Nyt olisi aina muuttaa ruokailutottumuksia. Ylipainoa hurjat 40kg.
Suositteletteko alkuun jotain dieettiä vai suoraan uusia tapoja opettelemaan?
Mulla on herkut ollu iso ongelma. Ateriarytmi on nylyisin jo kunnossa, kasvikset hedelmät ja tuoreet marjat maistuvat. Viljat lähes aina täysjyvänä arkiruuassa. Kokkaan itse. En halua turhaa kikkailua ja terveys hifistelyä, joten jauhelihakeittoa ja itsetehtyjä lihapullia muussin kera syödään meillä edelleenkin. Kotiruokaa siis, simppeliä mistä lapsetkin pitää. Onnistuuko? Töissä mulla on eväät ja kaikki säilömis/lämmitys mahikset.
Olisihan se mukava saada loman alkuum(reissuun 9viikkoa) 10 kg pois mutta saapi nähdä.
Kommentit (34)
Mikä taika on täysviljassa? Se on ravinnollisesti haitallisempaa kuin normi vilja.
Ei tarvi maksullista Sulamoa koska Finelin ruokapäiväkirja on ilmainen. Sen osoite on http://www.fineli.fi .
Hyvä nyrkkisääntö on selvittää testillä montako kaloria kulutat päivässä (esim. Sydäntautiliiton sivuilla) ja vähentää 500 kaloria niistä päivittäisistä kaloreista.
Ei mitään dieettiä. Napostelu pois, sokeri pois, arkiliikuntaa lisää.
Syö säännöllisesti ja monipuolisesti, syö kun on nälkä, lopeta kun olet kylläinen. Älä lohduta tai palkitse itseäsi syömisellä.
Sokerin ("herkkujen") jättäminen saattaa aiheuttaa jonkun verran vieroitusoireita, koska sokerin ja rasvan vaikutus aivoihin on aika voimallinen. Mutta ei niissä oireissa mene kuin pari viikkoa ja aikuisena ihmisenä hillitset itsesi ja selviät niistä.
Jos haluat vain saada loman alkuun veke 10 kg, niin ota mikä tahansa viihdedieetti, varmasti onnistuu. Mutta jos haluat pudottaa ne ylimääräiset 40 kg pysyvästi, se vaatii toisenlaista asennoitumista.
Tai miten olisi ihan vain pienempi ruokalautanen?
Ihminen syö myös silmillään. Täynnä oleva ruokalautanen tuo aivoille viestin, että tästä tulee vatsa täyteen. Joten, entäs jos se ruokalautanen olisikin vain hieman isompi, kuin tavallinen voileipälautanen?
Toinen kikka olisi syödä kaikki ruoka keittolautaselta, ja sijoittaa se ruoka siihen "syvennykseen":
6 vastaus kuulostaa järkevälle,totta joka sana. Mietin että onko kaikki herkut pistettävä pannaan vai voiko esim joskus ostaa jäätelökopista jäätelön tai kylässä pullan? Tyylii. Kerran viikossa?
Kannattaa laskea kaloreita ihan vain siksi, että saat jonkinlaisen käsityksen siitä, kuinka paljon päivässä voi syödä. Ylipainoisilla on yleensä vääristynyt käsitys normaaleista ruokamääristä. Voit yllättyä hurjastikin, paljonko esim. voileivässä päällysteineen on kaloreita tai paljonko todellisuudessa syötkään.
Sitten herkkujen syömistä vähennät tietenkin. Jätä ne kauppaan. Kotona kuitenkin lankeat syömään niitä, vaikka ajattelitkin niitä ostaessasi, että kyllähän ne säilyy vierasvarana... Joillekin sopii kerrasta poikki -menetelmä, joillekin taas kohtuulliset määrät herkkuja, tyyliin pieni laku- tai suklaapatukka muutaman kerran viikossa. Mieti, kumpi toimii sinulla paremmin.
Juomisista on helppo keventää. Jätä siis mehut, limsat ja maidot juomatta. Alkoholia vain harvoin ja pieniä annoksia, ei mitään jatkuvaa tissuttelua.
Älä pelkää pientä nälän tunnetta. Ruokaa ei tule syödä niin paljon, että vatsa on ihan täynnä. Syö hitaasti ja rauhassa, älä tee samalla muuta. Kuulostele aina välillä, riittäisikö jo. Monet syövät ihan vain tottumuksesta, eivät varsinaiseen tarpeeseen. Ja keksi jotain kivaa puuhaa vapaa-ajalle, ettei ruoka pyöri koko ajan mielessä.
