Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia päivystyksistä/ambulansseista,

Kyllästynyt
22.05.2016 |

Sairasteltuani viime aikona enemmän kuin tarpeeksi, olen saanut tavattoman töykeää kohtelua ja jatkuvaa epäilyä, että liioittelen oireitani. Jakakaa kokemuksianne, miten palvelu pelannut teidän kohdallanne.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneksi ei tarvitse asua Suomessa. Tai no ei tarvitsisi muutenkaan, olisin siellä kuollut jo pariin kertaan.

Vierailija
22/37 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap., minkä tyyppinen sairaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap., minkä tyyppinen sairaus?

Neurologisia oireita. -ap

Vierailija
24/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ambulanssi tulee, mutta ei ota kyytiin. Ei, vaikka sairaala olisi MATKAN VARRELLA heidän kahvihuoneelleen"

Niin, ambulanssilla ei ole velvollisuutta kuljettaa potilasta mihinkään vaikka kuinka olisi matkan varrella, mikäli arvioidaan, että muu kuljetus soveltuu. Ottamatta nyt kantaa oliko tässä tilanteessa moinen arvio perusteltu vai ei.

Juu ymmärrän, se vain kuulostaa aika surkuhupaisalta näin maallikon mielestä, kun samalla vaivalla ja bensalla olisi viety mummo sairaalaan. Tietenkään ambulanssi ei ole mikään taksi, ja ehkä heillä sitten oli joku kiireellisempi keikka buukattuna.

Jos olen oikein käsittänyt, kriteerit ovat tiukentuneet, milloin kuljetetaan ambulanssilla. Tuntemani ambulanssihenkilökuntakin tätä siunailee, kun eivät saa ottaa kyytiin ja ajavat sairaalaan ja potilas tulee taksilla perässä.

Vierailija
26/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai jonkinlaisen kohtauksen kaupassa, alkoi tärisemään ja silmät muljahtelivat. Säikähdin kamalasti, ja soitin hätäkeskukseen, josta lähetettiin ambulanssi. Sen tulossa kesti ja kesti, lapsi jatkoi tärinäänsä ja minä panikoin. Soitin uudestaan häkeen, jossa vähäteltiin huoliani, ja todettiin että lanssi on kyllä matkalla ihan sovitusti, ja että "odotusaika tämän luokan hälytyksissä on 20 minuuttia eikä auto ala siksi ajamaan ylinopeutta". Siis niin suomalaista; jossain lukee että odotusaika on max. 20 minuuttia, niin lanssihan köröttelee hiljakseen niin, ettei ole minuuttiakaan sitä ennen paikalla!!

Itse saamamme apu oli hyvää ja ensihoitajat erittäin taitavia, siitä ei valittamista.

Vierailija
27/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ambulanssi tulee, mutta ei ota kyytiin. Ei, vaikka sairaala olisi MATKAN VARRELLA heidän kahvihuoneelleen"

Niin, ambulanssilla ei ole velvollisuutta kuljettaa potilasta mihinkään vaikka kuinka olisi matkan varrella, mikäli arvioidaan, että muu kuljetus soveltuu. Ottamatta nyt kantaa oliko tässä tilanteessa moinen arvio perusteltu vai ei.

Juu ymmärrän, se vain kuulostaa aika surkuhupaisalta näin maallikon mielestä, kun samalla vaivalla ja bensalla olisi viety mummo sairaalaan. Tietenkään ambulanssi ei ole mikään taksi, ja ehkä heillä sitten oli joku kiireellisempi keikka buukattuna.

Entäs sitten kun kyseinen ambulanssi on varattuna ns. turhaan kuljetukseen (potilas, joka voisi mennä taksilla/omaisen kyydillä päivystykseen) ja samaan aikaan jonkun toisen omainen menee elottomaksi tai vaikka lapsi tukehtuu ruokaan ja kuolee kun ei saa apua ajoissa? Vieläkö kuulostaa surkuhupaisalta? Ei niitä potilaita turhan takia tai laiskuuttaan ensihoitajat jätä kuljettamatta, vaan pyritään takaamaan ambulanssin välitön saatavuus niille potilaille joiden elämä on oikeasti katkolla....

Aiempi ammattilainen kommentoi avartavasti, mutta kyllä, surkuhupaisalta kuulostaa edelleen, eri tavalla vaan. Siis miksi ihmeessä ambulanssin pitää jäädä jonottamaan? Eikö olisi tärkeää pitää ambulanssit liikkeessä sairaankuljetusta ja tilannepaikalla tapahtuvaa ensihoitoa varten, ja sairaalassa olisi sitten oma henkilöstönsä ottamassa potilaat vastaan. Kuljetusalan ihmisenä puistattaa tuollainen järjettömyys... Ei rekkakuskitkaan mene tekemään myymälähenkilökunnan töitä, vaan huolehtii siitä, että lasti liikkuu...

Siksi, että ensihoidon yksiköillä on tietty protokolla, miten keikka hoidetaan alusta (siitä hälytyksestä) loppuun (potilaan luovuttaminen).

Potilaan luovuttamisessa annetaan hoito-organisaatiolle potilaan tiedot; sotut, nimet, oireet, tutkimukset, vitaalit yms. Ja pitää saada kuittaus viralliseen paperiin, että potilas luovutettu pvm, aika, hoitolaitos. Joskus se hoitolaitos, minne yksikkö potilaan vie, ei syystä tai toisesta voi ottaa vastaan -> potilas uudestaan kyytiin ja toiseen paikkaan.

Kaikista tapahtumista pitää olla tarkat tiedot virallisesti. Ei se tosiaan niin mene, että "tässä rouva Virtanen, 85v, moikka!" ja lähetään meneen kohti seuraavaa keikkaa tai asemalle.

Vierailija
28/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi jonotin kipeän 5-vuotiaan kanssa Peijaksessa 5,5 tuntia lääkäriin. Tämän jälkeen hoitaja lupasi tuoda ensimmäisen annoksen lääkettä. Odotimme tunnin, kunnes luovutimme, ja lähdimme apteekkiin toiseen kuntaan (muualla ei ollut auki olevia).

Vierailija
29/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sai jonkinlaisen kohtauksen kaupassa, alkoi tärisemään ja silmät muljahtelivat. Säikähdin kamalasti, ja soitin hätäkeskukseen, josta lähetettiin ambulanssi. Sen tulossa kesti ja kesti, lapsi jatkoi tärinäänsä ja minä panikoin. Soitin uudestaan häkeen, jossa vähäteltiin huoliani, ja todettiin että lanssi on kyllä matkalla ihan sovitusti, ja että "odotusaika tämän luokan hälytyksissä on 20 minuuttia eikä auto ala siksi ajamaan ylinopeutta". Siis niin suomalaista; jossain lukee että odotusaika on max. 20 minuuttia, niin lanssihan köröttelee hiljakseen niin, ettei ole minuuttiakaan sitä ennen paikalla!!

Itse saamamme apu oli hyvää ja ensihoitajat erittäin taitavia, siitä ei valittamista.

No, olihan tuo päivystävältä ehkä vähän kökösti sanottu tuo 20 min, mutta he tekevät siellä riskiarvion ja sen mukaan kiireellisyysluokituksen. Jos potilaan tilanne muuttuu lanssia odottaessa, on tärkeää, että häkeen soitetaan uudestaan - niin kuin teittekin. Joskus matalariskiseksi puhelinkeskustelun aikana arvioitu potilaan tila onkin saattanut romahtaa ja silloin kyllä tulee lanssi nopeasti.

Toimitte hyvin ja hyvä, kun asia kääntyi lopulta hyvin:)

Vierailija
30/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin mennä päivystykseen korkean pulssin takia. Ei mitään moitteen sanaa. En soittanut hätäkeskukseen vaan menimme sinne itse. Pääsin saman tien makoilemaan ja otettiin kaikkia verikokeita ja sydänfilmi. Mitään vakavaa ei ollut kyseessä, mutta sain silti lähetteen sydänpoliklinikalle.

Vierailija
31/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi, että hiljakseen, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Ambulanssin ylinopeuskin vaarantaa muun liikenteen.

Lisäksi, lapsesi ehti hyvin saada hoitoa, joten oikeassahan siinä oltiin, että henki ei vaarantunut, jos ei tultu ylinopeutta pillit vinkuen vaarantaen esim. teitä ylittävät lapset

Vierailija
32/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin ambulanssin ja minulle olisi saattanut sattua jotain, kun lanssi ei tullut nopeaa ja jouduin jonottamaankin ja minulla olisi voinut olla vaikka tappava tauti. Kun en saanut palvelua tarpeeksi nopeaa, lähdin pois ja menin apteekkiin.

Suomen terveydenhoito on kyllä ihan paskaa.

Vierailija
33/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olihan tuo päivystävältä ehkä vähän kökösti sanottu tuo 20 min, mutta he tekevät siellä riskiarvion ja sen mukaan kiireellisyysluokituksen. Jos potilaan tilanne muuttuu lanssia odottaessa, on tärkeää, että häkeen soitetaan uudestaan - niin kuin teittekin. Joskus matalariskiseksi puhelinkeskustelun aikana arvioitu potilaan tila onkin saattanut romahtaa ja silloin kyllä tulee lanssi nopeasti.

Toimitte hyvin ja hyvä, kun asia kääntyi lopulta hyvin:)

Edell.jatkaa. Päivystäjä katsoi, ettei lapsella ole välitöntä peruselintoiminnon häiriötä, siitä tuo mainitsemansa 20 min. Eli ei mennä pillit päällä vaan "normaalia vauhtia liikenteen mukana", kunhan kohteessa ovat 30 min sisällä. Mutta tosiaan, päivystäjä ois ehkä voinut ilmaista asian toisin. Kun on se hätä ja huoli omasta läheisestä, aika tuntuu todella pitkältä odotellessa.

Itselläni oikeastaan vain hyviä kokemuksia ambulanssia vaatineista tilanteista, sairaaloissa pääosin hyviä, mutta muutama mätä omena joukossa.

Vierailija
34/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin ambulanssin ja minulle olisi saattanut sattua jotain, kun lanssi ei tullut nopeaa ja jouduin jonottamaankin ja minulla olisi voinut olla vaikka tappava tauti. Kun en saanut palvelua tarpeeksi nopeaa, lähdin pois ja menin apteekkiin.

Suomen terveydenhoito on kyllä ihan paskaa.

No jos omin jaloin ja tajuissasi (kun vitutti) lähdit apteekin kautta kotiin, niin ei sinulla ollut tappavaa tautia eikä varmaan juuri tästä syystä ollut tarvetta lanssille - eikä taksille...

Vierailija
35/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikimuistoisin - nyt jo hieman naurattaa - oli, kun olin kotona pienten lasten kanssa yksin ja minulle tuli levosss puristava tunne rintäkehälle ja käsivarteen sekä rytmihäiriötuntemuksia.

Odotin jonkin aikaa ja kuulostelin oireita, meneekö ohi. En kovin herkästi ole soittamassa ambulanssia, koska tunnen kehoni reaktiot hyvin (olin tosi stressaantuneessa tilassa) ja olen aika hyvin perillä peruselintoiminnoista ja niiden häiriöistä.

Kun oireet kuitenkin jatkuivat ja alkoi huimata, pötkähdin sängylle jalat kohti kattoa ja soitin Häkeen. He laittoivat lanssin ja olikin meillä alle 10 minuutissa.

Perustutkimukset ja tulokset kunnossa. Toinen hoitaja kysyikin, onko minulla ollut stressiä viime aikoina - juu.

Summa summarum: pötkötin sängyssä rinnat paljaana kahden ikäiseni komean mieshoitajan irrottaessa elektrodeja ja kirjaamassa keikkalappua. Lähtiessään toinen hoitaja sanoi: " kun saat muksut nukkumaan, ota lasi hyvää punkkua ja rentoudu" ja iski silmää :D

Ja tietysti tärkeintä, että oireet olivat stressiperäisiä, ei elimellisiä.

Vierailija
36/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin 100 km vauhdissa kolarin. Nousin itse autonromusta ja odotin shokissa ambulanssia. Auto oli ajautunut liki 100 m törmäyspaikasta. Ylimielinen ambulanssikuski ei uskonut vauhtia tai ottanut minua kyytiin.

Paikalle tulleet poliisit veivät minut sitten päivystykseen. Kun näytin poliisin kirjauksen luukulla (siinä luki kuvaus kolarista ja vahingoista sekä vauhdista) minut nostettiin istumastani tuolista liinoilla kokovartalo magneettikuvaan ja vietiin tarkkailuun.

Päivystys toimi hyvin, mutta ko. ensihoitajat pitäisi uudelleen kouluttaa.

Vierailija
37/37 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 100 km vauhdissa kolarin. Nousin itse autonromusta ja odotin shokissa ambulanssia. Auto oli ajautunut liki 100 m törmäyspaikasta. Ylimielinen ambulanssikuski ei uskonut vauhtia tai ottanut minua kyytiin.

Paikalle tulleet poliisit veivät minut sitten päivystykseen. Kun näytin poliisin kirjauksen luukulla (siinä luki kuvaus kolarista ja vahingoista sekä vauhdista) minut nostettiin istumastani tuolista liinoilla kokovartalo magneettikuvaan ja vietiin tarkkailuun.

Päivystys toimi hyvin, mutta ko. ensihoitajat pitäisi uudelleen kouluttaa.

Huh, todella outoa, etteivät ottaneet kyytiin! Selkeästi virhearvio. Olisit voinut tehdä valituksen toiminnasta.

Onneksi poliiseilla maalaisjärki ja tilannetaju kohdallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi