Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta
Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
No selvisi ainakin, että miksi on työtön: asennevammainen.
AP:llahan tässä on asennevamma,kun haluaa nöyryyttää muutenkin huonossa elämäntilanteessa olevaa.Tai ehkä jossain suvuissa on kastijärjestelmä:On Varakkaat sukulaiset,jotka tuovat kalliita lahjoja,ja ovat siten ilman muuta minkä tahansa juhlien kutsuvieraita,sitten on Vähävaraiset sukulaiset,joita pitää hyödyntää muuten,saavat kaadella kahvia oikeille vieraille ja toimia loppusiivouksen lomassa vielä talousporsainankin,koska ainahan juhlissa ruokaa jää yli.
Riippuu kuin läheisiä olette. Kyllä minäkin loukkaantuisin, jos odottaisin kutsua vieraaksi juhliin (ihan sama mitkä juhlat kyseessä). Jos oisin kaukaisempi sukulainen, joka ei odota kutsua, niin ottaisin kohteliaisuutena sen pyynnön(sukulainen haluaa kuitenkin, että olet juhlassa mukana) ja suostuisin jos ei olis muuta menoa.
Kaikki mun serkut ja setä perheineen samasta kaupungista eivät ole läheisiä (meillä ei edes toistemme puh.nroita). En ole heitä kutsunut rippijuhlaan, valmistujaisiini enkä yhdistettyyn ristiäis-hääjuhlaan. Mun veli perheineen ja isovanhemmat tieteski kutsuin ja tulivat. Välit näihin muihin on neutraalit, ei siis olla riidoissa tms. En vain näe tarpeelliseksi kutsu vain sen sukulaistittelin vuoksi, kun en heitä tunne. Eivätkä hekään meitä kutsu, että sen puoleen asia ok 😁
Btw, meidän isompiin juhliin on pyydetty täysin ulkopuolinen kahvinkaatajaksi. Lähinnä äitini työkavereita, muutaman kympin olemme antaneet ja kaikki olleet tyytyväisä ☺ oisko teilläkin tällaiseen mahdollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä näitä, jotka kutsuvat piioiksi tai rengeiksi palkattuja apulaisia. Kertoo surullista kieltä näiden ihmisten asenteista työntekoa kohtaan.
Piika ja renki sai palkkaa, joten miten piikana oleminen vuonna 1906 poikkesi siitä, että on kaatamassa kahvia herrasväelle vuonna 2016.
Samaa sukua ja yksi on piika, muut suvussa herrasväkeä?
Koska olet oikeasti kuullut käytettävän piika/renki-nimitystä muuten kuin hiukan alentuvassa merkityksessä?
Koska olet kuullut käytettävän työtön-nimitystä muuten kuin hiukan alentavassa merkityksessä? Haloo! Ohi aiheen tuo, laita eri ketju piika/renki sanoista kiitos.
Laita itse jos häiritsee. Musta ei ole ohi aiheen koska on kyse just asenteesta työttömiä kohtaan joita voi kohdella piikana ja renkinä. Miksi kimpaannut kun joku vastasi ihan aiheeseen liittyen :O
Ai minäkö kimpaannuin :) Rauhallisesti totesin. Itse täällä vauhkoat piioista ja rengeistä että alentavaa jne. Et sanonut mitään että työttömiä niin kohdellaan enkä minä vaan että vieraita juhlissa laitetaan piikomaan jne. Miksi vieläkin kimpaannut...
Täällä on useampikin ihminen puhunut piioista ja rengeistä, ei yksi ja sama. Minustakin kommenttisi oli kumman kärkäs ottaen huomioon että niistä oli puhuttu jo aiemmin (minä esim) niin tätä sinä ojennat ja käsket aloittamaan uuden ketjun. Luetun ymmärtämistähän se vähän vaatii että osaa yhdistää rinnastuksen piika-renki-työtön, unohtuu välillä että kaikilla sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No selvisi ainakin, että miksi on työtön: asennevammainen.
Mistä se selvisi? Ja millä tavalla asennevammainen?
En minäkään pidä kevyenä puuhasteluna päivää keittiössä. Lämpimänä päivänä keittiössä on muutenkin kuuma, siinä kun tiskailet kuumassa vedessä, niin hiki tulee.
Tiskikonetta ei voi käyttää, kun vieraiden tuloajasta ei välttämättä ole mitään tietoa. Kiva siinä ihmetellä, kun pesuaikaa on jäljellä tunti ja vasta tulleet vieraat sanoo, että vielä pitäisi ehtiä yksiin juhliin. Lisäksi nykyään huulipunat on niin kestäviä, että jos lasin tai kupin reunaan jää huulipunan jälki, sitä saa hangata ihan tosissaan, että lähtee irti. Tämän huomasin oman lapsen ylppäreissä.
Meillä on suht pieni suku ja omien lasten yo-päivänä oli myös sukulaislasten lakkiaiset. Ehdin itse hoitaa kaikki keittiötyöt seurustelun ohella, toki mies ja muut lapset auttelivat. Ei ne silti kolmessa neljässä tunnissa menneet läpi, kun ensimmäiset vieraat odotti ovella jo ennen meidän kotiintuloa ja viimeiset lähti ilta yhdeksän jälkeen. Silti meinasi tulla väsy.
Serkkuni pyysi minua häihinsä lasten puuhahuoneeseen lastenvahdiksi 16 vuotta sitten. Tämä siksi, että olen lto ammatiltani ja serkku sanoi heidän pyytäneen muiltakin sukulaisilta apua kunkin osaamisalueiden mukaan. Meillä on ollut suvussa tapana autella myös juhlissa, joten suostuin. Lisäksi homma markkinoitiin sillä, että apuani tarvittaisiin noin tunnin verran ja päävastuu lapsista olisi vanhemmilla.
Kävi ilmi, että ainoat muut sukulaiset, jotka yhtään mitään töitä hääjuhlan eteen olivat tehneet, olivat morsiamen äiti ja kaksi siskoa, jotka yhdessä morsiamen kanssa olivat tehneet joitakin kakkuja ja pullia tarjottavaksi. Heidän apuaan ei siis itse juhlissa enää tarvittu ja he saivat nauttia niistä muiden vieraiden kanssa tasa-arvoisesti. Tarjoiluista ja suuresta osasta ruokia vastasi palkattu pitopalvelu.
Minä olin siis kaikista, sekä serkkuni että hänen morsiamensa sukulaisista ainoa, joka oli töissä itse hääjuhlassa. Tämä tuli mulle yllätyksenä, samoin kuin se, että olin käytännössä "nalkissa" lasten puuhahuoneessa noin neljä tuntia. Kyseessä oli siis erillinen huone, josta ei nähnyt juhlasaliin. Lasten vanhemmat toivat pienempiä lapsia sinne minun hoiviini ja isommat lapset kulkivat omin nokkinensa juhlasalin ja leikkihuoneen välillä. Välillä pääsin toki muiden serkkujeni kanssa syömään, mutta vajaassa puolessa tunnissa piti syöminenkin hoitaa, koska lapsia oli tulossa leikkimään jo aika pian sen jälkeen, kun itse sain ruokaa haettua seisovasta pöydästä. Lopulta äitini ja hänen siskonsa katsoivat minun tehneen jo tarpeeksi ja tulivat päästämään minut muiden vieraiden joukkoon juhlimaan. Juhlafiilistä minulla ei siinä vaiheessa ollut tippaakaan, joten hörppäsin kupin kahvia, söin pikkunokareen kakkua ja lähdin kotiin. Serkkuni morsian oli kuulemma loukkaantunut, kun en jäänyt edes tanssiin asti.
En koe olleeni vain asennevammainen, kun tunsin itseni alempiarvoiseksi kuin muut juhlavieraat. Itseasiassa en kokenut olevani juhlavieras ollenkaan, vaan pikemminkin henkilökuntaa. Vieraaksi minut kuitenkin oli kutsuttu. Ei ollut yhtään mukavaa olla ainoa työmyyrä ja katsoa muiden serkkujeni ja sukulaisteni juhlintaa. Tämän kokemuksen pohjalta ymmärrän kyllä ap:n sukulaisnaista. Sukulaisia pitäisi kohdella yhdenvertaisesti ja se, että yksi tekee töitä muiden juhliessa, ei ole yhdenvertaista kohtelua. Mieluummin avuksi joku oikeasti ulkopuolinen, ei sellainen sukulainen, jolta ilman työpanosta kuitenkin lahjaakin odottaa.
"Hei. Ajattelin kun sinä oot työttömänä niin voisit tulla juhliin tarjoilemaan kahvia ja skumppaa. Maksan 50e. Saat syödäkin varmaan jos jotakin jää. Ei tarvi tuoda lahjaakaan tiedän, että olet köyhä. Katselet siinä, että rikkaammilla sukulaisilla ja ystävillä riittää syötävät ja juotavat. Itse voit sitten syödä jos jotakin jää". Just.
Siis mitä ihmettä. Jos olisin työtön, ottaisin todella mielelläni vastaan tarjotun homman. 50€ käteen vastaan ammattitarjoilijan viiden tunnin palkkaa, ei siis mikään "almu" tai taskuraha. Paljon teidän mielestänne hommasta olisi sitten pitänyt maksaa?
Perinteisestihän nämä hommat on hoidettu talkoilla, jokainen vuorollaan auttaen sukulaisia/ystäviä, nykyään ei näköjään saisi edes kysyä, kun pidetään alistamisena ja "piikomisena". Eipä tarvitse ihmetellä miksi taloudellinen tilanne on mikä on, kun työn tarjoamistakin pidetään noin pahana. Huhhuijaa!
Ihan ok kysymys ap, ei ole sinun vikasi jos sukulaisesi ei osaa käyttäytyä. Rahaa saa tukia nostamalla helpommin kuin töitä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä. Jos olisin työtön, ottaisin todella mielelläni vastaan tarjotun homman. 50€ käteen vastaan ammattitarjoilijan viiden tunnin palkkaa, ei siis mikään "almu" tai taskuraha. Paljon teidän mielestänne hommasta olisi sitten pitänyt maksaa?
Perinteisestihän nämä hommat on hoidettu talkoilla, jokainen vuorollaan auttaen sukulaisia/ystäviä, nykyään ei näköjään saisi edes kysyä, kun pidetään alistamisena ja "piikomisena". Eipä tarvitse ihmetellä miksi taloudellinen tilanne on mikä on, kun työn tarjoamistakin pidetään noin pahana. Huhhuijaa!
Ihan ok kysymys ap, ei ole sinun vikasi jos sukulaisesi ei osaa käyttäytyä. Rahaa saa tukia nostamalla helpommin kuin töitä tekemällä.
Ei kyse ole siitä loppujen lopuksi onko 50 euroa sopiva summa vai ei. Pointti on siinä, että se yksi sukulainen on pistetty eri asemaan muiden kanssa asenteella, että "oot työtön joten sulla on väkisinkin liikaa aikaa, ja koska olet työtön niin eihän sinulla toki ole rahaakaan. Ethän sinä raukka saisi edes lahjaa ostettua, ei hätää tule katsomaan kun me muut sukulaisesi juhlimme, niin teepä sinä niitä töitä. Tuskin olisit halunnutkaan juhlia muiden kanssa".
Joo, rahaa saa tukia nostamalla helpommin ja vähemmän. Tai enemmänhän ne tuet on kun 50 euroa. Tuollaista yhden päivän kestävää pimeää työtä voi mitenkään verrata oikeaan työhön, jolla olisi tarkoitus tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä näitä, jotka kutsuvat piioiksi tai rengeiksi palkattuja apulaisia. Kertoo surullista kieltä näiden ihmisten asenteista työntekoa kohtaan.
Piika ja renki sai palkkaa, joten miten piikana oleminen vuonna 1906 poikkesi siitä, että on kaatamassa kahvia herrasväelle vuonna 2016.
Samaa sukua ja yksi on piika, muut suvussa herrasväkeä?
Koska olet oikeasti kuullut käytettävän piika/renki-nimitystä muuten kuin hiukan alentuvassa merkityksessä?
Koska olet kuullut käytettävän työtön-nimitystä muuten kuin hiukan alentavassa merkityksessä? Haloo! Ohi aiheen tuo, laita eri ketju piika/renki sanoista kiitos.
Laita itse jos häiritsee. Musta ei ole ohi aiheen koska on kyse just asenteesta työttömiä kohtaan joita voi kohdella piikana ja renkinä. Miksi kimpaannut kun joku vastasi ihan aiheeseen liittyen :O
Ai minäkö kimpaannuin :) Rauhallisesti totesin. Itse täällä vauhkoat piioista ja rengeistä että alentavaa jne. Et sanonut mitään että työttömiä niin kohdellaan enkä minä vaan että vieraita juhlissa laitetaan piikomaan jne. Miksi vieläkin kimpaannut...
Täällä on useampikin ihminen puhunut piioista ja rengeistä, ei yksi ja sama. Minustakin kommenttisi oli kumman kärkäs ottaen huomioon että niistä oli puhuttu jo aiemmin (minä esim) niin tätä sinä ojennat ja käsket aloittamaan uuden ketjun. Luetun ymmärtämistähän se vähän vaatii että osaa yhdistää rinnastuksen piika-renki-työtön, unohtuu välillä että kaikilla sitä ei ole.
Vai oikein muutkin Ja sinä perässä. Mutta ne muut ei vauhkoa vaan vieläkin sinä ja sitten haukut minun luetunymmärtämistaitoja. Aloita nyt sit siitä vaikka uusi ketju. Kuinka jotkut ei vaan ymmärrä. Ymmärrä sinä se että minä voin kommentoida sinun sanomisia ihan yhtä paljon kuin sinä minun. Paitsi jos lakkaat kommentoinnin niin jään sitten yksin itkemään tänne.
Mä olen ikäni ollut vahvasti ammattiliittojen kannattaja ja olen kauhulla seurannut nykyisen hallituksen juttuja työllisyyden kannalta.
Tätä keskustelua kun seuraa, niin ei ole mikään ihme, että ihmiset ei työllisty ja kassasta vaan nostellaan rahaa. Työtä tarjotaan, ei kelpaa ja loukkaannutaankin vielä. Itse olen aina ottanut tarjotun työn vastaan, työttömänä ollessa olen tehnyt tuntitöitä ja myös sukulaisille ja naapureille milloin mitäkin hanttihommia. Noh, nykyään mulla on hyvä työpaikka, jonka muuten sain juurikin sen takia, että mun ahkeruutta suositeltiin ja kehuttiin.
Tuollaista asennevammaista, joka vetää herneet nenään tarjotusta työstä (kieltäytyä voi myös kohteliaasti) en ikipäivänä palkkaisi enkä myöskään moista lusmua työkaveriksini haluaisi. Eli samanlaista asennevammaista laiskiaista, kuin valtaosa näistä kommentoijista.
Vela - 72 kirjoitti:
Sukulaisia pitäisi kohdella yhdenvertaisesti ja se, että yksi tekee töitä muiden juhliessa, ei ole yhdenvertaista kohtelua. Mieluummin avuksi joku oikeasti ulkopuolinen, ei sellainen sukulainen, jolta ilman työpanosta kuitenkin lahjaakin odottaa.[/quote]
Näin juuri.
Alkuperäisen jutusta ja asenteesta tuli myötähäpeä, onneksi ei satavarmasti olla sukua.
Mua ainakin hävetti ihan helvetisti olla työttömänä, enkä todellakaan olisi kaivannut enää ketään muka hyvää tarkoittavaa sukulaista tuomaan työttömyyttäni esille vastaavalla tavalla. Eri asia olisi, jos pyydettäisiin siksi, että olen hyvä asiassa X, eikä siksi että olen työtön. Miten tämä on joillekin niin vaikea tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ikäni ollut vahvasti ammattiliittojen kannattaja ja olen kauhulla seurannut nykyisen hallituksen juttuja työllisyyden kannalta.
Tätä keskustelua kun seuraa, niin ei ole mikään ihme, että ihmiset ei työllisty ja kassasta vaan nostellaan rahaa. Työtä tarjotaan, ei kelpaa ja loukkaannutaankin vielä. Itse olen aina ottanut tarjotun työn vastaan, työttömänä ollessa olen tehnyt tuntitöitä ja myös sukulaisille ja naapureille milloin mitäkin hanttihommia. Noh, nykyään mulla on hyvä työpaikka, jonka muuten sain juurikin sen takia, että mun ahkeruutta suositeltiin ja kehuttiin.
Tuollaista asennevammaista, joka vetää herneet nenään tarjotusta työstä (kieltäytyä voi myös kohteliaasti) en ikipäivänä palkkaisi enkä myöskään moista lusmua työkaveriksini haluaisi. Eli samanlaista asennevammaista laiskiaista, kuin valtaosa näistä kommentoijista.
ai pimeillä töilläkö sinun mielestäsi kannattaa työllistää itsensä? EI MISSÄÄN NIMESSÄ kannata ottaa vastaan pimeitä töitä!
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä palkkaisi noin tyhmää, joka automaattisesti olettaa jokaisen olevan laiska lusmu, jos ymmärtää sitä sukulaista. Minä ainakin ymmärrän. Viimeksi kun veljeni täytti 50 vuosia sitten, olin sillä hetkellä juuri työtön. Minä olin lupautunut tiskaamaan, eli tarkoitus oli saada olla keittiössä. Veli olikin palkannut pari tuttavaansa ja minä jouduin seurustelemaan vieraiden kanssa ja kaatamaan kahvia. Veli kyllä sai kuulla, että jos minä olen sanonut tulevani tiskaamaan, niin silloin tulen tiskaamaan ja hommia ei muuteta. Mutkun olet nähnyt noita ihmisiä niin harvoin - ei helvetti kiinnostanut nähdäkään! Olen nyt töissä, ollut jos viisi vuotta tuon jälkeen.
Meillä oli sukulainen auttamassa yo-juhlissa, mutta pimeää työtä emme teettäneet, vaan maksoimme asianmukaisesti palkan kuluineen. Vastustan pimeää työtä kaikissa tapauksissa. Nämä juhlat ovat yksi pahimmista.
Meillä on ollut tapana, että kaffariksi pyydetään tuttuja, jos kyse pienemmistä juhlista, kuten rippijuhlista. Ei siis sukulaisia, jotka olisivat vieraana muuten, vaan esim. sisarusten kavereita, vanhempien kavereiden lapsia jne. Itsekin olen noissa hommissa ollut, en koe mitenkään nolona. Sitten voisin loukkaantua, jos vaikka serkun häihin kutsuttaisiin töitä tekemään, vaikka olettaisin saavani saapua vieraana.
Törkeää tällainen orjatyön tarjoaminen, eihän tuo ole ravintola-alan työehtosopimuksen mukainen korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Ukko.fi ja ihan rehellisesti saa työtönkin tienata sen alle 300 eikä tarvitse päivärahoja odotella!
Kunhan ilmoittaa te-toimistolle ja sanoo, että on samaan aikaan valmis ottamaan kokoaikatyötä vastaan ja hakee kokoaikatöitä ja tää on vaan hyvin vähäistä keikkatyötä tyyliin 10-20h/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin hävetti ihan helvetisti olla työttömänä, enkä todellakaan olisi kaivannut enää ketään muka hyvää tarkoittavaa sukulaista tuomaan työttömyyttäni esille vastaavalla tavalla. Eri asia olisi, jos pyydettäisiin siksi, että olen hyvä asiassa X, eikä siksi että olen työtön. Miten tämä on joillekin niin vaikea tajuta?
Täytyy sitä kai jollain paikata olematonta itsetuntoaan,jotkut kuvittelevat,että ylenevät alentamalla muita? Tosiaan tässä avauksen tapauksessa ja muissa vastaavissa säästyttäisiin riitelyltä ja ehkä jopa saataisiin apua,jos asia ilmaistaan oikein.Siis "tarvitsen apua juhlien järjestämämisessä" eikä niin että "armollisesti tarjoen sinulle puuhaa,jotta tunnet olevasi hyödyllinen ja saat taskurahaa".
Toivottavasti ap ja hengenheimolaisensa eivät saa huijattua ketään "kevyesti puuhastelemaan" pimeästi,vaan saavat itse "puuhastella" keittiössä hikoilemassa koko päivän.
Ihmiset,joiden mielestä tarjoilu on "kevyttä puuhastelua,jonka hoitaa vaikka silmät sidottuna vasemmalla kädelle",eivät taatusti ole olleet elämässään tuntiakaan tarjoilijan työssä :D Ja puhutaan "parin tunnin puuhastelusta" vaikka juuri ylppärit ovat sellainen juhla,jossa porukkaa lappaa koko päivän.Jotenkin todellisuudesta vieraantuneita nämä kommentoijat,joiden mielestä se ap:n sukulainen on tehnyt väärin.