Vierailija

Olen hakenut toimeentulotukea kerran joskus 3 v sitten, silloin minulle sanottiin että asun liian kalliissa asunnossa ja minun pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon. Vain silloin voisin saada toimeentulotukea. Asun pääkaupunkiseudulla ja vuokra on tottakai korkea.

Olen sairaseläkkeellä ja minulla on hyvin paljon sairaudenhoitokuluja. Olen nyt useamman vuoden raapinut rahaa niihin kokoon myymällä tavaraa kirpputorilla. Nyt rupeaa rahkeet loppumaan (ja myytävä).

Onko tosiaan niin, ettei edes sairaudenhoitokuluihin voi saada apua, ellei muuta halvempaan asuntoon? Asuntoni on 2 h plus keittiö, vuokra on vajaa 900 euroa. Olen hakenut kaupungin vuokra-asuntoja mutten ole saanut.

Pitää jättää sairaudet hoitamatta?

• ylös 5
  • alas 1

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Ei mitään sairaalalaskuja automaattisesti makseta kenellekään, vaan kaikki tuki perustuu laskelmaan.

Jos sinulle ei jää toimeentulotuen vajetta, ei sinua voida auttaa laskuissa.

Kukaan ei pakota sinua muuttamaan edullisempaan asuntoon, mutta sossun ei tarvitse / ei voi huomioida sinulle kuin vain kohtuullisen enimmäisvuokran, mikä kaupungista riippuen on yhdelle henkilölle max. 500 - 700 euroa / kk.

Jos saat esim. eläkkeitä ja asumistukea yhteensä 1500 euroa vähennetään siitä enimmäisvuokra 600 euroa ja perusosa 485, jää sinulle muuhun vielä yli 400 euroa, eli jos sairaalalaskut eivät ylitä tuota jäljelle jäänyttä summaa, ei sinulla ole oikeutta toimeentulotukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

3 kk ajan on huomioitava koko vuokra! Sen jälkeen vasta voi kohtuullistaa. Googleta. Varaa aika sinne pian!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja

Vissiin joo ja minä varmaan ihan itse valitsin sairastua jo nuorena vakavasti ja parantumattomasti, sen jälkeen kun olin ensin hankkinut akateemisen loppututkinnon ja aloittanut lupaavan uran.

Niitä halpoja asuntojakaan ei ihan joka suunnasta tyrkytetä, mutta itse valitsen asua pääkaupunkiseudulla jotta voin avustaa iäkästä sairasta äitiäni joka asuu täällä.

Lieneekö yhteuskunnan valinta pyrkiä kaltaisestani vikkelästi eroon - siltä se tässä kurjimuksessa välillä tuntuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mitään sairaalalaskuja automaattisesti makseta kenellekään, vaan kaikki tuki perustuu laskelmaan.

Jos sinulle ei jää toimeentulotuen vajetta, ei sinua voida auttaa laskuissa.

Kukaan ei pakota sinua muuttamaan edullisempaan asuntoon, mutta sossun ei tarvitse / ei voi huomioida sinulle kuin vain kohtuullisen enimmäisvuokran, mikä kaupungista riippuen on yhdelle henkilölle max. 500 - 700 euroa / kk.

Jos saat esim. eläkkeitä ja asumistukea yhteensä 1500 euroa vähennetään siitä enimmäisvuokra 600 euroa ja perusosa 485, jää sinulle muuhun vielä yli 400 euroa, eli jos sairaalalaskut eivät ylitä tuota jäljelle jäänyttä summaa, ei sinulla ole oikeutta toimeentulotukeen.

Minulla on sellaisia kuukausia jolloin sairausmenoni ovat esim 600-800 euroa per kuukausi. Tätä käy joka vuoden alussa, kun joudun maksamaan Kelan lääkekaton kerralla, ja sitten on vielä poliklinikkamaksut ym siihen päälle.

Olisiko minulla siis tuollaisina kuukausina oikeus tukeen, vaikka asuisinkin tässä "liian kalliissa" kodissani?

Ap

Vierailija

Ap, voi olla että sinulla on mahdollisuus sillloin tukeen. Ainakin osittain se voisi kattaa lääkärimenot. Riippuu ihan tulojesi määrästä ja kuntasi vuokrien enimmäisrajoista.

Vierailija

Sossu tässä hei. Ei toimeentulotukea evätä sen takia että asuu "liian kalliissa" asunnossa. Ei se toimeentulotuki ole mikään rangaistus/palkinto siitä asunnon hinnasta. On olemassa toimeentulotuen perusosa joka maksetaan aina. Se on sitten asia erikseen jos joutuu rahoittamaan asumisensa perusosasta, mikä Helsingissä onkin enemmän sääntö kuin poikkeus.

Vierailija

Asumistukea minun kuuluisi muuten saada tulojeni puolesta, mutta sen saaminen kaatuu siihen, että olen saanut perintönä osuuden kesämökkikiinteistöstä, johon kohdistuu lesken hallintaoikeus.

Minulla on siis verotettavaa omaisuutta (joten en saa asumistukea) mutta en voi sitä mitenkään muuttaa rahaksi (koska siinä lesken hallintaoikeus).

Kuulemma saisin asumistukea jos kuolinpesää ei olisi jaettu. En ymmärrä eikö näissä voida käyttää harkintaa/järkeä?

Eli elän sitten pelkällä sairaseläkkeellä.

Ap.

Vierailija

(Kesämökki voi kuulostaa hienolta jutulta, mutta sillä ei voi ostaa lääkkeitä eikä maksaa terveydenhoitoaan - kun on vaikeasti sairas, on prioriteetit siinä terveydenhoidossa kuitenkin)
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asumistukea minun kuuluisi muuten saada tulojeni puolesta, mutta sen saaminen kaatuu siihen, että olen saanut perintönä osuuden kesämökkikiinteistöstä, johon kohdistuu lesken hallintaoikeus.

Minulla on siis verotettavaa omaisuutta (joten en saa asumistukea) mutta en voi sitä mitenkään muuttaa rahaksi (koska siinä lesken hallintaoikeus).

Kuulemma saisin asumistukea jos kuolinpesää ei olisi jaettu. En ymmärrä eikö näissä voida käyttää harkintaa/järkeä?

Ap.

Höpö höpö. Miksi pitää levittää tuollaista höpöhöpöä? Lesken hallintaoikeus on ihan validi, ja siksipä se ei sinun sossukuvioihisi mitenkään vaikutakaan. Kaikkea sitä ihmiset satuileekin :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap.

Höpö höpö. Miksi pitää levittää tuollaista höpöhöpöä? Lesken hallintaoikeus on ihan validi, ja siksipä se ei sinun sossukuvioihisi mitenkään vaikutakaan. Kaikkea sitä ihmiset satuileekin :)

Siis mitä tarkoitat? Minulle tuli hylky asumistuesta juuri tästä syystä.

Vierailija

Asun pääkaupunkiseudulla koska iäkäs äitini asuu täällä ja haluan olla hänen apunaan vielä sen aikaa kun hän elää.

Sain korotettua eläkkeensaajan hoitotukea vuosikaudet, mutta uusimman lakimuutoksen myötä kela hylkäsi tänä keväänä hakemukseni. Nyt pitää olla hyvin vaikeasti avustettava vammainen, jotta sitä saisi - enää ei riitä, että toimintakyky on pysyvästi alentunut ja sairaus aiheuttaa suuria kustannuksia ja erityistä avun tarvetta.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap.

Siis mitä tarkoitat? Minulle tuli hylky asumistuesta juuri tästä syystä.

asumistuki ei ole toimeentulotuki. Mitä kelalta kielletään, sossusta maksetaan. Sit tohon sairauskuluihisi. Saat tottakai tuen siihen. Siitä vaan vähennetään ehkä jotain, sen verran kun sulla pitäisi olla käytettävissä , jos asuisit halvemmassa asunnossa. mutta jos sairausmenot ylittää sen, niin tottakai saat tuen.

Vierailija

Kalliskin vuokra kyllä otetaan huomioon väliaikaisesti, yleensä 3 kk:n järjestelyajan. Muistelen että tästä olisi ennakkopäätöskin, en tosin ole ihan varma. 

Vierailija

Jeesus mitä pa**aa. Omaisuus tai varallisuus ei nykyään vaikuta asumistuen saamiseen, että kelaan vaan hakemusta. Ja niinkuin asiasta edellisissäkin vastauksissa tietävät kertoivat, toimeentulotukea ei evätä asumisen kustannuksien perusteella. 900€ yksineläville on aivan järjetön vuokra, asui sitten kantakaupungissa tai ei. Kampista, Töölöstä, kalliosta jne saa toki halvemmalla ihan kivan, ei toki kaksion, mutta elämä on valintoja. Toimeentulotuki on puhdasta matikkaa. Helsingissä menoksi voidaan helposti huomioida n 700€ vuokra +vesi + sauna et . Jos yhtään jäät miinukselle niin myös kotivakuutus, sähköt, julkisen puolen terveydenhoitomenot, poliklinikkamaksut, sairaalamaksut, lääkemenot jne maksetaan sinulle. Hae tukea, sillähän se selviää.

Vierailija

Mulle sanottiin silloin kun sen yhden kerran vuosia sitten sossussa kävin, että saan juurikin 3 kuukautta aikaa muuttaa halvempaan asuntoon. Ja sain käsityksen, ettei mua auteta ellen muuta siigen halvempaan asuntoon, siksi oken nyt sitten yrittänyt kitkutella kirppistuloilla jne kun ei ole sellaista halvempaa asuntoa hakemuksista huolimatta järjestynyt.

Olisipa kyllä iso helpotus, jos onkin niin että voin tässäkin asuessa hakea yhä tukea.

Eli meneekö se niin että otetaan huomioon kunnan maksimivuokra (esim 600 e) ja sitten perusosa (onko se nyt sitten joku 400?) niin sitten jos mulla on siihen päälle siinä kuussa esim 600 euroa terveydenhoitokuluja, niin sitten nää kaikki vaan vähennetään mun tuloista ja siitä saadaan alijäämä? Riippumatta siitä mikä mun tidellinen vuokra (900 e) on.

Tai otetaanko siinä jotenkin huomioon se, että mun ehkä kuuluisi saada sitä asumistukeakin jota nyt sitten en saa, koska se lesken hallintaoikeus on kelassa kaatanut mun hakemuksen?

Ap

Vierailija

Sairaalle ihmiselle tämä byrokratiaviidakko on ihan mahdoton. Varsinkin kun jokapaikasta tuntuu tulevan ihan varmuuden vuoksi ensin hylky (kepillä jäätä, jaksaako se valittaa vai päästäänkö halvalla?). Pitäisi oikeasti olla joku sosiaalialan tutkinto tai oma avustaja että näistä selviäisi. Vieläpä kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Lakikirja kädessä pitäisi hakemukset vääntää.
Kiitos teille ketjuun vastanneille kommenteista. Ehkä sitä jaksaa taas hieman yrittää eteenpäin.

Ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.