Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta

Vierailija
23.05.2016 |

Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??

Kommentit (230)

Vierailija
181/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sukulaisia jeesannut ja kahvia kaatanut ilman palkkaa. Nykyään ei perse liikahda edes korvausta vastaan ja 50 e on hyvä raha.

Vierailija
182/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä sukulaiset auttelevat toisiaan kaikissa perhejuhlissa ihan pyytämättä. Lähes aina tullaan ensin ns. vieraisille, onnitellaan, juodaan kahvit/syödään. Tämän jälkeen esim. naisväki käy vuorollaan keittiössä tiskaamassa ja miesväki korjaa likaisia astioita tai tarjoilee toiset kupit kahvia. Jos joku on tullut ihan koko päiväksi keittiöön auttelemaan, niiin myös hänelle tarjoutuu tilaisuus ottaa vapaata ja juhliakin välillä.

Ei ole katsonut ammattia eikä asemaa, vaan samalla tavalla siellä huhkii maisterit, juristit, opettajat, työttömät, eläkeläiset ja siivoojat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä sukulaiset auttelevat toisiaan kaikissa perhejuhlissa ihan pyytämättä. Lähes aina tullaan ensin ns. vieraisille, onnitellaan, juodaan kahvit/syödään. Tämän jälkeen esim. naisväki käy vuorollaan keittiössä tiskaamassa ja miesväki korjaa likaisia astioita tai tarjoilee toiset kupit kahvia. Jos joku on tullut ihan koko päiväksi keittiöön auttelemaan, niiin myös hänelle tarjoutuu tilaisuus ottaa vapaata ja juhliakin välillä.

Ei ole katsonut ammattia eikä asemaa, vaan samalla tavalla siellä huhkii maisterit, juristit, opettajat, työttömät, eläkeläiset ja siivoojat.

Exän suvussa oli juuri noin. Kutsuja ei koskaan viitsinyt nähdä vaivaa ja hankkia tarjoiluapua, siksi naisväki joutui tiskaamaan. Paitsi minä. Istuin raakasilkkileningissäni sohvalla ja selailin naistenlehteä sen näköisenä, että ei voisi vähempää kiinnostaa. Exän suku oli ihan ihmeissään, kun meillä ei ristiäisissä tarvinnut kenenkään osallistua siivoamiseen tms., koska pitopalvelu hoito kaiken omissa tiloissaan. Heidän mielestään kyse oli hienostelusta, minun mielestäni priorisoinnista.

Vierailija
184/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vastauksia ollenkaan. Mitä väärää ap on tehnyt? Miksi sukulainen loukkaantui? Olin itsekin ajatellut pyytää (nuorta aikuista) kummityttöä avuksi juhliin juuri mainittua 50 euron korvausta vastaan, mutten nyt taidakaan. Oliko summa liian vähän (huom. puhtaana käteen, eikä kahvinkaatoa kuitenkaan ole ihan jatkuvasti)? Vai juuri tuo sukulaisuusaspekti, että olisi halunnut juhliin vieraana? Jos on kaukaista sukua, niin tuskin odottikaan kutsua.

Oikeastiko näin moni pitää ehdotusta moukkamaisena? Minulle keskituloisenakin 50e on kohtuullisen iso raha, enkä pidä sitä liian pienenä palkkiona kevyestä puuhastelusta.

Jos homma on sinulle vain kevyttä puuhastelua, niin kai itse voit sen vasurilla hoitaa siinä seurustelun lomassa?

Vierailija
185/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän loukkaavaa pyytää sukulaista sukujuhliin töihin.

Muut sukulaiset saa olla vieraana. Mieti vähän nyt. Kyllä tämä henkilö haluaa varmasti olla samassa asemassa muiden sukulaisten kanssa eikä piikana.

50 e on ihan naurettavan vähän tuollaisesta työstä. Mikset palkkaa henkilöä joka tekee työkseen tuota hommaa. Puolet enemmän joudut maksamaan mutta välit säilyy.

