Tasa-arvosta ja töiden jaosta kysymys pohdittavaksi.
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa ap oli töissä sellaisessa paikassa, missä saman alan hommien miespuolinen työkaveri ei suostunut keittämään kahvia, koska oletettavasti ajatteli keittiöhommien olevan akkojen töitä. Samassa ketjussa joku mies kommentoi sitä, miten heidän sihteerinsä passuttaa toimiston miespuoleisia työntekijöitä kantamaan sihteerille toimistopaperilaatikkoa.
Kannatan tasa-arvoa ja vihaan naisten alistamista ja väheksymistä ja sitä, että jotkut kuvittelevat vieläkin, että naisten paikka on keittiössä jne. Mutta eikö tuollaisella passuuttamisella muka painavien asioiden kantamisen suhteen me naiset ylläpidetä tätä samaa asennetta ja järjestelmää ihan yhtä lailla?
Kannatko sinä nainen omat painavat tavarasi esim. työpaikoilla, vai passuutatko miehet hommiin? Oletatko samalla, että sinun ei naisena tarvitse vastavuoroisesti tehdä ns. "naisten töitä", eli kahvin keittoa yms? Mitä olette muut mieltä siitä, ettei nainen jaksaisi kantaa toimistopaperilaatikkoa omaan huoneeseensa? Jos siis oletetaan, että nainen ei ole jo lähellä eläkeikää eikä sairasta reumaa, tai muuta vastaavaa. Mietittekö te naiset, jotka ette jaksa kantaa mitään painavaa, esim. 12 kilon kassia/laatikkoa/mitä vain, että millainen teidän vanhuus tulee olemaan, kun lihakset surkastuvat ja voimat häviää entisestään 30-ikävuoden jälkeen?
Kommentit (30)
Alapeukuttamisen sijaan kuulisin ihan mielenkiinnosta muiden ihmisten ajatuksia asiasta :).
Ap
Kyllä minä kannan myös laatikoita. Ja otan kärryn avuksi, jos en jaksa. Kahvia en keitä kenellekään, kun en itsekään juo.
Ei tainnut olla mitään mainintaa, että mitenkä paljon tämä sihteeri passaa näitä miehiä? Lukiko siellä, ettei sihteeri keitä kahvia?
Omakohtainen kokemus: olen ollut sihteerinä ja koskaan ei ole ollut vaatimusta sellaisten fyysisten työtehtävien suorittamiseen, joista EN olisi selvinnyt. En ole koskaan miettinytkään passuuttavani ketään kun siihen ei ole ollut tarvetta ja ylipäänsäkin olen kouluttautunut sellaisiin työtehtäviin, joista selviää helposti vanhana ja surkastuneenakin.
Kannan itse kaiken mitä tarvitsen, ja jos en jaksa kantaa jotain, pyydän apua. Keitän myös kahvia monesti. Meillä ei toisaalta ole aloituksessa kuvattuja ongelmia töissä, vaan kahvit pistää tippumaan se, joka hollilla sattuu olemaan ja jokainen hoitaa omat työnsä ja auttaa myös muita mielellään.
Omalla työpaikalla on vähän miehiä, mutta jostain syystä heille omien astioiden laittaminen tiskikoneeseen tai tiskikoneen tyhjennys on ylivoimaisia tehtäviä. Kahvista vastaa automaatti, muuten kahvinkeittokin jäisi naisten tehtäväksi.
Nyt kun muistelen kaikkia entisiä työpaikkojani, niin sama meno sielläkin oli. Jos miehet läikytti kahvia pöydälle, ei he sitä koskaan pyyhkineet.
Kerran työpaikan muutossa olin nostamassa painavaa mappilaatikkoa, niin ohikulkeva miespuolinen työkaveri sanoi, että annas minä vien sen. Kävi minulle hyvin, itse vein perässä seuraavan. Työurani aikana minulla ei ole ollut yhtään työkaverina naista, joka lirkuttelemalla yrittäisi saada miehet tekemään jotain puolestaan.
Kannatan työpaikoilla tasa-arvoa. Pystyn kantamaan niitä tavaroita, joita mun toimenkuvassa täytyy pystyä kantamaan, isompia varten tilataan huoltomies tai muuttoihin erikoistunut tai joku varastosta tai vastaava henkilö, jonka toimenkuvaan isojen esineiden siirtely kuuluu. Jos kaikki vuorollaan keittää kahvia, voin toki keittää muillekin, mutta en suostuisi aina olemaan se, joka keittää kahvit.
Miksi aina nousee tämä kahvinkeitto esimerkki? Niissä firmoissa, joissa minä olen ollut, kahvi haetaan automaatista tai keittiön väki keittää sen. Astianpesukoneen tyhjennys kuuluu siivoojalle jne. Eli nää hoidetaan toimenkuvien mukaisesti, ei niin, että kaksi päällikköä tai asiantuntijaa tappelee siitä, kumpi keittää kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla mitään mainintaa, että mitenkä paljon tämä sihteeri passaa näitä miehiä? Lukiko siellä, ettei sihteeri keitä kahvia?
Tässä ei ollut tarkoitus lähteä kuvittelemaan tuota sihteerin työpaikkatilannetta sen kummemmin eteenpäin (minkä ikäinen sihteeri on, sairasteleeko, keittääkö kahvia jne), vaan keskustella yleisesti ilmiöstä, missä jotkut naiset eivät jaksa kantaa normaaleja tavaroita paikasta toiseen, mutta ovat samalla feministejä. Kukaan vastaajista ei ole vielä tunnistanut tällaista toimintaa, mikä on pelkästään positiivista :)!
Meillä on niin, että JOKAINEN huolehtii henkilökunnan huoneen siisteydestä, kahvinkeitosta työnkuvasta riippumatta. Näin se pitää ollakin. Ei meillä ainakaan ole erikseen mitään siivoojaa tai kahvinkeittäjää taukohuoneeseen. Jossain ehkä on? Ei ikinä ole tullut riitaa ja miehet yhtälailla hoitaa osansa, kukaan ei ole ikinä kitissyt, että "en tyhjää astianpesukonetta, kun se on akkojen hommaa" 😅 jokainen myös hoitaa omat työtehtävänsä, tosin joskus voidaan vastavuoroisesti pyytää apua... Jos nyt vaikka ap:n kuvailema sihteeri olisi vanhempi rouva, jolla esim. selkä huonona, niin mikä ongelma on auttaa? Varmaan sihteerikin auttaa vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut tarkoitus lähteä kuvittelemaan tuota sihteerin työpaikkatilannetta sen kummemmin eteenpäin (minkä ikäinen sihteeri on, sairasteleeko, keittääkö kahvia jne), vaan keskustella yleisesti ilmiöstä, missä jotkut naiset eivät jaksa kantaa normaaleja tavaroita paikasta toiseen, mutta ovat samalla feministejä. Kukaan vastaajista ei ole vielä tunnistanut tällaista toimintaa, mikä on pelkästään positiivista :)!
Samalla tavoin osa miehistä haluaa parisuhteen ja lapsia naisen kanssa, mutta silti on samanikaisesti sovinisti. Kai aikuisena ihmisenä käsität, että mätämunia on aina olemassa sanoista huolimatta?
Ei ole kyllä yhdessäkään työssä tullut vastaan sellaista hommaa, mihin en naisena olisi pysty. Kahvia sen sijaan on juotu joka työpaikalla. Jos siis naisten pitäisi aina keittää kahvit siksi, että joillain harvoilla työpaikoilla joku tarvitsee apua painavien asioiden kanssa, niin aika epätasaisesti jakautuisi. Eipä tainnut tuokaan sihteeri tarvita kantoapua joka apua, Tane sen sijaan odotti saavansa kahvit valmiina vähintään kerran päivässä.
Tässä ei ollut tarkoitus takertua esimerkkeihin ja kuvitella tilanteita eteenpäin, vaan keskustella yleisellä tasolla tällaisesta toiminnasta. Mutta ilmeisesti kukaan muu ei ole törmännyt samaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavoin osa miehistä haluaa parisuhteen ja lapsia naisen kanssa, mutta silti on samanikaisesti sovinisti. Kai aikuisena ihmisenä käsität, että mätämunia on aina olemassa sanoista huolimatta?
Tottakai käsitän. Pohdin vain, että eivätkö nämä henkilöt millään tavalla tajua toimintansa epäloogisuutta?
Miksi muuten aina naisiin kohdistuvissa keakusteluissa tulee kommentti, että kyllä ne miehetkin sitä ja tätä :D. Ei tämä ole mikään kilpailu siitä, kumpi sukupuoli on röyhkeämpi tai laiskempi ja minusta naisten epäloogisuuksista pitäisi pystyä puhumaan ilman, että vedetään miesten vastaavia mukaan keskusteluun. Olen itse nainen.
Ap
60 kiloon asti pystyn itse kantamaan taakkani, sen painavampaan tarvitsen miehen apua (tai toisen naisen kaveriksi), jos nosturia ei ole käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut tarkoitus takertua esimerkkeihin ja kuvitella tilanteita eteenpäin, vaan keskustella yleisellä tasolla tällaisesta toiminnasta. Mutta ilmeisesti kukaan muu ei ole törmännyt samaan?
Ap
En ole ikinä missään törmännyt sellaiseen, että naiset vaatisivat miehiä tekemään hommia puolestaan siksi, että ovat miehiä. Siihen sen sijaan olen törmännyt, että vaaditaan keittämään kahvia, koska on nainen. Itse olen pienestä koostani huolimatta esimerkiksi kantanut sohvan kaverin kanssa kutoskerrokseen ja auttanut muutenkin usein muutoissa. Sitä myös tapahtuu, että palveluksia vaihdetaan kaverusten kesken, kun ihmiset ovat hyviä eri asioissa. Joku esimerkiksi auttaa toista tietokoneongelman kanssa ja toinen vastineeksi korjaa farkut tums.
Yksi henkilö nähtävästi alapeukuttaa jokaisen viestini :D. Tässä taas yksi peukutettavaksi ;).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käsitän. Pohdin vain, että eivätkö nämä henkilöt millään tavalla tajua toimintansa epäloogisuutta?
Miksi muuten aina naisiin kohdistuvissa keakusteluissa tulee kommentti, että kyllä ne miehetkin sitä ja tätä :D. Ei tämä ole mikään kilpailu siitä, kumpi sukupuoli on röyhkeämpi tai laiskempi ja minusta naisten epäloogisuuksista pitäisi pystyä puhumaan ilman, että vedetään miesten vastaavia mukaan keskusteluun. Olen itse nainen.
Ap
Ihan samoin tapahtuu keskusteluissa toisinpäin. Miksi naisten pitäisi kestää tytöttelyt ja vaatimukset lisätöistä sukupuolen perusteella? En tunne yhtään kuvaamasi kaltaista ihmistä, joten on vaikea sanoa, mitä heidän päässään liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn ole ikinä missään törmännyt sellaiseen, että naiset vaatisivat miehiä tekemään hommia puolestaan siksi, että ovat miehiä. Siihen sen sijaan olen törmännyt, että vaaditaan keittämään kahvia, koska on nainen. Itse olen pienestä koostani huolimatta esimerkiksi kantanut sohvan kaverin kanssa kutoskerrokseen ja auttanut muutenkin usein muutoissa. Sitä myös tapahtuu, että palveluksia vaihdetaan kaverusten kesken, kun ihmiset ovat hyviä eri asioissa. Joku esimerkiksi auttaa toista tietokoneongelman kanssa ja toinen vastineeksi korjaa farkut tums.
Oletko muuten koskaan törmännyt siihen, että joku mies ei ole uskonut, että jaksat kantaa sohvaa tai jotain vastaavaa? Ja tullut kysymättä auttamaan, kun et sä kuitenkaan jaksa kun olet nainen yms.? Johtuukohan tämä miesten omista kokemuksista (he ovat törmänneet monesti naiseen joka ei jaksa), vai joistain luutuneista ennakkoluuloista, ettei naiset muka lähtökohtaisesti jaksa? Vitsi kun sais jonkun miehen vastaamaan...tuommoinen olettamus ärsyttää nimittäin itseäni todella paljon. Vaikka olen nainen, ei se tarkoita sitä, että jaksan kantaa vain kevyttä kauppakassia.
Ap
Up