Isovanhemmatkin väsyvät lastenlasten hoitoon - heilläkin on oikeus sanoa ei
Varsinkin nyt kun säät lämpenee, niin kyllä se isovanhemmillakin on oikeus nauttia kesästä. Lämpö voi ottaa monilla iäkkäämmillä voimille. Kyllä siinä väsähtää jos muutama taaperoikäinen jaloissa pyörii ja vaatii jatkuvaa leikittämistä ja vahtimista ja huomiota.
Sanokaa isovanhemmat rohkeasti ei ja nauttikaa tekin kesästä! 😎
Kommentit (54)
Minä en tiedä ketään, joka olisi hoidattanut lapsensa isovanhemmilla kaiken aikaa, en myöskään perheitä, joissa isovanhemmat osallistuvat lasten harrastuksiin ja harrastuskuljetuksiin. Me selvittiin kolmen lapsen, töiden ja remontin täyttämistä ruuhkavuosista hyvän suunnittelun, priorisoinnin, kompromissien, joustavien duunipaikkojen ja satunnaisen, mutta toimivan naapuriavun voimin, kun isovanhemmat huitelivat ulkomailla ja harrastivat omilla kotikulmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan sitä vasta laitettiinkin lapset mummolaan. Oma isäni oli vauvana ja taaperona kuukausitolkulla isovanhemmillaan, ja äitini mummo muutti niille kun äiti syntyi. Itsekin oli lapsena puolet kesästä mummoni hoidossa kesämökillä.
Nykyajan isovanhemmat pääsee siis hyvin vähällä entisaikoihin nähden.
Joo, tämä huvittaa. Tämän päivän isovanhemmat kasvattivat omat avainkaulalapsensa minimipanoksella. Lapset kasvoivat itsekseen kerrostalojen pihoilla tai mummoloissa ja kesäsiirtoloissa kesäisin. Nyt sitten on kauhea kapinaliike meneillään, ettei tarvitsisi itse toimia isovanhempana lainkaan.
Jep jep. Anoppini laittoi 2-kuukautisen vauvansa (mieheni veljen) miehensä äidille, eli omalle anopillensa asumaan, ja siellä lapsi asui kaksi elämänsä ensimmäistä vuotta. Kävivät pari kertaa kuukaudessa katsomassa lasta. Sitten vähän myöhemmin kaikki lapset olivat kaikki viikonloput ja kaikki lomat mummolassa. Sama henkilö arvostelee minua äitinä jatkuvasti, en kuulemma hoida lapsiani tarpeeksi. Anteeksi, että mitä? Esikoinen on 3-vuotias, ja olemme mieheni kanssa saaneet omaa aikaa muutaman tunnin kerrallansa pari kertaa vuodessa, kun oma äitini on hoitamassa. Anoppi itse ei suostu hoitamaan lapsia ollenkaan. Eikä oma äitinikään mikään unelmaisoäiti ole, ei häntäkään paljon kiinnosta lasten kanssa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nykyisovanhemmat ovat usein saaneet paljon tukea omilta vanhemmiltaan. Pidän tämän päivän itsekästä elämänmenoa osatekijänä Tässä: Mummot ja papat istuu baareissa, matkustelee, shoppailee, golffailee, eikä siinä sinänsä mitään, mutta sukupolvien tulisi auttaa toisiaan ja joskus luopua omista menoista. Kohtuudella.
Minä ja 4 sisarusta olemme syntyneet 60 ja 70-luvuilla ja koskaan ei isovanhemmat meitä hoitaneet eikä myöskään yhdenkään kaverin kotona.
Isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsenlapsia.Sama juttu. Isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä.
Minäkin ihmettelen näitä, jotka väittävät isovanhempien hoitaneen heitä. Omat ja naapureiden vanhemmat olivat muuttaneet maalta kaupunkiin. Mummolat olivat kaukana Savossa tai Kainuussa. Siellä käytiin kuplavolkkarilla kerran kesässä auttelemassa.
Minä taas ihmettelen näitä ihmisiä, jotka olettaa että jos oma perhe on toiminut jollain tavalla, niin kaikki muutkin ovat toimineet samoin. Perheet ovat varmasti toimineet tässäkin asiassa monella tapaa. Me olimme penskana viikko tolkulla kesäisin mummolassa, lähinnä sen vuoksi juuri, että asuivat niin kaukana. Ei ollut varaa matkustella edestakaisin. Äitiyslomat olivat 60- ja 70-luvun alussa vielä onnettoman lyhyitä, eikä päivähoitojärjestelmää ollut siinä mittakaavassa kuin nykyisin. Isovanhempien hoitoapu on ollut noina aikoina lähes välttämättömyys, mutta ei tietenkään ainoa lastenhoitomuoto. Itsellä ei onneksi ole ristiriitoja appivanhempien tai omien vanhempieni kanssa lapsien hoitoa koskien, saan itseasiassa hieman toppuutella ettei nyt ihan joka kuukausi yökyläilyjä ja muita. Mutta tiedän kyllä sellaisia isovanhempia, joita ei voisi omat lapsenlapset vähempää kiinnostaa. Ja tasapuolisuuden nimessä täytyy sanoa, että tiedän yhden perheen, jossa härskisti hyväksikäytetään mummoa hoitoapuna mummon jaksamista huomioimatta. Että puolin ja toisin toivoisi rehellisyyttä siihen kommunikointiin, ja toisten huomioimista myös. Ihan normaaleja käytöstapoja, niin se elämäkin tuntuu kaikkien mielestä mukavammalta.
Äipät "vauvalomailee" ja silti pitää saada lapset pois silmistä isovanhemmille. Voi näitä nykyvanhempia. 😔
On siis monenlaisia kokemuksia isovanhemmuudesta, hyviä ja huonoja. Omassa suvussa suurten ikäluokkien vanhemmat ovat poikkeuksetta olleet suureksi avuksi lastensa perheille ja me nyt 65-75- vuotiaat haluamme samoin olla avuksi. On vain enemmän seniorimenoja kuin ennen joihin myös kiva mennä mukaan.😊
Aika iso osa isovanhemmista esittää ulospäin välittävää isovanhempaa, mutta perheelleen on kaikkea muuta. Totta kai kaikkiin galluppeihin vastataan, että hoidetaan lapsenlapsia. jääkaapin ovessa on kuvia, joita esitellään kavereille, mutta siihen se sitten jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso osa isovanhemmista esittää ulospäin välittävää isovanhempaa, mutta perheelleen on kaikkea muuta. Totta kai kaikkiin galluppeihin vastataan, että hoidetaan lapsenlapsia. jääkaapin ovessa on kuvia, joita esitellään kavereille, mutta siihen se sitten jääkin.
Juuri näin valitettavasti
Isovanhemmat ja lapsenlapset voivat vaikka jumpata yhdessä
Lapsenlapset antavat niin paljon.
Nykypolvet laistavat kasvatusvastuusta esim. hankitaan jokin pelikone / puhelin, jotta lapsi pysyy hiljaa, jätetään kasvatus päiväkodin ja koulun vastuulle ja isovanhemmat soitetaan apuun kun pitää päästä ryyppäämään.
Minä mummona haluan hoitaa mahdollisimman paljon tarvittaessa ja samalla tutustua syvemmin lapsenlapsiini, osaan kyllä kieltäytyä, jos muuta suunnitelmaa. Kaikesta tehdään nykyään niin monimutkaista ja dramaattista.
Joo, tämä huvittaa. Tämän päivän isovanhemmat kasvattivat omat avainkaulalapsensa minimipanoksella. Lapset kasvoivat itsekseen kerrostalojen pihoilla tai mummoloissa ja kesäsiirtoloissa kesäisin. Nyt sitten on kauhea kapinaliike meneillään, ettei tarvitsisi itse toimia isovanhempana lainkaan.