Miksi pidät lastasi kyvyttömänä opiskelemaan A2 kieltä?
Kommentit (26)
En pidäkään. Lapsella varhennettu a1-kieli, normaali a1-kieli sekä a2-kielenä ruotsi. Halusin ruotsin a-kieleksi koska b-kielenä sitä ei opi kunnolla.
En koskaan ottanut 2A kieltä, koska koin saksan turhaksi. En ole sitä koskaan tarvinnut. Puhun kuutta eri kieltä. Lapselle tulee 4 äidinkieltä niin saa valita itse että haluaako siihen vielä lisää...
Meillä ei lopulta tarjottu muita A2-kieliä kuin ruotsia. Lapsi oli lettynyt, kun saksan ryhmää ei saatu kasaan. Kaiken päällisiksi ruotsin lukijat joutuvat opettelemaan alkeita kertaalleen, kun varhaistettu B-ruotsi alkaa, heille ei siis tarjota tasoistaan opetusta tai vaihtoehtoisesti vapauteta alkeisopetuksesta. Tämäkin oli lapsen mielestä ihan tyhmää ja niinhän se onkin! Fiksu lapsi.
Mitä ihmeen vässyköitä nykylapset oikein on? Tai niiden vanhemmat? Kun minä olin nuori, oli ihan normaalia, että opiskeltiin englantia/ruotsia ala-asteella, yläasteella sitten tuli ruotsi/englanti ja valinnainen kieli. Lukiossa vielä vähän lisää kieliä.
Itse olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja espanjaa. Melkein kaikki valitsivat silloin joko yläasteella tai lukiossa lisäkieliä, mutta nyt tuntuu että ei opita edes englantia ja ruotsia. Mitä on tapahtunut parissa vuosikymmenessä kun tästä on tullut jotenkin ylivoimainen taakka?!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vässyköitä nykylapset oikein on? Tai niiden vanhemmat? Kun minä olin nuori, oli ihan normaalia, että opiskeltiin englantia/ruotsia ala-asteella, yläasteella sitten tuli ruotsi/englanti ja valinnainen kieli. Lukiossa vielä vähän lisää kieliä.
Itse olen opiskellut englantia, ruotsia, venäjää ja espanjaa. Melkein kaikki valitsivat silloin joko yläasteella tai lukiossa lisäkieliä, mutta nyt tuntuu että ei opita edes englantia ja ruotsia. Mitä on tapahtunut parissa vuosikymmenessä kun tästä on tullut jotenkin ylivoimainen taakka?!
Mitä ihmeen vässyköitä ne nykylapset on tai niiden vanhemmat, kun matikan, kemian ja fysiikan taso laskee koko ajan? Kun minä olin nuori oli normaalia että opiskeltiin niin paljon kuin mahdollista.
Itse olen opiskellut 50 kurssia matemaattis-luonnontieteellisiä aineita lukiossa ja melkein kaikki valitsivat pitkän matikan, fysiikan ja kemian mutta nyt tuntuu ettei osata edes alkeellisempia derivointisääntöjä. Mitä on tapahtunut parissa vuosikymmenessä kun tästä on tullut jotenkin ylivoimainen taakka?!
A2-kielen voisi poistaa valikoimista.
Harmittaa, kun lapseni oli pienessä koulussa, jossa ei tullut a2-ryhmää. Tuosta koulusta siirrytään yläkouluun kuuden rinnakkaisluokan kouluun, jossa sielläkään ei muodostunut saksan kasiluokalla alkavaa ryhmää, kun niin moni oli jo aloittanut sen aiemmin (jossain sellaisessa koulussa, jossa sen sai).
Lapsellani ei sitten ollut koskaan mahdollisuus saada saksaa.