Paljonko teillä on kirjoja ja missä kirjat ovat kodissanne?
Hyllyissä olkkarissa, makkarissa, keittiössä, kirjastohuoneessa ;) vai miten?
Tuli mieleen kun lapsi oli ollut kaverillaan kylässä ja oli ihmetellyt että missä heidän kirjansa ovat.
Meillä on keittiössä pikkuhylly keittokirjoille ja pihaovien vieressä pieni hylly puutarhakirjoille ja kesken oleville kirjoille joita lueskellaan alhaalla (ja uusimmille Akkareille jne), toimisto- makkarissa varsinainen koko seinän kirjahylly, teinin huoneessa oma hylly, ja lisäksi epämääräisiä kasoja yöpöydillä jne.
Miten teillä? Paljonko on kirjoja ja missä ne ovat?
Kommentit (54)
Kiitos kaikille, jotka ostatte kotiinne kirjoja!
Jos teitä ei olisi, meitä kirjailijoitakaan ei olisi. Eikä niitä kirjojakaan kustannettaisi.
Meillä on kirjastohuone, mutta riittää kirjoja olohuoneeseenkin. Tuhansia siis. Olen myös hävittänyt niistä toisen vastaavan määrän, koska oli tilapulmia.
Siivosin kaikki kirjat pois KonMarin ohjeilla muiden tavaroiden mukana. Hankin vain eKirjoja. Niitä on iPadilla.
Et siis voi enää päätellä kodin kulttuurillista tasoa kirjahyllyn perusteella. Itse asiassa kirjahylly on erittäin out. Vähän kuin cd-telineet ja tv-tasot vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kirjastohuone, siellä hylllymetrejä noin 80. Lisäksi kirjoja on lastenhuoneessa, eteisessä, makuuhuoneessa jne.
Ei varmasti ole. 80 hyllymetriä tarkoittaisi 6000 - 8000 kirjaa eli pienen kaupunginkirjaston verran.
Joka paikassa, yöpöydän välitasolla nelisenkymmentä, laskin tässä sängyssä lojuessani, makuuhuoneen lattialla ehkä 10, sängyssäkin näkyy olevan viimeksi luettu.
Eteisessä lattiasta kattoon hyllyllinen, telkkarihuoneessa samoin, entisessä lastenhuoneessa kaksi hyllyä, olohuoneessa piilossa ovien takana muutama kymmentä, tasoilla katselukirjoja=luontokuvia ja sisustuskirjoja. Yksi vaatehuoneen hyllystö täynnä lastenkirjoja.
Rakastan kirjoja, mutta minimimalistinen sisustus ja karsiminen on alkanut houkuttaa.
4000 kirjaa, 40 neliöön mahdutettuna jaettuna kirjastoon, makuukamariin, keittiöön ja eteiseen. Paria juoksumetriä lukuun ottamatta laji- ja aakkosjärjestyksessä kirjahyllyissä, osa lasiovellisia. Kirjallisuuden ammattilainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kirjastohuone, siellä hylllymetrejä noin 80. Lisäksi kirjoja on lastenhuoneessa, eteisessä, makuuhuoneessa jne.
Ei varmasti ole. 80 hyllymetriä tarkoittaisi 6000 - 8000 kirjaa eli pienen kaupunginkirjaston verran.
Istun tässä oman kirjahyllyni vierellä ja laskin muutaman (tasan metrin mittaisen) hyllyn sisällön. Keskimääräksi tuli 40 kirjaa metriä kohti. 80 hyllymetriä tarkoittaa siis vain noin 3200 kirjaa, ei 6000-8 000 kirjaa.
80 hyllymetriä kotikirjastossa on aivan realistinen luku. Omassa olohuoneessa on 60 hyllymetriä, tässä ympärilläni ne ovat, kolmella seinällä. Ja muissa huoneissa muutama hylly lisää. Kun nyt lasken, niin noin 5000 kirjaa siitä tulee yhteensä.
Pienissäkin kaupunginkirjastoissa kirjoja on moninkertaisesti enemmän. 6000 kirjaa ei todellakaan ole julkisen kirjaston luku.
t. Se, jonka kotia kaverit nimittävät "kirjastoksi"
Vierailija kirjoitti:
Siivosin kaikki kirjat pois KonMarin ohjeilla muiden tavaroiden mukana. Hankin vain eKirjoja. Niitä on iPadilla.
Et siis voi enää päätellä kodin kulttuurillista tasoa kirjahyllyn perusteella. Itse asiassa kirjahylly on erittäin out. Vähän kuin cd-telineet ja tv-tasot vuosia sitten.
Paperisen kirjan käyttöliittymä on vielä toistaiseksi niin ylivoimaisen miellyttävä eKirjaan verrattuna, että olen sietänyt esteettiset haitat. Muutos voi toki joskus olla edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 80 hyllymetrille menisi 8000 kirjaa, yksi kirja olisi vain sentin paksuinen. Niin ohuita ovat korkeintaan lastenkirjat. Keskimääräinen aikuisten kirja on 2-4 senttiä paksu, joten ei niitä metrille mahdu kuin 25-50.
Siis 80 hyllymetrillä on 2000-4000 kirjaa (eikä 6000-8000). Ja se pari, kolme tuhatta kirjaa on ihan tavallinen paljon lukevan ihmisen/perheen kotikirjaston kirjojen määrä.
Mulla on 489 kirjaa, miehellä suunnilleen saman verran. Yksi suuri kirjahylly on olohuoneessa, pienempi makuuhuoneessa.
Olohuoneen isossa kirjahyllyssä ja makkarin yläkaapeissa ( 4kpl) sekä lasten huoneessa vanhassa toimistohyllyssä on jotain lasten- ja nuortenkirjoja vielä. Lukumäärästä ei hajuakaan, mutta tuossa vieressä olevassa kirjahyllyssä on joitain satoja. Siinä on kyllä mukana keittokirjat, eläinkirjat, sanakirjat yms. mutta paljon on romaanejakin. Kaikki ei mahdu nätisti hyllyyn, joten niitä on tuossa hyllyssäkin pinoissa. Varmaan kaikkia kirjoja yhteensä pari tuhatta, vähintään. Mies on meillä kova lukemaan ja ostamaan alennusmyynneistä kirjoja, itse enemmän suosion kirjaston tarjontaa, mutta on tuossa jotain "minunkin" kirjoja seassa.
Todella paljon kirjoja on :) Työhuoneessa on mein alaan liittyvää kirjallisuutta jonkin verran. Sitten erikseen on ns. kirjastohuone, jossa on huonekaluina sohva ja sitten isoja kirjahyllyjä seinäpinta täynnä. Rakastan kirjoja ja lukemista <3
Olen viennyt kierrätykseenpaljon kirjoja. Osa on mökillä yläkerran makkareiden sivukaapeissa. Nytkin on menossa osa maalle ,odottavat tuolla portaikon alla. Muuta romua en sinne ennkuljeta. Osan vanhemmista olen vienyt roskikseen. Muutossa oli tosi riesa kirjoista.
Lastenkirjat ovat laatikoissa piilossa, mutta miehen n.200 kirjaa ovat vitriinissä. Se on hänelle kokoelma jota pitää kaikille esitellä. "Katsokaa olen sivistynyt, luen kirjoja". Ja en siis sano että näin olisi kaikilla, mutta yhteenmuutettaessa oli miehelläni pakkomielle siihen että kirjojen on pakko näkyä ja niitä hän ostelee koko ajan lisää, mutta ei koskaan lue.