Miksi introvertit on niin epäkohteliaita ja itsekkäitä?
Ymmärrän kyllä että tykkäätte vain olla omissa oloissanne omaa napanöyhtäänne nypläämässä, mutta sen kerran kun olette ihmisten kanssa tekemisissä, niin onko liikaa vaadittua että huomioitte ne muut ihmiset kuten hyviin käytöstapoihin kuuluu? Ei voi olla liian vaikeaa, kun voitte kuitenkin myöhemmin viettää sitä laatuaikaa itseksenne. Introvertit tuntuu käyttävän omaa "tilaansa" jonain tekosyynä olla itsekäs ja töykeä. Ymmärretään kyllä että tykkäätte olla itseksenne, mutta hyvät käytöstavat koskee kaikkia ihmisiä. Ette te niistä saa mitään erityisvapautta vilauttamalla introverttiseuran jäsenkorttia.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap mä ymmärrän sun tarpeen olla sosiaalinen. Mikset sä ymmärrä mun tarvetta olla omissa oloissani?
Sitä voi haluta olla omissa oloissaan, mutta ihminen ei voi "vain erota" siteestään toisiin ihmisiin. Arjen kohteliaisuus tai esimerkiksi tutustumisen small talk eivät meinaa introverteiltä onnistua.
Ai miksei voi erota? Annas kun mä arvaan: "koska mä sanon niin".
Koitappa laajentaa vähän ajatusmaailmaas. Pää vaan rohkeasti pois sieltä ekstrovertti pylleröstä ;).
Kuulostaa siltä, että heikolla itsetunnolla tai taustademoneilla varustettu extrovertti on törmännyt introverttiin ja joutunut kohtaamaan itsensä. Vahvista itseluottamustasi, niin ei tarvi skitsahtaa kun joku ei olekaan viihdyttävä ja tarjoa sinulle tarvitsemaasi eskapistista hetkeä. :) Liity seuraan ja tutki itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap mä ymmärrän sun tarpeen olla sosiaalinen. Mikset sä ymmärrä mun tarvetta olla omissa oloissani?
Sitä voi haluta olla omissa oloissaan, mutta ihminen ei voi "vain erota" siteestään toisiin ihmisiin. Arjen kohteliaisuus tai esimerkiksi tutustumisen small talk eivät meinaa introverteiltä onnistua.
Koitappa laajentaa vähän ajatusmaailmaas. Pää vaan rohkeasti pois sieltä ekstrovertti pylleröstä ;).
No tuo nyt vaan on tyhmää ja epäkypsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo katoku meillä introverteilla on enemmän aikaa ruokkia sisäistä lastamme kun ei mee kaikki aika naapurin emman miehen syrjähypystä tai uusista verhoista turisemiseen ;).
INFP kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että heikolla itsetunnolla tai taustademoneilla varustettu extrovertti on törmännyt introverttiin ja joutunut kohtaamaan itsensä. Vahvista itseluottamustasi, niin ei tarvi skitsahtaa kun joku ei olekaan viihdyttävä ja tarjoa sinulle tarvitsemaasi eskapistista hetkeä. :) Liity seuraan ja tutki itseäsi.
Haha, tästä tulikin mieleeni, kun minä (INFP myös) olin puoli tuntia kestävällä matkalla ilmeisen ekstrovertin hyvänpäiväntuttuni kanssa... Myönnän, että ei ehkä oltu ihan samalla aaltopituudella, mutta tuli aika yllärinä, että tyyppi ei kestänyt hetkeäkään ilman viihdykettä. Soitti puhelimella jollekin ja sanoi sinne tyyliin "puhutaan jotain, mulla on tylsää". Siis mun edelleen istuessa vieressä. Olipa tosi kohteliasta. Mulla ois ollut paljon hauskempaa yksin. Eikä itseasiassa ollut ainut tällainen kokemus.
Muutenkin ihan hiton raadollinen käsitys ihmissuhteiden ylläpidosta just monella "eskapisti-ekstrovertilla"... Jos joskus on vähän rauhallisempi meno tai jollain jopa masennusta ilmassa, niin sit ei enää soitella ja kutsuta "pilaamaan tunnelmaa ja säteilemään negatiivisuutta".
Tais ekstrovetti ap jäädä suustaan kiinni lähikaupassa kun ei enää osallistu. Siellä se nyt juttelee arjen small talkia. Hirveen tärkeitä juttuja.
Se, että olen hiljaa, ei tarkoita, että olen ylpeä tai epäkohtelias. Minulla vaan ei ole mitään sanottavaa. Se, etten välttämättä aina kiitä tai tervehdi johtuu siitä, etten uskalla. Vihaan small-talkia, olen mielummin puhumatta mitään. En halua esittää enkä tehdä asioita, jotka tuntuvat teennäisiltä. Olen vaan mielummin hiljaa kuin puhun jostain turhanpäiväisestä. Haluan olla aito.
Täällä toinen INFP. Olen vaihtanut jo 2 työpaikkaa, koska jouduin ekstrovertin naisporukan silmätikuksi ja voin sanoa, ettei kiinnosta enää senkään vertaa yrittää olla sosiaalinen...
Olin kuulemma niin ylpeä ja ylimielinen (olen hieman ujo ja äärimmäisen kiltti, liiankin ehkä), sillä vetäydyin usein sivummalle ja olin hiljempaa (en hiljaa), koska koin ihan järjetöntä väsymystä ja uupumusta jo pelkästään siitä jatkuvasta sosiaalisuudesta ja hälystä ympärillä. Ei minua työmäärä ole koskaan sillä lailla uuvuttanut, vaan se höpinä.
Olen kuunnellut sitä tungettelevaan ja minun mielestäni ilkeää kalkatusta tunnista toiseen, päivästä toiseen, vuodesta toiseen ja koitin olla mukava, osallistua joskus kohteliaisuuden vuoksi ja silti usein olin kotona niin lopussa, että en jaksanut tehdä enää mitään. Joskus kun jouduin siihen ansaan, että jäin kyselyporukan uhriksi pommitettavaksi, päädyin paniikissa paljastamaan siviilielämääni liittyviä asioita jotka eivät minun mielestäni kuulu työporukoiden ruodittavaksi. Minua ei vaan juoruilu kiinnosta ja haluan olla myös muille yhtä reilu. Vähemmän väsynyt olen ollut koko päivän raskaiden puutarhahommien jälkeen kun liian sosiaalisen työpäivän:D
Itse tykkään hiljaisuudesta, mitä rauhallisempi sitä parempi. Ekstrovertit tykkäävät hälystä ja mitä enemmän höpinää, sen parempi. Ei kumpikaan voi alkaa vaatimaan, että nyt mennään näillä eväillä kun minä sanon näin. Minä hommasin taustamelukuulokkeet, joka oli elämäni paras hankinta, enkä vaadi keneltäkään mitään.
No minä ainakin olen kohtelias ja ystävällinen kaikille ja saanut siitä usein palautettakin, miten ystävällinen olen. En näe tylyytenä sitä, että en jaksa jauhaa paskaa. Voisin kuvitella, että muutama sukulaisnainen väittää minua epäkohteliaaksi, kun en jaksa heidän päläpäläpäläsetekisitäjatuotekitätä -luonnettaan ollenkaan.
Miks mun pitäs mennä töihin bondaamaan, koska mä meen sinne ensisijaisesti tekemään _töitä_ ja siitä mulle maksetaan. Siinä mä olen tosi hyvä, koska olen nähnyt paljon vaivaa sen eteen ja usein jeesin muitakin. Höpisemisestä mä en niin välitä, mutta suostun siihenkin joskus yhteisen edun nimissä.
Ei mun tarvitse oikeasti alkaa ketään miellyttämään, vaan sen takia kun niin kuuluu tehdä. Mä juttelen jos mulla on asiaa, mä en juoruile enkä puukota selkään ja mä olen supersensitiivinen ja empaattinen jos joku haluaa kertoa mulle huoliaan.
En mä silti ala vuodattamaan elämääni ns. puolituttujen, TYÖkavereiden ruodittavaksi. Jos joku niin haluaa tehdä, niin fine, mun ei tarvitse. Mä olen reilu muita kohtaan ja annan muiden olla mitä ne on ja samaa oletan myös itseni suuntaan.
Minkä takia sitten itse tuot tuota naparöyhtääsi meidän eteen?
Ylikiehuva herneriisipapupata on kyllä myös aika ikävää katsottavaa; sitäpaitsi monissa on sekä extroja että introja.
Muuten suurin osa näistä sanoman aloituksista kertoo kyllä minkälaista väkeä täällä pesiytyy ja homehtuukin.
Mutta vaippaikäisiä onkin tosii paljon.
Kun viimeksi olin baarissa niin joku mies taisi sanoa että vaikutan jäykältä. Kuulin että miehen kaverilla oli syntymäpäivä, joten onnittelin häntä ja kysyin haluaisiko hän kokiksen. Kuulosti että miehet supisivat minun olevan homo sen jälkeen.
Olen introvertti, mutta kohtelias sellainen. Hymyilen, tervehdin ja vastaan ystävällisesti kun kysytään. Kahvitauolla menen kuitenkin mielelläni kauimpaiseen nurkkaan kahvikupposen kanssa ja sulkeudun omaan tilaani.
Tunnen kyllä erään toisenkin introvertin, joka on kyllä töykeä. Muistaa mainita ja pauhata kovaan ääneen kuinka ei pidä muista ihmisistä ja haluaa työskennellä yksin. "Kun me kaikki tiedetään, että minä en kestä muita ihmisiä ja muut eivät kestä minua, niin mitäpä jos tekisin tämän yksin". Hieroo erinomaisuuttaan ja erilaisuuttaan jatkuvasti muiden naamaan. Uskotaan me vähemmälläkin, että viihtyy omissa oloissaan.. Tarviiko sitä nyt koko ajan olla tuomassa esille.
" kirjoitti:
Olen introvertti, mutta kohtelias sellainen. Hymyilen, tervehdin ja vastaan ystävällisesti kun kysytään. Kahvitauolla menen kuitenkin mielelläni kauimpaiseen nurkkaan kahvikupposen kanssa ja sulkeudun omaan tilaani.
Tunnen kyllä erään toisenkin introvertin, joka on kyllä töykeä. Muistaa mainita ja pauhata kovaan ääneen kuinka ei pidä muista ihmisistä ja haluaa työskennellä yksin. "Kun me kaikki tiedetään, että minä en kestä muita ihmisiä ja muut eivät kestä minua, niin mitäpä jos tekisin tämän yksin". Hieroo erinomaisuuttaan ja erilaisuuttaan jatkuvasti muiden naamaan. Uskotaan me vähemmälläkin, että viihtyy omissa oloissaan.. Tarviiko sitä nyt koko ajan olla tuomassa esille.
Introverttejähän on montaa eri tyyppiä, ja edes tyypitys ei määrittele kovin tarkasti. Itse INFP:nä olen elämäni myötä oppinut ottaman asiallista kritiikkiä vastaan, eikä paljoa kiinnosta mitä' muut minusta ajattelee.
Vaikken dualismiin itse usko, niin extrot ja introt voi jakaa asenteeltaan ja ajatusmaailmaltaan positiivisesti ja negatiivisesti ajatteleviin. Parisuhteessa ihanteellisimpia persoonia ovat vastakohdat.
Olit extro tai intro, niin vaikket siitä pidä, me tarvitaan toisiamme. ;)
Vierailija kirjoitti:
" kirjoitti:
Introverttejähän on montaa eri tyyppiä, ja edes tyypitys ei määrittele kovin tarkasti. Itse INFP:nä olen elämäni myötä oppinut ottaman asiallista kritiikkiä vastaan, eikä paljoa kiinnosta mitä' muut minusta ajattelee.
Vaikken dualismiin itse usko, niin extrot ja introt voi jakaa asenteeltaan ja ajatusmaailmaltaan positiivisesti ja negatiivisesti ajatteleviin. Parisuhteessa ihanteellisimpia persoonia ovat vastakohdat.
Olit extro tai intro, niin vaikket siitä pidä, me tarvitaan toisiamme. ;)
Minä olen positiivinen introvertti, mieheni negatiivinen ekstrovertti ja voin sanoa että ei tämä liitto kovin ihanteelliselta tunnu - vaikka vastakohdat vetivät puoleensa niin on se yhteiselämä ja ymmärryksenpuute aikamoista kun olemme lähes joka suhteessa toistemme täydelliset vastakohdat. Mutta viisitoista vuotta tässä vain ollaan jo yhdessä oltu :)
Vierailija kirjoitti:
Se, että olen hiljaa, ei tarkoita, että olen ylpeä tai epäkohtelias. Minulla vaan ei ole mitään sanottavaa. Se, etten välttämättä aina kiitä tai tervehdi johtuu siitä, etten uskalla. Vihaan small-talkia, olen mielummin puhumatta mitään. En halua esittää enkä tehdä asioita, jotka tuntuvat teennäisiltä. Olen vaan mielummin hiljaa kuin puhun jostain turhanpäiväisestä. Haluan olla aito.
Miksi et uskalla kiittää, tai tervehtiä? Miksi nämä peruskäytöstavat tuntuvat sinusta teennäisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo katoku meillä introverteilla on enemmän aikaa ruokkia sisäistä lastamme kun ei mee kaikki aika naapurin emman miehen syrjähypystä tai uusista verhoista turisemiseen ;).
Annat aika tympeän kuvan meistä muista introverteistä tällaisilla kommenteilla.
Kertoisiko aloittaja millä tavalla on oltu epäkohteliaita ja itsekkäitä, ja miten olisi pitänyt olla toisin. Meinaan kun ainakin yritän olla kohtelias muille.
Tuntuu vähän siltä, että yleistät yhden ihmisen kokemuksella kaikki (introvertit) samanlaisiksi.
En tunnista itseäni enkä muitakaan tuntemiani introverttejä tekstistäsi viitaten kohteliaisuuteen ja small talkiin.