No niin. Lapsi jäi ilman synttärijuhlia ja lahjoja.
Käskin tyhjentämään tiskikoneen ja siivoamaan huoneensa (pölyt, imurointi ja lattianpyyhintä) sekä laittamaan pyykit kuivausrumpuun sillä aikaa kun käytiin kaupassa.
Tulos kun tultiin kotiin: poika istuu ja pelaa pleikkaa ja kaikki tekemättä.
Nyt vikisee ja raivoo kun ei ole synttärijuhlia eikä saa lahjoja. Voi-voi, oma moka.
Kommentit (53)
Jos pelaamisen takia jää kotityöt tekemättä, niin rangaistus liittyy silloin siihen.
Sadisti jättää lapsen ilman synttäreitä ja lahjoja.
Kätevää teettää kaikki kotityöt lapsilla? Taidan ilmiantaa ap:n Amnestylle.
Annoitko aikataulun? Sanoitko, että pelaa hyvään vaiheeseen ja sitten teet kotityöt. Mieluiten valmis, kun tulen takaisin..
Ihanaa, tuleva koulukiusaaja ja työpaikan vittumainen äijä kasvamassa sulla! Vai onko jo koulukiusaaja ja oireileva lapsi? Koulukin menee varmaan huonosti ja poika istuu vaan pelikonsolin ääressä...? Joo-o. Missä vika?
Näin kasvatetaan miehiä, jotka vihaavat naisia. Maailma kiittää. Synttärit ja vastaavat eivät ole asioita, joilla tulee kiristää. Aika paljon duunia pojalle, ei mikään ihme ettei saanut aloitettua. Mitäpä jos tekisitte kotitöitä yhdessä, meillä 15-vuotias poika ja 11-vuotias tyttö tekevät omat osuutensa kotitöistä, koska heille ei nakiteta liikaa ja varsinkin 11-vuotiaan tekemisiä vahdin, en jätä himaan yksin siivoamaan.
No, kukin tyylillään mutta jotenkin tästä paistaa semmoinen epäinhimillinen ja vittumainen käytös. Oliskohan niin, ettet alunperinkään halunnut järkätä synttäreitä ja nyt sitten sait tästä tekosyyn?
Jo selittyy nykynuorten asenne ja käytös, kun kasvatus on tuollaista, kuin näillä kommentoijilla.
Miksi ihmeessä ei saisi sanoa, että ei tule juhlia, jos ei osallistu itse? Miksei lapsen/teinin tarvitse osallistua yhteiseen?
Anna mun kaikki kestää, ihan tässä tulee huonolle tuulelle, kun miettii taas kaikkia Nico-Jessicoita, jotka vaatii 2000€ käteen kesätöistä, jonka pitää olla mieleistä ja töitä vain sateisina päivinä.
Onneksi on Ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka jaksaa yrittää vielä kasvattaa tämän kaiken keskellä.
Mikään ei voita äidinrakkautta, miten ihqua : )
Vietitkö äitienpäivänkin av-palstalla?
En ole väkisellä teettänyt lapsellani siivous ym. töitä. Varsinkaan juuri 13 -vuoden vaikeassa iässä. Vähän löysiä niin kaikilla on kivempaa. Hän voi siivota sen huoneensa myöhemminkin. Ja sinä voit täyttää sen astianpesukoneen ja laittaa päälle. Joustoa, joustoa. Niin minä tein ja ihanampaa tytärtäsaat etsiä. On sitten kuitenkin aina auttanut ja tehnyt vapaaehtoisesti. Nyt joaikuinen ja osaa huushollinsa hoitaa. En kuitenkaan tehnyt häntä itselleni piiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Annoitko aikataulun? Sanoitko, että pelaa hyvään vaiheeseen ja sitten teet kotityöt. Mieluiten valmis, kun tulen takaisin..
Sanoin että olemme kotona aikaisintaan klo 12 ja ennen sitä pitää hommat olla hoidettu. Pesukone oli juuri linkoamassa viimeistä kertaa kun lähdimme klo 10.30 aikaan.
Sai siis itse valita sopivan hetken pelin suhteen.
Poika on viime aikoina narissut ja useasti jättänyt omia hommiaan tekemättä. Tästä in keskusteltu ja kerroin että jos ei sovitut hommst hoidu sovitusti, synttäreitä ei tule. Tietää varsin hyvin että hänen kuuluu tyhjentää tiskikone 2 kertaa viikossa sekä siivota oma huone lauantaisin. Tuo pyykkien heitto rumpuun oli nyt ylimääräinen tehtävä tälle päivälle.
Itse olen siivonnut loput talosta tänään.
Ap
Sopiiko jos nyt pidätte synttärit ja sitten opetatte kotitöiden tekoon. Jääkaapin oveen listaa kotitöistä ja magneetti aina siihen kohtaan mitä haluatte hänen tekevän. Meillä toimii hyvin.
Toivottavasti pojalla on edes vähän viisaampi isä, kuin äiti.
Mä en vaadi 7-vuotiasta lastani siivoamaan, koska en siivoa itsekään. Meillä käy siivooja. Toki hän järjestää tavaransa huoneessaan paikoilleen mutta opetelkoot sit ihan itse käyttämään moppia ja rättiä, jos aikuisena haluaa siivota. Vastuunkantoa meillä opetellaan muilla tavoin mutta tää kotitöitten ylistäminen kasvatuksellisena asiana on kyllä niin protestanttista läppää.
Kasvattaisin ehdottomasti jonkin muun kuin synttärien kohdalla. Lapsesi ei tehnyt mitä pyysit, koska ei kunnioita sinua. Mitä en yhtään ihmettele.
Olet hukassa teinin kanssa. Tuo on normaalia käytöstä teini-ikäiseltä, sillä juuri tuossa iässä lapsi kokee valtavia muutoksia kropassaan ja henkisellä tasolla, joka vie voimia ja kehityksestä johtuen paljon lepoa ja unta. Lisäksi on vielä koulu.
Kotityöt ei koskaan pitäisi lapselle olla rangaistus, puhumattakaan synttärijuhlien peruuttamisesta.
Kasvatuksen tulokset tulet näkemään viimeistään kun teini täyttää 18v. eikä ole sinun talutusnuorassa, mutta silloin on sinun liian myöhäistä tarkistaa kasvatusperiaatteesi. Sitä niität mitä olet kylvänyt. Muistele hetki omaa lapsuutta ja nuoruutta.
Oon samaa mieltä siitä ettei synttärijuhlilla saa kiristää. Itse muistan lapsuudestani yhden joulun, kun meille ei joulua pidetty. Kalvaa vieläkin se kuinka ikävää se oli, kun joulun kuuluisi olla jotain päinvastaista. Sama pätee synttäreihin. Mun mielestä todella ikävää kiristää tuollaisella, itselleni ainakin jäi, en tiedä puhuakko traumasta, mutta ikävät muistot, ja uskon etten ole ainoa ketä kalvaa se että meni liian pitkälle..
Vierailija kirjoitti:
En ole väkisellä teettänyt lapsellani siivous ym. töitä. Varsinkaan juuri 13 -vuoden vaikeassa iässä. Vähän löysiä niin kaikilla on kivempaa. Hän voi siivota sen huoneensa myöhemminkin. Ja sinä voit täyttää sen astianpesukoneen ja laittaa päälle. Joustoa, joustoa. Niin minä tein ja ihanampaa tytärtäsaat etsiä. On sitten kuitenkin aina auttanut ja tehnyt vapaaehtoisesti. Nyt joaikuinen ja osaa huushollinsa hoitaa. En kuitenkaan tehnyt häntä itselleni piiaksi.
No ei tämäkään terve tapa ole.Pitäisi se siisteyskasvatus aloittaa kyllä ennen "vaikeaa" 13-ikää.Kyllä ainakin minun lapsuudenkodissani osattiin jo ennen kouluikää laittaa lelut leikin jälkeen paikalleen yms.Nuo varsinaiset kotityöt tulivat jossain vaiheessa myös.Ja itsestään selvää,että kaikki kodissa asuvat,jotka vain osaavat ja kykenevät,osallistuvat kotihommiin ilman että pitää erikseen lahjoa tai kiristää."Palkkio" on se,että siistissä kodissa on kivampi asua kotona siivoaan oppinut ei ole täysin kädetön muutettuaan omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olet hirviöäiti.
Näist kommenteist näkee ketkä kasvattaa itsekeskesii lapsii
Vierailija kirjoitti:
Vastuunkantoa meillä opetellaan muilla tavoin mutta tää kotitöitten ylistäminen kasvatuksellisena asiana on kyllä niin protestanttista läppää.
Tämä. Olen samaa mieltä. Mä olen ns. laiska mutsi, mä en jaksa kovin paljon siivota ainakaan perusteellisesti (eikä mieskään), tavarat kyllä järjestän paikoilleen ja keittiötä puunaan mut noin muuten... en kovin paljon jaksa panostaa. Oma äitini oli aivan hysteerinen siivousintoilija, koko ajan rätti kädessä, pölyä ei saanut olla missään, sohvalla ei saanut röhnöttää ettei sohvatyynyt mene kasaan tai käsinoja likaannu. Mä päätin jo nuorena, että haluan olla rento äiti, joka ei nipota tommosista asioista vaan koti on elämistä varten, ei edustusta varten. Toki jos lapset sotkevat, esim. kun leipovat niin siivoavat jäljet, sama juttu kun lelut levitetään pitkin lattiaa niin leikin päätteeksi ne kerätään jne. perusjuttuja mutta olen huomannut voivani itse paremmin, kun otan rennosti. Jouluisin meillä keskitytään muihin asioihin kuin siihen hemmetin joulusiivoukseen jossa pitäisi kuurata kämppä lattiasta kattoon. No thanks.
Mä en ymmärrä näitä vanhempien kostonhimoisia aloituksia.
Nautitko tilanteesta, ap? Viestin sävy ainakin on minusta lähinnä sadistisen voitonriemuinen.
Harmi, että äitienpäivä meni jo. Siinä olisi ollut ap naama näppyrällä, kun kukaan ei olisi mitenkään huomioinut.
Heitä vielä mahdolliset sukulaisten ja kavereidenkin antamat lahjat roskiin, niin kosto on täydellinen. Älä edes onnittele poikaa 14v päivän kunniaksi