Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppilaan/opiskelija ja opettajan tuttavuus. Missä menee mielestäsi raja?

Vierailija
20.05.2016 |

Galluppia teille huoltajille ja muille opettajille. Missä menee mielestänne oppilaan ja opettajan tuttavuuden välinen raja?
Onko mielestänne ok, jos oppilaita on opettajan facebook kavereina?
Entä saako opettaja käydä samassa harrastusryhmässä, kuin oppilas tai opiskelija?
Voiko opettaja toimia myös lasten ja nuorten harrastusryhmien vetäjänä?
Saako opettaja olla oppilaiden luottohenkilö, jolle he voivat soittaa tai viestitellä murheistaan myös kouluajan ulkopuolella?
Saako opettaja palkata abin kesätöihin koiran hoitajaksi?

Mitä mieltä olette? Kaikkiin yllä oleviin tapauksiin olen joskus törmännyt.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tykkään entisten opettanjieni kanssa ottaa kuppia jos baarissa tavataan. Hyviä tyyppejä.

M22

Vierailija
22/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyntä ylittää rajan, mutta handjob on ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toi opettajan ja lapsen välinen fb-kaveruus oli ihan ok, kunnes hyvän maun raja ylittyi. Nykyään olen sitä mieltä, että ei ole sopivaa eikä turvallista kummankaan kannalta.

Vierailija
24/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekä opettaja että huoltaja, ja sanoisin niin, että kaikki nuo riippuvat täysin tilanteesta. Kaikki on ok, jos suhde on neutraali. Mutta mikään ei ole ok, jos taustalla on edes alitajuinen halu aikuisen puolelta tiivistää suhdetta tietyn ihmisen kanssa.

Opettajilla on tunteita oppilaita kohtaan. Useimmiten oppilaista pitää neutraalilla ystävällisellä tavalla, joskus jonkun käytös ärsyttää. Joidenkin kanssa tuntee olevansa samalla aaltopituudella, ja joskus joitakin kohtaan tulee ihastumisen kaltaisia tunteita. Mutta terve aikuinen ei tietenkään millään tavalla lähde minkäänlaista suhdetta tällaiseen nuoreen luomaan, ei edes kaveruutta. Minusta sitä ei terveelle aikuiselle tarvitse edes sanoa.

Mutta jos harrastuksissa tai lasteni kavereissa tapaan opettamiani nuoria, ei mitään teennäistä etäisyyttäkään tarvitse ottaa.

Vierailija
25/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
26/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla on varsin tavallista, että opettajat ja oppilaat ovat samoissa harrasteryhmissä, mutta ei se edellytä, että he kaveeraavat keskenään. Oppilaat eivät kokemattomuuttaan kenties osaa vetää rajaa, mutta opettajat aikuisina kykenevät tai ainakin heidän pitäisi kyetä.

Omalta kouluajalta muistan, että meidän jumppamaikka oli samassa naisvoimistelijoiden jumpparyhmässä kuin monet meistä tyttöoppilaistakin, samoin poikien jumppamaikka veti ainakin välillä lentopalloharjoituksia, joissa oli mukana myös oppilaita. Ei se että olimme samoissa ryhmissä, tehnyt meistä kavereita, ei siellä eikä muuallakaan. Hiukan myöhemmältä ajalta kuulin, että nuori naisopettaja ja lukion poika (oppilastovereitaan kolme-neljä vuotta vanhempi) alkoivat seurustella. Se oli jonkinlainen julkinen salaisuus, mutta en tiedä, puuttuiko siihen kukaan. Se oli vähän kaksipiippuinen juttu, sillä molemmat olivat aikuisia, mutta kyseessä oli silti opettaja-oppilas-suhde. No se loppui aikanaan eli ei heistä lopullisesti paria tullut. 

Vierailija
27/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Galluppia teille huoltajille ja muille opettajille. Missä menee mielestänne oppilaan ja opettajan tuttavuuden välinen raja?

Onko mielestänne ok, jos oppilaita on opettajan facebook kavereina?

Entä saako opettaja käydä samassa harrastusryhmässä, kuin oppilas tai opiskelija?

Voiko opettaja toimia myös lasten ja nuorten harrastusryhmien vetäjänä?

Saako opettaja olla oppilaiden luottohenkilö, jolle he voivat soittaa tai viestitellä murheistaan myös kouluajan ulkopuolella?

Saako opettaja palkata abin kesätöihin koiran hoitajaksi?

Mitä mieltä olette? Kaikkiin yllä oleviin tapauksiin olen joskus törmännyt.

Kaikki on ok. Mä en ymmärrä, miksi sinusta nuo ei olisi. Luuletko, ettei ope pysty toimimaan objektiivisesti, jos tuntee oppilaansa paremmin. Voin kertoa, että Suomi on täynnä opeja, jotka ovat jopa opettaneet omia lapsiaan. Useimmat noista toteutuukin pienillä paikkakunnilla.

Käyn nyt kohta kohdalta:

- FB-kaveruus on makuasia. Useimmat opet ei sotke facea ja työtään, mutta miksei. Se on tietysti kummallista, jos yksi oppilas kelpaa kaveriksi ja toinen ei. Jotkut pitää FB-sivuja lähinnä muodollisena kanavana, jolloin myös "asiakkaat" voi olla kavereina. Jotkut opet perustaa erillisen "opettaja Matti Möttönen" -sivun. Oman lapseni ope on luokan whatsapp-ryhmässä mukana! Ja kokenut ope.

- Kyllä se aika rajoittavaa on, jos opettaja ei voisi olla oppilaan kanssa samassa harrasteryhmässä. Harvemmin on ikäeron takia, mutta esim. keramiikka- ja taideryhmissä tiedän olleen opettajia ja oppilaitaan saattumalta.

- Harrastusryhmissä opeja on vetäjinä ja niissä voi olla omia oppilaita. Esimerkiksi lapseni harrasti yhtä harrastusta, jossa heidän musanope oli vetäjänä eräässä yhdistyksessä. Itse olen aikanaan käynyt naisvoimistelijoiden jumpassa pikkupaikkakunnalla, jota veti yläkoulun liikkaope. Mikä tässä olisi ongelma? Koulunkerhotkin vetää opettajat...

- Voi soitella, jos ope suostuu kuuntelemaan. Enemmänkin opettajan kannalta voi olla raskasta olla tukihenkilö oppilaalle. Aikanaan naapurimme otti peräti oppilaansa sijoitukseen...

- Miksei voisi palkata? Oma päätös ja ei vaikuta mihinkään.

YKSIKÄÄN ESITTÄMÄSI KOHTA EI OLE MISSÄÄN SUHTEESSA ASIATON. OPETTAJAT ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄNSÄ JA SELLAISTA SE ON. OMAT LAPSET VOI OLLA OPPILAINA, VOI OLLA SUKULAISLAPSIA, VOI OLLA NAAPURINLAPSIA JNE. Kyllä jokainen ope pyrkii olemaan tasapuolinen ja kertaakaan en ole törmännyt, että opettaja suosisi omaa naapuriaan ja omia lapsia pikemminkin pompotetaan kuin suositaan!

Vierailija
28/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ala-asteella nuori vastavalmistunut todella mukava naisopettaja. Hän alkoi jostain syystä viettää paljon aikaansa yhden luokan tytön kanssa. He kävivät yhdessä elokuvissa ja ties missä, ja tästä opettajasta tuli koko perheen läheinen ystävä, ovat kai edelleen hyviä ystäviä parinkymmenen vuoden jälkeen. Muiden oppilaiden kanssa tämä opettaja ei nähnyt koulun ulkopuolella. Mitä mieltä olette tällaisesta?

Opettajahan tosiaan voi ystävystyä jonkun oppilaan vanhempien kanssa ja alkaa kyläilemään. Suoraan lapsen kanssa hengaaminen ilman aiempaa tuttavuutta (sukulaisuus, kummeus jne.) tuntuu oudolta, mutta ei se nyt asiattoman kirjoihinkaan mene.

Vierailija
29/33 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/33 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo ovat täysin ok.

Ihmisiähän ne opettajatkin ovat.

Eikö niin?♡

Vierailija
31/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua teinien kanssa samaan Whatsapp-ryhmään, vaikka ryhmä olisi koulujuttuihin tarkoitettu. Arvatkaas, kuinka kivaa on nähdä vappuna alaikäisten kaljapullon kuvia. Tottakai ne juo. Minäkin join teininä joskus. Ja kyllä sen jutuistakin kuulee. En silti halua siitä konkreettista todistetta, joka velvoittaisi aikuisen vastuulla puuttumaan. Eli siis riski on siinä, että teinit on juomassa, jotain sattuu ja hups, voidaan sanoa, että opekin näki sen vappuaattona klo 20 ja ei soittanut kotiin yms., että teininne on juomassa. Katsos, vastuu on aina aikuisella, jos näkee jotain lapsille sopimatonta ja vaarallista toimintaa. Vapaa-aika ei ole vaaratilanteissa merkittävä.

En siis halua tietää noista asioista niin, että voitaisiin todistaa mun tienneen ja olleen välinpitämätön ja siksi Jesse-Jessica tippui nyt katolta yms.

Vierailija
32/33 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se raja mene siinä, ettei mitään koskettelua ennenkuin on täyttänyt 18 vuotta, mutta sen jälkeen kaikki reiät käyttöön.

Vierailija
33/33 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielenkiintoista.