Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!

Vierailija
24.05.2016 |

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Kommentit (306)

Vierailija
261/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi tai viikkorahaa 0 euroa. Mutta ihan hyvin heillä on rahaa käytössä ja kun osaavat sitä käyttää maksan mielelläni rahaa töistä. Ja juu ostavat itse vaatteet, kustantavat liikkumisen jne.

Vierailija
262/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotona asuva 5kybää kuussa, opiskelemaan muuttanut sata5kybää. Hyvin tuntuu riittävän menoihin kesäduunitienestien lisäksi kummallakin.

Suomeksi kiitos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään. Völttäömättömät menot maksetaan toki.

Muihin tarpeisiin liittyen talossa ja muissa rakennuksissa yms. on aina sen verran puuhaa, että raha ansaitaan työllä

Vierailija
264/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€ kuussa

Vierailija
265/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 2 euroa viikossa. Ja kivaa oli.

Minä vuonna? Nykyään sillä summalla ei saa mitään. 

Minä sain 2 euroa viikossa silloin kun sillä summalla sai karkkipussin. Ei ollut kivaa. Monet luokkakaverit saivat 70-100 euroa/kk.

Vierailija
266/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää itse kustantaa vaatteet ja esimerkiksi on myös opetettu kustantamaan oma puhelinlasku ja bussikortti, niin omasta mielestäni 100e on silloin ihan hyvä. Opiskelijoiden bussikortit yleisemmin pyörii siellä 45e hinnoissa ja puhelinliittymät 20-30e, joten siinä jää sitten vähän alle 50e vaatteisiin ja muihin.
Siinä oppii myös teinikin miettimään, että kuinka kalliin puhelinliittymän haluaa ja miten paljon haluaa sitä sitten haluaa sen mukaan käyttää.

Vierailija
267/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään tiettyä kuukausi tai viikkorahaa, vaan 15v teini saa rahaa tarpeen mukaan. Vaihtelee n. 60-300e välillä yleensä. 

Vierailija
268/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 100 euroa paljon vai vähän riippuu siitä, mitä sillä pitää maksaa. Jos sisältää puhelinlaskun, harrastukset, bussikortin, kaikki vaatteet, ulkona syömisen, leffaliput yms, niin ei se nykyään kovin paljon ole. Jos se on pelkästään vapaa-ajan viettoon (leffa, hampparit, huvikseen shoppailu jne), niin sitten se on mielestäni aika paljon.

Vierailija
269/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei saa yhtään viikko rahaa. Saavat kyllä rahaa pyydettäessä jos kertovat mihin sitä tarvitsevat. Hyvin harvoin pyytävät ehkä pari kertaa kuukaudessa ja kyse on yleensä jostain 10-15€.

Sen lisäksi teineillä on käytössään ihan itse tienattua rahaa esim. kesätyöt, synttäri rahaa, saavat rahaa isovanhemmilta kun auttavat heitä.

En itsekään ole koskaan saanut mitään viikko rahaa.

Vierailija
270/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 euroa viikossa on 250 euroa vuodessa

50 euroa viikossa on 2600 euroa vuodessa

(Olen lapseton mutta vastaan jossitteluna)

Jos mulla olisi rahaa reilusti, ja käyttäisin esim omiin huvitteluihin (kahvilakäynnit, viihdetapahtumat, elokuvat, keikat, oopperat, teatterit, ravintolakäynnit, maksulliset tapahtumat) pari sataa euroa kuussa, mikä olisi prosentuaalisesti pieni osa tuloistani, miksi en haluaisi antaa lapselleni sitä mahdollisuutta? 

Jos rahaa on, ja lapsi on kasvuiässä eli vaatteita tarvitsee, miksi vaatteisiin pitäisi käyttää vain 250 euroa vuodessa? Jos itse ostaisin takin, joka maksaa enemmän kuin tuo raha, miksi lapseni pitäisi ostaa koko vuoden vaatteet sillä rahalla?

Ja ihan keskituloisenakin saatan ostaa 250 e takin tai muun yksittäisen vaatteen. Miksi lapselle ei saisi suoda samaa jos raha riittää?

Vierailija
271/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap

Eihän tuolla rahalla saa mitään. Kerran viikossa yhden mäkkäriaterian. Miksi pitäisi säästää? Ei eletä missään pula-ajassa. Kannattaisi keskittyä ennemminkin, miten tehdä enemmän rahaa, kuin miten kituuttaa ja kitsastella entistä tehokkaammin

Vierailija
272/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 100 euroa paljon vai vähän riippuu siitä, mitä sillä pitää maksaa. Jos sisältää puhelinlaskun, harrastukset, bussikortin, kaikki vaatteet, ulkona syömisen, leffaliput yms, niin ei se nykyään kovin paljon ole. Jos se on pelkästään vapaa-ajan viettoon (leffa, hampparit, huvikseen shoppailu jne), niin sitten se on mielestäni aika paljon.

Saako tuolla edes noita? Puhelimen ja bussikortin jälkeen saa yhden leffalipun ja yhden pullan kahvilasta. Vaatteita ei mitään

Vierailija
273/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap

Eihän tuolla rahalla saa mitään. Kerran viikossa yhden mäkkäriaterian. Miksi pitäisi säästää? Ei eletä missään pula-ajassa. Kannattaisi keskittyä ennemminkin, miten tehdä enemmän rahaa, kuin miten kituuttaa ja kitsastella entistä tehokkaammin

Miksi teinin kannattaa säästää rahaa? Ajattelitko että kulut pienenee kun muuttaa kotoa? Minusta siinä vaiheessa on ihan hyvä olla jotakin säästöjä.

Vierailija
274/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7v saa kotitöitä vastaan 0,50e/ työ (pölyjen pyyhintä, omien vaatteiden järjestely yms). Eli saa ehkä jonkun 5-6e kerrytettyä kuukaudessa. 

Vierailija
275/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 20v sitten 50e/kk. Siitä piti maksaa oma puhelinlasku joka varmaan oli jotain 15e kuussa, ja kaikenlaiset muut omat huvitukset. Lisäksi kävin kesäisin töissä ja sain muutaman satasen siitä, ja joistain isommista kotihommista saattoi saada ekstrarahaa. Hyvin siinä oppi rahankäyttöä kyllä, kun eihän tuo summa mihin tahansa riittänyt, mutta johonkin kuitenkin. 

Siihen verraten tuo 100e kuussa tänä päivänä ei kuulosta mahdottoman isolle summalle kun kaikki maksaa nykyään enemmän. 

Vierailija
276/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut viikko- eikä kk-rahaa koskaan. 

Kun olivat lapsia saivat karkkipäivänä 5 markalla ostaa jotain hyvää. 15v lähtien olivat töissä koulun ohella ja kesät eivätkä enää tarvinneet meiltä vanhemmilta eikä oikein ollut varaakaan. Pienituloisia olimme

Lastenlapsille laitan 30e/kk rahastotileille

Vierailija
277/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Kuka hullu antaa muksunsa käydä mäkkärillä kerran viikossa?

Vierailija
278/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

150€ ja maksan kaikki elämisen kulut, kuten ruuan, asumisen, harrastamisen yms.

Vierailija
279/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Kuka hullu antaa muksunsa käydä mäkkärillä kerran viikossa?

No ei meillä ainakaan teini siihen lupaa kysele eikä tarvitsekaan.

Vierailija
280/306 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on kyllä aivan erilaista aikaa elää nuorelle kuin mitä oma nuoruusaikani oli. Olen syntynyt 80-luvun lopussa pikkukuntaan. En saanut viikkorahaa, mutta synttärirahaa yms. Vanhempani maksoivat lukiokirjani, vaatteeni, kännykkälaskuni ja kännykänkin sain rippilahjaksi. En käynyt kampaajalla (äiti leikkasi tasatukan) tai leffoissa tms. Kylällä oli kirjasto, missä hengattiin joskus koulun jälkeen. Ei maksanut mitään. Herkkuja tai aku ankan pokkarin ostin joskus lahjaksi saamillani rahoilla.

Vanhempani ovat järkeviä, säästäväisiä rahankäyttäjiä sekä ahkeria työntekijöitä ja sellainen minustakin tuli. Ei tarvinnut harjoitella rahankäyttöä, malli riitti. 

En tiedä, kuinka kiusattuja lapsistani tulisi, jos saisivat kännykän vasta 16v tai ei olisi rahaa ratinassa käydessä mihinkään tai ei pääsisi ikinä leffaan. Nykyaika on erilainen. Tässä on vielä pari vuotta aikaa miettiä viikkoraha-asiaa. Kuulen mielelläni hyviä vinkkejä.