Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kyynel sulle.
Mä annan 15-vuotiaalle 50 euroa kuukaudessa ja 10-vuotiaalle 20 euroa. Sillä rahalla he ostavat mitä ostavat; isompi mieluisia vaatteita, skodeen bensaa, lemmikilleen ruoat ja tarvikkeet. Nuoremmalla sama juttu, tietty ilman skodea. Jos haluavat jotain tiettyjä merkkivaatteita, niin säästävät sit niihin itse, mä ostan perusvaatteita, ei mitään kalliita.
Itse sain yläasteelta alkaen kuukausirahaa, jolla minun kuului ostaa myös vaatteeni.tämä opetti erittäin hyvin rahan arvon ja rahan hallinnan. Ei kannattanut tuhlata kaikkea irtokarkkiin ja kalliita merkkivaatteita mietin pitkään. Ei kannattanut laittaa koko kuukauden rajaa merkkifarkkuihin.
Omalle lapselleni olen tähän mennessä antanut rahaa hänen sitä tarvitessaan,mutta nyt selkeästi näitä tarpeita alkaa tulla liian usein ja siirrymme ainakin kesäksi viikkorahaan. Jos tuhlaa kaiken heti viikonloppuna, niin joutuu olemaan viikolla ilman jäätelöitä yms. Muutaman vuoden kuluttua siirrymme kuukausirahaan. Viikkorahaa saa 5e/vk ja mahdollisuus ansaita parieuroa lisää, jos huone pysyy siistinä.
Mä sain 15 vuotiaasta alkaen lapsilisät omalle tilille. Sillä piti sitten maksaa oman mopon kulut yms. menot. Joskus jotain suurempia tarvittavia hankintoja vanhemmat avusti (esim talvitakki).
Kyllä se mun mielestä opetti hyvään rahankäyttöön ja vastuuseen omasta taloudesta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää vanhemmat niitä samoja, joita mulla on työkaverina. Yksi puhui, että teini haluaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan ja "heh heh tietää sitten kenen maksettavaksi se vuokra tulee". Ei kai siinä, jos rahaa on :)
Ja kun asuu sellaisella pikkupaikkakunnalla, kuten me, niin opiskeluvaihtoehdot on luokkaa raksa/catering/metalli, Joten sinne toiselle paikkakunnalle se teini sit lähti ja mistäpä sillä niitä vuokrarahoja olis ollu joten mehän se maksettiin. Ootko aatellu, että ehkä joidenkin on pakko? Tulepa pois sieltä kuplastas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tulee käsitys, että sitä rahaa oppii käyttämään, jos sitä ei edes ole? Kun ei ole mitään, millä oppia, ei tarvitse edes tehdä valintoja kun valinta on aina ei. 20 eurolla ei saa yhtään mitään nykyään eikä sellaisella summalla yksinkertaisesti VOI oppia rahanarvoa.
En nyt ymmärrä, miten niin 20 eurolla ei saa mitään? Sillä voi saada Amazonista jonkun kirjan ja rahaa jää ylikin. Tai sillä saa Temperasta viisi Copic-tussia kokoelman jatkoksi. Jos haluaa tehdä jotain isompia hankintoja, niin sitten säästää. Mun tyttö saa tuon 20€/kk ja hän tekee välillä suurempia ostoksia, koska ei käytä rahaa joka kuukausi. Hän tekee sen valinnan, ettei ostele herkkuja turhan päiten tai tuhlaa rahaa Mäkkäriin tai kahviloihin. Käyttää rahat mieluummin niihin juttuihin, jotka on itselle tärkeitä, eli lähinnä kirjoihin ja taidetarvikkeisiin.
No kyllä on sun tyttös elämä ankeaa, jos ei edes joka kuukausi voi mitään tehdä, missään kavereiden kanssa käydä tai ostaa. Nuoren elämään kuuluu leffassa käynti, leffapopparit, kahvilakahvi ja tytöille meikkijutut. Ne ovat äärimmäisen tärkeä osa nuoren sosiaalista kehitystä, sitä että tuntee kuuluvansa joukkoon ja saa myös itseilmaista itseään esim. meikein, ilman että äiti on heti tuomitsemassa hömpötyksiksi. Ja 20 eurolla ei kauheasti mitään tällaista tehdä, ellet sitten erikseen anna rahaa nähin juttuihin tai tyttösi on hyvin nuori.
