Miksi lapsettomuudesta ei saa olla kiitollinen?
En kovinkaan usein ilmaise ääneen kiitollisuuttani siitä, ettei minulla ole lapsia. Tämä johtuu siitä, että tyypillinen reaktio on joko "Mitä kiittämistä siinä on, ettei ole jotakin?", "Ai, mitä vikaa minun lapsissani on?" tai (etenkin tällä palstalla) "Oletko jotekin katkera, vai mitä koetat todistella?"
En mielestäni ole mikään sosiaalinen kömpelys, enkä esimerkiksi mitätöi toisen perhemurheita tälaisella kommentilla. Mutta silti tämä vain tuntuu olevan joillekuille hankala juttu. Ehkä kaikki eivät tajua, että joillekin lapsen puuttuminen elämästä on samanlainen ilonaihe kuin vakavan sairauden puuttuminen?
Kommentit (132)
Ap kuulostaa kyllä sosiaalisesti todella kömpelöltä. Mitä muutakaan tuollainen ilkeily ja omien valintojen korostaminen on? Ihmettelen, jos joku normaali sun ystävä haluaa olla. Ei tulisi mielenkään jauhaa muille jostain omien valintojeni paremmuudesta. Kaikki kun eivät yksinkertaisesti halua samoja asioita, niin ei tuollaisessa ole edes mitään pointtia. Itsensä korostaminen tai valintojensa, antaa lähinnä sellaisen kuvan, ettei oikeasti olekaan niin tyytyväinen ja itsevarma vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä ei todellakaan saa sanoa ääneen, ettei halua lapsia. Mammat menevät tolaltaan.
Onko syynä sitten se, että äitiys on ollut mammoille paha pettymys, ja ovat siksi tosi kateellisia siitä, kun jotkut uskaltavat poiketa normista ja elävät nautiskellen omalla tavallaan ilman lapsia?
Onko mammoilla huijattu olo?
Ei ketään kiinnosta se että sinä sanot että et halua lapsia, mutta se että haukut meitä joilla on lapsia, ja haukut kaikkia lapsia, se on se mikä saattaa jotakuta vituttaa. Miksi pitää olla ilkeä ja vittuimainen? Onko lapsettomalla huijattu olo?
Mamma meni taas tolaltaan.
Ei tarvitse ollenkaan haukkua lapsia tai mammoja, riittää että sanoo, ettei halua lapsia, niin saa vaahtosuisia mammoja kimppuunsa.
Ei ainakaan tämä vastaus poistanut käsitystäni siitä, että mammat ovat jotenkin pettyneitä äitiyteensä, ja ovat siksi kateellisia lapsettomien helpommalle elämälle.
Palstan sekopäinen vela-jankkaaja taas linjoilla. Ap on terapian tarpeessa. Oletko oikeasti vela, vaiko maho tai muuten kykenemätön vanhemmaksi (mt- tai päihdeongelmainen)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä ei todellakaan saa sanoa ääneen, ettei halua lapsia. Mammat menevät tolaltaan.
Onko syynä sitten se, että äitiys on ollut mammoille paha pettymys, ja ovat siksi tosi kateellisia siitä, kun jotkut uskaltavat poiketa normista ja elävät nautiskellen omalla tavallaan ilman lapsia?
Eihän kyse ollut siitä, että sanoo, ettei halua lapsia.
Kyse on siitä, että jotenkin kiitollinen siitä, ettei ole lapsia.
Tätä en täysin tajua.
"Olen kiitollinen, ettei kodissani ole Mariskooleja?" Voi kiitos syvästi kaikille Mariskoolien myyjille, ettei niitä ole heitetty ikkunoista sisään.
Jokainen täyspäinen nainen voi ihan itse valita, onko lapsia vai ei.
Aloitus on joko täysi provo tai katkeroituneen vanhanpiian vuodatusta. Todennäköisesti kumaapkin.
Miksi tuo kiitollisuus saa sinut tolaltasi? Eikös sitä saa olla kiitollinen mistä hyvänsä asiasta, jonka katsoo itsellään olevan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saat olla kiitollinen.Minulla on myös yksi ystävä joka sanoo noin.Minä sit vastaan hänelle että minä taas olen kiitollinen lapsestani enkä varmaan olisi näin onnellinen ilman lasta niin huomaan että hän ei tykkää mun kommentista.Miksköhän?
Outoa jos loukkaantuu. Kumpikin ilmaisi vain oman mielipiteensä samalla tyylillä. Ystäväsi vaikuttaa aika pelleltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kiitollinen joka kerta kun teen varmuuden vuoksi raskaustestin ja se on negatiivinen.
On saatavissa ehkäisy. Näin ei tarvitse tehdä raskaustestejä varmuuden vuoksi eikä muutenkaan.
Alitajuisesti ilmeisesti toivot tulevasi raskaaksi, jos tämä "varmuuden vuoksi" -testaus on yleistäkin elämässäsi.
Hormonikierukka auttaa..
Juu siksi syönki pillereitä. Mutta jos et äityli tiennyt niin nekään eivät ole 100% varmat. Ja teen testejä, jotta ehtisin tehdä abortin jos vahinko sattuu.
Lapsettomuus ei tosiaankaan ole mikään itsestäänselvyys. Vielä isovanhempiemme sukupolvella oli hyvin rajalliset keinot vaikuttaa asiaan. Vasta luotettava ehkäisy ja sosiaalisten asenteiden muuttuminen ovat vähitelleen tehneet asiasta todellakin valintakysymyksen. Eikä se neutraali valinta ole edelleenkään, niin kuin tämänkin ketjun "lisääntyminen on se biologisesti normaali tila" -möyhkääjätkin osoittavat.
Minun kiitollsuuteni lapsettomuudesta kumpuaa siitä, että näen lapsiperheitä jatkuvasti. Se muistuttaa: "Toisissa olosuhteissa tuo voisi olla sinunkin osasi." Jos olisin ehdottomasti koiria vastaan ja olisin vaikka eläinlääkäri, varmasti tuntisin siitäkin asiasta kiitollisuutta, mutta minulle tämä lapsettmuus tuottaa enemmän kiitollisuutta.
Kiitollisuuden tunteminen on muuten tutkitusti eräs eniten onnellisuutta lisäävistä asioista. -ap
Mä oon sanonut lapsettomille, että olkaa kiitollisia. Mä rakastan lastani, mutta ah miten helppoa elämä oli ennen lasta! Nyt otan irtioton pari kertaa vuodessa lapsettomien ystävieni kanssa lapsiarjesta ulkomailla ja muistan taas, kuka joskus olin. No, kun lapsi kasvaa, asia vähän helpottuu. En kadu lasta, mutta suosittelen miettimään hyvin tarkkaan sen tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kiinnosta se että sinä sanot että et halua lapsia, mutta se että haukut meitä joilla on lapsia, ja haukut kaikkia lapsia, se on se mikä saattaa jotakuta vituttaa. Miksi pitää olla ilkeä ja vittuimainen? Onko lapsettomalla huijattu olo?
Ei tarvitse ollenkaan haukkua lapsia tai mammoja, riittää että sanoo, ettei halua lapsia, niin saa vaahtosuisia mammoja kimppuunsa.
Ei ainakaan tämä vastaus poistanut käsitystäni siitä, että mammat ovat jotenkin pettyneitä äitiyteensä, ja ovat siksi kateellisia lapsettomien helpommalle elämälle.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta katso nyt itse, mitä olet kirjoittanut. Käyttämäsi ilmaisu "vaahtosuiset mammat" paljastaa asenteellisuutesi kaikessa koruttomuudessaan. Jja toisin kuin väität, et saa "vaahtosuisia mammoja kimppuusi" vain toteamalla, ettet halua lapsia, vaan jos viitsit lukea oman aiemman kommenttisi, niin olet siinä käyttänyt erittäin asenteellista kieltä ("mammat") ja mihinkään perustumattomia, hatusta vedettyjä oletuksia ("mammat ovat kateellisia ja pettyneitä"). Ei ole ihme, jos joku hermostuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en täysin tajua.
"Olen kiitollinen, ettei kodissani ole Mariskooleja?" Voi kiitos syvästi kaikille Mariskoolien myyjille, ettei niitä ole heitetty ikkunoista sisään.
Aloitus on joko täysi provo tai katkeroituneen vanhanpiian vuodatusta. Todennäköisesti kumaapkin.
Miksi tuo kiitollisuus saa sinut tolaltasi? Eikös sitä saa olla kiitollinen mistä hyvänsä asiasta, jonka katsoo itsellään olevan hyvin?
Tottakai saa. Miksei voi olla kiitollinen omissa ajatuksissaan? En minäkään sanoisi esim. koiranomistajalle että "olen niin kiitollinen kun olen koiraton". Tai lihavalle "olen niin kiitollinen kun olen hoikka". Antaisin itsestäni vain todella idiootin ihmisen vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Palstan sekopäinen vela-jankkaaja taas linjoilla. Ap on terapian tarpeessa. Oletko oikeasti vela, vaiko maho tai muuten kykenemätön vanhemmaksi (mt- tai päihdeongelmainen)?
kukas tämä hahmo oli jonka mielestä palstan kaikki vela postaukset ovat saman tyypin tekemiä... velahullu?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten jännä. Miksi jotkut mahot tai vakavasti mielenterveysongelmaiset pitävät itseään "vapaaehtoisesti"lapsettomina? Heidän tapauksessaanhan luonto on heidän puolestaan päättänyt, ettei heistä ole vanhemmiksi. Vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka kykenisi saamaan lapsia luonnollisesti ja pystyisi niistä hyvin huolehtimaan, muttei vaan muuten lapsia halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en täysin tajua.
Tottakai saa. Miksei voi olla kiitollinen omissa ajatuksissaan? En minäkään sanoisi esim. koiranomistajalle että "olen niin kiitollinen kun olen koiraton". Tai lihavalle "olen niin kiitollinen kun olen hoikka". Antaisin itsestäni vain todella idiootin ihmisen vaikutelman.
Eikö se ole pikemminkin koiranomistajan tai lihavan henkilön ongelma, jos ei kestä sitä, että joku on kiitollinen koirattomuudestaan tai hoikkuudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kokeile sanoa neutraalisti, lapsia haukkumatta, tai vanhempia, että et halua lapsia. Kaikki vastaavat että selvä, mitä sitten. Koskaan en ole kenenkään muutenkaan kuullut menneen tolaltaan siitä että joku sanoo ettei halua lapsia. Tälläkin palstalla vastaukset on aina sitä luokkaa, että tee mitä haluat, kukaan ei ole vaahtosuussa.
Silloin tulee keskustelua kun lapseton väittää tietävänsä miltä se tuntuu kun on lapsia, tai yleensäkin mitä se elämä lapsiperheessä on. Moni lapseton luulee tietävänsä mitä lapsiperhe-elämä on kun ovat olleet itse lapsia omassa lapsuuden perheessään, ja kuvittelevat että he tietävät mitä vanhempien elämä on ollut, ja kuvittelevat vielä että heidän lapsiperhe-elämänsä olisi juuri samanlaista.
Ja tuo että lapsettomien elämä on aina helpompaa kuin niiden joilla on lapsia, on myös täyttä potaskaa. Ihmisen elämän helppouteen vaikuttaa huomattavassa määrin moni muu asia kuin lapset, esimerkiksi puoliso/sinkkuus, työ/työttömyys, raha/rahattomuus, terveys/sairaus, ystävät/yksinäisyys ja vaikka asumismuoto, pitääkö hakata puita ja raahata niitä sisälle ja lämmittää taloa vai napsauttaa sähköpatterit päälle, toinen on helppoa toinen ei, ja silti jotkut valitsevat puulämmityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en täysin tajua.
Eikö se ole pikemminkin koiranomistajan tai lihavan henkilön ongelma, jos ei kestä sitä, että joku on kiitollinen koirattomuudestaan tai hoikkuudestaan?
Oletko idiootti? Toki on, mutta ei kukaan sosiaalisilta taidoiltaan normaali ja käytöstavat omaava ihminen käyttäydy noin! Lähinnä aspergerit tai mt-ongelmaiset vain.
Saa olla kiitollinen. Viimeksi olin itse noroviruksessa ollessani todella kiitollinen siitä ettei minulla ole koiraa jota pitäisi ulkoiluttaa. Lapsille sentään riitti piirretyt ja keksejä viihdykkeeksi kun äiti sairasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en täysin tajua.
Mistä ihmeestä tulee vaikutelma, että olisi "tolaltani"?
Mutta kysymykseen: en ole mitenkään kiitollinen, että minulla ei ole Levis-farkkuja tms. En ole kiitollinen asioiden puuttumisesta, joita en ole edes halunnut.
Outo ajatus?
Erikoista tehdä henkilökohtaisista valinnoista joku vastakkainasettelukysymys. Ketä kiinnostaa ( ainakaan minun tuttavapiirissäni), onko niitä lapsia vai ei ja oletko sinkku vai parisuhteessa, hetero vai homo. Antaa ihmisten elää! ap:lle kehoituksena, että miettii omia mahdollisia traumojaan, jotta kykenisi tasapainoisenpaan elämään. Hyvää kevättä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten jännä. Miksi jotkut mahot tai vakavasti mielenterveysongelmaiset pitävät itseään "vapaaehtoisesti"lapsettomina? Heidän tapauksessaanhan luonto on heidän puolestaan päättänyt, ettei heistä ole vanhemmiksi. Vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka kykenisi saamaan lapsia luonnollisesti ja pystyisi niistä hyvin huolehtimaan, muttei vaan muuten lapsia halua.
Totta. Voisiko joku maho tai vakavasti päästään vialla oleva selittää, miksi pitää itseään vapaaehtoisesti lapsettomana vaikka oikeasti on vain lapseton? Vapaaehtoisuus on kaukana siitä, jos ei lapsia kykene saamaan tai ei pystyisi edes niistä itse huolehtimaan. Onko asia ollut jotenkin helpompaa hyväksyä, kun kuvittelee asian olevan ns. oma valinta?
Tottakai saat olla kiitollinen.Minulla on myös yksi ystävä joka sanoo noin.Minä sit vastaan hänelle että minä taas olen kiitollinen lapsestani enkä varmaan olisi näin onnellinen ilman lasta niin huomaan että hän ei tykkää mun kommentista.Miksköhän?