Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!

Vierailija
24.05.2016 |

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Kommentit (306)

Vierailija
141/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 1990- luvun loppupuolelta vuoteen 2005 (n 22-vuotiaaksi asti) kuukausirahaa 50 €. Lisäksi omillani asuessa vanhemmat maksoivat joka viikko ruokakassin, kun käytiin yhdessä kaupassa. Se tosin loppui kun muutin toiseen kaupunkiin. Elämä oli tuolloin helmpompaa koska kuluttaminen oli vähäisempää. Nykyään voisin kuvitella, että kuukausirahan pitäisi olla n 100-150 € että riittäisi erilaisiin tekemisiin. Toisaalta nykyään löytää kirppikseltä kivoja ja hyväkuntoisia vaatteita sekä alestakin löytää hyviä löytöjä.

Vierailija
142/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis waaaat?!? Miks vanhempien pitäis antaa mitään? Rahaa saa seinästä!! Mulla ainakin on sellanen korttijuttu. Sit kun tunnusluvun laittaa niin se antaa summan mitä haluaa. Kauppojen vieres näitä on yleensä kannattaa hankkia toi kortti!

T: Pernilla Böckerman 15v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit saivat lapsilisänsä kuukausirahaksi. Sillä rahalla piti maksaa oma kännykkälasku sekä vaatteet ja harrastukset niiltä osin kuin mun antamani raha ei riittänyt. Ts jos halusi 50 € kenkien sijasta 150 € kengät, niin piti itse säästää puuttuva osa. Aikuisen vuosi on huomattavasti lyhyempi aika kuin teini-ikäisen vuosi. Aikuinen voi säästää johonkin haluamaansa asiaan viisikin vuotta, mutta teini ei. Sen vuoksi minusta oli ihan hyvä, että kuukausiraha oli suuruudeltaan sellainen, että vuoden sisällä teini sai säästetyksi haluamansa summan. Nyt molemmat lapseni ovat jo aikuisia ja hyvin säästäväisiä. Rahaa ei laiteta haisemaan sitä mukaa kuin sitä tulee vaan on tavoitteita, joihin säästetään. Iän myötä pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys on kasvanut ja verrattuna moniin muihin nuoriin aikuisiin omien lasteni tili ei mene heti kun se tuli eikä osamaksulla tai muullakaan velalla osteta asuntoa lukuunottamatta yhtään mitään. 

Vierailija
144/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D

Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...

Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?

Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)

Olet siis pimittänyt lasten rahat lapsilta. 

Vierailija
145/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D

Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...

Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?

Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)

Olet siis pimittänyt lasten rahat lapsilta. 

Eivät ole itse ansaittuja, joten ei niitä tarvitse alaikäisille ilmoitella. Ihan normaalia. Meillä sama juttu, ja samoin tekivät omat vanhempani.

Vierailija
146/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä nää jutut kuulostaa ihan siltä, että hyvätuloisen perheen lapsille ei sais tarjota keskivertoa parempaa elintasoa tai varallisuutta ihan siksi, ettei huonompituloisille vanhemmille tule ikävää paikkaa kun he joutuvat omille nuorilleen perustelemaan miksi Minna saa 200e kuussa ja heidän nuorensa vain 20e.

Tätini ja setäni ovat erittäin hyvätuloisia, ja muistan kadehtineeni serkkuani joka sai teinivuosinaan kuukausirahaa 200 euroa ja lisäksi vanhemmat kustansivat käytännössä kaiken, mitä serkku pyysi. Itse olen keskiluokkaisesta perheestä, ja kuukausirahaa sain 20e. Ihan samalla tavalla me molemmat tehtiin melkein koko lukioikä koulun ohella töitä ja välivuosi myös - minä siivoojana ja serkku pesulassa. Serkun ei todellakaan olisi rahan takia tarvinnut, mutta hän halusi työkokemusta ja järkevää tekemistä :)

En näe mitään syytä, miksi hyvätuloisen perheen teinin elintaso tai varallisuus pitäisi "laskea" keskiluokan tasolle.

Vierailija
147/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini 16 v saa / kk:

- 42 € matkalippuun

- 80 € vaatteisiin

- 40 € huvituksiin

Me maksamme puhelinlaskun n 15€/kk ja lukiokirjat sekä muut kouluun liittyvät menot

Vierailija
148/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh kuntajusin vasta jälkeenpäinä! Väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, että minulla ei ole oikeaa setää, joten viestissä 146 "sedällä" tarkoitan tädin miestä, häntä on aina kutsuttu sedäksi :)

Vierailija
149/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16v sain jotain 50e/kk ja siitä eteenpäin 100e/kk. Kevari ja bensat maksettiin myös, samaten autokortti ja auto, auton vakuutukset, bensat yms. Kun muutin kotoa hieman ennen kuin täytin 20v sain myös uudet huonekalut, telkkarit yms. ja avustusta aina tarpeen tullen. Nykyisinkin saan aina välillä vanhemmilta rahaa kun itse eivät sillä aina keksi käyttöä ja haluavat antaa muuten vain, vaikka oikein hyvin pärjäämme puolisoni kanssa muutenkin, summat ovat vaihdelleet välillä 2000-15 000e. Puolisoni perheessä sama käytäntö, mutta summat ovat olleet kymmeniä tuhansia. Keskiluokkaisesta taustasta ollaan.

Vierailija
150/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä saan 340€ kuussa, ollaan vähävarasia ja toiki koostuu mun kustannuksiin tarkotetuista tuista. maksan suuren osan elämisestä itse eikä lisärahaa heru. t tyttö 16v.

Vierailija
151/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lukiolaiselle lapsilisän siirtäminen suoraan teinin tilille (eli se 100e) on ihan kohtuullista, lukiolaiselle kuitenkin suo muutakin tekemistä kuin kotona napottamisen ja valmistaa muutenkin budjetointiin opiskeluja varten. Yläasteikäiselle tosin ihmettelen jotain lapsilisän siirtoa, ei sen ikäinen osaa budjetoida menojaan vaatteisiin, koulutarvikkeisiin, kahviloihin yms yms. Saman tien menevät ne rahat johonkin turhaan luksukseen ja sitten ollaan käsi ojossa vaatimassa lisää. 

Ihmettelinkin että miten nykypäivänä on niin hirveästi 13-14-vuotiaita teinejä istuskelemassa kalliissa kahviloissa, mutta kyllähän satasen kuukausirahalla kelpaa maksaa kymppi frappucinosta ja pullasta. 

Vierailija
152/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu viikko/kuukausirahaa ollenkaan... Jos jotain "ylimääräistä" (esim. ne pizzat, leffaliput jen.) halusi, niin piti itse hankkia rahat esim. pulloja keräämällä.

Vierailija
153/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lukiolaiselle lapsilisän siirtäminen suoraan teinin tilille (eli se 100e) on ihan kohtuullista, lukiolaiselle kuitenkin suo muutakin tekemistä kuin kotona napottamisen ja valmistaa muutenkin budjetointiin opiskeluja varten. Yläasteikäiselle tosin ihmettelen jotain lapsilisän siirtoa, ei sen ikäinen osaa budjetoida menojaan vaatteisiin, koulutarvikkeisiin, kahviloihin yms yms. Saman tien menevät ne rahat johonkin turhaan luksukseen ja sitten ollaan käsi ojossa vaatimassa lisää. 

Ihmettelinkin että miten nykypäivänä on niin hirveästi 13-14-vuotiaita teinejä istuskelemassa kalliissa kahviloissa, mutta kyllähän satasen kuukausirahalla kelpaa maksaa kymppi frappucinosta ja pullasta. 

Miten lukiolainen sitten osaa paremmin?! Vanhempi ja viisaampiako?! Eikö esim yli 18 vuotiasiia ole yli varojen eläviä? Kyllä se yläkouluikäinenkin oppii ja osaa, kun ne vanhemmat ohjaa, valvoo ja neuvoo.

Ihmettelen, että nykypäivinä niin monet ajaa uusilla autoilla ja asuu isoissa omakotitaloissa. Mutta kyllä sitä ylivarojen elävän velallisen kelpaa.

Vierailija
154/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut koskaan mitään viikko- tai kuukausirahaa. Jos tarvitsin rahaa, sitä piti pyytää ja sitten keskusteltiin, tarvitsinko sitä oikeasti.

Vierailija
155/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain rahaa iän mukaan. Jos hoidin hommani kotona niin sain 10 vuotiaana 10€ ja 11v 11€, 12v 12€.... 16 vuotiaana sain lapsilisäni käyttöön enkä enää viikkorahaa. 17 vuotiaana sain saman summan kuussa niin kauan kun asuin porukoilla.

Vierailija
156/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan oo olle viikko/kuukausirahasysteemiä. Tarpeen mukaan yhdessä harkiten ollaan menty. Mulla poika 16v.

Vierailija
157/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh nyt vanhemmat! Emme elä enää keskiaikaa tms. Tuolla ei pärjää ilman rahaa, jos olette sattuneet huomaamaan! Ja on nuoren koulun jälkeen(heidän työtänsä) päästävä muiden nuorten kanssa vähän kahvittelemaan tai syömään sekä silloin tällöin myös shoppailemaan! Tuosta jokainen järkevä vanhempi voi laskea eli noin 4 x 100€ kuukaudessa ja minä ostan tytölleni vaatteet ynnä muut välttämättömyydet. Älkää tehkö lapsia, jos teillä ei ole varaa elättää heitä! Nuoret eivät ole mitään orjia vaan tuntevia yksilöitä, joille pitää suoda myös iloa!

Vierailija
158/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät saa rahaa koskaan ennen kuin he täyttävät 18v. Jos joku erehtyy antamaan heille rahaa esim. syntymäpäivälahjaksi, niin nekin otamme lapsilta heti pois. Lapsista nuorin on 3v ja vanhin 21v.

Vierailija
159/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 30e viikos eli 120e/kk. Maksoin ite sillä kaikki menot, paitsi suuremmat pakollisen hankinnat niinku esim. talvitakit. Opin jo 15-vuotiaana, kuinka säästetään, koska oli paljon yli 120e maksavia asioita, joita halusin mm. puhelin ja 17-vuotiaana tehty ulkomaanmatka, jonne sain muuten käyttärahaa porukoilta - sellasta tää lellipennun elämä on.

Oon muuten tällä hetkellä 22-vuotias yliopisto-opiskelija, joka tekee töitä vaan kesäsin ja aina välillä, tyyliin kerran kuukaudes. Kelaa, elätän itteni ite ja mul on 3050e ylimäärästä rahaa sivus, vaikka en sun mielestä osaa säästää.

Vierailija
160/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttis jaksa koko ketjua lukea mutta kaikille jotka säästätte lapsillenne: itse ainakin ajattelin avustaa kotoa muuttavaa osissa, ja jälkipainotteisesti. Omat kesätyösäästöt kuluivat alkuvuosina ainakin nopsaan, parin vuoden omillaanolo vasta opetti fiksua suunnitelmallisuutta.