Kannattaako laittaa piuhat poikki vaikka mies ei halua?
Meillä kaksi lasta. En ole tippaakaan äidillinen. Olen kaveriäiti ja mies hoitaa kasvatuksen. Koen kaikki tilanteet joissa pitää olla määrätietoinen jotenkin raskaina ja annan aina periksi. En ole äitityyppiä ja itku ahdistaa. Tytöt ovat 3 ja 5. Saatiin lapset nuorina, tai minä olin 22 mies 28..
Nyt sitten on saatu viimein laina ja aletaan rakentaa taloa. Eka lapsi oli vahinko. Mies halusi aina lapsia, minä en ollut varma haluanko ensimmäistäkään. Kun lapsi syntyi, halusin hänelle sisaruksen, se oli selvää.
Nyt olen tyytyväinen näihin, ja helpottunut että tässä nämä ovat! Pillerit ei minulle sovi, kortsusta ei tykätä ja keskeytetty pelottaa. Olen ajatellut käydä laittamassa piuhat poikki.
Sanoin asiasta miehelle, niin järkyttävä riita. Hänen mielestään näin nuorena ei ole mitään järkeä. Ja mitä jos haluammekin uuteen taloon vauvan!! Olin jotenkin järkyttynyt, kun myös mies on kokenut tämän lapsiajan aika rankkana. Mitä te tekisitte? Pelkkä ajatus saman aloittamisesta kauhistuttaa. Lisäksi tämä äitiys ei ole vahvinta osaamistani.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kolmeakymmentä, en tuosta rakasta tiennyt edes. Eikö edes yksityisellä suostuta?
Ap
Sama laki se siellä yksityisellä on.
Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun
henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
hän on täyttänyt 30 vuotta
raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo purkaminen mahdollista? Tosi hienoa jos on! Varmasti suostuu, koska ei hänkään tähän hetkeen lapsia halua. Tuossa talossakin varmaan kestää näillä aikatauluilla ikuisuus 😁
Ainakaan meidän sairaanhoitopiirissä julkisella ei sterilisaation purkuleikkauksia tehdä, koska ne eivät yleensä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piuhojen poikki laittaminen voi olla hormonaalisesti rankkaa naiselle.
Ota selvää riskeistä ennen kuin teet päätöksen.
Mitä ihmettä? Nimenomaan ei ole. Kun piuhat pannaan poikki niin ei siinä hormonitoiminnassa mikään muutu.
Mitä nyt munasarjojen verenkierto häiriytyy, kun piuhat pistetään poikki, ja sitä kautta hormonitoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin tuntuu ettei mies edes ymmärrä mitä vaatii saada toisen jälkeen kroppa kuntoon! Meni yli vuosi reilusti.. Ja mitä se olisi kolmannen jälkeen 😳 Nyt vasta olen saanut kunnolla omaa aikaa urheilla ja keskittyä töihin kunnolla. Olen muutenkin vähän itsekeskeinen hedonisti. Toki olen lapsien kanssa mielelläni, mutta arvostan rauhallisia hetkiä ja luontoa ja pitkää aamupalaa... Vauvan kanssa kaikki olisi taas haaveita vaan. Nytkin vaikea saada omaa aikaa ilman morkkista, kun yhtälailla mies käy töissä yms.
Ja myös pelottaa jos kolmannella olisi jotain vikaa. Kuitenkin jo kaksi tervettä ja iloista ja melko helppoakin tapausta saatu, niin jatkuisiko hyvä tuuri..
Mies kyllä siitä ihana, että antaa mun rauhassa olla huono äiti. Ei sillä tavalla vaadi, että yrittäisin edes 😄
Ap
Mun mielestä - siis mun mielestä, jos sillä on mitään merkitystä mitä joku randomi jossain keskustelupalstalla on mieltä - tuossa on ihan realistiset ja varteenotettavat syyt miksi lapsiluku on kohdallasi täynnä. Miehen mieliksi ei kannata enempää tehdä, varsinkin kun mieshän sitä lasta ei kanna ja sen jälkeen imetä ja miten se synnytyskin on kans oma kokemuksensa. Lisäksi omasta itsestään huolehtiminen on mun mielestä ihan pätevä syy ja ihana kuulla, että joku haluaa pitää itsestään huolta vielä lasten syntymän jälkeenkin. Onneksi elämme 2000-luvulla sellaisessa sivistysvaltiossa, jossa näistä asioista pystyy naisena omalla kohdallaan päättämään.
Mä vedin piuhat poikki kahen lapsen jälkee. Ny o kiva ku saa nussia vaimoa ilman pelkoa et tulee raskaaksi:) Seksi on lisääntynyt ja pikapanoja takaa päin melkein joka päivä. Niin ollaa oltu 16 v naimisissa, ja eikä tiettävästi olla petetty tai itse en ainakaa:)
t:mies 39
Kuparikierukka on hyvä ja luotettava ehkäisykeino.