

Vierailija
167/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saivat niin kauan kuin asuivat kotona 200 euroa kuussa, noin viisi viimeistä kotivuottaan. Meillä on molemmilla vanhemmilla hyvät tulot, oli aivan luonnollista, että sama hyvä elintaso kuului siinä lapsillemme kuin meille itsellemmekin. Nyt kun ovat muuttaneet pois, ovat omillaan, mutta autamme, jos on tarpeen.

Näin meilläkin. Lapset käyttivät kuussa tuosta noin puolet ja loput säästivät sitten. Ei ole minusta reilua, että me hyvätuloiset vanhemmat kävisimme kaikissa kivoissa paikoissa pikkusisarusten kanssa ja jättäisimme teinit ulkopuolelle kaikesta, koska "tienatkaa itse rahanne!!!"

Itse en saanut rahaa vaan jos halusin johonkin kivaan paikkaan, piti sitten mennä perheen kanssa tai ei ollenkaan ja jos tarvitsi vaatteita lähti vanhempien mukana kaupoille.

Vierailija
168/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saavat 13- ja 15-vuotiaat vain 20 €/kk, mutta se raha on puhtaasti heidän omiin huvituksiinsa ja sellaisen "ylimääräisen" ostamiseen.

Me maksamme bussit, kännykkälaskut, vaatteet, kosmetiikan (paitsi jotain omia meikkejä ostavat omilla rahoilla).

Tuo on puhtaasti kahvila,- leffa jne. rahaa ja heillä ei kaikki edes mene. Molemmat kilpaurheilevat, eli käytännössä kaikki aika menee harkoissa, joten sellaista hengailukulua ei juuri kummallekaan tule.

Kun kilpaurheilu jossain vaiheessa loppuu, on summaa tottakai nostettava, koska aikaa jää käytettäväksi muuhun. Mutta silloin jäävät isot harrastuskulut pois, nyt ne ovat helposti 1500-2000 €/vuosi.

Luonollisesti jos me menemme perheenä vaikka leffaan tai huvipuistoon, me kustannamme koko perheelle liput, rannekkeet. Kuukausiraha on ollut käytössä vuoden, sitä ennen saivat rahaa pyytäessään ja kulutus oli samalla lailla pientä.

Vierailija
169/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meinaa vetää katkeraksi kun näitä juttuja täällä lukee, itse kun ei saanut teininä mitään ylimääräistä (10 v sitten) enkä kyllä sitä silloin tuntenut että olisin ollut mitenkään väärinkohdeltu. En saanu mitään viikkorahoja, silloin sain käteistä kun johonkin tarvitsin oikeasti. Vaatteita ostin hyvin harvoin enkä ikinä käybyt mäkkäreissä. Ei odota mitkään lahjaksi saadut arabia-astiastokokoelmat lautaskaapissa, en saanut mitään kun muutin pois. Vanhemmat on hirveän pihejä ja siitä saa kuulla jos on jotain vähän kalliimpaa ja hienompaa ostanut. No ihan sama. Saa nähdä millaisia humputteluun tottuneita kasvatuksen tuloksia kaduilla tulee vastaan 10 v päästä.

Vierailija
170/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän rikkaan perheen vesat keskimäärin osaa hoitaa raha-asioita  paremmin kuin köyhän. 

Vierailija
171/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan saanut viikkorahaa tai mitään. Kukaan meistä viidestä ei saanut. Lahjarahoja tuli aina säästettyä.

Ja jos jotain oikeasti tarvitsi niin vanhemmat maksoi. Esim jos halusi käydä kesällä jätskillä niin isä antoi kaksi euroa.

Vierailija
172/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 20e/vk teini-iässä kotona asuessani (nyt 32-vuotias, joten onhan tuosta aikaa). Ei todellakaan oltu mitenkään rikkaita vaan alempaa keskiluokkaa. Ei tuo raha minusta tunnu erityisen paljolta, kai tää aloitus on provo? Lukiokirjat ja vaatteet sekä bussiliput ostettiin tuohon päälle eikä niitä tarvinut itse siis kustantaa. Meikit ja korut ja muun "turhan" ostin itselleni tuosta viikkorahasta. Joka kesä olin töissä ja tienasin sillä itselleni matkarahaa jne. 

Opiskeluvuosina tein osa-aikatöitä yliopiston ohella, lainaakin otin (kaduttaa vähän, koska ilmankin olisin pärjännyt). Vanhemmat auttoivat siten että lähes viikottain käytiin yhdessä kaupassa, mutta kaikki muut kulut sain maksaa itse. Kun pääsi työelämään kiinni niin vähän aikaa meni liian lujaa shoppailun kanssa - tuli ostettua vähän kaikkea mitä mieli teki kun vihdoinkin oli rahaa. 

Vierailija
173/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 sataa centtiä 6 vuotias poikani saa viikossa.

Vierailija
174/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan ole saanut viikkorahaa. Sain rahaa jos joskus sitä pyysin, korkeintaan parikymppiä. Jos jotain tarvitsin, se minulle ostettiin. En koskaan ole pyytänyt vanhempiani ostamaan minulle mitään, ja olen aina järkyttynyt, kun joku kaveri on mankunut vanhemmiltaan esim. kallista puhelinta.

Itselläni ei myöskään koskaan ollut mitään kuukausirahaa. Joskus harvoin sovittiin, että kotitöillä saatoin saada 5€ rahaa, joka kesti minulla monta viikkoa ( tämäntakia jotkut luuli minua "rikkaaksi") .  Vasta täysi-ikäisenä piti alkaa tekemään oikeasti töitä, että sai itselle jotain rahaa käytettäväksi tai jos ei rahaa saanut niin vastineeksi pystyin pyytämään asioita mitä tarvitsin.

Vierailija
175/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläasteelainen saa 50 e/kk ja lukiolainen 100 e/kk.

Minä maksan koulut ja harrastukset. Lukiolainen vaatteet, kampaajan, elokuvat yms mitä ikinä tarvitsee. Yläasteelaiselle minä ostan vaatteet.

minä en ymmärrä näitä 20 e/kk ratkaisuja. Ei ne opeta säästämään. Meillä jo yläkoululainen osaa säästää tietokoneosiin ja peleihin.

Vierailija
176/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen kuussa pitsaan ja vaatteisiin? Voi juma olisi siistiä jos olisi sen verran rahaa kuussa ruokaan!

t. opiskelija

Tee töitä tai ota lainaa, äläkä valita

T. Toinen opiskelija

Vierailija
177/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pk-seudulla asuvat teinini saavat 10e/kk. Ihan tyytyväisiä ovat olleet.

Vierailija
178/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan lapsilisät itselle eli 130€ kuussa. Nautin

Vierailija
179/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D

Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...

Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?

Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)

Suomen rikoslaissa on tästä ihan oma lukunsa. 

Niin on.

So what? Luuletko että siitä piittaan?

Ihme, kun ei sentään menty henkilökohtaisuuksiin. :D Parturikampaajakosmetologi vetyperoksidilta haisevassa essuussaan hymiöineen yrittää esittää säästämisen ja sijoittaminen asiantuntijaa ja jää kiinni jo ihan perusasioissa. 

Huoh.

Lapsemme siis eivät ole nähneet veroilmoituksiaan tai muitakaan asiasta kertovia papereita -eivät he ole niistä kiinnostuneita.

Maistraatin kirjekuori työpöydälläni ei kerro heille yhtikäs mitään.

Mitä loppuun tekstiisi tulee, totean että "ei ihan osunut nappiin". :D

Saa uskoa tai olla uskomatta.

Vierailija
180/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lapsena saanut viikkorahaa