Huomaan, että moni on samaa mieltä tämän kommentin kanssa. En ymmärrä. Itse menisin mieluusti ja usein olen mennytkin jos elämässäni on ollut muuten löysää aikaa eli juuri työttömyyttä tai lomaa tms. Mikä tuossa nyt voi loukata?! Onpa ihmiset pikkumaisia vaivojensa laskijoita.

Vierailija
186/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Täällä on ihan hurjia skenarioita, jotka eivät kerro muusta kuin ihmisten surkeista sosiaalisista taidoista ja huonosta itsetunnosta. Jos pyytää sukulaiselta/ ystävältä apua perhejuhliin, niin tuskin on ajatus, että tämä seisoo musta mekko ja valkoinen essu päällä brikka kädessä mykkänä kuin ammattitarjoilija eikä osallistu juhliin lainkaan.  

Sovitaan vaan, että pyydetty hoitaa vaikka juomien kaatelun tai buffapöydän pitämisen kunnossa (valmistelut isäntäpari tekee etukäteen) tai astioiden plokkaamisen, että kaikki sujuu ja kaikki viihtyvät. Lakkiaisissa ylioppilaan vanhemmat saavat mielestäni juhlia rauhassa, eiväthän ne ylioppilaat juurikaan niistä kahvitteluista tms. välitä, vaan ne ovat "vanhemmalle polvelle". Apua kuitenkin vastaanottotyyppisissä juhlissa tarvitaan. Avun pyytäminen ja tarjoaminen on luonnollista. Kieltäytyä saa aina, mutta sen voi tehdä muutenkin kuin lyömällä puhelin toisen korvaan. 

Vierailija
187/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin kyllästynyt näihin hyväksi käyttäjiin, jotka kuvittelevat saavan kaiken ilmaiseksi, eivätkä he tosiaan hyödyn saamiseksi keinoja kaihda, vaan ovat tärkeyden huippuja.

Ompelen ja neulon paljon ja eikö nämä samaiset ihmiset kuvittele olevani heidän ilmainen ompelijansa ja neulojansa, kun työn tekemiseen menee vain muutama tunti.

Sama on ystävälläni, kun toinen on kampaaja ja toinen innokas leipoja ja eikös nyttenkin ole satanut avun pyyntöjä, kenelle pitäisi lyhentää mekko, kenelle tehdä juhlakampaus, kenelle leipoa täytekakku ja kirkkain silmin vielä iljetään sanoa, että voin maksaa siitä muutaman kympin, kun kuvittelevat sen hoituvan muutamassa tunnissa ja tahallaan jätetään huomioimatta työn valmisteluun ja matkoihin käytetty aika.

Antakaa hyvät ihmiset jokaisen saada juhlia, ilman mitään velvoitteita. Jos ei ole vara pitää juhlia, jättäkää ne väliin, eikä käyttää tuttavia hyväksi ja maksumiehenä.

No voi pyhä yksinkertaisuus. Olisiko 500e ollut sellainen summa, että sen jos tarjoaisi, ei puhuttaisi siitä, että yritetään saada joku ilmaiseksi hyväksikäytettäväksi? Muutaman tunnin tarjoiluavusta?

Nyt vähän suhteellisuudentajua kiitos. 

Ja jos ystävät/sukulaiset/kukalie pyytävät ompelutyötä tai kampausta tai whatever ja teet sitä muutenkin ammatiksi tai vakavasti harrastaen, tottakai voit pyytää ihan järkevän korvauksen. Se vaan, että esim 50e/3-5 tuntia kevyttä ja helppoa työtä on oikeasti tosi hyvä korvaus. Nyt ei puhuta mistään ammattipitopalvelusta.

Vaikka se olisi kuinka helppoa ja kevyttä kenttätyötä, niin tässäkin tapauksessa siihen voi varata koko päivän ja mikä naurettavinta näillä hyväksikäyttäjillä, he käyttävät alhaisen hinnan ja työvelvotteen perusteena, lähes poikkeuksetta "kun sä olet" työtön, lapseton, sulla on jo isot lapset, olet niin hyvä siinä ja siinä jne. ja hyväksikäyttäjät kuvittelevat etteivät he pystyisi nauttimaan juhlista ja seurustelemaan kutsuvieraiden kanssa, ilman työvelvoitetta.

Koko päivän? Sanotaan nyt vaikka, että perusylppärit alkavat noin yhden-kahden maissa, tulet paikalle 15 vaille. Neljän-viiden maissa yleensä viimeisetkin vieraat ovat liuenneet, voit itsekin lähteä. Aikaa meni paikan päällä maksimissaan 4 tuntia 15 minuuttia ja matkat ehkä maksimissaan tunnin siihen päälle, eikai kukaan mistään kauhean kaukaa apuja pyydä. Ihan kohtuu tuntipalkka edelleen. Tässähän ei nyt edellytetty osallistumista valmisteluun tai loppusiivoukseen.

Meillä on vieraita klo 13.00 - 20.00 ja mahdollisesti myöhempäänkin. Vanhalla laskuopilla tuosta tulee 7 tuntia.

Tämä. Sen lisäksi ylioppilasjuhlien luonteeseen kuuluu, että ihmiset tulevat hyvin eri aikoihin; osalla vierailupaikkoja voi olla viisikin. Tästä johtuen esim. onnittelumaljoja on laitettava useampi kierros, kerta lajiaan ei riitä.

Jos vieraita käy vaikka 85 (meillä iso suku, jolloin 130 vierasta ei ole tavatonta), harvalla on skumppalaseja, kahvikuppeja jne. riittävästi. Niitä on pestävä koko ajan, aina niiden vapauduttua edelliseltä käyttäjältään. Kotikoneiden pesuohjelmat ovat hitaita ja koneet pieniä, eli käsitiskiksi menee. Kaksi on sidottuna pelkästään tiskaamiseen (ei ole riittävästi kuivaustilaa, joten toinen kuivaa astiat käsin)...

Toki, jos juhliin odotetaan esim. 25 vierasta, ei tarjoilu jne. hirveästi töitä vaadi...

Vierailija
188/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne työttömät pitää pyytää avuksi? Miksei koskaan kysytä suvun lääkäreitä tai asianajajia kahvia kaatelemaan?

Arvaa lähtiskö 50 eukulla nuo nihilistit?

Tarjosihan ap vielä ruuantähteet ja mahdollisuuden jättää lahja ostamatta :D

Tämä :) Tekisin itsekin työttömänä kaikkea mahdollista pimeää työtä. Mutta jos joku suvun rouva soittaisi alentuvasti, että tule juhliin piiaksi, kun oot työtön. Sun ei tarvi ees lahjaa ostaa sitte sinne ja saat syödä ylijäämäruokia juhlan  jälkeen, kun oot työtön ja saat 50 euroa käteen, jättäisin tulematta.

Ihan kaikkeen ei tarvi rahan takia alentua.

Vierailija
189/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattelit sitten pimeästi palkata? Jos olisi rehellisesti palkattu, menisi tuet. Olet vilpillisen oloinen ihminen. Halusit paistatella Up juhlien loisteessa ja orjuuttaa toista.

- Että tässä se tämä serkun kaima meillä nyt auttaa vähän, kun on poloinen työttömänä ollut.  Ota nyt sinäkin vähän siinä kahvia että jaksat taas tiskata.......Laitetaan sulle kipponen ruokaa vielä mukaan, sillähän elätkin koko ensi viikon.  Ressu.

Toiset serkun kaimat istuu siinä viraana kun ne on töissä.

Vierailija
190/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut vieraana kerran sinne keittiöön ja omiin juhliin en todellakaan odota sukulaisnaisten välillä käyvän tiskaamassa.

Yo-juhlat kestää koko päivän ja sen jälkeen siivoukset. Jos väkeä on paljon, siihen 50 euron palkkaan (ai niin ja siihen, että ei tarvi lahjaa ostaa) joutuu aika lailla tekemään töitä ja pitkän päivän. Todennäköisesti siinä ei ole ruoka-ja kahvitaukoa, kun erikseen mainittiin, että saa ylijäämäruokia (kuivahtanutta voileipäkakkua ja härskiintynyttä kermakakkua) matkaansa. Jos on oikea ruoka, niin siinä sitä sitten vasta onkin yhdelle ihmiselle työtä, kun pyörität pitopalvelun yksin, keräät astiat, pidät ruoat lämpiminä, tiskaat, teet uudet kattaukset, hoidat kahvitukset yms. sen 8 tuntia.

Vierailija
191/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on abiturienttipojan (kohta ylioppilas) tyttöystävä kutsuttu juhliin. Mahtaa miniäkokelas hämmästyä, kun pääsee pitopalvelulle apulaiseksi. Kun poika lähtee kavereitten kanssa juhlimaan, saa tyttö jäädä tiskaamaan. Uskon, että hän on hyvin onnellinen voidessaan olla avuksi.

Mikä anoppi. Unelmiinsa saa toki uskoa, usko huviksesi että tyttö tuskin jää tiskaamaan kun poikaystävänsä lähtee juhlistamaan lakkiansa. Tällaiset on juhlia jotka haluaa juhlia rakkaidensa kanssa, ei niin että lähtee itse baanalle ja tyttöystävä tiskaa kun oma äiti ottaa lonkkaa kotona. Kun on toi pitopalvelu ja miniäkokelas!

Sapettaa tommoset äidit.

Vierailija
192/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattelit sitten pimeästi palkata? Jos olisi rehellisesti palkattu, menisi tuet. Olet vilpillisen oloinen ihminen. Halusit paistatella Up juhlien loisteessa ja orjuuttaa toista.

- Että tässä se tämä serkun kaima meillä nyt auttaa vähän, kun on poloinen työttömänä ollut.  Ota nyt sinäkin vähän siinä kahvia että jaksat taas tiskata.......Laitetaan sulle kipponen ruokaa vielä mukaan, sillähän elätkin koko ensi viikon.  Ressu.

Toiset serkun kaimat istuu siinä viraana kun ne on töissä.

Kyllä! Köyhälle pitää kelvata, köyhän pitää olla nöyrä ;)

Tosiasiallisesti vaikka olenkin työtön, on taloudellinen tilanteeni monia työssäkäyviä parempi. Myös menoni ovat poikkeuksellisen pienet.

Itselläni on harrastus, johon olen sitoutunut lauantaipäiviksi. Arvotan tämän harrastukseni niin korkealle, etten todellakaan sen sijaan menisi tekemään mitään itselleni epämieluisaa hanttihommaa viiden kympin vuoksi. Tuskin menisin edes vieraaksi ylppäreihin, ne kun tavataan pitää lauantaisin.

Vierailija
193/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on abiturienttipojan (kohta ylioppilas) tyttöystävä kutsuttu juhliin. Mahtaa miniäkokelas hämmästyä, kun pääsee pitopalvelulle apulaiseksi. Kun poika lähtee kavereitten kanssa juhlimaan, saa tyttö jäädä tiskaamaan. Uskon, että hän on hyvin onnellinen voidessaan olla avuksi.

Mikä anoppi. Unelmiinsa saa toki uskoa, usko huviksesi että tyttö tuskin jää tiskaamaan kun poikaystävänsä lähtee juhlistamaan lakkiansa. Tällaiset on juhlia jotka haluaa juhlia rakkaidensa kanssa, ei niin että lähtee itse baanalle ja tyttöystävä tiskaa kun oma äiti ottaa lonkkaa kotona. Kun on toi pitopalvelu ja miniäkokelas!

Sapettaa tommoset äidit.

Jotenkin luulen että tuon "anopin" kommentti on ironiaa, yritti saada ap:n näkemään itsensä oikeassa valossa.

Vierailija
194/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, itse olen moniin juhliin pyytänyt nuoria sukulaisia auttamaan, pienellä korvauksella, ja aina on joku löytynyt. Helppo työ, keittää kahvia, pitää tarjoilupöydän siistinä ja vie astioita tiskikoneeseen. Seurustella ja herkutella ehtii hyvin.

Onko tämä nyt siis nöyryyttävää, koska ap:n sukulainen on työtön eikä vaikka opiskelija?

Riippuu ihan siitä,miten asian esittää.

Onko se "Tarvitsen apua juhlissa,pääsetkö tulemaan?"-tyyppinen kysymys vai "Hei luuseri,sulla kun on työttömänä paljon  aikaa ja vähän rahaa,niin jätä lahja ostamatta ja tule sukujuhliin passaamaan muita sen sijaan.PS.Saat ruokaa jos varakkaammilta vierailta jotain jää"-tyyppinen kysymys.

Ensimmäinen on OK,jälkimmäinen on nöyryyttävä.

Vierailija
195/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli mieleen, että enemmän kyse oli siitä, miten asian esittää, kuin itse tekemisestä. Se "kun oot työtön" -perustelu asettaa toisen vähän alempiarvoiseen asemaan, vaikka kysyjä ei sitä itse tajuaisi.

Vierailija
196/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää, miten moni puhuu helposta työstä, pienestä puuhastelusta, joka hoituu toisella kädellä samalla vieraiden kanssa seurustellen. Omat kokemukset ovat nimittäin aivan toista ja näitä ylppäreitä on ollut autettavana kolmet omien lasten ylppäreiden lisäksi.

Työtä on paljon. Yhdelle henkilölle niin paljon, että ei siinä juuri seurustella kerkeä. Ylioppilasjuhlat poikkeavat monista muista juhlista siinä, että vieraita piipahtaa kylään pitkin päivää, ja käytännössä koko ajan pitää olla puhtaita kuppeja ja lautasia ja toisaalta tarjottavaa esillä kerralla vain sen verran, että eivät montaa tuntia joudu pöydällä happanemaan. Tiskaaminen on hoidettava pääosin käsin, koska puhdasta astiastoa ei voi odotella tuntia tai paria. Tästä syystä monissa suvuissa, kuten ketjusta on käynyt ilmi, sukulaisten kesken yhdessä autetaan emäntää.

Tässä tapauksessa ymmärtääkseni ei ollut kyse siitä, että suvun naiset ja miehet yhdessä auttaisivat, vaan koko hommaa hoitamaan pyydettiin yhtä henkilöä yksinään. Jokaisen oma asia toki on, suostuuko siihen. Itse olen suostunut kolmesti ja sen jälkeen oppinut, että todennäköisesti apua tarvitaan enemmän. Yhdelle henkilölle kyseessä on käytännössä täysi työpäivä niska limassa huhkimista. Omien lasteni ylppäreissä oli apuna naapurustosta kaksi teinityttöä ja silti minua ja muita perheeni jäseniä tarvittiin keittiössä paljon.

Vierailija
197/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selvisi ainakin, että miksi on työtön: asennevammainen.

Vierailija
198/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos ei vähättely ja nöyryytys kelpaa, olet asennevammainen. No, myönnetään että mulla on sitten aika vakava asennevamma. 

Vierailija
199/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä näitä, jotka kutsuvat piioiksi tai rengeiksi palkattuja apulaisia. Kertoo surullista kieltä näiden ihmisten asenteista työntekoa kohtaan.

Piika ja renki sai palkkaa, joten miten piikana oleminen vuonna 1906 poikkesi siitä, että on kaatamassa kahvia herrasväelle vuonna 2016.

Samaa sukua ja yksi on piika, muut suvussa herrasväkeä?

Koska olet oikeasti kuullut käytettävän piika/renki-nimitystä muuten kuin hiukan alentuvassa merkityksessä?

Koska olet kuullut käytettävän työtön-nimitystä muuten kuin hiukan alentavassa merkityksessä? Haloo! Ohi aiheen tuo, laita eri ketju piika/renki sanoista kiitos.

Laita itse jos häiritsee. Musta ei ole ohi aiheen koska on kyse just asenteesta työttömiä kohtaan joita voi kohdella piikana ja renkinä. Miksi kimpaannut kun joku vastasi ihan aiheeseen liittyen :O

Ai minäkö kimpaannuin :) Rauhallisesti totesin. Itse täällä vauhkoat piioista ja rengeistä että alentavaa jne. Et sanonut mitään että työttömiä niin kohdellaan enkä minä vaan että vieraita juhlissa laitetaan piikomaan jne. Miksi vieläkin kimpaannut...

Vierailija
200/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siksi, ettei lähde tekemään pimeää työtä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme