Miksi pidät lastasi kyvyttömänä opiskelemaan A2 kieltä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
On erityiskoulussa ja jo enkunkin kanssa on ongelmia. En tosiaan hypi riemusta, että ruotsikin alkaa jo kutosella.
Tyttö lukee A2-kielenä saksaa, koska se nyt vaan on "rahakieli". Sanoin että nyt ruotsin alkaessa voi jättää naapurin kielen ihan omaan arvoonsa, enkusta ja saksasta pitää saada >9 arvosanoja mutta ruotsilla ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Siksi, että neljä kieltä (äidinkieli +3 vierasta kieltä) on aika raskas taakka monelle. Lapsen elämässä pitäisi olla muutakin kuin kielten opiskelua.
Kyllä se laittaisi harkitsemaan, mutta onneksi lapsi on jo yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Jos lapsi on heikko matematiikassa, onko kyseessä laiskuus?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu?
Suomalaisia on syytä herätellä, koska kyseessä on heidän lastensa tulevaisuus. Tällä tyylillä laiskat suomalaislapset jäävät esim. aasialaisten jalkoihin mennen tullen. On käsittämätöntä, että suomalaisilla ilmaisen lisäkielen opiskelu kaatuu ruotsin 2 vuosiviikkotunnin aikaistukseen vuodella.
Lapseni kaikki kaverit katuivat ottamaansa toista a-kieltä. Kaikki vihasivat sitä saksaa ja katuivat. Eivät olleet tajunneet, mihin pienenä tuli sitouduttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Siksi, että neljä kieltä (äidinkieli +3 vierasta kieltä) on aika raskas taakka monelle. Lapsen elämässä pitäisi olla muutakin kuin kielten opiskelua.
Ei vaan siksi että vanhemmat ajattelevat sen olevan raskasta ja istuttavat negatiiviset ajatuksensa lapsiinsa. Etenkin poikia pidetään valitettavasti lisäkielenvalinnan yhdeydessä lahjattomina ja laiskoina.
A2-kielen valitsevilla pitäisi olla oikeus jättää B-kieli ottamatta. Nythän A2-kielen valinta tarkoittaa kolmen vieraan kielen opiskelua. Jos kahdessa kielessä on jo hankalaa, niin silloin pitäisi antaa mahdollisuus jatkaa A2-kieli loppuun ilman, että tulee enää B-kieltä kolmanneksi. Typerää on lopettaa A2-kieli kesken ja ottaa tilalle B-kieli. Tällöin kumpaakaan ei opi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Siksi, että neljä kieltä (äidinkieli +3 vierasta kieltä) on aika raskas taakka monelle. Lapsen elämässä pitäisi olla muutakin kuin kielten opiskelua.
Ei vaan siksi että vanhemmat ajattelevat sen olevan raskasta ja istuttavat negatiiviset ajatuksensa lapsiinsa. Etenkin poikia pidetään valitettavasti lisäkielenvalinnan yhdeydessä lahjattomina ja laiskoina.
Tervetuloa todellisuuteen:
"Heikko lukutaito syrjäyttää nuoria - 11 prosenttia ei osaa lukea kunnolla"
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/84037-heikk…
Jos 1/9 nuorista ei osaa kunnolla lukea edes suomea, niin miten luulet kolmen vieraan kielen opintojen sujuvan?
Vierailija kirjoitti:
Tyttö lukee A2-kielenä saksaa, koska se nyt vaan on "rahakieli". Sanoin että nyt ruotsin alkaessa voi jättää naapurin kielen ihan omaan arvoonsa, enkusta ja saksasta pitää saada >9 arvosanoja mutta ruotsilla ei ole mitään merkitystä.
Niin kieliä luetaan elämää eikä numeroita varten. Moni vaan ei tätä A2-kielen kohdalla tule ajatelleeksi. A2-kieltä opiskellaan kuitenkin 600 tuntia eikä siitä ole pakko ottaa numeroa päättötodistukseen. Ja vaikka siitä saisi arvosanaksi 5:n on kuitenkin istunut n 600 tuntia oppitunneilla + tehnyt kotiläksyt. Tämä on PALJON enemmän kuin nolla ja varmasti jotain on jäänyt päähänkin. Kuinka moni jaksaa enää aikuisena käyttää tuollaista tuntimäärää kielenopiskeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja pakkoruotsi ei kelpaa syyksi.
Miksi ei kelpaa syyksi? Moni nimenomaan jättää A2-kielen nyt ottamatta, koska ala-asteella alkaa jatkossa kaikilla kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi).
Siksi että se on vain tekosyy laiskuudelle. Itse en todellakaan ymmärrä mitä yhden vuoden ruotsin aientamisella on tekemistä A2-kielen valinnan kanssa, kun kokonaisvuosituntimäärä pysyy täsmälleen samana.
Siksi, että neljä kieltä (äidinkieli +3 vierasta kieltä) on aika raskas taakka monelle. Lapsen elämässä pitäisi olla muutakin kuin kielten opiskelua.
Ei vaan siksi että vanhemmat ajattelevat sen olevan raskasta ja istuttavat negatiiviset ajatuksensa lapsiinsa. Etenkin poikia pidetään valitettavasti lisäkielenvalinnan yhdeydessä lahjattomina ja laiskoina.
Tervetuloa todellisuuteen:
"Heikko lukutaito syrjäyttää nuoria - 11 prosenttia ei osaa lukea kunnolla"
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/84037-heikk…
Jos 1/9 nuorista ei osaa kunnolla lukea edes suomea, niin miten luulet kolmen vieraan kielen opintojen sujuvan?
Tämäkin on kummallinen myytti. Jos ei osaa äidinkieltään todella hyvin, ei todellakaan voi opiskella kieliä. Tämä tarkoittaa monesti että pojilta suljetaan mahdollisuus lukea lisäkieltä.
eiköhän toi A2 oo lapsen oma asia . jos lapsi haluaa A2-tunneille niin sitten tuetaan kaikin mahdollisuuksin . jos taas ei , niin ei sitä sinne pakottamaankaan pidä mennä . paras suhtautua niinkuin muihinkin "harrastuksiin"
Lapseni opiskelee A1-kielenä ruotsia ja A2-kielenä enkkua. Repikää siitä. Hahahahaha.
Pitäisi olla niin, että ylimääräisistä kielistä saa luopua ja numeroa ei ole torkkaan pakko ottaa.
A2-kielestä on pakko ottaa mielestäni numero.
Kasiluokalla alkavasta kielestä ei ole pakko ottaa numeroa.
Poikani olisi täysin kykenevä lukemaan A2-kieltä, mutta valitettavasti liian laiska siihen. Sitä ahkeruutta ja motivaatiota vanhempi ei voi väkisin lapseensa istuttaa. Ja minä en nyt puhu omista asenteistani, vaan kokemuksesta. Pojallani oli A2-kieli alakoulussa, mutta se sujui ihan laiskuuden takia niin tahmeasti, että katsoimme parhaaksi lopettaa sen yläkoulun alkaessa (meillä se onnistui, kun perustelin asian rehtorille tarpeeksi hyvin). Pelkäsin, että vastentahtoinen ylimääräinen kieli olisi vaikuttanut liian negatiivisesti pojan muuhunkin koulutyöskentelyyn.
Kaksi isosiskoa kyllä luki A2-kieltä ilman ongelmia.
Lapsellani on lukivaikeus ja vaikka hän on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan aika hyvin, vieraat kielet ovat hänelle raskaampia kuin muille. On ihan tarpeeksi tekemistä siinä, että saa enkusta sen kuutosen..