No niin. Lapsi jäi ilman synttärijuhlia ja lahjoja.
Käskin tyhjentämään tiskikoneen ja siivoamaan huoneensa (pölyt, imurointi ja lattianpyyhintä) sekä laittamaan pyykit kuivausrumpuun sillä aikaa kun käytiin kaupassa.
Tulos kun tultiin kotiin: poika istuu ja pelaa pleikkaa ja kaikki tekemättä.
Nyt vikisee ja raivoo kun ei ole synttärijuhlia eikä saa lahjoja. Voi-voi, oma moka.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että äitienpäivä meni jo. Siinä olisi ollut ap naama näppyrällä, kun kukaan ei olisi mitenkään huomioinut.
Sehän olisi naurettavaa.AP:n mielestä lapsen syntymäpäivä ei ole juhlimisen arvoinen,eli tuskinpa hänen perheessään juhlistetaan äitiyttäkään.Tai sitten äitienpäiväjuhlallisuudet on ansaittava etukäteen,eikä odottaa itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä siitä ettei synttärijuhlilla saa kiristää. Itse muistan lapsuudestani yhden joulun, kun meille ei joulua pidetty. Kalvaa vieläkin se kuinka ikävää se oli, kun joulun kuuluisi olla jotain päinvastaista. Sama pätee synttäreihin. Mun mielestä todella ikävää kiristää tuollaisella, itselleni ainakin jäi, en tiedä puhuakko traumasta, mutta ikävät muistot, ja uskon etten ole ainoa ketä kalvaa se että meni liian pitkälle..
Just tämä.Jos lapsia haluaa välttämättä kiristää,se pitäisi tehdä siihen hetkeen sijoittuvilla,rikkeen suuruuteen suhteutetuilla asioilla.Esimerkiksi pelaa kotitöiden sijasta,takavarikoidaan pleikkari.
Jos kiristää tuollaisilla lapsille suurilla,kerran vuodessa tapahtuvilla asioilla,rangaistus on kohtuuton ja lapsi muistaa vain että sinä vuonna ei sitten juhlittu synttäreitä/joulua,sen sijaan että oppisi miten teoilla on seurauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Psljon tekemistä? Huone pieni jossa vain sänky ja lipasto. Pölyjen pyyhintään mene 1min, imurointiin 5min ja lattian pyyhintään 5min. Tiskarin tyhjentää 5min:ssa ja pyykit heittää rumpuun ja käynnistää sen 1min. Onko jumaliste liikaa vaadittua että 13v tekee reilu 15min kotitöitä?
Narisi jo asiasta aamulla ja varoitin että jos ei ole tehty kun tulemme kaupasta, niin synttäreitä ja lahjoja ei tule.
No pojan synttärien kunniaksi äitikin olisi voinut tehdä itse kotitöitä. Ei olisi mennyt montaa minuuttia tältäkään elämäänsä katkeroituneelta naiselta.
Mikä siinä on kun tämän päivän äidit eivät osaa tehdä kotitöitä vaan käyttävät lapsiaan kotiorjina ja palvelijoina.
Vierailija kirjoitti:
Käskin tyhjentämään tiskikoneen ja siivoamaan huoneensa (pölyt, imurointi ja lattianpyyhintä) sekä laittamaan pyykit kuivausrumpuun sillä aikaa kun käytiin kaupassa.
Tulos kun tultiin kotiin: poika istuu ja pelaa pleikkaa ja kaikki tekemättä.
Nyt vikisee ja raivoo kun ei ole synttärijuhlia eikä saa lahjoja. Voi-voi, oma moka.
Nyt ap vähän perspekriiviä!
Ei kenenkään syntymää voi olla juhlimatta jos hlö ei tyhjää tiskinonetta. Murhamiehilläkin käy mutsit vankilassa viemässä kaakkua.
Ootko vähän turhan mustavalkoinen. Viikkorahan voi perua joo tollasesta. Mutta nyt joku roti hei!!!
Sääli lasta. En mäkään tekis tollasessa himassa enää mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psljon tekemistä? Huone pieni jossa vain sänky ja lipasto. Pölyjen pyyhintään mene 1min, imurointiin 5min ja lattian pyyhintään 5min. Tiskarin tyhjentää 5min:ssa ja pyykit heittää rumpuun ja käynnistää sen 1min. Onko jumaliste liikaa vaadittua että 13v tekee reilu 15min kotitöitä?
Narisi jo asiasta aamulla ja varoitin että jos ei ole tehty kun tulemme kaupasta, niin synttäreitä ja lahjoja ei tule.No pojan synttärien kunniaksi äitikin olisi voinut tehdä itse kotitöitä. Ei olisi mennyt montaa minuuttia tältäkään elämäänsä katkeroituneelta naiselta.
Mikä siinä on kun tämän päivän äidit eivät osaa tehdä kotitöitä vaan käyttävät lapsiaan kotiorjina ja palvelijoina.
Eihän tuossa ollut kohtuuton työn määrän vaan rangaistuksen suuruus.Hyvin voi jo teiniltä odottaa,että pitää oman huoneensa siistinä ja osallistuu kotitöihin.Sen sijaan jos on jo luvattu pitää syntympäiväjuhlat,niiden kieltäminen tuollaisella perusteella on omituista.Ja se,että ap joutuu ylipäätään kiristämään omaa lastaan tekemään kotitöitä,niitä pitäisi tehdä joka tapauksessa,ei palkkion toivossa,tai rangaistuksen pelossa.Ihan samalla tavalla,kun aikuiset joutuvat tekemään kotitöitä,ilman että saavat siitä ihmeempää palkintoa.
Meillä oli päivänselvää, että tehdään kotitöitä ja kun oli juhlat, niin sankari siivosi eniten, mutta koko perhe osallistui.
Jos ei sankaria kiinnostanut osallistua, niin pakko ei toki ollut tehdä mitään, mutta jos sankari ei tehnyt, ei tarvinnut muidenkaan tehdä eli kukaan ei siivonnut, kukaan ei leiponut, laittanut tarjottavia esille...
Itse päätin kerran, että pärjään ihan itse ja teen mitä itse haluan, äidin ei tarvitse osallistua, mitä nyt raaka-aineet tarjosi.
Noh, olipahan.. Synttärit. En ole tuon jälkeen enää ikinä pitänyt muita ihmisiä itsestäänselvyytenä. Loistava oppi, yksi parhaista itse asiassa, jonka äidiltäni olen saanut.
Tuossahan voisi yrittää vielä keskustella pojan kanssa että miksi sen 15min siivouksen suorittaminen tuntuu hankalalta? Voisi yrittää saada rennon ilmapiirin aikaan, jolloin kukin ymmärtää hyvillä mielin ettei se ole iso juttu suorittaa ja tämän jälkeen on myös kivat juhlat tulossa. Tämä voi antaa kuvan että elämässä tylsätkään asiat ei ole pahoja. Ne nyt vaan hoidetaan ja sitten siirrytään toiseen asiaan.
Rankaisemalla, uhkailemalla ja vittuilemalla saa helposti yhdistettyä lapselle mielikuvan, että kaikki tämä paha alkuaankin johtuu velvollisuuksista. Tämän jälkeen velvollisuudet ei tulevaisuudessakaan tunnu sen helpommilta, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väkisellä teettänyt lapsellani siivous ym. töitä. Varsinkaan juuri 13 -vuoden vaikeassa iässä. Vähän löysiä niin kaikilla on kivempaa. Hän voi siivota sen huoneensa myöhemminkin. Ja sinä voit täyttää sen astianpesukoneen ja laittaa päälle. Joustoa, joustoa. Niin minä tein ja ihanampaa tytärtäsaat etsiä. On sitten kuitenkin aina auttanut ja tehnyt vapaaehtoisesti. Nyt joaikuinen ja osaa huushollinsa hoitaa. En kuitenkaan tehnyt häntä itselleni piiaksi.
No ei tämäkään terve tapa ole.Pitäisi se siisteyskasvatus aloittaa kyllä ennen "vaikeaa" 13-ikää.Kyllä ainakin minun lapsuudenkodissani osattiin jo ennen kouluikää laittaa lelut leikin jälkeen paikalleen yms.Nuo varsinaiset kotityöt tulivat jossain vaiheessa myös.Ja itsestään selvää,että kaikki kodissa asuvat,jotka vain osaavat ja kykenevät,osallistuvat kotihommiin ilman että pitää erikseen lahjoa tai kiristää."Palkkio" on se,että siistissä kodissa on kivampi asua kotona siivoaan oppinut ei ole täysin kädetön muutettuaan omaan kotiin.
Sanon vain vielä (tuo edellinen löysä ksvattaja) että rakkaudella kun kasvattaa ja ymmärtää, että lapsen tärkein työ on koulu ja tietysti että tuossa iässä jo voi oman huoneensa siivota. Lattian kyllä pyöräytin samalla kuin muutkin huoneet. Mutta kyllä sairaalassa ollessani esim. huusholli oli hoidettu ja minua odottivat lämpimäiset leivonnaiset ja siisti koti kun tulin takaisin. Isänsä kanssa olivat touhunneet. Vastuuntuntoisempaa omien lastensa kasvattajaa kuin oma lapseni ei ole. Osoittakaa että välitätte ja tarkoitin että jos toisella näyttää olevan hankalaa niin ei pidä silloin kiristää suotta narua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hirviöäiti.
Näist kommenteist näkee ketkä kasvattaa itsekeskesii lapsii
Todellakin! Aivan uskomattomia kommentteja... Niiden valossa ei tosin yllätä, että osa nykynuorisosta käyttäytyy kuin villieläimet. Eihän niitä reppanoita voi nähtävästi ohjata tai opastaa millään tavalla ilman vakavaa ja peruuttamatonta traumatisoitumista. Ottamatta kantaa siihen, onko synttärijuhlilla "kiristäminen" oikein vai väärin, täytyy kyllä ihmetellä niitä näkemyksiä, joiden mukaan muutaman simppelin kotityön edellyttäminen teini-ikäisiltä on täysin kohtuutonta kyykyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole väkisellä teettänyt lapsellani siivous ym. töitä. Varsinkaan juuri 13 -vuoden vaikeassa iässä. Vähän löysiä niin kaikilla on kivempaa. Hän voi siivota sen huoneensa myöhemminkin. Ja sinä voit täyttää sen astianpesukoneen ja laittaa päälle. Joustoa, joustoa. Niin minä tein ja ihanampaa tytärtäsaat etsiä. On sitten kuitenkin aina auttanut ja tehnyt vapaaehtoisesti. Nyt joaikuinen ja osaa huushollinsa hoitaa. En kuitenkaan tehnyt häntä itselleni piiaksi.
Juuri näin meilläkin. Pyydän tekemään jotain kohtuullisia kotitöitä mutta en käske tai odota että pyyntöjäni riennetään heti toteuttamaan. Ihmisellä pitää olla oikeus tehdä asiat valitsemallaan tavalla. Yleensä tämä kunnioitukseni toimii ja pyynnöt toteutetaan hyvällä mielellä. Ylipäätään teinini ovat kilttejä ja noudattavat sääntöjä
Kotona on kaikilla kivaa! Ja hommat sujuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hirviöäiti.
Näist kommenteist näkee ketkä kasvattaa itsekeskesii lapsii
Todellakin! Aivan uskomattomia kommentteja... Niiden valossa ei tosin yllätä, että osa nykynuorisosta käyttäytyy kuin villieläimet. Eihän niitä reppanoita voi nähtävästi ohjata tai opastaa millään tavalla ilman vakavaa ja peruuttamatonta traumatisoitumista. Ottamatta kantaa siihen, onko synttärijuhlilla "kiristäminen" oikein vai väärin, täytyy kyllä ihmetellä niitä näkemyksiä, joiden mukaan muutaman simppelin kotityön edellyttäminen teini-ikäisiltä on täysin kohtuutonta kyykyttämistä.
Paradoksi onkin se, että lapsiaan kiusaavien lapset kiusaa muita ja käyttäytyy huonosti. Kunnioittava ohjaus saa aikaan muita kunnioittavia teinejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narisi jo asiasta aamulla ja varoitin että jos ei ole tehty kun tulemme kaupasta, niin synttäreitä ja lahjoja ei tule.No pojan synttärien kunniaksi äitikin olisi voinut tehdä itse kotitöitä. Ei olisi mennyt montaa minuuttia tältäkään elämäänsä katkeroituneelta naiselta.
Ja tälläkin perheen äidillä oli aikaa käydä vapaapäivänään shoppailemassa ja sen jälkeen roikkua vielä mammapalstalla valitamassa kun lapset eivät hoida kotitöitä. Mihin ihmeeseen se aika käytetään, vaikka on lyhyet työpäivät ja kotitöitä helpottavat kodinkoneet, kun lapsen vanhemmat eivät jaksa tehdä kotihommia, kun lasten pitäisi tehdä ne.
Ennen 60-90-luvulla lapset olivat kotitöissä vain vanhempien apuna, mutta aikuiset kantoivat vastuun, eikä lapselle laadittu minuutti aikataulua.
Kaikki muuten eivät vietä äitienpäivää, kun ajattelevat, että ovat itse halunneet lapsensa eikä näiden tarvitse osoittaa erityistä kiitollisuutta siitä, että ovat syntyneet.