Olen 18 v, en saa viikkorahaa, vaan rahaa sillon kun tarvin :) eli n. 60€/vk ehkä
Vierailija kirjoitti:
Onpa avartava keskustelu!
Olen hirveän yllättynyt siitä, että näin moni kokee nuorten ehdottomasti tarvitsevan käyttörahaa vanhemmiltaan, jotta heillä olisi hauskaa.
Mielestäni se on yksinkertaisesti vain todella pinnallinen ajattelitapa.
Tässä yhteiskunnassa rahalla saa asioita: pidettyä hauskaa, maksettua ruuan, terveydenhuollon. niin se vaan menee ja ei ne nuoret mikään poikkeus ole, joilta kuuluu tämä kaikki piilottaa. Ei siinä ole mitään pinnallista. se vain menee niin.
Meillä saa tytär (16 v.) 150€ kuukaudessa, josta menee säästöön yleensä ainakin 100€. Juuri pari kuukautta sitten tyttö hehkutti, kuinka oli saanut kasaan jo päälle 6000€ pesämunaa autoa varten. Toisaalta teinin kotityölista on varmasti keskivertoteiniä pidempi, sillä hän laittaa esimerkiksi ruuan pienemmille sisaruksilleen lähes päivittäin koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Olet siis pimittänyt lasten rahat lapsilta.
Mistä alkaen tavalliset pankkitilit näkyy veroilmoituksessa?
Minulle annettiin rahaa aina tarpeen mukaan, aika palkonkin. Rahaan alkoi tottua, ennen kun tilanne kääntyikin eikä rahaa enää taloudellisista syistä ollut. Opin rahan arvon ja nöyryyden sitten myöhemmin. Olen kuitenkin onnellinen kun sain elää nuoruuteni "etuoikeutettuna".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hirveän yllättynyt siitä, että näin moni kokee nuorten ehdottomasti tarvitsevan käyttörahaa vanhemmiltaan, jotta heillä olisi hauskaa.
Tässä yhteiskunnassa rahalla saa asioita: pidettyä hauskaa, maksettua ruuan, terveydenhuollon. niin se vaan menee ja ei ne nuoret mikään poikkeus ole, joilta kuuluu tämä kaikki piilottaa. Ei siinä ole mitään pinnallista. se vain menee niin.
Teilläkö teinit maksaa oman ruokansa ja terveydenhuollon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teilläkö teinit maksaa oman ruokansa ja terveydenhuollon?
Ei vaan meillä ymmärretään, että raha on osa elämää, koska tämä yhteiskunta on rakennettu niin. Ja teineillä se on osa elämää myös, vaikka vielä vasta huvitusten muodossa. Siinä ei ole mitään pinnallista, että teini käy kavereiden kanssa elokuvissa tai kahvilassa vaan ihan normaalia sosiaalista käyttäytymistä. olisi valtava vahinko kieltää teiniltä raha kokonaan ja sanoa, että kaikki se, mitä muut tekee, on "pinnallinen ajattelutapa" ja eristää tällä tavoin teini ulos kavereistaan ja omasta sosiaalisesti ympäristöstään. Tosin kai se olisi enemmän ok, jos me vanhemmatkaan emme koskaan rahaa käyttäisi mihinkään, mistä nautimme, kuten ulkonasyömiseen.
Annan 100-200e/kk, koska rahaa on. Ja pystyn tukemaan vasta kyllä opiskeluidenkin ajan, tienaan todella hyvin. Isänsä ei niinkään, joten olen itse päättänyt antaa tämän. En tiedä, mitä lapsi hyötyisi siitä, että ei rahaa saisi, kun kerran on onnekas ja hyvin tienaavien vanhempien lapsi. Töissä tosin käy, koska työntekoa meillä arvostetaan kaikkein eniten
Vierailija kirjoitti:
Teinit saavat 20 euroa per kuukausi.
Vaatteet, meikit ja harrasteet maksetaan, satunnaiset leffareissut, kaikki urheilujutut... että lähinnä taskurahaa, että jos joskus limun, jätski tms. ostavat tuolla kuukausirahallaan. Tai sitten säästöön, että pelejä..
Mitä tällaisessa on järkeä?
Miksei saman tien anna vain rahaa silloin, kun haluaa jätskin. Eihän tuo opeta yhtään mihinkään eikä palvele mitään muutakaan.
Jos on säännöllinen viikko-/kuukausiraha, niin ideahan on että siitä sitten joutuu jotain oikeasti tarpeellista maksamaan ja näin ollen säätelemään mielihalujaan. Eli miettimään, mikä tässä nyt on prioriteettina. Säästänkö uusiin muotikenkiin vai menekö nyt mäkkäriin?
Otataanko myös huomioon näissä keskusteluissa vuodet sekä ihmisten kotipaikkakunnat..... Itse sain 14 vuotiaana ensimmäisen pankkikortin ja sinne tilille tulivat omat lapsilisäni joka oli tuolloin 500mk? Näistä rahoista kustansin vaatteet, kosmetiikkatuotteet ja mahdolliset huvitukset( leffat, karkit, kahvilat yms) kotona kun asuin niin ruoka ja katto oli pään päällä ja puhelinlasku taidettiin maksaa ja se oli aikaa kun saatiin puhelimet rippilahjana 😀 Nykyrahaksi suoraan muutettuna 84 euroa ei taida riittää samallalailla kun silloin ja itse asuin myös pienellä paikkakunnalla niin vapaa-aika vietettiin kavereiden luona kotona eikä kauheasti missään kahviloissa käyty jos niitä sattui edes paikkakunnalla olemaan.
Ja nykyajan vapaa-ajan viettoa ei voi edes verrata menneeseen. Tietenkin on niitä omassa rauhassaan ja pienillä viihdykkeillä pärjääviä on mutta olen itsekin huomannu omassa käyttäytymisessäni näin aikuisiällä kuinka pitää kaikki starbucksit yms kokea......en itse ainakaan muista että olisin 10-15 vuotiaana kävellyt kaupungilla frappuccino kädessä.Tässä kohtaa voisin sanoa että en ole missään pääkaupunkiseudella nuoruuttani elänyt joten en tiedä mitä tämä kaupunki on 90 luvulla nuorille tarjonnut, varmaan enemmän kuin kotipaikkakuntani.
Minusta pitää antaa sen verran rahaa, ettei tarvitse olla muille kateellinen, eikä tarvitse varastaa.
En saanut viikkorahaa. Jos oli jotain menoa, vaikka shoppailureissu, luokkaretki tai konsertti, niin sain vanhemmilta rahaa erikseen. En ole KOSKAAN eläissäni pyytänyt rahaa, vanhemmat ovat antaneet sitä silloin kun ovat katsoneet aiheelliseksi. Vielä näin aikuisenakin.
N26 (eli vm 1990, jos joku ei jaksa laskea)
kotona asuessa sain about 20e/kk, joskus enemmän jos tein kotitöitä tms. ja yksin muuttaessa opiskelemaan äitini maksoi vuokrani ja isältä sain 50e kuussa, aluksi. Toisen opiskeluvuoden alkaessa alkoi vähentyä ja nyt saatan saada rahaa tarpeellisiin esim. pääsykoekirjoihin, lääkärimaksuihin tms. mutta opintolainan on joutunut ottamaan.
Siihen aikaan olin iha suhteellisen tyytäväinen, asuin pienellä kylällä ja ''lisämenoihin'' sitten monesti sai rahaa tai vanhemmat ostivat. Nykyään kuitenkin minusta joku väh. 50e/kk on kohtuullinen, sillä saa mentyä kavereiden kanssa leffaan ja muutaman kerran pikaruokalaan, varsinkin jos kaupungissa asuu.
Me ei makseta mitään yhdellekään neljästä lapsesta. Saavat joka kuukausi käyttöönsä 250 euroa per lätty isovanhempiensa osaketuloillaan aikoinaan perustamasta säätiöstä jossa ovat itsekin tavallaan mukana sen verran, että verottaja ei saa näppejään väliin.
Sain noin 1600 euroa vuodessa, kun olin 12-18 vuotias, mutta maksoin noista itse koirani kulut reilu 400 e / vuosi, kaikki vaatteet, puhelimet, puhelinlaskut, napostelut, pelit, harrastukset, matkat yms. Kotoa sain vain peruskotiruuan ja vessapaperi, perusshampoo, saippua yms. kosmetiikan ja muut sain ostaa itse. Empä usko että kukaan on todellisuudessa laskenut kuluja, ostoksia kun maksaa ihan huomaamattaan. Sain tuon summan kahdessa erässä ja sen piti sitten riittää, lisää en saanut. Opetti kyllä huolehtimaan taloudesta ja varautumaan asioihin. Koiran kulut piti aina vähentää ja varata ylimääräistä, jos tulee joku yllättävä meno.