Itse aloitin laihduttamisen hyvin yksinkertaisesti: vähensin leivän syöntiä ja maidon juontia. Ennen meni 4-5 palaa leipää päivässä, joten karsin määrän 2 ja keittopäivinä saatoin syödä sen 3 palaa. Levitettä laitoin yllättävän paljon nyt kun miettii, sitä karsin, että nykyään ruisleivälle laitan pienen sipaisun. Maitoa juon ainoastaan 1 ruuan kanssa 2dl, muuten aina vettä.
Aloitin kuntoilun kävelemällä, kunnon kohotessa rupesin kotona jumppailemaan, tanssimaan, nostelemaan painoja jne. Hitaasti, mutta varmasti tapojani muuttaen 2 vuodessa 74kg>54kg.
Itse siis sanoisin, että vähennä aluksi jotain, mitä huomaat syöväsi liikaa, vaikka pääruokaa otat aina hivenen vähemmän jne. Hiljaa hyvä tulee, ainakin minulla :)
Ajattele olevasi jo laiha, toimii mulla. Ei tuu mitään sairaita himoja, kun ei oo tunnetta ja ehdottomia kieltoja. Tiputin sirauden tuomat 25kg ja nyt raskaudessa sama sairaus aktivoitui (+kortisoni) , nyt taas se 20kg ainne 6kg matkaa. Itse pidän aika rankastakin dieetistä, mutta niin, että herkuttelen myös villä. Nopeat tulokset motivoi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
6 vastaus kuulostaa järkevälle,totta joka sana. Mietin että onko kaikki herkut pistettävä pannaan vai voiko esim joskus ostaa jäätelökopista jäätelön tai kylässä pullan? Tyylii. Kerran viikossa?
Kannattaa sisällyttää kohtuullinen herkuttelu myös siihen painonpudotusvaiheeseen, että hommasta tulee jotain. Kannattaa ajatella syömisen muutoksia koko loppuiän projektina, eikä alkaa millekään laihdutuskuureille. Elämään kuuluu myös kohtuullinen herkuttelu. Eli kannattaa opetella se jo nyt. Yleensä mitä enemmän ajattelee, että "nyt en saa syödä sitä ja tätä ja tuota", sitä enemmän ne itseltä kielletyt syömiset pyörii päässä ja sitten vedetään karkki/sipsipussillinen yhdeltä istumalta.
Minä laihduin 38 kg elämäntaparemontilla ja mikään ei ollut kiellettyä syötävää. Järkeistin kuitenkin määrät eli entisen ison sipipussin sijaan söin 40 g pussin, suklaalevyn sijaan suklaapatukan, kolmen pullan sijaan yhden, jäätelöpaketin sijaan jäätelötuutin jne. Sokeriset limsat jätin kokonaan pois ja aloin juoda lightlimsoja niidenkin määrät järkeistäen (tölkki silloin tällöin). Söin herkkuja aina kun mieli teki, joskus teki mieli pari-kolme krt/vko, välillä meni pari kuukautta ilman herkkuja. Aiemmin laihdutuskuurini kaatuivat siihen, että minulla oli joku tietty päivä jolloin herkuttelin ja odotin sitä päivää kuin kuuta nousevaa. Usein herkuttelu karkasi silloin myös käsistä ja herkkuja tuli mätettyä kahdella kädellä. Tuokin on ihan yksilöllistä, jollain toimii tuollainen herkkupäivä, minulla siis toimi se ettei ole mitään tiettyä päivää.
Kun järkeistin syömisen, aloin syödä säännöllisesti kunnon ruokaa (ihan tavallista lakto-ovo-kasvisruokaa) ja harrastaa liikuntaa, herkkujen himo väheni todella paljon. Etenkin liikunta vaikutti syömiseeni niin, että se vei sitä automaattisesti parempaan suuntaan. En kyllä tiedä miksi.
Ensin selvität miksi oot lihonut.
Itse uskon ettei johdu pelkistä herkuista, vaan ruuankin annoskoossa tai sisällössä on virheitä.
Aloita ruokien muuttaminen terveellisemmäksi ja samalla kirjaat kaiken syömäsi ylös.
Sitten 2 vko kirjausten ja kalorilaskennan perusteella voit alkaa päätellä että mitä vielä korjata ja onko paino pudonnut hyvin ym.
Vierailija kirjoitti:
Söin herkkuja aina kun mieli teki, joskus teki mieli pari-kolme krt/vko, välillä meni pari kuukautta ilman herkkuja.
Lisään vielä, että liikuin suht paljon heti muutoksen tehtyäni, joten vaikka välillä herkkuja menikin se 2-3 krt/vko, paino putosi kuitenkin koko ajan. Ostin kunnollisen gps:llä varustetun sykemittarin ja se kannusti tosi paljon kun jälkikäteen näki kulutetut kalorit, sykealueet, reitin jonka oli kävellyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa pt niin se miettii kaikki sun puolesta.
