Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon "starttirahaa" tarvitaan lapseen?

Vierailija
24.05.2016 |

Pitääkö olla säästöjä jos ajatellaan, että on 8-9kk aikaa ostaa kaikki mitä vauva nyt tarvitsee?
En tietenkään tarkoita sitä, että säästössä pitäisi olla seuraavan 20v. rahat vaan ylipäätään sitä, että pärjääkö tässä alkuun. Mies on huolissaan rahasta, vaikka käymme molemmat töissä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut rahaa sukanvarressa, hyvin on riittänyt.

Kyllähän se elämäntyyli muuttui niin paljon, ennen tungettiin valtavasti rahaa kaikenmaailman asioihin, jotka jäi pois lasten myötä.

Yleensä lapset hankitaan kohtuullisen nuorena, jolloin monelle on mahdotonta säästää.

Vierailija
22/24 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ehkä niinkään ole ongelmana se, mitä vauva kuluttaa, vaan se, ettei saa sitä samaa palkkatuloa.

Itsekin jäin miettimään, miten sen vauvan kanssa oikein pärjäsi, varsinkin kun kyseessä oli ns. ylläri, johon en todellakaan ollut varautunut. Hyvä niin, koska olen kamala stressaaja ja jos olisi pitänyt tietoinen päätös  tehdä vauvan tekemisestä niin kaikkien niiden laskelmien jälkeen olisin tullut tulokseen, ettei ole varaa.

Hyvin on tuonut lapsi leivän tullessaan.

Uskalsinpa tehdä toisenkin.

Se on kumma, miten se talous taipuu siihen, mitä on käytettävissä. Ja miten itse keksii niitä keinoja selviytyä. Ruokamenotkin tipahti, kun alettiin syödä keittoja ja laatikoita - ja ne ehti hyvin tehdä itse. Ja tavaran kierrättäminen sitouttaa pääomaa vain vähäksi aikaa.

Kun sitteriä ei enää käytetä -> myyntiin. Käytettynä saa hankittua itsellekin yhtä sun toista. Ja vauvan kanssa on aikaa kiertää kävellen kirppareita ja julkisilla pääsee aika useassa kaupungissa maksutta.

Vaippoja tietty kuluu, mutta niissäkin on vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jäin miettimään, miten sen vauvan kanssa oikein pärjäsi, varsinkin kun kyseessä oli ns. ylläri, johon en todellakaan ollut varautunut. Hyvä niin, koska olen kamala stressaaja ja jos olisi pitänyt tietoinen päätös  tehdä vauvan tekemisestä niin kaikkien niiden laskelmien jälkeen olisin tullut tulokseen, ettei ole varaa.

.

Harvalla varmaan on varaa jos alkaa miettimään liian tarkasti.

Jonkun kommentti, että 10-20t pitäis olla on aika hurjaa.

Vierailija
24/24 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyi 8-9 kk ajaksi varautumista. Ajattelin et menee äitiysvapaiden jälkeen töihin siis ja lapsi hoitoon. Jos ap on ollut töissä niin riittää, että kohtuullistaa menojaan kun saa ns. pienemmän palkan. Sen verran pitää kohtuullistaa jo siksi, että päivähoitokin maksaa jatkossa. Minusta on hyvä ohje, että se 500 euroa kuussa on oltava lasta varten. Se on lähellä totuutta myös vauvavuonna kun tulee sairaalamaksut synnytyksestä, on paljon ostettavia tavaroita, ja yksi syömässä enemmän perheessä.

Meillä talous on kestänyt hoitovapaatkin kolmen kanssa, mutta on ollut rahaa säästössä ja säästetty tekemällä ruoat itse, käyttämällä tarjouksia, ostamalla vaatteet alesta ja kirppikseltä, myyty tarpeettomat vaatteet jne. Ei matkusteltu myöskään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän