Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta

Vierailija
23.05.2016 |

Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin kyllästynyt näihin hyväksi käyttäjiin, jotka kuvittelevat saavan kaiken ilmaiseksi, eivätkä he tosiaan hyödyn saamiseksi keinoja kaihda, vaan ovat tärkeyden huippuja.

Ompelen ja neulon paljon ja eikö nämä samaiset ihmiset kuvittele olevani heidän ilmainen ompelijansa ja neulojansa, kun työn tekemiseen menee vain muutama tunti.

Sama on ystävälläni, kun toinen on kampaaja ja toinen innokas leipoja ja eikös nyttenkin ole satanut avun pyyntöjä, kenelle pitäisi lyhentää mekko, kenelle tehdä juhlakampaus, kenelle leipoa täytekakku ja kirkkain silmin vielä iljetään sanoa, että voin maksaa siitä muutaman kympin, kun kuvittelevat sen hoituvan muutamassa tunnissa ja tahallaan jätetään huomioimatta työn valmisteluun ja matkoihin käytetty aika.

Antakaa hyvät ihmiset jokaisen saada juhlia, ilman mitään velvoitteita. Jos ei ole vara pitää juhlia, jättäkää ne väliin, eikä käyttää tuttavia hyväksi ja maksumiehenä.

No voi pyhä yksinkertaisuus. Olisiko 500e ollut sellainen summa, että sen jos tarjoaisi, ei puhuttaisi siitä, että yritetään saada joku ilmaiseksi hyväksikäytettäväksi? Muutaman tunnin tarjoiluavusta?

Nyt vähän suhteellisuudentajua kiitos. 

Ja jos ystävät/sukulaiset/kukalie pyytävät ompelutyötä tai kampausta tai whatever ja teet sitä muutenkin ammatiksi tai vakavasti harrastaen, tottakai voit pyytää ihan järkevän korvauksen. Se vaan, että esim 50e/3-5 tuntia kevyttä ja helppoa työtä on oikeasti tosi hyvä korvaus. Nyt ei puhuta mistään ammattipitopalvelusta.

Onko se oikeasti kevyttä ja helppoa? Olla koko ajan varuillaan täydentämässä pöytää, keräämässä astioita, kaatamassa kahvia ja teetä jne. Jos tuo olisi kevyttä ja helppoa, voisivat talon emäntä ja isäntä tehdä sen yhdessä.

Tässä on vaihtoehtona maksaa ihan oikea tuntipalkka veroineen kaikkineen tai tehdä itse tai maksaa pimeästi. Miksi ihmeessä tuo viimeinen vaihtoehto on se suosituin, vaikka se on harmaan talouden pönkittämistä?

No on se kevyttä ja helppoa. Ja jos se samainen sukulainen tulisi pitopalvelun kautta verokortilla, ei varmasti saisi edes tuon vertaa käteen keikastaan + että silloin häntä oikeasti voitaisiin kohdella työntekijänä käskyttäen. Yleensä tuollaiset auttamassa olevat sukulaiset ehtivät kyllä itsekin syödä, seurustella jne.

Pitopalvelun kautta verokortilla työskentelevä on vakuutettu, hän kerryttää eläkettään, saa tarvittaessa työtodistuksen tekemisistään jne. Lisäksi hänellä on usein työnantajan tarjoama työasu. YO-juhlissa harvoin ehtii rupattelemaan sukulaisten kanssa työtehtävien lomassa - paitsi silloin, kun laiminlyö työnsä.

Jaa, mulla on ihan päinvastainen kokemus. 

Aluksi kaataa skumppaa ja kiertää tarjottimen kanssa. Ehtii itsekin ottamaan lasillisen. Sitten keräilee laseja pois.

Pöytä on jo katettu etukäteen, laittaa kahvit valumaan ja nostelee ehkä kylmästä kermakakut jne pöytään. Kaataa kahvit sitä mukaa kun vieraat hakevat syötävää. 

Istahtaa itsekin nauttimaan kahvia ja kakkua.

Kun vieraat alkavat olla valmiita, keräilee kupit ja lautaset, aika moni tuo ne itsekin keittiöön. Laittaa tiskariin. 

Jotkut tulevat vähän eri aikoihin, tarvittaessa auttaa näitä.

Emäntäväki hoitaa loppusiivoukset.

Olipas iso homma. Joka välissä ehtii hyvin jutella ja istuskella.

Meillä tuo ei onnistuisi.

Kaadat skumppaa ja seisot sen tarjottimen kanssa kuistilla vieraita vastaanottavan isäntäväen vieressä. Tarvittaessa täydennät tarjotinta, mutta et todellakaan ennätä nauttimaan omaa lasillistasi, koska siinä sivussa kaadat kahvia, täydennät tarjoilupöytää ja kierrät kahvipannun kanssa kaatamassa lisää juotavaa ja keräät astioita sitä mukaa kun porukka lähtee. Keittiöön vieraat eivät todellakaan tule! Samalla täytät ja tyhjennät tiskikonetta, keität lisää kahvia, täydennät taas kahvipöytää, kuivaat astioita jne. Jos ennätät istumaan, niin samalla taittelet lisää lautasliinoja. Pidät huolta, että teeveden lämpötila on oikea ja että gluteiinitontakin tarjottavaa riittää.

Missään välissä ei ehdi juttelemaan tai istuskelemaan.

Vierailija
142/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin kyllästynyt näihin hyväksi käyttäjiin, jotka kuvittelevat saavan kaiken ilmaiseksi, eivätkä he tosiaan hyödyn saamiseksi keinoja kaihda, vaan ovat tärkeyden huippuja.

Ompelen ja neulon paljon ja eikö nämä samaiset ihmiset kuvittele olevani heidän ilmainen ompelijansa ja neulojansa, kun työn tekemiseen menee vain muutama tunti.

Sama on ystävälläni, kun toinen on kampaaja ja toinen innokas leipoja ja eikös nyttenkin ole satanut avun pyyntöjä, kenelle pitäisi lyhentää mekko, kenelle tehdä juhlakampaus, kenelle leipoa täytekakku ja kirkkain silmin vielä iljetään sanoa, että voin maksaa siitä muutaman kympin, kun kuvittelevat sen hoituvan muutamassa tunnissa ja tahallaan jätetään huomioimatta työn valmisteluun ja matkoihin käytetty aika.

Antakaa hyvät ihmiset jokaisen saada juhlia, ilman mitään velvoitteita. Jos ei ole vara pitää juhlia, jättäkää ne väliin, eikä käyttää tuttavia hyväksi ja maksumiehenä.

No voi pyhä yksinkertaisuus. Olisiko 500e ollut sellainen summa, että sen jos tarjoaisi, ei puhuttaisi siitä, että yritetään saada joku ilmaiseksi hyväksikäytettäväksi? Muutaman tunnin tarjoiluavusta?

Ja jos ystävät/sukulaiset/kukalie pyytävät ompelutyötä tai kampausta tai whatever ja teet sitä muutenkin ammatiksi tai vakavasti harrastaen, tottakai voit pyytää ihan järkevän korvauksen. Se vaan, että esim 50e/3-5 tuntia kevyttä ja helppoa työtä on oikeasti tosi hyvä korvaus. Nyt ei puhuta mistään ammattipitopalvelusta.

Onko se oikeasti kevyttä ja helppoa? Olla koko ajan varuillaan täydentämässä pöytää, keräämässä astioita, kaatamassa kahvia ja teetä jne. Jos tuo olisi kevyttä ja helppoa, voisivat talon emäntä ja isäntä tehdä sen yhdessä.

Tässä on vaihtoehtona maksaa ihan oikea tuntipalkka veroineen kaikkineen tai tehdä itse tai maksaa pimeästi. Miksi ihmeessä tuo viimeinen vaihtoehto on se suosituin, vaikka se on harmaan talouden pönkittämistä?

No on se kevyttä ja helppoa. Ja jos se samainen sukulainen tulisi pitopalvelun kautta verokortilla, ei varmasti saisi edes tuon vertaa käteen keikastaan + että silloin häntä oikeasti voitaisiin kohdella työntekijänä käskyttäen. Yleensä tuollaiset auttamassa olevat sukulaiset ehtivät kyllä itsekin syödä, seurustella jne.

Pitopalvelun kautta verokortilla työskentelevä on vakuutettu, hän kerryttää eläkettään, saa tarvittaessa työtodistuksen tekemisistään jne. Lisäksi hänellä on usein työnantajan tarjoama työasu. YO-juhlissa harvoin ehtii rupattelemaan sukulaisten kanssa työtehtävien lomassa - paitsi silloin, kun laiminlyö työnsä.

Aluksi kaataa skumppaa ja kiertää tarjottimen kanssa. Ehtii itsekin ottamaan lasillisen. Sitten keräilee laseja pois.

Pöytä on jo katettu etukäteen, laittaa kahvit valumaan ja nostelee ehkä kylmästä kermakakut jne pöytään. Kaataa kahvit sitä mukaa kun vieraat hakevat syötävää. 

Kun vieraat alkavat olla valmiita, keräilee kupit ja lautaset, aika moni tuo ne itsekin keittiöön. Laittaa tiskariin. 

Kysymys ei ole työn sisällöstä, vaan siitä miten tämä työtarjous on esitetty.  Onhan se erikoista, että muu suku kutsutaan vieraina ja tämä yksi henkilö valikoituu jonkinlaiseksi palvelijaksi. Näköjään muuten ei kutsua tälle henkilölle tipu.  Ap voisi pyytää nätisti toista loukkaamatta, niin ehkä se kahvinkaatelija löytyy.

Btw. ylioppilasjuhlat ovat tylsiä pippaloita - lähinnä ikävä velvoite ilmaantua paikalle ja lahjoa juhlakalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella tarjoilu on kevyttä työtä, seisot koko päivän mahdollisesti huonoilla kengillä.

Vähän kaatelet kahvia, vahdit että kahvia riittää, saiko Martti-setä jo toisen kupin, missä on lisää sokeria, riittääkö piparit onko niitä lisää, joko haen uuden kakun, voi ei 10hengen seurue joista ei kukaan tiennyt, onko pöytä siisti, kävinkö jo huvimajassa lisää kahvia tarjoamassa jne.

Ok, nuori heitukka voi ajatella että kaadan kahvia, piste.

Vierailija
144/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä alentavaa tuossa kysymyksessä muka oli? Minä, työssäkäyvä ja hyväpalkkainen, voisin mennä jeesaamaan juhliin pientä palkkiota vastaan. Sehän on vaan vaihtelua arkeen ja en näe siinä mitään ihmeellistä, miksen minä akateeminen uralla pärjännyt voisi olla tarjoilijana. Äitini oli aikanaan johtavassa virassa isossa kaupungissa ja silti oli parillekin naapurille jeesinä juhlissa, kun pyysivät. (oli tunnettu naapurustossa näppäränä talousihmisenä, vaikka olikin uranainen) Ja äitini jopa kävi joskus paikkaamassa minua kesätyössäni, kun sairastuin ja sijaista ei löytynyt mistään. siellä äitini sitten moppasi lattioita mun puolesta omalla kesälomallaan. Paikan pomolla oli hauskaa, kun sanoi, että meillä nää siivoojan sijaisetkin on valikoitua porukkaa.... Nauroivat asialle yhdessä ja äiti kuulemma teki hyvää jälkeä. :)h

Se, että ap kysyi sukulaista siksi, koska hän on TYÖTÖN. Siinä on oletus jostain, ap voi itse kertoa, mistä.

Minäkin työssäkäyvänä voisin tulla ja olenkin ollut auttelemassa monissa juhlissa ja talkoissa. 

Vierailija
145/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt siis nöyryyttävää, koska ap:n sukulainen on työtön eikä vaikka opiskelija?

On, nyt ollaan asian ytimessä! Opiskelija on ihan eri asemassa, sekä käytännössä että ihmisten asenteissa. Tää on se pointti mitä voitas miettiä, joskin opiskelijasukulaisellekaan en kehtaisi tuota esittää. Juhlaväelle ventovieraalle ehkä, mutta työtön, jolla jo ammatti, tietyt suunnitelmat, kipuilu arvostuksen kanssa... tuo vois olla just se viimeinen pisara.

Tässä mielessä aika mielenkiintoista, että esimerkiksi ammattikoulussa jonkun laitoshuoltajalinjan käyneellä on ammatti, suunnitelmat ja kipuilut arvostuksen kanssa. Sitten vastaavasti minulla, joka olen käynyt lukion ja olen yliopistossa maisterivaiheessa olen sitten "ihan eri asemassa" kuin tämä ihminen. Että minä olen parempi tekemään erilaisia viraabeli- ja sivuhommia kuin tuo ammattikoulusta valmistunut?

Varmaan käytännön työn suorittaisitte yhtä hyvin. Eikä kumpikaan ole liian hieno tai huono tekemään. Nyt oli kyse asioiden kokemisesta. Olen itse ollut sekä opiskelija, työtön, töissä ja näitä kaikkia välillä ristiin. Nyt, luojan kiitos, vakityössä.

Jos minua pyydettiin auttamaan nuorena opiskelijana, suostuin tai en, riippui miten kävi aikatauluihin. Työssäkäyvänä sama. Työtyömänä nuo "sinähän joudat kun ei ole työtä"-pyynnöt sattuivat, ei se ollut laiskuutta tai ettei arvostaisi auttamista. Se vaan aina osoitti, että jos ei työttömyyttä ole muutamaa viikkoa pitempään kokenut, harva voi ymmärtää. Niin kuin täälläkin. Työtön ei ole lorviva teini, työtön ei ole eläkeläinen. Työtön joutuu selvittämään tulonsa, menonsa, tekemisensä, matkansa. Työttömällä on oikea riski menettää korvaukset, jos käy ilmi pimeä työ. Ja nää on ihan oikein, ei sillä. Mutta työtön ei ole koko maailman piika tai renki. Tämä asennemaailma mua surettaa, että näin oletetaan.

Varsinainen mielensäpahoittajien ryhmä nämä työttömät siis.

Ja kukaan ei varmasti jostain viisikymppisestä työtöntä käräytä. Tai jos käräyttää, toteaa että autteli vapaaehtoisesti. Tuleeko se työkkärin täti ihan lompakon tarkistamaan?

Nyt ei työtön saa mieltäänkään pahoittaa. Aurinkoinen, aina valmis piikomaan. Kun ei tahdo ymmärtää, ei voi ymmärtää.

No on kyllä täysin järjetöntä pahoittaa mielensä, jos joku kysyy auttamaan juhliin. Kieltäytyä toki voi, jos ei halua tai ehdi.

Minusta olisi ihana joskus juhlia sukulaisten ja ystävien juhlissa ihan omana itsenään ja seurustella kutsuvieraiden kanssa, mutta EI, kun mä oon niin hyvä valokuvaaja ja mun pitää keskittyä vain kuvaamiseen. Palkaksi saan työni lomassa juoda jäähtynyttä kahvia, silloin kun arvoisat isäntäpari ja juhlakalu sallii. Ja tietysti valokuvat käsittelen koneellani ja toimitan ne.pikaisesti, eihän niihin kuitenkaan mene minuuttia enemmän aikaa. Odotan taas niin.innolla lakkiaisia, mullahan lapsettomana ei lapsettomana ole mitään tekemistä. Ja saanhan juhlissa kahvia ja kakkupalan, josta minun tulee olla ikikiitollinen.

No sehän on ihan omaa typeryyttä, jos vastentahtoisesti kuvaa jonkun juhlia ilman korvausta.

Siitähän se riemu repeäisi - saisi kuulla miten itsekäs ja paha olet, pahimmassa tapauksessa löytäisi itsensä parjattajan mammapalstalla.

Olin anopin kanssa kyllästynyt sukulaisten ja tuttavien ikuisiin ompelutarpeisiin, kenelle piti lyhentää housut, verhot tai vetoketju ja elämä helpotti kummasti kun sovimme, että kerron näille pyytäjille ompelukoneeni olevan rikki ja anoppi vastaavasti koneensa olevan minulla lainassa ja näin molemmat saimme rauhassa harrastaa ompeluharrastustamme, jopa säästöä kertyi, kun poikkeuksetta saimme korjattavat ilman ompelulankoja, jotkat joudumme maksamaan omasta pussista.

Vierailija
146/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista sinulta ap kieltää osallistumasta edes vieraana juhliin kun ei kahvinkaatajaksesi suostunut.

Vierailija
147/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritit hyötyä työttömistä sukulaisesta ettei tarvitsisi palkata ketään isommalla rahalla. Sinä olit hävytön. Työtön kyllä pyytää apua jos tarvitsee. Aattele nyt kun kaikki muut pääsee juhliin ihan muuten vaan mutta tämä diiva kun kehtaa olla työtön joutaisi tekemään työtä ruokansa eteen. Törkeää ylimielisyyttä.

Vierailija
148/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän myös eriasia kysyitkö tyylillä "kun nyt oot työttömänä niin sulla ei vissiin oo muutakaan?" vai kohteliaasti ehdottaen. 

Vierailija
149/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin työtön, en itsekään menisi akateemisen rikkaan pöyhkeilijäsukulaisen juhliin piikomaan huonolla palkalla. Että ihan ei tarvii lahjaakaan tuoda.  Että ihan armonpaloilla sitten sen kuppaisen viisikymppisen lisäksi saisi olla.

Köyhä saa olla muttei tyhmä...

Vierailija
150/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlissa tulee sen verran vieraita, että jos olet kaatamassa kahvia ja kuohuviiniä niin ei siinä oikein ehdi kenenkään kanssa keskustella. Nuoren minut nakitettiin niihin hommiin (en edes saanut palkkaa), ja vietin suurimman osan ajasta keittiössä. Ikinä en pyydä sukulaista auttamaan, he ovat meidän vieraita ja he tulevat juhliin (jos haluvat) seurustelemaan koko suvun kanssa. Ei silloin ketään nakiteta keittiöön. Jokainen sukulainen on yhtä arvokas, ja jos tarvitsen apua keittiössä palkkaan ulkopuolisen.

Se että vapaaehtoisesti mennään viemään astiat keittiöön kuuluu kohteliasuuteen, minulle ei tulisi mieleekään että jättäisin lataset ja muut lojumaan. Lakkiasjuhlissa myös vieraat tulevat tipotellen joten se ei yleensä ole yksi kaato ja sitten juhlat, vaan koko päivän juokset tarjoilun kanssa.

Vierailija
151/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt siis nöyryyttävää, koska ap:n sukulainen on työtön eikä vaikka opiskelija?

On, nyt ollaan asian ytimessä! Opiskelija on ihan eri asemassa, sekä käytännössä että ihmisten asenteissa. Tää on se pointti mitä voitas miettiä, joskin opiskelijasukulaisellekaan en kehtaisi tuota esittää. Juhlaväelle ventovieraalle ehkä, mutta työtön, jolla jo ammatti, tietyt suunnitelmat, kipuilu arvostuksen kanssa... tuo vois olla just se viimeinen pisara.

Tässä mielessä aika mielenkiintoista, että esimerkiksi ammattikoulussa jonkun laitoshuoltajalinjan käyneellä on ammatti, suunnitelmat ja kipuilut arvostuksen kanssa. Sitten vastaavasti minulla, joka olen käynyt lukion ja olen yliopistossa maisterivaiheessa olen sitten "ihan eri asemassa" kuin tämä ihminen. Että minä olen parempi tekemään erilaisia viraabeli- ja sivuhommia kuin tuo ammattikoulusta valmistunut?

Varmaan käytännön työn suorittaisitte yhtä hyvin. Eikä kumpikaan ole liian hieno tai huono tekemään. Nyt oli kyse asioiden kokemisesta. Olen itse ollut sekä opiskelija, työtön, töissä ja näitä kaikkia välillä ristiin. Nyt, luojan kiitos, vakityössä.

Jos minua pyydettiin auttamaan nuorena opiskelijana, suostuin tai en, riippui miten kävi aikatauluihin. Työssäkäyvänä sama. Työtyömänä nuo "sinähän joudat kun ei ole työtä"-pyynnöt sattuivat, ei se ollut laiskuutta tai ettei arvostaisi auttamista. Se vaan aina osoitti, että jos ei työttömyyttä ole muutamaa viikkoa pitempään kokenut, harva voi ymmärtää. Niin kuin täälläkin. Työtön ei ole lorviva teini, työtön ei ole eläkeläinen. Työtön joutuu selvittämään tulonsa, menonsa, tekemisensä, matkansa. Työttömällä on oikea riski menettää korvaukset, jos käy ilmi pimeä työ. Ja nää on ihan oikein, ei sillä. Mutta työtön ei ole koko maailman piika tai renki. Tämä asennemaailma mua surettaa, että näin oletetaan.

Varsinainen mielensäpahoittajien ryhmä nämä työttömät siis.

Ja kukaan ei varmasti jostain viisikymppisestä työtöntä käräytä. Tai jos käräyttää, toteaa että autteli vapaaehtoisesti. Tuleeko se työkkärin täti ihan lompakon tarkistamaan?

Nyt ei työtön saa mieltäänkään pahoittaa. Aurinkoinen, aina valmis piikomaan. Kun ei tahdo ymmärtää, ei voi ymmärtää.

No on kyllä täysin järjetöntä pahoittaa mielensä, jos joku kysyy auttamaan juhliin. Kieltäytyä toki voi, jos ei halua tai ehdi.

No eihän tätä ketjua edes olisi olemassa, jos työttömällä muka olisi se oikeus kieltäytyä. Ap on ainakin näreissään siitä, että tämä sukulainen kieltäytyi. Ja tökerön ihmisen voi skipata puhelinlinjoilta, kun ei näköjään muuten ymmärrä yskää...

Taitaa olla tämä onneton sukulainen muuten niiden juhlien ykkösaihe. Jotenkin sopisi ap:n profiiliin, kun tänne aloituksenkin laittoi.

Vierailija
152/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meidän suku jotenkin outo kun meillä on tapana aina autella serkkujen kaste, rippi- tai ylioppilasjuhlissa kukin vuorollaan. Ja ilman palkkaa yleensä ollaan sitten oltu opiskelijota, työttömiä tai työssäkäyviä. Eli ollaan kaatamassa kahvia, keräämässä likaisia astioita, laittamassa kukkia maljakoihin, täyttämässä tarjoiluastioita, soittamassa taustamusiikkia...

Vieraita on yleensä juhlissa ollut 30-100

Isäntäperhe on sitten valmistanut ruoat, tai hommannut ne pitopalvelusta.

Häät ja hautajaiset on hoidettu pitopalvelun avustuksella.

Toivottavasti ap ei ole tehnyt ehdotusta tökeröllä tavalla tyyliin " Nyt kun sää oot työttömänä niin me aateltiin et sää voisit tulla ...."

Meillä taas on aina ollut pitopalvelu, joka huolehtii tarjoilut ja tiskit. Vieraat on vieraina, vaikka olisi lähisukua. Minua on aina inhottanut juhlissa se, miten teinityttöäni tullaan hakemaan keittiöön töihin ihan kuin 13-18v tytön luontainen paikka juhlissa olisi piikominen. Samanikäistä poikaa ei koskaan vaadita tiskaamaan.

Tosin sama se minulle, tyttö osaa sanoa, että kiitos ei, meille tuli kutsu kotiin eikä siinä mainittu, että varaa on vain  talkootyönä tehtävään juhlaan.

Oletpas kasvattanut miellyttävän tyttären....

Niin. Tosi ikävää että hän ei ole alistettu ja "liian kiltti" vaan osaa ja uskaltaa pitää puoliaan. Mikäs tuossa on pahasti sanottu, tottahan se? Ihan hyvää sarkasmia nuorelta ihmiseltä.

Vittuilu ja kusipäisyys on kaukana kohteliaisuudesta. Täällä ei näköjään enää vaan edes tajuta, että voi olla myös kohtelias eikä ensimmäisenä hyökätä "sarkastisesti" kimppuun.

Ai yhtä kohtelias kuin sinä? Mitäs se keittiöönkäsky sitten juhlien järjestäjiltä on kuin noita kahta joilla kommenttisi aloitit? Joskus tarvitaan napakampaa puhetta että viesti menee oikeasti perille.

Vierailija
153/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mehän emme tiedä ap:n suvun dynamiikkaa, joten vaikea ottaa kantaa.

Sinänsä jos pyyntö on esitetty asiallisesti, kuulostaa vaan siltä, että on nyt itse ajateltu muiden luulevan itseä jotenkin alempiarvoiseksi. Eli itsetunnon tarkistelun paikka. Toki jos kovin hyökkäävästi tai vähätellen, silloin voi pyynnön esittäjä miettiä sanavalintojaan.

Emme myöskään tiedä kuinka läheinen sukulainen, olettiko hän olevansa kunniavieraana paikalla, vai onko kyseessä joku kaukainen serkku, jota ei olisi muutenkaan ainakaan erikseen kutsuttu.

Sen sijaan 50e korvausta helposta tarjoilutyöstä pienehköissä juhlissa (niin, paljonkohan niitä vieraitakaan oli tulossa), joka ei sisällä valmisteluja tai loppusiivouksia (vai sisältääkö) on ihan kelpo korvaus. Ei ap olisi yhtään parempi ihminen, jos tilaisi pitopalvelusta tarjoilijan, maksaisi vaan 5-10 kertaisesti ihmiselle, jolle jää vähemmän käteen kuin ap:n sukulaiselle. Harmaa talous ei toki ole kannatettava asia, mutta mielestäni satunnaiset lapsenvahtimiset tai juhlissa auttamiset eivät mikään kovin iso synti ole.

Vierailija
154/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä näitä, jotka kutsuvat piioiksi tai rengeiksi palkattuja apulaisia. Kertoo surullista kieltä näiden ihmisten asenteista työntekoa kohtaan.

Vierailija
155/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo ei onnistuisi.

Kaadat skumppaa ja seisot sen tarjottimen kanssa kuistilla vieraita vastaanottavan isäntäväen vieressä. Tarvittaessa täydennät tarjotinta, mutta et todellakaan ennätä nauttimaan omaa lasillistasi, koska siinä sivussa kaadat kahvia, täydennät tarjoilupöytää ja kierrät kahvipannun kanssa kaatamassa lisää juotavaa ja keräät astioita sitä mukaa kun porukka lähtee. Keittiöön vieraat eivät todellakaan tule! Samalla täytät ja tyhjennät tiskikonetta, keität lisää kahvia, täydennät taas kahvipöytää, kuivaat astioita jne. Jos ennätät istumaan, niin samalla taittelet lisää lautasliinoja. Pidät huolta, että teeveden lämpötila on oikea ja että gluteiinitontakin tarjottavaa riittää.

Missään välissä ei ehdi juttelemaan tai istuskelemaan.

Kuulostaa ihan siltä, että stressaat vähän liikaa. Tai sitten teillä on v-mäinen suku, jos tuollaista odottavat. Eri asia, jos olisi ihan ammattilainen pitopalvelusta, sitten voikin jo odottaa tiptop-meininkiä.

Vierailija
156/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä näitä, jotka kutsuvat piioiksi tai rengeiksi palkattuja apulaisia. Kertoo surullista kieltä näiden ihmisten asenteista työntekoa kohtaan.

Niin. Työntekoa. Teetkö sinä töitä veljentyttären ylioppilasjuhlissa samaan aikaan kun miehesi on siellä viettämässä vapaa-aikaansa vieraana?

Työtön sukulainen voi toki olla vaikka ylioppilaan isä. Palkataan työtön isä lapsensa yo-juhliin. Annetaan lapsen äidin rauhassa juhlia uutta ylioppilasta. Jos joku ihmettelee, niin vastataan että onpas sinulla huono asenne työntekoa kohtaan.

Vierailija
157/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Työntekoa. Teetkö sinä töitä veljentyttären ylioppilasjuhlissa samaan aikaan kun miehesi on siellä viettämässä vapaa-aikaansa vieraana?

Työtön sukulainen voi toki olla vaikka ylioppilaan isä. Palkataan työtön isä lapsensa yo-juhliin. Annetaan lapsen äidin rauhassa juhlia uutta ylioppilasta. Jos joku ihmettelee, niin vastataan että onpas sinulla huono asenne työntekoa kohtaan.

No olen vaikka ollut töissä/auttamassa siskoni yo-juhlissa. Sain ihan palkkaa, pimeästi kylläkin. Kyllä olisin ihmetellyt, jos joku vieraista olisi alkanut piiaksi kutsumaan (tai ajattelemaan).

Vierailija
158/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkattua työntekijää en sano piiaksi tai rengiksi. Sen sijaan kahvipalkalla pimeitä kymppejä tarjoava emäntä syyllistyy pitämään nyky-yhteiskuntaa piikayhteiskuntana. Siis että ammatti-ihmisen työn joutaa puuhaamaan kuka tahansa ja olemaan vielä kiitollinen ylijäämäruuasta.

Tää nyt on kärjistys ja menee syvemmälle, ohi aiheesta. Tässä on monta kanttia pohdittavaksi, tämä rakenteellinen työttömyys tässä mittakaavassa on aika uusi ilmiö meille nyt ja asenteita täytyy vävän lennossa muutella. Arvostan kaikkea työtä. Ehdottomasti. Mutta siihen kuuluu säällinen palkka. Vapaaehtoistyö erikseen, siitä ei tässä ollut kyse.

Vierailija
159/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se olisi kuinka helppoa ja kevyttä kenttätyötä, niin tässäkin tapauksessa siihen voi varata koko päivän ja mikä naurettavinta näillä hyväksikäyttäjillä, he käyttävät alhaisen hinnan ja työvelvotteen perusteena, lähes poikkeuksetta "kun sä olet" työtön, lapseton, sulla on jo isot lapset, olet niin hyvä siinä ja siinä jne. ja hyväksikäyttäjät kuvittelevat etteivät he pystyisi nauttimaan juhlista ja seurustelemaan kutsuvieraiden kanssa, ilman työvelvoitetta.

Koko päivän? Sanotaan nyt vaikka, että perusylppärit alkavat noin yhden-kahden maissa, tulet paikalle 15 vaille. Neljän-viiden maissa yleensä viimeisetkin vieraat ovat liuenneet, voit itsekin lähteä. Aikaa meni paikan päällä maksimissaan 4 tuntia 15 minuuttia ja matkat ehkä maksimissaan tunnin siihen päälle, eikai kukaan mistään kauhean kaukaa apuja pyydä. Ihan kohtuu tuntipalkka edelleen. Tässähän ei nyt edellytetty osallistumista valmisteluun tai loppusiivoukseen.

Vierailija
160/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkattua työntekijää en sano piiaksi tai rengiksi. Sen sijaan kahvipalkalla pimeitä kymppejä tarjoava emäntä syyllistyy pitämään nyky-yhteiskuntaa piikayhteiskuntana. Siis että ammatti-ihmisen työn joutaa puuhaamaan kuka tahansa ja olemaan vielä kiitollinen ylijäämäruuasta.

Tää nyt on kärjistys ja menee syvemmälle, ohi aiheesta. Tässä on monta kanttia pohdittavaksi, tämä rakenteellinen työttömyys tässä mittakaavassa on aika uusi ilmiö meille nyt ja asenteita täytyy vävän lennossa muutella. Arvostan kaikkea työtä. Ehdottomasti. Mutta siihen kuuluu säällinen palkka. Vapaaehtoistyö erikseen, siitä ei tässä ollut kyse.

Mielestäni asenteesi on oikeasti aika kummallinen. Johan tässä on monet kerrat todettu, että ko. sukulainen saisi ihan asiallisen tuntipalkan, noin esimerkiksi, eikä kukaan varmaankaan edellyttäisi ammattitarjoilijan laatua työhön?

Yo-juhlissa auttaminen ei ole sellainen työ, mihin tarvittaisiin hygieniapassit jne. ja perus kahvinkaatamisesta ja astioiden korjaamisesta taas selviää kuka vaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan