Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit saavat 20 euroa per kuukausi.
Vaatteet, meikit ja harrasteet maksetaan, satunnaiset leffareissut, kaikki urheilujutut... että lähinnä taskurahaa, että jos joskus limun, jätski tms. ostavat tuolla kuukausirahallaan. Tai sitten säästöön, että pelejä..
Mitä tällaisessa on järkeä?
Miksei saman tien anna vain rahaa silloin, kun haluaa jätskin. Eihän tuo opeta yhtään mihinkään eikä palvele mitään muutakaan.
Jos on säännöllinen viikko-/kuukausiraha, niin ideahan on että siitä sitten joutuu jotain oikeasti tarpeellista maksamaan ja näin ollen säätelemään mielihalujaan. Eli miettimään, mikä tässä nyt on prioriteettina. Säästänkö uusiin muotikenkiin vai menekö nyt mäkkäriin?
Mä vastaan tähän, vaikken tuon kirjoittaja olekaan. Että mitä järkeä on antaa muutama kymppi kuussa, ja maksaa pääasiassa kaikki.
No, täytyyhän ihmisellä käteistä olla. Juurikin satunnaisiin mielitekoihin(jätski yms.), tai kun tulee jano, tarvitsetkin bussia jne. Aika hirveätä olisi antaa lapsen kulkea tuolla ilman rahaa. Ja se parikymppiä on silti hitokseen pieni raha, että sen takia vanhemmat saa maksella leffat, meikit, vaatteet yms. Hienoa, jos joku elää ilman rahaa, mutta se ei voi olla mukavaa.
Minusta on tärkeää, että lapsi pääsee kavereidensa mukana syömään, kahviloihin, leffaan jne. Jo pelkästään leffassa käymiseen saa laitettua melkein 20 euroa kerta. Eikä se kahvilassa käyntikään kovin halpaa ole. Vaikka lapseni saa kaikkeen rahaa, on hän silti todella säästeliäs, eikä ostele turhia. Ei raha hänestä tyhjäpäätä ole tehnyt.
Annan 12v tytölle 5€ viikossa viikkorahaksi huoneen siivouksesta ja postien hakemisesta/roskien viemisestä.
Ja miksei toiset voisi antaa satasen kuussa? Omapa on asiansa, ei teidän tarvitse siihen puuttua. Näkeepähän sitten kun ne lapset muuttavat omilleen, että miten pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Olet siis pimittänyt lasten rahat lapsilta.
Mistä alkaen tavalliset pankkitilit näkyy veroilmoituksessa?
Kuka tyhmä pitää tuhansia euroja tavallisilla pankkitileillä?
Vierailija kirjoitti:
Annan 12v tytölle 5€ viikossa viikkorahaksi huoneen siivouksesta ja postien hakemisesta/roskien viemisestä.
Ja miksei toiset voisi antaa satasen kuussa? Omapa on asiansa, ei teidän tarvitse siihen puuttua. Näkeepähän sitten kun ne lapset muuttavat omilleen, että miten pärjäävät.
Hyvin ovat pärjänneet, jopa erinomaisesti. Satanen kuussa käyttörahaa teinille ei ole yhtä kuin holtiton opiskeleva nuori.
Vierailija kirjoitti:
Että sun mielestä enempi rahaa saavasta tulee tuhlaileva, iteksiään pärjäämätön, ajattelematon idiootti? Ja ainut tie kasvaa ajattelevaiseksi rahankäytössä on kun saat muutamna euron kuussa?
Voisin sanoa, että muutaman euron kuussa saavasta teinistä tulee stanan katkera, sosiaalisesti lahjaton vässykkä. Mutta sekään ei taida pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, köyhä.
Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap
No taisi ne kuitenkin ostaa sulle kaikki tarvittavat, esim. vaatteet, meikit yms. Sillä niitä sä et todellakaan saanut tuolla 5€:n vkorahalla. Joten todellisuudessa ne ei opettaneet sule rahankäyttöä juuri ollenkaan. Sä sait uhlata rahasi mihin haluat ja kaikki tarpeellinen tuli nenän eteen kuin manulle illallinen. Enemmän rahankäyttöä oppii kun itse ostaa vaatteensa ym. tarvittavan. On sitten helpompaa opiskelemaan lähtiessä kun on käsutys siitä mitä eläminen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi nitkuttaa vähillä varoilla kun ap:nkin piti. Millä logiikalla? Hä?
Minä pidän lapsiani aika älykkäinä. He ymmärtävät, että kahden akateemisen uravanhemman lapsilla on mammonaa ehkä enemmän kuin opiskelijoilla tai työttömillä. Kannustaapa sitten ainakin opiskelemaan pitkälle ja tekemään töitä, jos ei muuta.
Eli tuo ap:n uumoile "kasvatuksellinen hyöty" on paskapuhetta. Kasvatuksellisen hyödyn voi saada siitäkin, että kotona vanhemmilla on varaa, koska ovat tehneet oikeita valintoja (ja ei, tätä ei ole tarkoitettu työttömien mollaamiseksi millään tasolla, onhan tuossa rutkasti tuuriakin mukana).
Lapseni saavat taskurahaa 50 euroa kuussa, minkä lisäksi maksan heille kaikki vaatteet, meikit, leffakäynnit, herkut jne. Oma raha on täysin ylimääräistä, sillä voi shoppailla ns. turhuuksia.
Jos tuo nyt jotkuta harmittaa, niin voi voi. En opeta lapsiani lesoilemaan rahoilla, päinvastoin, he mielellään piffaavat kaverinkin mäkkärille, kun menevät. Mutta ei heidän todellakaan tarvitse kurjailla vain äidin hämärien periaatteiden takia.
pääseksmä sulle lapseksi ;)
tällä palstalla on niin järjetöntä ja logiikatonta juttua koko ajan. Mikä pointti edes on tienata ja käydä töissä, jollei siksi, että haluaa hyvinvointia perheelleen ?
TOki ymmärrän, ettei raha ja ostaminen ole elämässä mikään ykkösjuttu eikä kuulukaan olla. Toisaalta jos jotain duunia nyt kuitenkin tekee ja täällä yht.kunnassa pyörii (eikä siis esim. elä jotain omavaraistaloutta ekologisista syistä tms) niin mun mielestä on itsestään selvää että haluaa antaa lapsilleen leffarahaa ja kahvilarahaa. En pidä sitä minään erityishemmotteluna enkä holtittomana rahankäyttönä, vaan ihan normi elämänä.
Lapseni 3-v. saa 20 senttiä jokaisena sellaisena iltana, kun kerää itse lelunsa lattialta hyllyyn.
Mun kymmenvuotias tyttäreni saa kuukaudessa 10€. Edellyttää huoneen viikkosiivousta ja sängyn petaamista, koulun hoitamista kunnolla jne. Oikeasti ei vielä tarvitse hirveästi rahaa yhtään mihinkään. Kun kuitenkin vanhemmat pääosin maksavat kaikki menot. Säästää rahan yleensä ja ostaa jonkun kivan jutun sitten säästettyään riittävän summan. Jos lipsuu siivouksessa, menettää kuukausirahan.
Puhelinaikaa tai peliaikaa emme ole raha-asiaan sitoneet eli jos roikkuu puhelimella enemmän kuin mitä on sovittu, menettää seuraavan puhelinaikansa/peliaikansa.
Lapsi on tietysti vielä aika pieni. Ei kustanna kuukausirahastaan muita kuin "ylimääräisiä" pikkumenoja. Jos menee vaikka elokuviin, saa siihen erikseen rahan. Erikseen ostamme vaatteet ja maksamme harrastukset ja kavereiden synttärilahjat. Haluan kuitenkin hänen oppivan rahankäyttöä, joten esim. isommat tavarat voi saada vain syntymäpäivä- tai joululahjana (tabletti, puhelin, kalliimpi lelu tai harrastusväline). Varaa olisi antaa vaikka 100 euroa, mutta siinä nyt ei olisi mitään kasvattavaa, jos lapsi laittaisi sen sileäksi joka kuukausi. Pienille lapsille voi olla myös vaikeaa miettiä rahan jakamista pidemmälle aikavälille, siksi nimenomaan kuukausiraha eikä viikkorahaa. Tuosta kympistähän jää tosiaan vain 2,5 euroa viikolle.
Karkkia lapsi ei rahallaan osta, herkut hommataan koko perheelle ruokaostosten yhteydessä viikonloppuna.
Isompana sitten voi saada isompaa kuukausirahaa, mutta sitten siitä tulee ehkä kustantaa kahvilat, leffat, meikit yms.
Mun kaveri antaa teinille (16) kuukausittain 200, mutta siitä on kustannettava vaatteet, meikit, puhelut, leffat, herkut ja kahvilat. Koulukirjat, harrastukset ja bussilipun maksavat vanhemmat erikseen. Juoksevat menot siis hoidettava itse. Kotona ja koulussa tietty saa ruuan, kun kotona vielä asuu. Mutta jos esim. ostaa 200 € takin, on hiukan mietittävä ja suunniteltava etukäteen, ettei joudu olemaan koko kk ilman muuta rahaa. Ilmeisesti heillä toimii hyvin. Teini yrittää jättää joka kk säästöön 50 tuosta 200, niin saa välillä isompia asioita ostettua. Kaverin pointtina se, että opiskeluaikana kun asuu sitten ehkä jo omillaan joutuu kumminkin oppimaan pennin venytystä. Tavallaan varautumista tulevaan ja näkee mihin se raha sitten menee.
Vierailija kirjoitti:
Satanen kuussa pitsaan ja vaatteisiin? Voi juma olisi siistiä jos olisi sen verran rahaa kuussa ruokaan!
t. opiskelija
Olisihan sulla jos asuisit solussa ja saat opintotukea?
Vierailija kirjoitti:
Nautitteko te lastenne nöyryyttämisestä? Kyykytätte ja pakotatte pyytämään rahaa jos jotain elämässä tarvitsee? Onnea valitsemallanne tiellä
Miten niin nöyryyttäistä? Meillä.saa juttuja marketista kirjoittamalla ne ostoslistaan tai laittamalla linkin nettikauppaan/lähettämällä pyynnön mobilepaylla selityksineen (yleensä mopobensaa tai pankkikortilla tehtyjä pyytämiäni tai etukäteen sovittuja ostoksia). Ei kai siinä mitään nöyryyttämistä ole että jos käyttää toisen ihmisen rahoja, on kerrottava mihin ne menee. Lisänä sitten kesätyöpalkat ja lahjat, niitä ei tarvitse raportoida vaikka tilitiedot näkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 2 euroa viikossa. Ja kivaa oli.
Minä vuonna? Nykyään sillä summalla ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni antaa 12 v. ja 9 v. tytöilleen 20 €/kk, ja heidän pitäisi ostaa sillä summalla omat vaatteet ja muut tarpeelliset, ei kuulemma osta enää mitään vaatteita heille. Ei tule kesää, sanon ma.
Itse en saanut viikkorahaa, vaatteet ostettiin puolestani ja sain rahaa, jos pyysin. Ei minulla tosin ollut sitä sosiaalista elämään, että noin.
Ja lapsilisät menee alkoholiin ja tupakkaan.
Minä en saanut viikkorahoja enkä muutakaan, vaikka erityisen varakkaat vanhemmat olivat.
Aika perkeleesti maksetaan joka viikko
kotona asuva 5kybää kuussa, opiskelemaan muuttanut sata5kybää. Hyvin tuntuu riittävän menoihin kesäduunitienestien lisäksi kummallakin.
Meitä oli kolme eikä maksettu viikkorahaa. Meille ostettiin mitä halusimme mutta kohtuudella.
Eihän nollakorkotileillä rahaa kannata muutamaa satasta enempää pitää.