Näittekö jo Alex Alex FB-postauksen? Oliko tuttuja?
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Toisen maineen pilaaminen levittämällä julkisesti hänen kuvaansa syytösten yhteydessä on paljon pahempi rikos kuin huorittelu. Ei tainnut AA ihan miettiä asiaa loppuun asti. Huomiohuoraus ja someraivo voi katsos kostautua.
Missasitko kohdan missä tädit kommentoivat ihonväriä ja yhdisti sen huoritteluun? Kuka loukkasi kenen kunniaa jos tämä on totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä naurettavaa että ihmiset jotka ei ikinä ole Teatterissa käyneetkään, saati paikasta kuulleetkaan, on antaneet sille FB arvosteluissa 1 tähden somessa leviävän tarinan takia :D
Eli ei ole Teatterin maine ainakaan mun silmissä mennyt tämän takia.Mitä olen parilta muulta eilen paikalla olleelta kuullut, niin Alexian seurue huusi todella lujaa, he siis olivat kovaäänisempiä ja enemmän humalassa tässä episodissa ja näin ollen ihmiset pitivät loogisena, että juuri heidät ohjataan vippiterassilta pois. Huom. ei pois ravintolasta. Kuulin myös, että jotain rasistista läppää nämä vanhemmat naiset olivat esittäneet ja se on täysin tuomittavaa mut muistakaa nyt hyvät bilettäjät se vanha tosiasia, että henkilökunta, portsarit ja muut uskovat aina sitä osapuolta, joka on enemmän selvä..
Tää selventäisi aika paljon asiaa. Olis hienoa, jos joku paikalla olija vaikka nimettömänä kertoisi tapahtumien kulun, noin suurin piirtein.
Itseni on vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku alkaa haukkumaan murjaanihuoraksi ihan vaan siksi, että joku istuu samaan pöytään täydessä ravintolassa. Mutta jos tilanne on ollut se, että tämä nuorten naisten porukka on jutellut ja nauranut kovaan ääneen ja vielä englanniksi, niin on helppo kuvitella pienessä siiderissä olevan vanhemman naisen hermostuvan tilanteesta ja ehkä luullen, että toinen puoli ei ymmärrä suomea, saanut sidukan voimalla kielenkannat auki. Ja kappas kun sitten suomea onkin ymmärretty, niin tilanne on yltynyt sanaharkaksi ja siitä käsirysyksi.
Mutta ilmeisesti jutussa on kuitenkin myös totuus mukana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo afrikkalaiset ovat niin katkeria?
Johtuuko se siitä kun ovat olleet jokusen vuosikymmentä valkoihoisten palvelijoina ja pellolla poimimassa puuvillaa.
Kas kun AA on puoliksi suomalainen ja puoliksi amerikkalainen. Asunut näissä maissa.
Missähän elämässä se on sitä Afrikkaa ja puuvillapeltoja nähnyt?
Voi tätä ihmisten tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta. ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä naurettavaa että ihmiset jotka ei ikinä ole Teatterissa käyneetkään, saati paikasta kuulleetkaan, on antaneet sille FB arvosteluissa 1 tähden somessa leviävän tarinan takia :D
Eli ei ole Teatterin maine ainakaan mun silmissä mennyt tämän takia.Mitä olen parilta muulta eilen paikalla olleelta kuullut, niin Alexian seurue huusi todella lujaa, he siis olivat kovaäänisempiä ja enemmän humalassa tässä episodissa ja näin ollen ihmiset pitivät loogisena, että juuri heidät ohjataan vippiterassilta pois. Huom. ei pois ravintolasta. Kuulin myös, että jotain rasistista läppää nämä vanhemmat naiset olivat esittäneet ja se on täysin tuomittavaa mut muistakaa nyt hyvät bilettäjät se vanha tosiasia, että henkilökunta, portsarit ja muut uskovat aina sitä osapuolta, joka on enemmän selvä..
Tää selventäisi aika paljon asiaa. Olis hienoa, jos joku paikalla olija vaikka nimettömänä kertoisi tapahtumien kulun, noin suurin piirtein.
Itseni on vaikea kuvitella tilannetta, jossa joku alkaa haukkumaan murjaanihuoraksi ihan vaan siksi, että joku istuu samaan pöytään täydessä ravintolassa. Mutta jos tilanne on ollut se, että tämä nuorten naisten porukka on jutellut ja nauranut kovaan ääneen ja vielä englanniksi, niin on helppo kuvitella pienessä siiderissä olevan vanhemman naisen hermostuvan tilanteesta ja ehkä luullen, että toinen puoli ei ymmärrä suomea, saanut sidukan voimalla kielenkannat auki. Ja kappas kun sitten suomea onkin ymmärretty, niin tilanne on yltynyt sanaharkaksi ja siitä käsirysyksi.
Huoh. Suomessa on siis edelleen riittävä tekosyy tehdä ihan mitä vaan jos sattuu olemaan kännissä?
Vierailija kirjoitti:
En epäile Alexian kertomusta mutta jotenkin vie pohjaa hommalta pois se, että hän julkaisi ne kuvat ja huutelee, tunteeko joku näitä naisia. Juridisestihan homma menee niin, että yksityishenkilöstä ei saa julkaista mitään kuvia missään yhteydessä, paitsi tietenkin jos kysyy luvan tai ottaa jonkin kuvan tapahtumasta, kadulta tms. Tässä on tarkoituksella kuvattu näitä henkilöitä ja jaettu kuvat sitten. Ja vaikka nämä naiset tuomittaisiin jossain vaiheessa kunnianloukkauksesta, niin kuvia ei saisi siinäkään tapauksessa julkaista. Tuomion pitää olla vähintään kaksi vuotta vankeutta, jolloin rikos katsotaan yhteiskunnallisesti niin merkittäväksi, että rikollisen nimi ja kuva voidaan julkaista. Kunnianloukkauksesta tulee sakkoa.
Mä toivon, että tämmönen amerikkalainen "otan kännykällä kuvia ja jaan someen" -kulttuuri ei rantautuisi yhtään enempää Suomeen. En pidä siitä, kun joku postaa kaupunginosafoorumille kuvan jostain tummaihoisesta miehestä saatetekstillä, että tämä mies käveli tänään meidän tietä pitkin ja pälyili jotenkin oudosti, onkohan varkaus mielessä. Enkä pidä siitä, että baarissa huutelijasta otetaan kuva ja jaetaan julkisena postauksena jota jaetaan tuhansia kertoja eteenpäin.
Mielestäni juttu olisi ollut paljon tehokkaampi, jos kuvia ei olisi ollut ollenkaan. Nyt tuli sensaatiohakuinen vaikutelma.
No oishan se ollu aika mehevä soppa jos se ois ollut niinkuin Alexalex epäili joku poliitikon vaimo :D Itse katson nautinnolla näitä videoita ulkomailta (ja harvemmin suomesta), jossa jotkut käyttäytyvät asiattomasti. Ehkä se hillitsee vähän väärin tekijöitä, kun ei tiedä milloin joutuu vastuuseen sanomisistaan/tekemisistään julkisesti. Muuten kyllä ihan valideja pointteja, että ei tällä tavalla aina voiteta ja kuvatessa voidaan jättää kuvaamatta omat provosoinnit yms. Se nyt vaan on aika nautinnollista kun pilkka osuu OIKEASTI väärin tekevän omaan nilkkaan eikä hän pääsekkään kuin koiraveräjästä, niinkuin moni suomessa pääsee. Kuka oikeasti oppii mitään kun koskaan ei ole mitään seuraamuksia. Vähän kaksipiippuinen juttu siis.
Itse ainakin toivon että kyseessä olevat naiset saavat joko syyllisinä tai syyttöminä viestin eteenpäin. Jos ovat syyllisiä niinkuin uskon, niin toivottavasti eivät uskalla enää kohdella tulevaisuudessa ihmisiä näin. Luulen että ilman tätä soppaa he eivät sitä olisi ainakaan ikinä oppineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen maineen pilaaminen levittämällä julkisesti hänen kuvaansa syytösten yhteydessä on paljon pahempi rikos kuin huorittelu. Ei tainnut AA ihan miettiä asiaa loppuun asti. Huomiohuoraus ja someraivo voi katsos kostautua.
Missasitko kohdan missä tädit kommentoivat ihonväriä ja yhdisti sen huoritteluun? Kuka loukkasi kenen kunniaa jos tämä on totta?
Jaa missähän kohdassa sitä ihonväriä AA:n mukaan kommentoitiin. Kuulemma puhuttiin halvoista huorista, jolla ei ole mitään tekemistä ihonvärin kanssa. Ja sitten käytettiin pörröpää -sanaa, joka ei kyllä sekään liity ihonväriin vaan hiuksiin, jotka voivat olla kiharat minkä tahansa rodun edustajalla varsinkin kampaajan jälkeen. Ainoa rasismiin viittaava sana AA:n mukaan oli murjaani.
Kunnianloukkauksen tuntomerkit täyttyvät vain kun väite julkaistaan ja sitä levitetään. Mitä AA teki.
Haukkujen esittäminen suoraan toiselle osapuolelle ei ole kunnianloukkaus. Se on vain huonoa käytöstä. Johon tässä kertomuksen mukaan syyllistyivät molemmat osapuolet, kuten myös tönimiseen mikä on jo asetta vakavampaa.
Mitä nää pikkujulkkikset ja nouppis-täti-ihmiset joita kukaan ei tunne, tekevät "Suomen arvostetuimman" julkkisravintolan vippijuhlissa? Hohhoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Suomessa on siis edelleen riittävä tekosyy tehdä ihan mitä vaan jos sattuu olemaan kännissä?
Niin, siis kumpaa tarkoitat? Että on "ok" heittää "rasistista läppää" kännissä vai että on "ok" puhua ja nauraa kovaan ääneen kännissä?
Ainakaan minä en todellakaan tarkoita, että ensimmäinen olisi ok. Tarkoitan lähinnä sitä, että olis hyvä saada paikalla olleen kertomus siitä, mitä todella tapahtui.
Nythän asia esitettiin siinä valossa, että nainen alkoi heittää murjaanihuoraa suunnilleen saman tien kun naiset istuivat alas ja sitä on ymmärrettävästi vaikea uskoa ja siksi A.A:n juttu on täälläkin teilattu valheeksi ja epäuskottavaksi. Jos taas seurue on ollut kovaääninen, niin on jo helpompi uskoa kuvan rouvan aukaisseen suunsa. Enkä siis tarkoita että se olisi jotenkin yhtään hyväksyttävämpää tässä tilanteessa, mutta asettaa A.A:n kertoman uskottavampaan valoon.
Itse todellakin uskon, että juttu on ainakin suurin piirtein totta, siis tuon nimitelyn osalta, joka tilanteen on käynnistänyt, lopuista en sitten osaa arvata.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole Teatterin maine ainakaan mun silmissä mennyt tämän takia.
Kyllä mä ainakin valitsen ravintolat, kaupat, hotellit ym myös sen mukaan millaisia arvoja ne edustaa ja miten asiakkaita kohdellaan. En usko olevani ainoa, joka näin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile Alexian kertomusta mutta jotenkin vie pohjaa hommalta pois se, että hän julkaisi ne kuvat ja huutelee, tunteeko joku näitä naisia. Juridisestihan homma menee niin, että yksityishenkilöstä ei saa julkaista mitään kuvia missään yhteydessä, paitsi tietenkin jos kysyy luvan tai ottaa jonkin kuvan tapahtumasta, kadulta tms. Tässä on tarkoituksella kuvattu näitä henkilöitä ja jaettu kuvat sitten. Ja vaikka nämä naiset tuomittaisiin jossain vaiheessa kunnianloukkauksesta, niin kuvia ei saisi siinäkään tapauksessa julkaista. Tuomion pitää olla vähintään kaksi vuotta vankeutta, jolloin rikos katsotaan yhteiskunnallisesti niin merkittäväksi, että rikollisen nimi ja kuva voidaan julkaista. Kunnianloukkauksesta tulee sakkoa.
Mä toivon, että tämmönen amerikkalainen "otan kännykällä kuvia ja jaan someen" -kulttuuri ei rantautuisi yhtään enempää Suomeen. En pidä siitä, kun joku postaa kaupunginosafoorumille kuvan jostain tummaihoisesta miehestä saatetekstillä, että tämä mies käveli tänään meidän tietä pitkin ja pälyili jotenkin oudosti, onkohan varkaus mielessä. Enkä pidä siitä, että baarissa huutelijasta otetaan kuva ja jaetaan julkisena postauksena jota jaetaan tuhansia kertoja eteenpäin.
Mielestäni juttu olisi ollut paljon tehokkaampi, jos kuvia ei olisi ollut ollenkaan. Nyt tuli sensaatiohakuinen vaikutelma.
No oishan se ollu aika mehevä soppa jos se ois ollut niinkuin Alexalex epäili joku poliitikon vaimo :D Itse katson nautinnolla näitä videoita ulkomailta (ja harvemmin suomesta), jossa jotkut käyttäytyvät asiattomasti. Ehkä se hillitsee vähän väärin tekijöitä, kun ei tiedä milloin joutuu vastuuseen sanomisistaan/tekemisistään julkisesti. Muuten kyllä ihan valideja pointteja, että ei tällä tavalla aina voiteta ja kuvatessa voidaan jättää kuvaamatta omat provosoinnit yms. Se nyt vaan on aika nautinnollista kun pilkka osuu OIKEASTI väärin tekevän omaan nilkkaan eikä hän pääsekkään kuin koiraveräjästä, niinkuin moni suomessa pääsee. Kuka oikeasti oppii mitään kun koskaan ei ole mitään seuraamuksia. Vähän kaksipiippuinen juttu siis.
Itse ainakin toivon että kyseessä olevat naiset saavat joko syyllisinä tai syyttöminä viestin eteenpäin. Jos ovat syyllisiä niinkuin uskon, niin toivottavasti eivät uskalla enää kohdella tulevaisuudessa ihmisiä näin. Luulen että ilman tätä soppaa he eivät sitä olisi ainakaan ikinä oppineet.
No ensinnäkin silloin jos tapahtuma on videolla, se on silloin itsestään todistuskappale tapahtumista, vaikkakin vaillinainen. Tässä AA ei varmasti olisi sellaista julkaissut koska olisi kaverinsa kanssa näyttäytynyt huonossa valossa.
Tässä on vain yhden henkilön kirjoittama tarina.
Se on niin helppo kuvitella että tätä tapahtuu vain muille ja vastenmielisesti ja halveksuttavasti nautiskella. Sitten kun joku kuvaa sinua ja miestäsi seuraavalla kauppareissulla ja julkaisee kuvat yhdessä tarinan kera, jossa väittää teidän olevan pedofiileja ja lastenhakkaajia, niin nautiskeletko yhtä paljon? Olet iloinen, kun kaikki uskovat tarinan noin vain?
Todella huvittavaa että tytsy kuohuissaan päätyi itse syyllistymään rikokseen, ja onkin tapauksessa ainoa joka niin teki :D
Tässä ketjussa tuntuu olevan paljon tätien kavereita, vaikkei kukaan tunnustakaan...
Kuinka moni on joskus kuullut naisen käyttävän sanaa murjaani? Ei mulla muuta. Kaikkea ei pidä uskoa sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole Teatterin maine ainakaan mun silmissä mennyt tämän takia.Kyllä mä ainakin valitsen ravintolat, kaupat, hotellit ym myös sen mukaan millaisia arvoja ne edustaa ja miten asiakkaita kohdellaan. En usko olevani ainoa, joka näin ajattelee.
Jep, ja taidanpa mennä Teatteriin tänä iltana!!!! Koska itse kannatan ihmisoikeuksia ja perustuslakia.
Mutta koska joudun pelkäämään että minua salakuvataan siellä ja sitten keksitään julkisia herjoja, niin taidanpa pysyä poissa. Tai ainakin teen U-käännöksen jokaisesta paikasta jossa näen tämän rikollisen, AA:n, koska en halua joutua mielikuvituksellisten herjojen kohteeksi.
No, hyvä tietää että Helsingissä on tällainen vaara tänä kesänä. Jos joskus joutuisin uhriksi, niin tekisin kaikkeni saadakseni poliisin ja oikeustuomioistuimien suojaa. Pitäneekin ottaa oikeusturvavakuutus kun nyt ei tiedä minkä julkisen herjaan kohteeksi Helsingin kahviloissa, ravintoloissa tai muilla julkisilla paikoilla.
En kuitenkaan anna pelon voittaa.
Tervetuloa teille Helsinkiin kesälomalla! Mutta muistakaa tuo oikeusturvavakuutus, koska milloinkaan ei tiedä milloin teitä kuvataan ja sitten julkistetaan herjoja. Älkää vain antako lastenne etuilla jonossa Lintsillä, koska kosto voi olla seuraavana päivänä somessa. ...
A kavereineen oli puhunut kovaan ääneen englantia, myös Nisa Soraya oli käynyt seurueessa, jokainen hänet tunteva tietää, miten lujaa hän aina puhuu ja nauraa. Nämä toiset oli sit sanoneet keskenään suomeksi jotain negaa tästä seurueen värikkäästä keskustelusta ja olemisesta ja A ystävineen oli tarttunut heti siihen, että "mahtaako noi edes osata suomea" ja sanaharkka oli alkanut. Siinä oli puolin ja toisin heitelty rajuja kommentteja, ihonväri oli mainittu juu, mut tossa riita-kontekstissa en nyt jaksaisi pitää kuviota heti rasistisena. No, sit tuli poke ja vei A:n seurueen ulos koska A ystävineen esiintyi paljon kovaäänisemmin ja huomiota herättävämmin. Ei todellakaan ollut tilanne se, että ne naiset olisivat yhtäkkiä alkaneet haukkua A:ta ja muita vaan tää A:n seurue itse oli tarttunut tähän Suomen kielen osaaminen -asiaan ja sanaharkka oli käynnistynyt. En nähnyt tuuppimista tms. Sit A:n seurue tuli takas vippitilaan ja parkkeerasi taas siihen näitten toisten naisten läheisyyteen ihan vittuilumielessä. Mutta ei ollut enää mitään sanaharkkaa. Sit minä ja mun seurue lähdettiin sieltä pois enkä tiä miten jatkui mut A:n kertomus vetää mutkat suoraksi. T. Paikalla ollut. Kuulin että täällä on asiasta puhetta ja tulin kertomaan miten itse tilanteen näin. Omalla nimelläni en ala esim. FB:ssä avautumaan, tää on muutenkin ihan sekava sotku.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on joskus kuullut naisen käyttävän sanaa murjaani? Ei mulla muuta. Kaikkea ei pidä uskoa sellaisenaan.
Yli 60-vuotiaan naisen useastikin. Heidän nuoruudessaan myös se n-sana oli ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkätakia se postaus piti tehdä englanniksi?
No amerikassa on tabu rasismi tummaihoisia kohtaan. Varmasti shokeeraavaa lukea mitä muissa maissa on mahdollista kohdata. Varoitus siis. Voimme olla taas ylpeitä suomesta kun hyvä maine leviää -_-
Juu ihan varmaan jotain kinostaa joku neverhöörd suomijulkku.
Vierailija kirjoitti:
A kavereineen oli puhunut kovaan ääneen englantia, myös Nisa Soraya oli käynyt seurueessa, jokainen hänet tunteva tietää, miten lujaa hän aina puhuu ja nauraa. Nämä toiset oli sit sanoneet keskenään suomeksi jotain negaa tästä seurueen värikkäästä keskustelusta ja olemisesta ja A ystävineen oli tarttunut heti siihen, että "mahtaako noi edes osata suomea" ja sanaharkka oli alkanut. Siinä oli puolin ja toisin heitelty rajuja kommentteja, ihonväri oli mainittu juu, mut tossa riita-kontekstissa en nyt jaksaisi pitää kuviota heti rasistisena. No, sit tuli poke ja vei A:n seurueen ulos koska A ystävineen esiintyi paljon kovaäänisemmin ja huomiota herättävämmin. Ei todellakaan ollut tilanne se, että ne naiset olisivat yhtäkkiä alkaneet haukkua A:ta ja muita vaan tää A:n seurue itse oli tarttunut tähän Suomen kielen osaaminen -asiaan ja sanaharkka oli käynnistynyt. En nähnyt tuuppimista tms. Sit A:n seurue tuli takas vippitilaan ja parkkeerasi taas siihen näitten toisten naisten läheisyyteen ihan vittuilumielessä. Mutta ei ollut enää mitään sanaharkkaa. Sit minä ja mun seurue lähdettiin sieltä pois enkä tiä miten jatkui mut A:n kertomus vetää mutkat suoraksi. T. Paikalla ollut. Kuulin että täällä on asiasta puhetta ja tulin kertomaan miten itse tilanteen näin. Omalla nimelläni en ala esim. FB:ssä avautumaan, tää on muutenkin ihan sekava sotku.
Tämä on uskottavaa.
Kiitos että jaoit.
Tuo suomenkielen osaamisen pohtiminen ei kyllä ole rasistista millään tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60-vuotiaan naisen useastikin. Heidän nuoruudessaan myös se n-sana oli ihan ok.
Vähemmän uskottavaa.
Varsinkin kun AA kertoi, että oli joutunut etsimään sen sanakirjasta. Kuka googlaa sanakirjasta sanoja kesken riidan? Tai muistaa ja ymmärtää negatiiviseksi sanan jota ei ole koskaan kuullut niin että voi katsoa sen sanakirjasta bileillan päätteeksi tai seuraavana päivänä?
Noita naisia ei voi tuomita mistään. Ei ainakaan kunniarikoksesta, koska se vaatii sen, että henkilöä vahingoittamaan pyrkiviä virheellisiä tietoja julkaistaan julkisesti. Eli ainoa joka voitaisiin tuomita kunnianloukkauksesta on AA.
Tuo kuvien ja syytösten levittäminen somessa ei kyllä ole amerikkalainen tapa, koska siellä joudut todella helposti oikeuteen ja tuomituksi valtaviin korvauksiin. Eli AA ei olisi KOSKAAN uskaltanut tehdä mitään tällaista USA:ssa.