Tällä palstalla neuvoneiden personal trainereiden tietotaito on kyllä todella heikoissa kantimissa.
Vierailija kirjoitti:
Sallit itsellesi yhden herkun viikossa ja herkkupäivän jokaisesta pudotetusta kymmenestä kilosta.
Annoskoot on todennäköisesti liian suuret. Siinä voi tosiaan auttaa pienempi lautanen.
Jos 80 % asioista on kunnossa, niin pullakahvit (1 pulla) tai jäätelö (1 tötterö, ei litran paketti) ei maailmaa kaada.
Vaikeinta varmaan päästä irti ajatuksesta, että herkuttelu on palkinto: pe- illan kunniaksi hemmottelen itseäni / olen ollut niin ahkera, että kahvin kanssa olen ansainnut... / aurinko paistaa, joten jäätelö kuuluu asiaan... Lounasbuffetista ei tarvitse joka kerta haalia kaikkea vain siksi, että kaikkea on tarjolla. Ne ovat todennäköisesti tarjolla myös huomenna, ylihuomenna ja ensi viikolla.
Uinti, sauvakävely ja pyöräily ovat helppoja liikuntamuotoja aloittavalle liikkujalle tai reilusti ylipainoiselle.
Annoskoko, ruoka-ajat, vain ruokapöydän ääressä syönti ja lautasmalli ovat niksejä, joita voi suhteellisen helposti noudattaa koko elämänsä.
2000 kaloria vuorokaudessa on hyvä kun on noin paljon ylipainoa. Kirjaa syömiset ylös.
Jos laihduttaa nopeasti, niin aineenvaihdunta hidastuu pysyvästi. Sen jälkeen on hyvin vaikea pysyä normaalipainoisena. Hitaasti laihduttamalla kehoa voi hämätä.
Ei mitään ihmedieettejä. Vaan vain elämäntapamuutos. Eli ne herkut pois ja hiukan pienemmät annoskoot. Lisäksi joku liikunta mukaan. Mulla oli ylipainoa lähes tuo 40kg, kertyneet salakavalasti noin 10v aikana sen jälkeen, kun eka lapsi syntyi. En jaksanut tehdä pitkään aikaan asialle mitään, olin tosi väsy, lapset valvottivat öisin, töissä kiire ja ne jatkuivat kotiinkin asti. Vasta, kun nuorimmainenkin alkoi nukkua täysiä öitä ja olin siis itse saanut nukkua täysiä öitä noin vuoden ajan aloin herätä horroksesta ja löysin taas tarmoa tehdä itselleni jotain. Olin tottunut herkuttelemaan aina, kun lapset oli päivä/yöunilla, palkitsin itseäni herkuin tai söin harmitukseen.
Nyt olen ollut ruokavalioremontissa neljä kk ja olen saanut 10kg jo pois. Syön normaalia kotiruokaa ja töissä käyn ruokalassa syömässä. Mutta en enää syö herkkuja päivittäin, annoskoot on pienemmät, syön enemmän kasviksia, puuroa jne. Paino tippuu tasaiseen tahtiin. Liikun myös pari kertaa viikossa (jumppa tai sauvakävely), mitä en vuosiin ole tehnyt. Syön esim. juhlissa ihan normaalisti herkkuja tai jos mennään jätskikioskille näin kesällä, niin otan sen jätskin kuten muutkin. Toisinaan syön muutamia herkkuja viikonloppuisin. Tai ravintolassa otan sellaisen annoksen kuin huvittaa. Mutta en ole enää "naminarkkari" eli en syö suklaalevyä kerralla tai keksipakettia kerralla tai pussillista irtokarkkeja kerralla. Pitkään meni ihan hirveissä "vieroitusoireissa", mutta viikko viikolta on helpompi ottaa vaikka vain se yksi karkki enkä ota yhtään enempää. Ruoka-annokset on järkevämpiä vaikka olisi kuinka hyvää ruokaa, juon enemmän vettä (se on se vaikein opeteltava asia itselleni). Mitään ihmedieettejä en kannata, vaan ihan normaaliruualla elämistä. Koska ei sillä dieetillä voi koko elämäänsä kuitenkaan olla.
Kyllä ihan kotiruuallakin onnistuu!
Ota sulamo.fi käyttöön, sitä käytän itse ja kun sinne jaksaa merkitä syömiset, niin näkee helposti onko tullut syötyä jo tarpeeksi vai liikaa. Esim. itse olen merkinnyt niin, että syön joka päivä n. 1300 kcal ja se toimii hyvin, olen oppinut jo sen, mitä ja kuinka paljon saa syödä.