Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä ja itselläni erilaiset siisteyskäsitykset – en tiedä haluanko muuttaa yhteen

Vierailija
23.05.2016 |

Olemme kolmekymppinen pari ja asumme tällä hetkellä eri paikkakunnilla. Yhteenmuutto olisi ajankohtaista syksyllä.

Saatan kuulostaa pikkumaiselta, mutta olen kämppisten ja parin exän kanssa havainnut miten tärkeää mulle on että koti on päällisin puolin siisti ja asiat paikallaan. Imuroin max kerran viikossa ja pyyhin pölyt ehkä kerran kahdessa viikossa, eli en pakkomielteisesti kiillota joka paikkaa. Sen sijaan aina jos huomaan jonkin tahran niin siivoan sen heti, esim. kokatessa pyyhin tasot heti ruoanlaiton jälkeen. Sellainen perussiisteyden ylläpito on mulle tärkeää. Tässä mielessä ollaan ihan erilaisia mieheni kanssa, ja pelkään että ajaudun taas siivoamaan toisen jälkiä, minkä seurauksena ärsyynnyn ja stressaannun pidemmän päälle. Olemme miehen kanssa puhuneet siitä miten tärkeää siivoaminen ja siisteys mulle on, ja hän on luvannut huomioida asian, mutta pelkään että suhde menee siihen että mies kokee mun nipottavan, ja ärsyynnytään vaan molemmat.

Tarvitseeko meidän edes muuttaa yhteen? Millainen viesti se on toiselle osapuolelle jos en halua? Olisihan yhteenmuutto taloudellisesti järkevääkin ja kuitenkin jossain vaiheessa suhdetta edessä. Vaikea uskoa että tällainen asia voisi olla deal breaker, mutta vanne kiristyy pään ympärillä jos kotona on sotkuista. Mitenköhän omaa ajatusmalliaan voisi muuttaa?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä sellaisiakin miehiä, jotka imuroivat päivittäin ja jatkuvasti puunaamassa jotain.

Olen mies ja yhden lapsen yksinhuoltaja. astianpesukone on yleensä 2x päivässä päällä.

Miten monnistutte kahdestaan saamaan noin paljon tiskiä?

Kyllähän yhdelläkin aterialla tulee tiskiä jo kiitettävästi, lautasten ja lasien jne lisäksi kattiloita useampia, tai/ja paistinpannuja jne. Siihen kun lasketaan aamiaselta tulleet tiskit, lisättynä sillä, että en voi juoda samasta lasista enää muutaman minuutin jälkeen kun olen laskenut sen pöydälle, vaan otan aina uuden jne. Ja kuten sanoin en halua, että tiskiä on näkyvillä yhtään tiskipöydällä / altaassa tai missään muuallakaan, joten laitan ne koneeseen ja koneen käyntiin vaikka olisi vajaakin, koska en halua ottaa "riskiä" että esim illallisen ja iltapalan tiskit eivät mahtuisikaan koneeseen ja jäisivät näkyville. Ja ei, en tiskaa käsin muuta kuin viinilasit, valurautapadat ja puiset leikkuulaudat / puiset keittiövälineet (esim kaulin jne)

Miksi olet yksinhuoltaja? Onko lapsesi pieni ja miten hän kestää sinua ja käytöstäsi? Ymmärrätkö, että kertomasi perusteella sinulla on jokin todella pahasti vialla. Miksi se lasi "saastuu" oltuaan hetken pöydällä?

9 vuotias, ja kestää oikein hyvin, miksei kestäisi? Suht normaalia käytöstä, poislukien ehkä tuo lasijuttu, sen tiedostan itsekkin, mutta viimeiset 15 vuotta on tuo "tapa" ollut, ja en vain osaa juoda samasta lasista enää myöhemmin uudelleen, mieluummin otan uuden. Ja tuosta ei siis mitään haittaa ole, kaappi täynnä juomalaseja, ja apk kyllä pesee puhtaaksi päivittäin.

Käytöksesi ei kuulosta normaalilta. Et halua ottaa riskiä, että joku kuppi jää illalla tiskaamatta. Kirjoitit aikaisemmin myös, että et kestä likapyykkiä korissa. Meneekö sinulla yöunet, jos yksikin astia on tiskaamatta? Oletan, että olet sisustanut asuntonne niin, että se on helppo pitää puhtaana. Kirjoitit kuitenkin, että imuroit (n. 2 kertaa päivässä) ja pyyhit pölyt ja nihkeällä päivittäin. Kuinka paljon aikaa sinulla menee siivoukseen, siisteyden ja puhtauden ylläpitoon? 

Oletko sinä tai lapsesi allergisia? Tai onko teille astmaa tai atooppinen iho? Pääseekö lapsesi esimerkiksi metsään tai upottamaan sormensa multaan? Jos puolustuskykyä ei ärsytetä, ei se pääse kehittymään. Ihmiset elävät kaupungeissa ja liian steriileissa oloissa, mikä alentaa puolustuskykyämme. Turha siivoaminen vain pahentaa tilannetta. Ja heikentynyt puolustuskyky ei välttämättä näy sinussa tai lapsessasi vaan seuraavissa sukupolvissa. Saako lapsesi leikkiä ja sotkea? Vai kuljetko hysteerisenä siivoamassa hänen jälkeensä tai oletko vaatinut häntä jo hyvin pienestä pitäen siivoamaan kaikki "sotkunsa" eli leikit pois heti kun hän vaihtaa leikkiä tai leluja?

Vierailija
62/62 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeilla jäljillä kun miettii tätä vakavasti. Hyvää suhdetta ennustaa kolme seikkaa: sopu raha-asioista, uskollisuus ja sama käsitys siisteydestä.  Vuosien varrella yksin siivoamaan jätetyn pinnaa alkaa kiristää ja suhde kusee. 

Ei ole oikeasti herkkua valita tahmaisen kämpän ja siivoojan roolin välillä. Rakkautta se näivettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi